نقد و نقّادی- ١
✍ علی مندنیپور
شاید برای شما هم پیش آمده باشد، تا شاهدِ درگیریهای كشدار و كینهتوزیهای عمیق و ریشهدار باشید، گرِههایی را كه میتوان به راحتی با دست باز كرد، امّا از سرِ كجفهمی و بیتدبیری، دندان هم چارهساز نیست. گرههای كوری كه عقلای قوم نیز در گشودن آنها عاجزند!
🔗متن کامل
#اندیشە #تفکر_انتقادی
🌐 در شبکههای اجتماعی همراه ما باشید:
🔸Instagram🔸Telegram 🌐Web 🔸Aparat
✍ علی مندنیپور
شاید برای شما هم پیش آمده باشد، تا شاهدِ درگیریهای كشدار و كینهتوزیهای عمیق و ریشهدار باشید، گرِههایی را كه میتوان به راحتی با دست باز كرد، امّا از سرِ كجفهمی و بیتدبیری، دندان هم چارهساز نیست. گرههای كوری كه عقلای قوم نیز در گشودن آنها عاجزند!
🔗متن کامل
#اندیشە #تفکر_انتقادی
🌐 در شبکههای اجتماعی همراه ما باشید:
🔸Instagram🔸Telegram 🌐Web 🔸Aparat
دهمین نشست شورای مشورتی سه استان جنوبی جماعت برگزار شد
اوز- پایگاه اطلاعرسانی اصلاح
شورای مشورتی منطقهاى جماعت دعوت و اصلاح در سه استان جنوبی (هرمزگان، بوشهر و فارس) چهارشنبه ۱۱ بهمن ۱۴۰۲، دهمین نشست خود را در دفتر اوز این تشکّل مدنی برگزار کرد.
🔗 ادامهی خبر
#اخبار_جماعت #شورای_مشورتی_منطقهای_جنوب
🌐 در شبکههای اجتماعی همراه ما باشید:
🔸Instagram🔸Telegram 🌐Web 🔸Aparat
اوز- پایگاه اطلاعرسانی اصلاح
شورای مشورتی منطقهاى جماعت دعوت و اصلاح در سه استان جنوبی (هرمزگان، بوشهر و فارس) چهارشنبه ۱۱ بهمن ۱۴۰۲، دهمین نشست خود را در دفتر اوز این تشکّل مدنی برگزار کرد.
🔗 ادامهی خبر
#اخبار_جماعت #شورای_مشورتی_منطقهای_جنوب
🌐 در شبکههای اجتماعی همراه ما باشید:
🔸Instagram🔸Telegram 🌐Web 🔸Aparat
❤6👏1
💡 نامزدهای نهایی اولین دوره بینالمللی «جایزه معلم»
کمیته داوری اولین دوره «جایزه معلم»، اسامی نامزدهای نهایی برای دریافت این جایزه را به ترتیب حروف الفبا اعلام میدارد:
۱. جناب آقای آرام احمدپور، روستای گلاز، استان آذربایجان غربی
۲. جناب آقای مصطفی اینانلو، تهران، استان تهران
۳. جناب آقای وقار حیدر جعفری، پیشاور، کشور پاکستان
۴. جناب آقای میرحافظ حسینی چورسی، شاهینشهر، استان اصفهان
۵. سرکار خانم زهرا سلیمانی، زنجان، استان زنجان
۶. جناب آقای علی صیدی، جوانرود، استان کرمانشاه
به این ترتیب از میان این جمع، معلم برگزیده و معلمان شایسته تقدیر اولین دوره «جایزه معلم»، در آیین اختتامیه، معرفی خواهند شد.
🌐 در شبکههای اجتماعی همراه ما باشید:
🔸Instagram🔸Telegram 🌐Web 🔸Aparat
کمیته داوری اولین دوره «جایزه معلم»، اسامی نامزدهای نهایی برای دریافت این جایزه را به ترتیب حروف الفبا اعلام میدارد:
۱. جناب آقای آرام احمدپور، روستای گلاز، استان آذربایجان غربی
۲. جناب آقای مصطفی اینانلو، تهران، استان تهران
۳. جناب آقای وقار حیدر جعفری، پیشاور، کشور پاکستان
۴. جناب آقای میرحافظ حسینی چورسی، شاهینشهر، استان اصفهان
۵. سرکار خانم زهرا سلیمانی، زنجان، استان زنجان
۶. جناب آقای علی صیدی، جوانرود، استان کرمانشاه
به این ترتیب از میان این جمع، معلم برگزیده و معلمان شایسته تقدیر اولین دوره «جایزه معلم»، در آیین اختتامیه، معرفی خواهند شد.
