IranCoin ️ ایران‌کوین
944 subscribers
329 photos
62 videos
20 files
665 links
در ایران‌کوین درباره ابزارهای زندگی بیت‌کوینی، پس‌انداز بلندمدت با بیت‌کوین و تجربه‌های روزمره بیت‌کوینرها صحبت می‌کنیم.

لینک‌دونی بیت‌کوین:
https://1pj.ir/bitcoin-bookmarks

گروه عدم تمرکز برای بحث و سوال:
https://t.me/simorgh_blockchain
Download Telegram
بی‌ارزش شدن ریال‌های حساب بانکیمون

برای خرج‌های روزمره و اتفاقات غیر منتظره نیاز داریم به اندازه‌ی مشخصی ریال توی حساب بانکیمون نگه داریم و این ریال‌ها هر روز کم‌ارزش‌تر میشن. با یه حساب سرانگشتی اگه تورم رو ۵۰٪ فرض کنیم، اون مثلا ۱۰ میلیون تومن که اول سال توی حسابمون واریز میکنیم و تا آخر سال هم کم کم زیادش میکنیم تا ارزشش رو متناسب با تورم حفظ کنه، سالانه ۳.۳ میلیون تومن هزینه داره و این پولی هست که بدون خرج کردنش از جیب‌مون میره.

🔆 اگه میتونستیم از بیت‌کوین برای پرداخت‌هامون استفاده کنیم، انتخاب من همین بود. ولی به جاش میشه ریال کمتری توی حساب بانکی نگه داشت و کمی هم بیت‌کوین (روی شبکه اصلی و لایتنینگ) دم دست داشت تا به سرعت انتقالش داد به صرافی و فروخت. خوشبختانه طبق تجربه‌ای که داشتم معمولا در هر ساعتی از شبانه‌روز زیر یک ساعت و بعضا سریعتر هم ریالش به حساب واریز میشه. میشه بیت‌کوین رو توی خود صرافی هم نگه داشت ولی میدونیم که در طول زمان تقریبا هیچ صرافی نبوده دارایی خودش رو از دست نداده باشه و مشمول قوانین نه چندان جالبی نشده باشه!

🔅 شاید انتخاب بیشتر شماها دلار باشه. اگه تعهدات ریالی آتی نداشته باشیم، روی کاغذ بهترین کار اینه دلار رو در اولین فرصت بخریم و در آخرین لحظه‌ای که ریال نیاز داریم بفروشیم. ولی خرید و فروش دلار فیزیکی در صورت امکان هم زمانبر هست و دلار تتر هم امکان اینکه فعالیتش متوقف بشه و حساب کاربرهاش رو مسدود و همه رو ملزم به احراز هویت کنه وجود داره.

🔅 اگه ریالتون توی بانک‌هایی مثل رسالت و مهر ایران باشه، بعدا به ازاش میتونید وام بگیرید یا امتیازی بهتون میده که به صورت غیر قانونی قابل فروش هست. با این کار بخش زیادی از کاهش ارزش پولتون رو جبران میکنید ولی نکته‌ش اینه که وام کارمزد داره، اعتباری‌سنجی میخواد (اگه حقوقتون هم پایین باشه از یه حدی بیشتر وام نمیدن)، ضامن میخواد و خلاصه هر سال یه سری درگیری‌های خاص خودش رو داره. این‌ها رو بررسی کنید که چقدر قابل استفاده هست و چه شرایطی داره. باقی بانک‌ها معمولا اصلا وام نمیدن یا نیاز به سپرده‌گذاری دارن و چون همه چی فیکس هست و انعطاف نداره میتونه فرایند رو سخت و شما رو متضرر کنه. اما اگر بانکی رو سراغ دارید که ازش میتونید وام‌هایی با درصد کمتر از تورم سالانه یا حتی کمتر بگیرید، گزینه‌ی خوبی میتونه باشه. (محاسبه درصد واقعی سود وام)

