خانه علوم تربیتی و روانشناسی مشهد
3.22K subscribers
5.73K photos
1.08K videos
448 files
3.29K links
راه های ارتباطی:
@NafiseAmeliii
آدرس مرکز؛
مشهد -خیام ۱۱

🔴اینستاگرام:
www.instagram.com/khanehravanshenasi
🔴ایتا:
https://eitaa.com/khanehravanshenasiii
Download Telegram
#۱۰نڪته
جهت مقابله ڪارآمد با استرس بحران بیماری ڪرونا:

🔸اول: داشتن آرامش روانی
🔹دوم: داشتن استرس ڪارساز (مقداری استرس لازم هست برای رعایت اصول بهداشتی و ایمنی)
🔸سوم: نداشتن استرس دردساز(یعنی ترس بیش از حد)
🔹چهارم: پذیرش این بحران
🔸پنجم: تغذیه مناسب
🔹ششم: رعایت دستورات درمانی و بهداشتی
🔸 هفتم: ذهن واقع بین داشتن
🔹هشتم: با تمام وجود دوری از خشم و ترس ڪه سیستم ایمنی را تضعیف می ڪند
🔸نهم:عشق ورزیدن به دیگران برای تقویت سیستم ایمنی
🔹دهم: توڪل بر پروردگار مهربان

@khanehravanshenasi
Forwarded from Maryam.Tvk
Media is too big
VIEW IN TELEGRAM
🎥 داروخانه دکتر چراغی ابتدای بلوار سجاد مشهد!
آبروی نداشته اش بباد رفت. اینقدر نشر دهید تا مردم زالوهای کثافت جامعه را بشناسند کسانی که سوگند میخورند در خدمت مردم باشند، ولی در گرفتاری ها خودشان مثل زالو و میکروب بجان این مردم می افتند وخون مردم را می مکند.

معروف است كه خداوند به موسی گفت: قحطی خواهد آمد، به قومت بگو آماده شوند. موسی به قومش گفت و قومش از دیوار خانه ها سوراخ ایجاد کردند که در هنگام سختی به داد هم برسند که این قحطی بگذرد!
مدتی گذشت اما قحطی نیامد ، موسی علت را از خدا پرسید خدا به او گفت من دیدم که قوم تو به هم رحم کردند! من چگونه به این قوم رحم نکنم؟

«به همدیگه رحم کنیم که خدا هم بهمون رحم کنه»

#احتکار
@Ancient_fact  ™️
زنان معماران واقعی جامعه هستند.
۸ مارس روز جهانی زن بر همه زنان جهان گرامی باد.🌹
@khanehravanshenasi
Forwarded from امید صادقی
🔴زندگی بدون مسئله اصلا امکان پذیر نیست، طبیعت زندگی اینه که پر از مسئله باشه ، پس رابطه هم بدون مسئله نیست، حالا ما اینجا دو نوع نگاه داریم :

🔺نگاه کودکانه میگه این مسئله، یک مشکل توی این آدم هست پس من باید ولش کنم چون مشکل رو که نمیشه حل کرد ، پس من باید از این رابطه بیام بیرون، یا بر عکسش اینه که میگه این یک مشکل هست و من باید باهاش بسازم و تحملش کنم چون نمیشه کاری برای حلش کرد و هر جفت این نگاه ها، نگاه های کودکانه ست

🔺 ولی تفکر بالغانه میگه من در هر رابطه ای که وارد میشم، کلی مسئله خواهم داشت اما مسائل قابل حل هستند، پس من مسائلم رو میبینم و حل میکنم و در طی فرایند حل مسائلم هست که هم خودم رشد میکنم هم کیفیت رابطه.👌


#سفر_به_درون
#خودسازی #خودشناسی #بلوغ_روانی
در زمان تدريس در دانشگاه پرينستون، دڪتر حسابي تصميم مي‌گيرند سفره‌ی هفت سيني براي انيشتين و جمعي از بزرگترين دانشمندان دنيا از جمله "بور"، "فرمي"، "شوريندگر" و "ديراگ" و ديگر استادان دانشگاه بچينند و ايشان را براي سال نو دعوت ڪنند...

آقاي دڪتر خودشان ڪارت‌هاي دعوت را طراحی می‌ڪنند و حاشيه‌ی آن را با گل‌هاي نيلوفر ڪه زير ستون‌های تخت جمشيد هست (لوتوس) تزئين مي‌ڪنند و منشا و مفهوم اين گل‌ها را هم توضيح مي‌دهند.
چون مي‌دانستند وقتی ریشه مشخص شود براي طرف مقابل دلدادگي ايجاد مي‌ڪند.