🌐 در شبکههای اجتماعی همراه ما باشید:
🔸Instagram🔸Telegram 🌐Web 🔸Aparat
👍2👏1
⚖️اعراب فلسطینی: طلبکار یا بدهکار؟ (به روایت زبیگنیف بِرِژینسکی)
در فضای شدیدا دوقطبی ـ به مثابه یکی از ویژگیهای امر سیاسی ـ که پروپاگاندا به مهمترین عامل جریاندهی افکار عمومی بدل میشود، نشستن پای روایتهای حقوقی، سیاسی و تاریخی نظریهپردازان، سیاستسازان و سیاستمداران مؤثر، بسیار مهم و بصیرتزا خواهد بود.
در این بین، دیدگاههای زبیگنیف برژینسکی (2017) یکی از بزرگترین نظریهپردازان سیاست خارجی امریکا، مشاور اسبق امنیت ملی ریاست جمهوری و از معماران توافق کمپ دیوید، میتواند بسیار مهم باشد. اهمیت موقعیت و دیدگاههای برژینسکی خاصه آنجاست که نمیتوان وی را مثلا به چپگرایی، دلبستگی عاطفی به فلسطین و یا دشمنی با اسراییل متهم کرد. برژینسکی در آثارش همواره این منازعه را از دریچهی منافع ملی امریکا میدید. او مینویسد:
"امریکا تا وقتی که در دید اعراب، حامی اسرائیل در سرکوب فلسطینیها باشد نخواهد توانست احساسات ضد امریکایی را در منطقه به خوبی فرو نشاند"[1].
برژینسکی در یکی از مقالاتش در دوران ریاست جمهوری اوباما[2] ـ ضمن یادآوری مجدد اینکه بیشترین حجم امریکاستیزی در منطقهی خاورمیانه و جهان اسلام به سبب خونریزی و رنجی است که از این مناقشه حاصل شده است ـ تحلیل کوتاه اما جامعی از منازعهی حقوقی اعراب فلسطینی و اسراییل ارائه داده و به زعم خود، راهحل سیاسی این منازعه را در اجرای چهار اقدام اساسی دانسته است:
یکم) در مسألهی آوارگان فلسطینی ـ که احتمالا بغرنجترین بخش این منازعه است ـ برژینسکی اعراب فلسطینی را طلبکار میداند، هرچند معتقد است که اعطای حق بازگشت به این آوارگان، معادل خودکشی اسراییل خواهد بود[3]. در واقع برژینسکی با پذیرش ضمنی مقولهی اشغال، معترف است که کیان اسراییل بر چیزی بنا شده که زمانی موطن این آوارگان بود. او در عوض معتقد است که اسراییل میبایست با پرداخت خسارت و چهبسا عذرخواهی، امکان اسکان این آوارگان را در داخل دولت مستقل فلسطینی فراهم کند.
دوم) برژینسکی معتقد است که اسراییل نمیتواند کل شهر بیت المقدس یا اورشلیم را از آن خود کند و آن را پایتخت خود بنامد. این موضع برژینسکی، خلاف "قانون اورشلیم"[4] ـ و نیز ایدهی "صلح ابراهیم" دونالد ترامپ ـ است که کنست اسراییل در سال 1980 تصویب کرد و به موجب آن، کل این شهر را پایتخت اسراییل نامید. در واقع طرف اسراییلی میبایست قسمت شرقی این شهر را به دولت مستقل فلسطینی بازگرداند و شهر قدیمی و مقدس نیز باید تحت نظارت بینالمللی اداره شود. در اینجا نیز برژینسکی اعراب را طلبکار میداند.