🔅 کارگزاری مفید صندوق درآمد ثابتی به نام حامی داره که اگر فعالش کنید به موجودی داخل کارگزاری‌تون سود روزشمار سالانه بین ۱۵ تا ۲۴ درصد تعلق میگیره. اگر مفید کارت داشته باشید به صورت آنی مبلغ قابل برداشت کارگزاری رو میشه تا سقف ۲۰۰ میلیون تومن به این کارت انتقال داد. و البته به موجودی کارت سودی تعلق نمیگیره. به این روش حدود نیمی از ضرری که بابت تورم متحمل میشیم رو میشه جبران کرد ولی جابجایی مداوم پول بین مفید کارت و حساب کارگزاری دردسرهای خاص خودش رو داره که 👇

🔅 اخیرا کارگزاری فارابی سعی کرده سرویس بهتری نسبت به کارگزاری مفید ارائه بده و نکسو کارت خودش با همکاری بانک پاسارگاد رو تماما به یه صندوق درآمد ثابت (سود روزشمار ۲۳ تا ۲۶.۱ درصد سالانه) متصل کنه. با فعال کردن گزینه‌های مربوطه هر پولی که به کارت شما واریز بشه هر شب باهاش سهام خریداری میشه و زمانی هم که بخواید از کارت برداشت داشته باشید خودکار سهام فروخته میشه (یا معادلش اعتبار میدن و بعدا فروخته میشه) و تراکنش انجام میگیره. دقت کنید که کارت بانکی و صندوق سهامی کاملا مستقل از هم کار میکنن و سعی کردن با روش‌هایی تا حد امکان اینا رو یکی کنن. مثلا در حال حاضر مبالغ واریزی به کارت، شب‌ها از حساب خارج میشه و چند ساعتی هم طول میکشه تا به سهام تبدیل بشه و امکان استفاده ازش فراهم باشه که البته گفتن به زودی این مشکل رو هم برطرف میکنن. یا اینکه برخی عملیات بانکی رو باید از اپ خود بانک انجام بدید و هدفشون اینه همه رو تو پنل فارابی اضافه کنن و یکپارچه بشه همه چی. دقت کنید که نکسو کارت محدودیت‌های خاص خودش رو هم داره و ظاهرا میتونید سطح احراز خودتون رو با مراجعه حضوری به بانک افزایش بدید و محدودیت‌ها رو کمتر کنید.

چه کنیم؟

#ریال #ایران‌کوین
〽️ @irancoin
👍10
چطور در زمان ابرتورم زنده بمانیم؟

نرخ تورم ریال ایران توی دهه‌های اخیر با وجود نوساناتی که داشته در مجموع افزایشی بوده و سال‌های اخیر مراجع رسمی هم تورم سالانه رو نزدیک به ۵۰٪ گزارش دادن.

منم مثل همه‌تون ساده‌لوح هستم و باورم نمیشه چیزایی که راجع به ونزوئلا شنیدیم رو توی ایران هم تجربه کنیم. چون تا حالا سابقه نداشته! داشته؟ ولی خب کار از محکم‌کاری عیب نمی‌کنه.

پادکست خوب تیمچه به راهکارهای تاب‌آوری در شرایط ابرتورم پرداخته که توصیه میکنم توی پادگیر مورد علاقه‌تون بهش گوش بدید:

🔅 کست‌باکس

🔅 اپل پادکست

🔅 گوگل پادکست

🔅 پاکت کستز

〽️ @irancoin
👍2
Forwarded from نسخه بدون نام
درست و جالب

ما همۀ عمرمون بدون شک درگیر second best هامون هستیم.
درگیر دومین انتخاب عالی ممکن و تفاضل انتخابی که می‌کنیم با اون که ازش رد می‌شویم هزینه فرصتیه که جایگاه بالفعل و بالقوه ما را تعیین می‌کنه.