دڪتر مي‌گفت:
"براي همه ڪارت دعوت فرستادم و چون مي دانستم انيشتين بدون ويالونش جايي نمي‌رود، تاڪيد ڪردم ڪه سازش را هم با خود بياورد.
همه سر وقت آمدند اما انيشتين 20دقيقه ديرتر آمد و گفت:
چون خواهرم را خيلي دوست دارم خواستم او هم جشن سال نو ايرانيان را ببيند.
من فورا يڪ شمع به شمع هاي روشن اضافه ڪردم و براي انيشتين توضيح دادم ڪه ما در آغاز سال نو به تعداد اعضاي خانواده شمع روشن می‌ڪنيم و این شمع را هم برای خواهر شما اضافه ڪردم.

به هر حال بعد از يڪ سري صحبت‌های عمومي، انيشتين از من خواست ڪه با دميدن و خاموش ڪردن شمع ها جشن را شروع ڪنم.

من در پاسخ او گفتم:
ايراني‌ها در طول تمدن 10هزار ساله شان حرمت نور و روشنایی را نگه داشته اند و از آن پاسداري ڪرده‌اند.

برای ما ايرانی‌ها شمع نماد زندگيست و ما معتقديم ڪه زندگی در دست خداست و تنها او می‌تواند اين شعله را خاموش ڪند يا روشن نگه دارد."

آقای دڪتر می‌خواست اتصال به اين تمدن را حفظ ڪند و مي گفت بعدها انيشتين به من گفت: "وقتي برمی‌گشتيم به خواهرم گفتم حالا مي فهمم معني يڪ تمدن 10هزارساله چيست.
ما براي ڪريسمس به جنگل مي رويم درخت قطع می‌ڪنيم و بعد با گلهاي مصنوعی آن را زينت مي دهيم اما وقتي از جشن سال نو ايراني ها برمي گرديم همه درخت ها سبزند و در ڪنار خيابان گل و سبزه روييده است."

بالاخره آقاي دڪتر جشن نوروز را با خواندن دعای تحويل سال آغاز مي ڪنند و بعد اين دعا را برای مهمانان تحليل و تفسير می‌ڪنند...

به گفته ي ايشان همه در آن جلسه از معاني اين دعا و معاني ارزشمندي ڪه در تعاليم مذهبي ماست شگفت زده شده بودند.

بعد با شيريني هاي محلي از مهمانان پذيرايي مي ڪنند و ڪوڪ ويلون انيشتين را عوض مي ڪنند و يڪ آهنگ ايراني مي نوازند.

همه از اين آوا متعجب می‌شوند و از آقاي دڪتر توضيح می‌خواهند.

ايشان پاسخ می دهند ڪه موسيقي ايراني يڪ فلسفه، يڪ طرز تفڪر و بيان اميد و آرزوست.
انيشتين از آقاي دڪتر می‌خواهند ڪه قطعه ي ديگري بنوازند.

پس از پايان اين قطعه ڪه عمدأ بلندتر انتخاب شده بود انيشتين ڪه چشم هايش را بسته بود چشم هايش را باز ڪرد و گفت:
"دقيقا من هم همين را برداشت ڪردم و بعد بلند شد تا سفره ی هفت سين را ببيند..."

آقاي دڪتر تمام وسايل آزمايشگاه فيزيڪ را ڪه نام آنها با "س" شروع مي شد توي سفره چيده بود و يڪ تڪه چمن هم از باغبان دانشگاه پرينستون گرفته بود.

بعد توضيح می‌دهد ڪه اين در واقع هفت چين يعني 7 انتخاب بوده است.

تنها سبزه با "س" شروع می‌شود به نشانه ي رويش...

ماهي با "م" به نشانه ي جنبش،

آينه با "آ" به نشانه ي يڪرنگي،

شمع با "ش" به نشانه ي فروغ زندگی و ...

همه متعجب مي شوند و انيشتين مي گويد آداب و سنن شما چه چيزهایی را از دوستی، احترام و حقوق بشر و حفظ محيط زيست به شما ياد مي دهد.

آن هم در زمانی ڪه دنیا هنوز اين حرف ها را نمي زد و نخبگاني مثل انيشتين، بور، فرمی و دیراڪ این مفاهیم عمیق را درڪ می‌ڪردند.

یڪ ڪاسه آب هم روي ميز گذاشته بودند و يڪ نارنج داخل آب قرار داده بودند.

آقای دڪتر برای مهمانان توضيح می‌دهند ڪه فلسفه ی اين ڪاسه 10هزارسال قدمت دارد.

آب نشانه‌ی فضاست و نارنج نشانه ي ڪره ي زمين است و اين بيانگر تعليق ڪره زمين در فضاست.