سوم) برژینسکی معتقد است که شهرکسازیهای اسراییل میبایست در داخل اصطلاحا مرزهای 1967 باشد. این در حالی است که به واسطهی شهرکسازیهای غیرقانونی، تاکنون بیش از نیم ملیون اسراییلی در کرانهی باختری و قدس شرقی اسکان داده شدهاند. به نظر میرسد که با عطف نظر به همین واقعیت است که برژینسکی در اینجا نیز خواهان پرداخت غرامت اسراییل به اعراب فلسطینی در قالب واگذاری بخشی از سرزمینهای شمالی و جنوبی اسراییل هممرز با کرانهی باختری به آنهاست. بنابراین در اینجا نیز برژینسکی، اعراب فلسطینی را طلبکار برمیشمارد.
چهارم) نهایتا برژینسکی معتقد است که ضمن تحقق موارد فوق، نیروهای ناتو یا ایالات متحده میبایست برای تقویت امنیت اسراییل، در کرانهی رود اردن مستقر شوند تا مانع حملات احتمالی اعراب به دولت اسراییل گردند. اگرچه در اینجا برژینسکی استثنائا اسراییل را طلبکار میداند اما طرف بدهکار این منازعه را نیروهای ناتو و امریکا میداند و نه اعراب فلسطینی.
بنابراین در مجموع میتوان با قاطعیت گفت که زبیگنیف برژینسکی ـ در قامت یک نظریهپرداز امنیت ملی امریکا ـ در مسیر تحلیل چگونگی حل منازعهی فلسطین، اعراب فلسطینی را طلبکار و اسراییل را بدهکار برمیشمارد.
ـــــــــ
ارجاعات:
[1]. برژینسکی، انتخاب: سلطه یا رهبری، ترجمه امیرحسین نوروزی، ص93، نشر نی.
[2]. Zbigniew Brzeziński, From Hope to Audacity: Appraising Obama’s Foreign Policy, Foreign Affairs, Published on December 11, 2009.
[3]. "Palestinian refugees should not be granted the right of return to what is now Israel, because Israel cannot be expected to commit suicide for the sake of peace" (Ibid).
[4]. The Jerusalem Law
✍️عدنان فلّاحی
🌐 در شبکههای اجتماعی همراه ما باشید:
🔸Instagram🔸Telegram 🌐Web 🔸Aparat
در فضای شدیدا دوقطبی ـ به مثابه یکی از ویژگیهای امر سیاسی ـ که پروپاگاندا به مهمترین عامل جریاندهی افکار عمومی بدل میشود، نشستن پای روایتهای حقوقی، سیاسی و تاریخی نظریهپردازان، سیاستسازان و سیاستمداران مؤثر، بسیار مهم و بصیرتزا خواهد بود.
در این بین، دیدگاههای زبیگنیف برژینسکی (2017) یکی از بزرگترین نظریهپردازان سیاست خارجی امریکا، مشاور اسبق امنیت ملی ریاست جمهوری و از معماران توافق کمپ دیوید، میتواند بسیار مهم باشد. اهمیت موقعیت و دیدگاههای برژینسکی خاصه آنجاست که نمیتوان وی را مثلا به چپگرایی، دلبستگی عاطفی به فلسطین و یا دشمنی با اسراییل متهم کرد. برژینسکی در آثارش همواره این منازعه را از دریچهی منافع ملی امریکا میدید. او مینویسد:
"امریکا تا وقتی که در دید اعراب، حامی اسرائیل در سرکوب فلسطینیها باشد نخواهد توانست احساسات ضد امریکایی را در منطقه به خوبی فرو نشاند"[1].
برژینسکی در یکی از مقالاتش در دوران ریاست جمهوری اوباما[2] ـ ضمن یادآوری مجدد اینکه بیشترین حجم امریکاستیزی در منطقهی خاورمیانه و جهان اسلام به سبب خونریزی و رنجی است که از این مناقشه حاصل شده است ـ تحلیل کوتاه اما جامعی از منازعهی حقوقی اعراب فلسطینی و اسراییل ارائه داده و به زعم خود، راهحل سیاسی این منازعه را در اجرای چهار اقدام اساسی دانسته است:
یکم) در مسألهی آوارگان فلسطینی ـ که احتمالا بغرنجترین بخش این منازعه است ـ برژینسکی اعراب فلسطینی را طلبکار میداند، هرچند معتقد است که اعطای حق بازگشت به این آوارگان، معادل خودکشی اسراییل خواهد بود[3]. در واقع برژینسکی با پذیرش ضمنی مقولهی اشغال، معترف است که کیان اسراییل بر چیزی بنا شده که زمانی موطن این آوارگان بود. او در عوض معتقد است که اسراییل میبایست با پرداخت خسارت و چهبسا عذرخواهی، امکان اسکان این آوارگان را در داخل دولت مستقل فلسطینی فراهم کند.