اینکه ما چه انتخاب هایی می‌کنیم اجباراً و الزاما زاویه دیدی برای ما نسبت به آینده می‌سازه که اونجا باز فرصت انتخاب داریم.
ولی این فرصت انتخاب ها فرصت انتخاب بین همه چیز نیست.
ما بین چیزهایی انتخاب می‌کنیم که خودشون زاده انتخاب های قبلی ما هستند.

من شخصا اولین بار با کلاهبرداری ها و جرایم سایبری با کریپتو آشنا شدم برای همین هیچگاه درگیر پروژه های الکی و اسکم خودمو نکردم.
اینکه من درگیر این نوع قمار نشدم درسته مالم را در این راه نباختم ولی چیزی هم برنده نشدم اینجا.
اما کسی که یکبار اینطوری پول زده به جیب را نمی‌شه از زدن هزار در باغ سبزی که دلبر اونجا دیگه خونه نداره منصرف کرد.
لذتی که شت کوین اولی داده زاویه مواجه فرد با آینده را تغییر داده فرد پولش را نه برای کتاب خوب نه برای کتاب بد نمی‌ده بلکه پولش و وقتش را برای شت کوین خوب و شت کوین بد می‌ده تا باز اون خاطره و سرنخ را در دست بگیره
ادامه دارد ...
👍9
Forwarded from بیت‌گاید (Mo Tahmasbi)
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
حسی که بعد از اولین خرید بیت‌کوین بهم دست داد.

@SatoshiSchool
🌳 https://linktr.ee/bitguide
👍4
Forwarded from بیت‌گاید (Mo Tahmasbi)
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
مایکل سیلور: «من دو زارم از زمان‌سنجی بازار سر در نمی‌آرم!»

اهمیت خرید پلکانی (DCA)

بیت‌کوین 🧡

@SatoshiSchool
🌳 https://linktr.ee/bitguide
👍6
اگه ۸۰.۰۰۰ ساعت کار میکنی که پول در بیاری، باید ۱۰۰ ساعت هم کار کنی تا ازش نگهداری کنی.

🔗 〽️ @irancoin
👍5
Forwarded from Stupid Risks
کتاب جنسیس(فارسی).pdf
14.5 MB
ترجمه فارسی کتاب جنسیس

🖋نویسنده: Aaron van Wirdum

🧑🏻‍🎨نگارگر: Bitcoin apex

🤝کمپین حمایت لایتنینگی

📚نسخه زبان اصلی

@stupid_risks📌
👍5
Forwarded from بیت‌گاید (Snz)
از بین آلتکوین‌ها بیشتر از همه به پولکادات و اکوسیستمش اعتقاد دارم. تیم خیلی قوی‌ای دارند و با آپگریدها و همکاری‌هایی که با شرکتای بزرگی مثل اوراکل شروع کردند اتفاقات خیلی خوبی در انتظارشونه.

حتما همچین جمله‌هایی رو از عصاطید کریپتو زیاد شنیدید. همیشه معتقد بودم توصیه‌ی محصولات چنان پرریسک بدون هزار تا هشدار در بهترین حالت به بازی گرفتن پول مردم و در محتمل‌ترین حالت اسکم آگاهانه است - یا مستقیم یا غیر مستقیم پول گرفتند. واسه خود من هفته‌ای یه پیشنهاد همکاری با اکسچنج و توکن فلان میاد و پیشنهادشون اینه:‌ شما مخاطباتو راضی کن بیان پولشونو بدن ما و ما بهت درصد میدیم. به همین صراحت.

حالا اسنادی درومده که ظاهرا نشون میده این کاربر توییتر Il Capo که نزدیک یک میلیون فالوئر داره ماهی ۴۰۰هزار دلار از پولکادات میگیره و در ازاش توییت میزنه «هنوز به پولکا و اکوسیستمش اعتقاد دارم».