انيشتين رنگش می‌پرد عقب عقب می‌ود و روي صندلی می‌افتد و حالش بد می‌شود.

از او می‌پرسند ڪه چه اتفاقی افتاده؟
می‌گوید:
"ما در مملڪت خودمان 200 سال پیش دانشمندی داشتیم ڪه وقتی اين حرف را زد ڪلیسا او را به مرگ محڪوم ڪرد اما شما از 10هزار سال پیش این مطلب را به زيبایی به فرزندانتان آموزش می‌دهید.
علم شما ڪجا و علم ما ڪجا؟!"

خیلی جالب است ڪه آدم به بهانه‌ی نوروز يا هر بهانه‌ی خوب دیگر، فرهنگ و اعتبار ملی خودش را به جهانیان معرفی ڪند.

"خاطرات مهندس ايرج حسابي"
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
همراه ما باشید در
@khanehravanshenasi
Forwarded from امید صادقی
🔺آینده من چه خواهد شد؟ نگرانش هستم

🔺این سوالیه که عموما همه ما داریم
خیلی ها همیشه با نگرانیش زندگی میکنند...
و خیلیا هم برای جوابش حتی پیش فالگیر میرن😄

🔺اما جواب خیلی ساده
آینده ت به چند تا فاکتور اصلی وابسته است:
اول بدونی واقعا میخوای چی توی زندگیت بیاد و چی اتفاق بیوفته برات🤔
دوم برای شدنش چیکار کردی و خواهی کرد 😎
سوم چه ارتباطی با " جهان " داری

🔺از الان فعلی تو ، با هر کدوم از این فاکتور ها فاصله وجود داره ولی بدون این فاصله رو تو باید پر کنی این راه و توباید بری اون خودش خودبخود نمیاد توی زندگی تو !!

🔺پس اگه مسئله ای هست از جهانِ ما نیست، از جهان بینی ماست🤔🤔


#سفر_به_درون
#خودسازی #خودشناسی #بلوغ_روانی
♦️ برای آنهایی ڪه دیده نمی شوند


🔹مصیبت, بخصوص از نوع جان دادن سریع انسانها در اثر حوادثی مانند ڪرونا بسیار سخت است و اندوهناڪ بخصوص در ایام پایانی سال وشب عید نوروز ڪه در فرهنگ وپیشینه تاریخی ما ایرانی ها، مناسبتی زیبا وپر خاطره است.

🔹سخت است در جامعه ای ڪه دارای روحیه ومشی جمعی وجمع گرایی، عاطفی و دورهمی گونه دارد، افرادی خیلی فوری دچار این عارضه شده، فوت شده و بنا به رعایت قواعد بهداشتی وبدلیل مسری بودن شدید این ویروس، مظلومانه و غریب گونه بدور از هرتجمع ومجلس تشییع و ختمی واعلام عزایی، به خاڪ سپرده شوند و...

🔹 سخت است ڪه از گوشه وڪنار هر روز بشنوی ڪه آن رفیق ودوست نازنینت، آن همڪار خوبت، آن فامیل دور یا نزدیڪت، آن همشهری مهربانت، آن هموطن دوست داشتنی ات، اینگونه پرونده زندگی دنیوی اش بسته شود.

🔹 به جز مردان وزنان اسم ورسم دار سياسی یا فرهنگی و...، ڪه بر اثر مبتلا به ڪرونا، یا مرگ ناشی از آن، در رسانه ها تیتر اول می شوند، برایشان توئیت می ڪنند، در زمان ابتلا، از خود ویدئو پخش می ڪنند و...، هستند آدمهایی ڪه ڪاملا بی نام ونشان ودر غریبگی مادی ونام ونشانی، یا مبتلایند یا بدست این ویروس ڪشنده دار دنیا را غریبانه ترڪ می ڪنند.

🔹از اینگونه مبتلایان و فوتی های ڪرونا ڪه بگذریم، در این مبارزه سهمگین و سخت، افراد وگروههای دیگری هم هستند ڪه با ایثارگری وشجاعت وجان خودرا در معرض خطر قرار دادن، در این روزهای سخت، آنها نیز گمنام یا ڪم نام مشغول فداڪاری ورزم هستندو مدافع راستین سلامت جامعه هستند.

🔹 از آنهایی هم یاد وتجلیل ڪنیم ڪه نه اسم و رسمی مانند اسم داران دارند ڪه پشت تریبون ها دیده شوند، عڪس شان بر صفحات روزنامه ها نقش بندد، در فضای مجازی اسم وڪارشان دست به دست بچرخد و...، بلڪه در خط مقدم این جهاد بزرگ الهی و انسانی بنا به حرفه خود مشغول فداڪاری هستند، نمی توانند خانه نشین باشند و به قیمت آرامش وسلامتی من وشما در این خانه نشینی اجباری، مشغول خدمت رسانی هستند.

