🌿🌸🌿🌸🌿🌸🌿🌸🌿🌸🌿🌸

🌸🌿

🔴#_شــــرح_فــــرتــــور📸

پل "کشته شدگان شهریور ۱۳۲۰" در جلفا . شهریور هزار و سیصد و بیست زمانیست که متفقین تصمیم به اشغال ایران میگیرندارتش شوروی به پشت رود ارس میرسد و چهل و هشت ساعت زمین گیر میشود اما در سمت دیگر پل، ارتش ایران قرار نداشت فقط سه نفر بودند «ژاندارم سرجوخه مصیب محمدی»، «سید محمد راثی هاشمی» و «عبدالله شهریاری» برای چهل و هشت ساعت در برابر ارتش شوروی مقاومت میکنند.
پس از شهادت، فرمانده‌ی شوروی به ارتش دستور میدهد این سه سرباز را با تشریفات نظامی به خاک بسپارند.

🌿🌸🌿🌸🌿🌸🌿🌸🌿🌸🌿🌸

🌸🍂🌸@Bookirancity
🌿🌸🌿🌸🌿🌸🌿🌸🌿🌸🌿🌸

🌸🌿

🔴#_یـــــــــادمــــــــان🙏



#بابا_بسکی_نازنینم

۸ بهمن زادروز #غلامعلی_بسکی"معروف به بابابسکی"

🌿🌸🌿🌸🌿🌸🌿🌸🌿🌸🌿🌸

🌸🍂🌸@Bookirancity
🌿🌸🌿🌸🌿🌸🌿🌸🌿🌸🌿🌸

🌸🌿

🔴#_یــــــــــادمـــــــــان🙏

#بابا_بسکی_نازنینم

۸ بهمن زادروز #غلامعلی_بسکی"معروف به بابابسکی"

( زاده ۸ بهمن ۱۳۱۰ سبزوار – درگذشته ۲۳ امرداد ۱۳۹۸ گنبدکاووس) پزشک و هوادار محیط زیست
بسکی پس از پایان تحصیلات متوسطه در دبیرستان اسرار ملاهادی سبزواری، در رشته طب دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه تحصیل داد و در سال ۱۳۴۵ با درجه تخصص جراحی زنان از همان دانشگاه فارغ‌التحصیل شد.
او می‌گفت: خوردن گوشت باعث ایجاد بیماری می‌شود و به طبیعت پناه برد و خام‌گیاه‌خواری را در پیش گرفت. وی به‌تأثیر شفابخش گیاهان دارویی اعتقاد داشت و مطالعاتش را بیشتر صرف تحقیق در این مورد کرد.
او همچنین بسیاری از اموالش را صرف امور خیریه ساخت.
فعالیت‌ها:
وی در سال ۱۳۴۵ بیمارستانی را در شهر گنبدکاووس تأسیس کرد و در ۱۳۴۹ زندگی شهری را رها کرد و خام گیاه‌خوارِ مطلق شد و زندگیِ‌اش را وقفِ دفاع از محیط زیست و تبلیغ گیاه‌خواری کرد.
تأسیس بیمارستان و زایشگاه دکتر بسکی.
تأسیس مدرسه تیزهوشان گنبدکاووس، خانه ریاضی گنبدکاووس، سرای گاندی (تیز هوشان فقیر در روستاها)
ساخت باغ انگور با روش آبیاری از فاضلاب، از آثار نیکوکاری اوست.
دکتر غلامعلی بسکی در ۸۸ سالگی درگذشت و در روستای تنگ‌راه به‌خاک سپرده شد.

#به_خشنودی_اهورا_مزدا
#به_روان_پاک_و_فروهر_همه_درگذشتگان
#نیکوکار_و_پارسایی_درود_باد

#_پاینده_ایران

#_آرمان_ماایرانشهر_ماست

🌿🌸🌿🌸🌿🌸🌿🌸🌿🌸🌿🌸

🌸🍂🌸@Bookirancity
🌿🌸🌿🌸🌿🌸🌿🌸🌿🌸🌿🌸

🌸🌿

🔴#_شــــرح_فــــرتــــور📸

#_کریمخان (۱۱۵۷-۱۰۸۶ هجری شمسی) قبل از به قدرت رسیدن، رئیس طایفۀ زند از طوایف لک و از فرماندهان نادرشاه افشار بود. دورۀ حکومت او دورانی آرام در تاریخ ایران به حساب میآید . او شخصی با تدبیر، هوشمند و در پی رفاه و آرامش مردم بود. قناعت، دوری از تشریفات، دادگری و مردم‌دوستی‌اش سبب شد تا لقب «وکیل الرعایا» بگیرد. وی در صفر ۱۱۵۷ هجری شمسی در شیراز درگذشت و پیکرش در عمارت کلاه فرنگی شیراز (موزۀ پارس فعلی) به خاک سپرده شد، اما بعد از چیرگی آقا محمدخان قاجار، وی به دلیل کینه‌اش دستور به نبش قبر داد و به این ترتیب استخوان‌های کریمخان در زیرپلۀ عمارت نگارخانۀ کاخ گلستان خاک شد تا هر روز مورد اهانت قرار گیرد. وضعیت به همین منوال بود تا در زمان پهلوی اول او را به شیراز برگرداندند.