یه پروژه آزمایشی که درآمد آنچنانی نداره ازین پولا بده. پول این میدونید از کجا در میاد؟ از جیب شمایی که طعمه‌ی عصاطید میشید! با چاپ توکن از روی هوا و دامپ کردنش روی بازار. فضا پر شارلاتانه و این شمایید که باید به اندازه کافی باهوش باشید.
👍3
Forwarded from Grizzly ₿
🟠اگر کسی از اطرافیان شما می‌خواد وارد بازار کریپتو بشه یا قصد داره بیتکوین بخره، این جملات رو بهش بگید:

📝 بیتکوین قرار نیست شما رو یک‌شبه ثروتمند کنه، قرار نیست که خیلی زود سودهای نجومی بهتون بده؛ بلکه بیتکوین از «فقیر شدن آهسته» شما جلوگیری می‌کنه.

🐻 @GrizzlyBTCloverr
Please open Telegram to view this post
VIEW IN TELEGRAM
👍3
شبکه‌ی #لیکویید چیست؟

لیکویید یک زنجیره‌ی جانبی #بیت‌کوین ه که توسط فدراسیونی از چند شرکت اداره می‌شه. در واقع بیتکوین زنجیره‌ی اصلی در یک آدرس #چندامضایی که هرکدوم از این شرکت‌ها یکی از کلیدهاش رو دارند قفل می‌شه و یک توکن لیکویید-بیتکوین روی زنجیره‌ی لیکویید به‌ازای اون آزاد می‌شه که می‌تونید روی این زنجیره‌ی جانبی با سایر کسانی که روی این زنجیره هستند تراکنش انجام بدید. ازنظر اعتماد مثل زنجیره‌ی اصلی “بی‌نیاز از اعتماد” نیست ولی شما از این طریق بجای اعتماد به یک سازمان، اعتمادتون رو بین چند سازمان توزیع می‌کنید تا ریسک حضانت رو کاهش بدید. اخیراً دارایی‌های دیگه‌ای مثل #تتر هم روی زنجیره‌ی لیکویید تعریف شدن که می‌تونید لیکویید بیتکوین رو با لیکویید تتر دادوستد کنید یا تتر رو روی این زنجیره نگهداری کنید. تراکنش‌ها روی زنجیره‌ی لیکویید سریع‌تر و فی تراکنش‌ها “فعلاً” خیلی کمتر از زنجیره‌ی اصلیه. کیف‌پول‌هایی مثل گرین متعلق به #بلاک‌استریم (شرکت متعلق به آدام بک) و آکوا (متعلق به سامسون مو) از لیکویید بیتکوین پشتیبانی می‌کنن.

کانال ترجمه‌ی مقالات بیت‌کوین

@bitcoinarticlesfarsi
👍3
Forwarded from حامد
اعلامیه حقوقی:

دکتر کریگ استیون رایت ساتوشی ناکاموتو نیست


در تاریخ ۲۰ مه ۲۰۲۴، دیوان عالی انگلستان و ولز دکتر کریگ استیون رایت را در ادعاهای خود مبنی بر اینکه فرد پشت سرنام مستعار ساتوشی ناکاموتو (خالق بیت‌کوین) بوده است، دروغگو تشخیص داد.

دادگاه تشخیص داد که دکتر رایت در شواهد خود "به طور گسترده و مکرر به دادگاه دروغ گفته است" و او سعی کرده است با جعل اسناد "در مقیاسی بزرگ" و ارائه آنها به عنوان مدرک، روایتی جعلی ایجاد کند. به طور کلی، "همه دروغ ها و اسناد جعلی او در حمایت از بزرگترین دروغ او بود: ادعای او مبنی بر ساتوشی ناکاموتو بودن." دکتر رایت با پیشبرد ادعای دروغین خود مبنی بر ساتوشی بودن از طریق اقدامات حقوقی متعدد، "سوء استفاده بسیار جدی" از روند دادگاه های انگلستان، نروژ و ایالات متحده را مرتکب شد.

دیوان عالی به طور رسمی به شرح زیر اعلام کرد:

اولاً، دکتر رایت نویسنده وایت پیپر بیت‌کوین نیست.