دوم) برژینسکی معتقد است که اسراییل نمیتواند کل شهر بیت المقدس یا اورشلیم را از آن خود کند و آن را پایتخت خود بنامد. این موضع برژینسکی، خلاف "قانون اورشلیم"[4] ـ و نیز ایدهی "صلح ابراهیم" دونالد ترامپ ـ است که کنست اسراییل در سال 1980 تصویب کرد و به موجب آن، کل این شهر را پایتخت اسراییل نامید. در واقع طرف اسراییلی میبایست قسمت شرقی این شهر را به دولت مستقل فلسطینی بازگرداند و شهر قدیمی و مقدس نیز باید تحت نظارت بینالمللی اداره شود. در اینجا نیز برژینسکی اعراب را طلبکار میداند.
سوم) برژینسکی معتقد است که شهرکسازیهای اسراییل میبایست در داخل اصطلاحا مرزهای 1967 باشد. این در حالی است که به واسطهی شهرکسازیهای غیرقانونی، تاکنون بیش از نیم ملیون اسراییلی در کرانهی باختری و قدس شرقی اسکان داده شدهاند. به نظر میرسد که با عطف نظر به همین واقعیت است که برژینسکی در اینجا نیز خواهان پرداخت غرامت اسراییل به اعراب فلسطینی در قالب واگذاری بخشی از سرزمینهای شمالی و جنوبی اسراییل هممرز با کرانهی باختری به آنهاست. بنابراین در اینجا نیز برژینسکی، اعراب فلسطینی را طلبکار برمیشمارد.
چهارم) نهایتا برژینسکی معتقد است که ضمن تحقق موارد فوق، نیروهای ناتو یا ایالات متحده میبایست برای تقویت امنیت اسراییل، در کرانهی رود اردن مستقر شوند تا مانع حملات احتمالی اعراب به دولت اسراییل گردند. اگرچه در اینجا برژینسکی استثنائا اسراییل را طلبکار میداند اما طرف بدهکار این منازعه را نیروهای ناتو و امریکا میداند و نه اعراب فلسطینی.
بنابراین در مجموع میتوان با قاطعیت گفت که زبیگنیف برژینسکی ـ در قامت یک نظریهپرداز امنیت ملی امریکا ـ در مسیر تحلیل چگونگی حل منازعهی فلسطین، اعراب فلسطینی را طلبکار و اسراییل را بدهکار برمیشمارد.
ـــــــــ
ارجاعات:
[1]. برژینسکی، انتخاب: سلطه یا رهبری، ترجمه امیرحسین نوروزی، ص93، نشر نی.
[2]. Zbigniew Brzeziński, From Hope to Audacity: Appraising Obama’s Foreign Policy, Foreign Affairs, Published on December 11, 2009.
[3]. "Palestinian refugees should not be granted the right of return to what is now Israel, because Israel cannot be expected to commit suicide for the sake of peace" (Ibid).
[4]. The Jerusalem Law
✍️عدنان فلّاحی
🌐 در شبکههای اجتماعی همراه ما باشید:
🔸Instagram🔸Telegram 🌐Web 🔸Aparat
Telegram
جماعت دعوت و اصلاح
✳️ کانال رسمی تشکل مدنی «جماعت دعوت و اصلاح»
📲 در شبکههای اجتماعی همراه ما باشید:
🔸 اینستاگرام https://www.instagram.com/islahweb
🔸 وبسایت https://www.islahweb.org/fa
🔸 آپارات https://www.aparat.com/islahweb
https://ble.ir/islahweb1979/
📲 در شبکههای اجتماعی همراه ما باشید:
🔸 اینستاگرام https://www.instagram.com/islahweb
🔸 وبسایت https://www.islahweb.org/fa
🔸 آپارات https://www.aparat.com/islahweb
https://ble.ir/islahweb1979/
👍7👎2❤1
🍁 زبان کامل
✍🏻 نوید کرمانی:
شاید اتفاقی نباشد که ابوحنیفه (د. ۱۵۰)، که در میان پایهگذاران مذاهب چهارگانهٔ اهلسنت خواندن نماز به زبان غیرعربی را جایز میدانست ایرانیتبار بود؛ یا اتفاقی نباشد که در صدر اسلام خوارج ایرانی ادای شهادتین به زبان عربی را واجب نمیدانستند. در زمان حاضر نیز یک متفکر غیرعرب ایرانی یعنی عبدالکریم سروش است که این نظریه را مطرح کرده که عربیبودن زبان قرآن عرَضی است و مؤلفهٔ ذاتی کلام خداوند نیست، بلکه تنها شکل بیرونی و تصادفی آن است. هنگامی که او اندیشهاش را در پاییز ۱۹۹۵ در همایشی در برلین بیان کرد باعث تعجب و تمسخر شرکتکنندگان عرب حاضر در مجلس شد؛ در این مجلس، شاعران و روشنفکرانی بودند که بههیچوجه خود را مذهبی تلقی نمیکردند، اما با این حال، سرشت عربیبودن قرآن برای آنها نیز خدشهناپذیر بود.