🌿🌸🌿🌸🌿🌸🌿🌸🌿🌸🌿🌸

🌸🍂🌸@Bookirancity
🌿🌸🌿🌸🌿🌸🌿🌸🌿🌸🌿🌸

🌸🌿

🔴#_شــــرح_فــــرتــــور📸


یه خونه ساخته که ۱۷۰ سال بعدش هر ایرانی و خارجی بره تماشا کنه کیف میکنه


#_خانه_امینی‌ها_در_قزوین


🌿🌸🌿🌸🌿🌸🌿🌸🌿🌸🌿🌸

🌸🍂🌸@Bookirancity
🌿🌸🌿🌸🌿🌸🌿🌸🌿🌸🌿🌸

🌸🌿

🔴#_مــــــعــــــمـــــاری🏛


#_حمام_چهار_فصل از آثار تاریخی شهر اراک و مربوط به اواخر دوره قاجار است. این بنا توسط حاج محمدابراهیم خوانساری در زمان احمد شاه قاجار بنا نهاده شده‌است. حمام_اراک در خیابان شهید دکتر بهشتی واقع شده و در تاریخ دهم آبان پنجاه و پنج با شمارهٔ ثبت یکهزارو سیسصدو سی و نه به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است.وجود نقاشی‌ها و نگاره‌هایی از چهار فصل سال که در چهار گوشه این حمام وجود دارد علت نامگذاری این حمام بوده‌است. این حمام تنها حمام کشور است که در آن قسمتی مجزا برای اقلیت‌های مذهبی وجود دارد. علت ساخت این قسمت توسط بانی بنا، دیدن شست‌و شوی کودکی کوچک توسط مادری یهودی در فصل زمستان بوده‌است. وی وقتی علت را جویا شد دریافت که یهودیان حق استفاده از حمام عمومی را ندارند، بنابراین تصمیم به ساخت حمامی برای اقلیت‌ها در مجاورت حمام عمومی شهر گرفت.

🌿🌸🌿🌸🌿🌸🌿🌸🌿🌸🌿🌸

🌸🍂🌸@Bookirancity
🌿🌸🌿🌸🌿🌸🌿🌸🌿🌸🌿🌸

🌸🌿

🔴#_فرتورها_مربوط_به_پست_پایین_میباشد


#_طهران_قدیم

🌿🌸🌿🌸🌿🌸🌿🌸🌿🌸🌿🌸

🌸🍂🌸@Bookirancity
🌿🌸🌿🌸🌿🌸🌿🌸🌿🌸🌿🌸

🌸🌿

🔴#_کــــتــــاب_ولــــحــــظــــه📚


جمع کن کاسه کوزه تو ...

در قدیم برای قمار بازی علاوه بر خانه هائی که در آن قمار راه می انداختند مکانهای مثل خرابه ها و پشت دروازه های شهر و روی پشت بام حمامها و جاهای کم رفت و آمد سفره هائی برای این کار گشوده میشد و گرداننده قمار را کاسه کوزه دار می گفتند.
کاسه کوزه سمبل این حرفه بشمار میرفت.
غرض از کاسه ظرفی بود که از هر یک تومان بُرد، یک قران سهم گرداننده یا قمار خانه دار در آن انداخته میشد یعنی یک دهم مبلغ بُرد و کوزه نیز گلدان دهن باریک یا کوزه کوچکی بود که تاس را در آن ریخته و تکان داده و روی بساط می انداختند تا از یک تا شش چه رقمی بنشیند.
در کنار کاسه کوزه دار و قمار بازها اشخاصی نیز بودند که به آنها جیزگر می گفتند یعنی پول قرض بده. به کسانی که باخته و همچنان اصرار به بازی داشتند.
این جیزگرها نزولی برابر تومان به تومان قرض می دادند.
که البته اصطلاح جیز شد یا جیز میشی از همین جا آمده در واقع به معنی سوزاندن طرف که وقتی از جوش و خروش و هیجان بازی بیرون می آمدند میفهمیدند که چه بلائی سرشان آمده است.
و البته هنگامی که کار به دعوا و چاقو کشی و چوب و چماق میرسید، آژان و پاسبان پست سر رسیده و به بساط قماربازها حمله ور میشدند و اول کار آنها این بود که با لگدی کاسه و کوزه و بساط داخل سفره را به کناری پرت کرده و با گفتن جمع کن کاسه کوزه تو، همه لات و لوتها و اراذل را ریسه کرده و به کلانتری محل می بردند....