دوماً، دکتر رایت صاحب حق چاپ وایت پیپر بیت‌کوین نیست.

سوماً، دکتر رایت شخصی نیست که در دوره بین سال‌های ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۱ از نام مستعار ساتوشی ناکاموتو استفاده می‌کرد یا با آن کار می‌کرد.

چهارماً، دکتر رایت شخصی نیست که سیستم بیت‌کوین را ایجاد کرده باشد.

پنجم، دکتر رایت نویسنده نسخه های اولیه نرم افزار بیت‌کوین نیست.


حکم کامل و ضمیمه آن که جزئیات اسناد جعلی مختلف ایجاد شده توسط دکتر رایت را شرح می دهد، در آدرس زیر قابل دسترسی است:

www.judiciary.uk/judgments/copa-v-wright

دکتر رایت به طور کامل از طرح هرگونه دعوای حقوقی بر اساس ادعاهای دروغین خود (اعم از دعوای اصلی یا فرعی) و همچنین از وادار کردن هر شخص دیگری به این کار منع شده است.
علاوه بر این، به ایشان ابلاغ شده که به هیچ وجه تهدید به طرح دعوا (اعم از صریح یا تلویحی) و یا وادار کردن شخص دیگری به این کار مجاز نیست.




(وَ مِن اَللهُ توفیق)
👍4
Forwarded from نسخه بدون نام
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
راه حل دولتی برای اینکه
برای اینکه اثر کاهش قدرت خرید مردم را که در اثر تورم به وجود آمده کنترل کنیم چیست ؟
چاپ پول جدید🤩
👍4
انتشار برای اولین بار (تحلیلی)

💢 نرخ واقعی دلار چقدره؟

💢 شما هم احتمالا اینایی رو دیدید که ماشین حساب دستشون می‌گیرن و می‌گن اگه مهاجرت کنم آمریکا به تخصص من ماهی 5 هزار دلار میدن و می‌شه 300 میلیون و کلی رویاپردازی می‌کنن انگار توی آمریکا با 300 میلیون تومن همون قدرت 300 میلیون ایرانو دارن! ولی اینجوری نیست.

💢 وقتی شاخص GDP به عنوان تولید ناخالص داخلی کشورها تعیین شد، عده زیادی اونو منصفانه و منطقی نمی‌دونستن چون مثلا یه کیلو سیبی که توی ایران تولید شده قیمت به مراتب پایین‌تری داره نسبت به یه کیلو سیبی که توی آمریکا تولید شده در حالی که کیفیت سیب‌ها، لذت خوردن سیب‌ها و زحمتی که برای تولید اون یه کیلو سیب کشیدن توی هر دو کشور برابر بوده.

💢 برای همین شاخصی به نام برابری قدرت خرید با نشان PPP تعریف شد که به تولیدات هر کشوری با دید قدرت خرید نگاه می‌کنه.

💢 الان GDP ایران حدود 450 میلیارد دلاره و PPP ایران حدود 1800 میلیارد دلاره که با تقسیم این دو مورد به هم متوجه می‌شیم PPP ایران حدود 4 برابر GDP ایرانه. یعنی چی؟ یعنی شما با یک دلار آمریکا توی ایران به طور میانگین 4 برابر همون یک دلار توی آمریکا قدرت خرید داری به شرطی که دلار رو توی بازار آزاد به ریال تبدیل کرده باشی (دلار بازار آزاد حدود 60 هزار تومنه).

💢 پس 60 هزار تومن ایران 4 برابر یک دلار توی آمریکا به شما قدرت خرید می‌ده در نتیجه از تقسیم 60 به 4 متوجه می‌شیم قدرت خرید و رفاه ماه روی دلار حدود 15 هزار تومنه.

💢 حالا ممکنه هزاران مثال بزنید که دلار میفته روی 100 هزار تومن و یا میفته روی 4 هزار تومن ولی این عدد یه میانگین تقریبی از همه اقلامه.