بهعلاوه، بحثهای مشابهی در صدر اسلام برپا بود. در حالیکه عربها بر هویت عربی اسلام تأکید میکردند و از آن برتریِ زبان عربی بر دیگر زبانها (و همچنین برتریِ قوم عرب بر دیگر) اقوام را نتیجه میگرفتند، بهویژه مسلمانان ایرانی تلاش میکردند ثابت کنند خداوند بههیچوجه زبان عربی را بر زبانهای دیگر برتری نبخشیده است و غیرعربها، بهخصوص یونانیها و ایرانیها، زبانی غنیتر و شعری زیباتر از عربها دارند. این نزاع، که غالباً پسزمینه های سیاسی و اجتماعی داشت، تا قرنهای متمادی ادامه یافت و آثار و نوشتههای فراوانی دربارهٔ آن بهجای ماند. در این اوضاع، طرف عربی از اینکه خداوند به زبان عربی با مردم سخن گفته است نهایت استفاده را کرد. طرف مقابل منکر آن نبود، اما آنچه را عربدوستانی چون ابنفارس نتیجه میگرفتند نمیپذیرفت: خداوند زبان عربی را برگزیده است، زیرا خوشآواترین غنیترین و عالیترین زبان است، عربی مادر تمام زبانهایی است که خداوند به آدم آموخته، زبان اهل بهشت و تنها زبان بدون نقص است؛ با این زبان میتوان هر مضمونی را به زیباترین و روشنترین نحو بیان کرد. طبق نظریه رایج دربارهٔ منشأ زبان میان علمای مسلمان هبوط آدم این نتیجه را در پی داشته که آدم از آن پس ناگزیر به سُریانی سخن گفته است. اما پس از طوفان نوح بود که اسماعیل و فرزندانش اجازه یافتند به زبان عربی سخن بگویند، چون خداوند توبه ابراهیم را پذیرفته بود.
اما فقط کسی میتواند بر زبان عربی تسلط یابد که پیامبر باشد؛ انسان عادی قادر نیست تمام ظرافتهای لفظی و نحوی زبان عربی را بهکار بندد، همهٔ پانصد اسم وضعشده برای «شیر» با معانی جداگانهٔ آن را بداند، بیش از چهارصد نوع از انواع «بلا»، همهٔ دویست واژهٔ بهکاررفته برای «ریش» و هفتاد واژهٔ بهکاررفته برای «سنگ» را از یکدیگر تفکیک کند. با این منطق، معجزهٔ قرآن چیزی نیست جز بهکارگیری کامل زبان عربی. (به همین دلیل، پیروان این نظریه وجود واژههای بیگانه در قرآن را انکار میکنند.) (کرمانی، ۱۳۹۹: ۶۱ - ۶۳)
📚 کرمانی، نوید. (۲۰۰۹). زبان بهمثابه معجزه: قرآن متن اصلی فرهنگ عربی. ترجمهٔ ملیحه احسانینیک و لیلا ذوالقدری. (۱۳۹۹). تهران: نشر کرگدن.