#_تهران_قدیم_جعفر_شهری

🌿🌸🌿🌸🌿🌸🌿🌸🌿🌸🌿🌸

🌸🍂🌸@Bookirancity
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
🌿🌸🌿🌸🌿🌸🌿🌸🌿🌸🌿🌸

🌸🌿

🔴#_ویـــــدئـــــو🎥

#_قضاوت_باشما

🌿🌸🌿🌸🌿🌸🌿🌸🌿🌸🌿🌸

🌸🍂🌸@Bookirancity
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
🌿🌸🌿🌸🌿🌸🌿🌸🌿🌸🌿🌸

🌸🌿

🔴#_ویـــــدئـــــو🎥

#_قضاوت_باشما

🌿🌸🌿🌸🌿🌸🌿🌸🌿🌸🌿🌸

🌸🍂🌸@Bookirancity
🌿🌸🌿🌸🌿🌸🌿🌸🌿🌸🌿🌸

🌸🌿

🔴#_چــــکــــامــــه🎵


دوستی که پس از یک سوتفاهم جزئی
تبدیل به دشمن می‌شود،
همیشه دشمن بوده است؛
فقط دیگر تظاهر نمی‌کند!

💬#_رابرت_گرین


🌿🌸🌿🌸🌿🌸🌿🌸🌿🌸🌿🌸

🌸🍂🌸@Bookirancity
🌿🌸🌿🌸🌿🌸🌿🌸🌿🌸🌿🌸

🌸🍂🌸@Bookirancity
🌿🌸🌿🌸🌿🌸🌿🌸🌿🌸🌿🌸

🌸🌿

🔴#_تـــلــــنــــگــــر🗣

برخی از هم‌میهنان گرامی پرسیده‌اند که آیا ما می‌توانیم در برگزاری #جشن_سده شرکت کنیم؟
من در این زمینه پاسخ آری یا نه را برای شما ندارم. هرآینه نشانی
بخشی از آدریان و آتشکده‌ها در ایران‌زمین کهن پرگهر اهورایی‌مان را در این پست می‌گزارم تا اینکه خود تماس بگیرید و بپرسید.

🔥انجمن زرتشتیان تهران
تهران - خیابان جمهوری - خیابان میرزاکوچک‌خان - جنب آتشکده - پلاک۸
009821-66707740

🔥انجمن موبدان ایران :
تهران - بلوار کشاورز - خیابان فلستین - کوچه حجت دوست - پلاک۵۳
009821-88978561

🔥انجمن زرتشتیان تفت و توابع مقیم تهران :
تهران - خیابان خردمند شمالی - کوچه ششم - پلاک۱۷
009821-88823850

🔥انجمن زرتشتیان شریف آباد مقیم تهران :
تهران پارس - خیابان 186 شرقی - پلاک۳۲
009821-77703782

🔥انجمن زرتشتیان کرج :
کرج - شهرک رسالت- انتهای بلوار اقاقیا - خیابان یاس - کوچه نیلوفر - خانه دولت
009826-32506267

🔥انجمن زرتشتیان کرمان :
کرمان - زریسف - خیابان شهدا - خیابان برزو آمیغی - کوچه آتشکده
0098341- 3126686

🔥انجمن زرتشتیان یزد:
یزد - خیابان کاشانی - کوچه آتشکده- پلاک۳۱
0098 35-36235849

🔥انجمن زرتشتیان شیراز :
شیراز - خیابان زند - روبروی بانک کشاورزی - پلاک۳۴۶
0098711- 2337856

🔥انجمن زرتشتیان اصفهان:
اصفهان - خیابان نظر شرقی - کوچه سیچان - پلاک۲۷
009831-36278689

🔥انجمن زرتشتیان اهواز:
اهواز - امانیه- خیابان دز - پلاک۱۰۵
0098611-3363506

🔥انجمن زرتشتیان زاهدان:
زاهدان - خیابان امام خمینی - چهارراه چکنم
0098541-3224157

🔥انجمن زرتشتیان نرسی آباد یزد:
یزد - خیابان انقلاب - کوچه نرسی‌آباد - کوچه آتشکده
009835- 35252815

🔥انجمن زرتشتیان کوچه بیوک یزد :
یزد - خیابان استاد مطهری
009835- 37244769

🔥انجمن زرتشتیان خرمشاه یزد :
یزد - خیابان خرمشاه - کوچه آتشکده
009835-37245865

🔥انجمن یانشوران مانتره:
بلوار بسیج روبروی نسک خانه مرکزی پلاک۶
009835-36237073

🔥انجمن زرتشتیان مریم آباد :
یزد. مریم آباد
009835-36259888

🌿🌸🌿🌸🌿🌸🌿🌸🌿🌸🌿🌸

🌸🍂🌸@Bookirancity