💢 بنابراین اگه خواستید با طرف خارجی کار کنید این عدد می‌تونه خیلی منصفانه باشه. البته کیس با کیس شرایطش فرق می‌کنه؛ بذارید دو تا مثال بزنم. یکی اینوری به اونوری و یکی اونوری به اینوری!

💢 کارفرمای ایرانی مقیم آمریکا برای پروژه برنامه‌نویسی می‌خواد با شما همکاری کنه و شما با تحقیق و سرچ فهمیدید این نرخ توی آمریکا برای همچین پروژه‌ای 8 هزار دلاره. حالا چه عددی خوبه که نه سیخ بسوزه و نه کباب؟ 8 هزار دلار رو باید ضرب در 15 هزار تومن کنید که میشه 120 میلیون تومن. به نظرم این عدد منصفانه هست. (این کیس واقعی بود)

💢 شما تولیدکننده لباس خونگی شیک هستید و توی اینستاگرام ریلز گذاشتید و یهو یکی از ریلزهاتون میترکونه و میره توی فید خارجیا. تاجر کانادایی ریلز شمارو می‌بینه و می‌گه قیمتت چنده؟ قیمت این لباس توی ایران 1.5 میلیون تومنه الان باید چه قیمتی بدیم؟ 1.5 میلیون تومن برابر 100 تا 15 هزار تومنه، پس می‌شه 100 دلار آمریکا. به دلیل ضعیف بودن قدرت خرید کاناداییا به آمریکاییا و ضعیف بودن دلار کانادا به دلار آمریکا (نرخ برابر 7 به 5 تقریبا) میگیم 100 دلار کانادا. (این کیس واقعی بود)

🆔 @tafakkoratpeyman
👍4
Forwarded from بیت‌گاید (Mo Tahmasbi)
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
جف بوث در مصاحبه با سیف‌الدین

چکیده:

حالت طبیعی بازار آزاد ضدتورمه.

در واقع، با افزایش بهره‌وری ما، قیمت اجناس باید پیوسته کاهش پیدا کنه.

اما هزاره‌هاست در دنیایی زندگی کردیم که برعکسش صادق بوده.

بیت‌کوین راه خروج از این تله‌ست!

@SatoshiSchool
👍2
Broken Money - Part 2 - Farsi.pdf
1.3 MB
#برگردان کتاب #پول‌درهم‌شکسته
بخش دوم: پیدایش بانک‌ها
نویسنده: لین الدن
ترجمه: مجید گتمیری

بخش دوم از کتاب شامل چهار قسمته که به‌ترتیب به نمونه‌های آغازین #بانکداری، نوآوری دفترداری دوسویه، بانکداری آزاد در برابر بانکداری مرکزی، و در پایان شتاب تراکنش‌ها در برابر شتاب سربه‌سر شدن‌ها می‌پردازه.

لین الدن در این بخش، روند دگردیسی پول و بانکداری از اندوخت #طلا تا حواله‌داری، سفته‌بازی و چاپ #اسکناس رو بررسی می‌کنه و پدیدآمدن پول‌های #دستوری رو در پی شکاف میان شتاب تراکنش‌ها و شتاب فلزات گرانبها که به افزایش بی‌رویه‌ی توان بانک‌های مرکزی دولتی انجامید، نه یک گزینش، که ناگزیر می‌انگاره.

در برگردان این بخش تلاش کردم گامی در راستای #سره‌نویسی بردارم که از سویی شاید تا اندازه‌ای به روانی نوشتار آسیب زده باشه و از سویی دیگر گامی در راه پاسداری از #زبان‌پارسی ه. اگر خواندید همینجا برام دیدگاهتون رو دراین باره بنویسید.

اگر هم دوست دارید از اینجا می‌تونید با #لایتنینگ یه قهوه مهمونم کنید.

#BrokenMoney
#LynAlden
@bitcoinarticlesfarsi
👍3