#⃣ #زبان_و_دین #زبان_عربی
🌐 در شبکههای اجتماعی همراه ما باشید:
🔸Instagram🔸Telegram 🌐Web 🔸Aparat
✍🏻 نوید کرمانی:
شاید اتفاقی نباشد که ابوحنیفه (د. ۱۵۰)، که در میان پایهگذاران مذاهب چهارگانهٔ اهلسنت خواندن نماز به زبان غیرعربی را جایز میدانست ایرانیتبار بود؛ یا اتفاقی نباشد که در صدر اسلام خوارج ایرانی ادای شهادتین به زبان عربی را واجب نمیدانستند. در زمان حاضر نیز یک متفکر غیرعرب ایرانی یعنی عبدالکریم سروش است که این نظریه را مطرح کرده که عربیبودن زبان قرآن عرَضی است و مؤلفهٔ ذاتی کلام خداوند نیست، بلکه تنها شکل بیرونی و تصادفی آن است. هنگامی که او اندیشهاش را در پاییز ۱۹۹۵ در همایشی در برلین بیان کرد باعث تعجب و تمسخر شرکتکنندگان عرب حاضر در مجلس شد؛ در این مجلس، شاعران و روشنفکرانی بودند که بههیچوجه خود را مذهبی تلقی نمیکردند، اما با این حال، سرشت عربیبودن قرآن برای آنها نیز خدشهناپذیر بود.
بهعلاوه، بحثهای مشابهی در صدر اسلام برپا بود. در حالیکه عربها بر هویت عربی اسلام تأکید میکردند و از آن برتریِ زبان عربی بر دیگر زبانها (و همچنین برتریِ قوم عرب بر دیگر) اقوام را نتیجه میگرفتند، بهویژه مسلمانان ایرانی تلاش میکردند ثابت کنند خداوند بههیچوجه زبان عربی را بر زبانهای دیگر برتری نبخشیده است و غیرعربها، بهخصوص یونانیها و ایرانیها، زبانی غنیتر و شعری زیباتر از عربها دارند. این نزاع، که غالباً پسزمینه های سیاسی و اجتماعی داشت، تا قرنهای متمادی ادامه یافت و آثار و نوشتههای فراوانی دربارهٔ آن بهجای ماند. در این اوضاع، طرف عربی از اینکه خداوند به زبان عربی با مردم سخن گفته است نهایت استفاده را کرد. طرف مقابل منکر آن نبود، اما آنچه را عربدوستانی چون ابنفارس نتیجه میگرفتند نمیپذیرفت: خداوند زبان عربی را برگزیده است، زیرا خوشآواترین غنیترین و عالیترین زبان است، عربی مادر تمام زبانهایی است که خداوند به آدم آموخته، زبان اهل بهشت و تنها زبان بدون نقص است؛ با این زبان میتوان هر مضمونی را به زیباترین و روشنترین نحو بیان کرد. طبق نظریه رایج دربارهٔ منشأ زبان میان علمای مسلمان هبوط آدم این نتیجه را در پی داشته که آدم از آن پس ناگزیر به سُریانی سخن گفته است. اما پس از طوفان نوح بود که اسماعیل و فرزندانش اجازه یافتند به زبان عربی سخن بگویند، چون خداوند توبه ابراهیم را پذیرفته بود.
اما فقط کسی میتواند بر زبان عربی تسلط یابد که پیامبر باشد؛ انسان عادی قادر نیست تمام ظرافتهای لفظی و نحوی زبان عربی را بهکار بندد، همهٔ پانصد اسم وضعشده برای «شیر» با معانی جداگانهٔ آن را بداند، بیش از چهارصد نوع از انواع «بلا»، همهٔ دویست واژهٔ بهکاررفته برای «ریش» و هفتاد واژهٔ بهکاررفته برای «سنگ» را از یکدیگر تفکیک کند. با این منطق، معجزهٔ قرآن چیزی نیست جز بهکارگیری کامل زبان عربی. (به همین دلیل، پیروان این نظریه وجود واژههای بیگانه در قرآن را انکار میکنند.) (کرمانی، ۱۳۹۹: ۶۱ - ۶۳)
📚 کرمانی، نوید. (۲۰۰۹). زبان بهمثابه معجزه: قرآن متن اصلی فرهنگ عربی. ترجمهٔ ملیحه احسانینیک و لیلا ذوالقدری. (۱۳۹۹). تهران: نشر کرگدن.
#⃣ #زبان_و_دین #زبان_عربی
🌐 در شبکههای اجتماعی همراه ما باشید:
🔸Instagram🔸Telegram 🌐Web 🔸Aparat
👏2
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
"مایا لیمبرگ" ،دختر اسیر نزد یگانهای مبارز حماس
🔹 برای همیشه اسیر اخلاق والایشان میمانم ...
... در داخل تونلها در زیر زمین همه صورتهایشان پوشیدهبود و سر تا پا مسلّح بودند با این وجود؛ خیلی خوشرفتار بودند و با ما همانند مهمان رفتار میکردند .. با سگم بازیمیکردند و برایش غذا میانداختند وقتی میخواستم سگم رو از دستشون بگیرم چشمهایشون رو پایین میانداختند در حالی که من پیششون یه دختر خوشگل تحریککننده و اسیرشان بودم! خیلی پاکسیرت و بزرگوار بودند؛ تا ابد اسیر اخلاقشان خواهم ماند ....
🌐 در شبکههای اجتماعی همراه ما باشید:
🔸Instagram🔸Telegram 🌐Web 🔸Aparat
❤11👍3👏1
روایتِ چندبعدی انقلاب ١٣٥٧
✍️محمدجواد محمدحسینی
كتاب «خاك سرد است» اثر فیاض زاهد، جمعهای كه گذشت در اتاق «گفتارها» در كلابهاوس، موضوع گفتوگوی تعدادی از اهالی سیاست و فرهنگ بود. سهند ایرانمهر، عباس عبدی، رضا امیرخانی، محمد مهاجری، علی جعفریه و مجید تفرشی آمده بودند در حضور نویسنده از كتاب او بگویند. كسانی كه از مرور نامهایشان میتوان حدس زد كه كتاب این استاد و عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی مورد قرائتهایی بینارشتهای قرار گرفته است. گزارش پایگاه خبری 24 از این نشست را در ادامه میخوانید.
🔗 ادامهی متن
#اجتماع #فرهنگ #انقلاب٥٧ #معرفی_کتاب #گزیده
🌐 در شبکههای اجتماعی همراه ما باشید:
🔸Instagram🔸Telegram 🌐Web 🔸Aparat
✍️محمدجواد محمدحسینی
كتاب «خاك سرد است» اثر فیاض زاهد، جمعهای كه گذشت در اتاق «گفتارها» در كلابهاوس، موضوع گفتوگوی تعدادی از اهالی سیاست و فرهنگ بود. سهند ایرانمهر، عباس عبدی، رضا امیرخانی، محمد مهاجری، علی جعفریه و مجید تفرشی آمده بودند در حضور نویسنده از كتاب او بگویند. كسانی كه از مرور نامهایشان میتوان حدس زد كه كتاب این استاد و عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی مورد قرائتهایی بینارشتهای قرار گرفته است. گزارش پایگاه خبری 24 از این نشست را در ادامه میخوانید.
🔗 ادامهی متن
#اجتماع #فرهنگ #انقلاب٥٧ #معرفی_کتاب #گزیده
🌐 در شبکههای اجتماعی همراه ما باشید:
🔸Instagram🔸Telegram 🌐Web 🔸Aparat
❤1
دربارهی اعدام
✍️گروه اجتماعی اعتماد
در هر حال مخالفت با مجازات اعدام یك گرایش رو به رشد است. در ایران نیز مخالفان قابل توجهی به ویژه در افراد تحصیلكردهتر دارد. هر چند معتقدم كه هنوز اكثریت مطلق مردم از این مجازات دفاع میكنند، ولی اگر فرآیند گفتوگوی آزاد و جدی وجود داشت...
🔗 ادامهی متن
#اجتماع #فرهنگ #گزیدە #مجازات_اعدام #اعدام
🌐 در شبکههای اجتماعی همراه ما باشید:
🔸Instagram🔸Telegram 🌐Web 🔸Aparat
✍️گروه اجتماعی اعتماد
در هر حال مخالفت با مجازات اعدام یك گرایش رو به رشد است. در ایران نیز مخالفان قابل توجهی به ویژه در افراد تحصیلكردهتر دارد. هر چند معتقدم كه هنوز اكثریت مطلق مردم از این مجازات دفاع میكنند، ولی اگر فرآیند گفتوگوی آزاد و جدی وجود داشت...
🔗 ادامهی متن
#اجتماع #فرهنگ #گزیدە #مجازات_اعدام #اعدام
🌐 در شبکههای اجتماعی همراه ما باشید:
🔸Instagram🔸Telegram 🌐Web 🔸Aparat
👍2