🔹 یاد ڪنیم وتجلیل ڪنیم از رفته گران همیشه مهربان و پرتلاش شهر ها وروستاهایمان ڪه به ناچار در معرض بیرونی این مخاطره قرار دارند.

🔹 یاد ڪنیم وقدردانی باشیم از آن پزشڪان، پرستاران، بهیاران، ڪادرهای درمانی واداری بیمارستان ها، درمانگاه ها وخانه های بهداشت ڪه به دلیل قرار گرفتن در معرض ابتلای بیشتر، حقیقتا جان وسلامتی خود را هزینه درمان، بهبودی مبتلایان ڪرونا می نمایند وبه معنای واقعی، جان بر ڪف هستند.

🔹یاد ڪنیم وسپاسگزار شان باشیم از بی نام و نشان هایی ڪه در بهشت زهرا، در آرامستان ها، در غسالخانه ها، آنها نیز در خطر سرایت بیشتر هستند اما ایثارگرانه خدمت می ڪنند.

🔹یاد ڪنیم وتجلیل ڪنیم از زحمتڪشان پرتحمل وصبور رانندگان تاڪسی، مترو، اتوبوسرانی ڪه نمی توانند خانه نشین این روزها باشند وبه ارائه خدمت مشغول هستند.

🔹 یاد ڪنیم وممنون باشیم از نانواها، تامین ڪنندگان وتوزیع ڪنندگان مواد غذایی، مواد بهداشتی، داروخانه ها،...، ڪسبه واصنافی ڪه با رعایت انصاف ومروت و عمل به دستورالعمل های بهداشتی و مراقبتی این روزها، در تلاش هستند چرخ زندگی خیلی ها از حرڪت نایستد.

یاد ڪنیم وتجلیل ڪنیم از...

🔹برای دسته اول ڪه غریبانه قربانی این بیماری هستند، از درگاه خداوند متعال رحمت ومغفرت الهی مسئلت داریم با قرائت حمد وسوره وصلوات

🔹برای مصیبت دیدگان وخانواده های عزیز از دست داده، صبر وسلامتی آرزومندیم با این ذڪر قرآنی :... الذین اذا اصابتهم مصیبه قالو انا لله وانا الیه راجعون

🔹برای مبتلایان به این عارضه، شفای عاجل آرزو می ڪنیم با قرائت حمد شفا وبا توسل به خدایی ڪه یا من اسمه دوا و ذڪره شفا است.

🔹برای گروه دوم،:همه ڪسانی ڪه با نام، بخصوص گمنام وڪم نام به هر طریقی در سنگر خدمت برای نجات جان افراد، تامین سلامتی جامعه ورتق وفتق مشڪلات این روزها، جانانه وجانفشانانه زحمت می ڪشند، به حڪم وطیفه اخلاقی وانسانی وبنا به قاعده من لم یشڪر المخلوق، لم یشڪر الخالق، ڪلاه از سر بر می داریم، تعظیم وتڪریم شان می ڪنیم واجر ومزد الهی برایشان مسئلت داریم.


#مهربانی

@khanehravanshenasi
طرحواره درمانی در بحران با تاڪید بر اپیدمی ڪروناویروس🦠

افرادی ڪه دچار "طرحواره‌ی آسیب‌پذیری نسبت به ضرر و بیماری" هستند، این روزها به علت شیوع ویروس ڪرونا معروف به "ڪووید ۱۹" در ایران، ممڪن است حملات پانیڪ (هراس) را در طول شبانه‌روز تجربه ڪنند. از نشانه‌های افراد با "طرحواره‌ی آسیب‌پذیری نسبت به ضرر و بیماری" این است ڪه حتی "در شرایط عادی یا وضعیت سفید" نیز هر لحظه منتظر یڪ رویداد وحشتناڪ، فاجعه‌ای جدید یا ابتلا به یڪ بیماری ڪشنده هستند.

طبیعتاً زمانی‌ڪه "وضعیت سفید" وجود دارد، ترس از ابتلا به بیماری‌های مختلف، به معنای فعال‌شدن طرحواره‌ی آسیب‌پذیری است، اما اڪنون ڪه شرایط از وضعیت سفید خارج و به وضعیت زرد وارد شده‌ایم، ترس و نگرانی نسبت به ابتلا به بیماری "ڪووید ۱۹"، فعال‌شدن طرحواره‌ی آسیب‌پذیری نمی‌باشد. این وضعیت یڪ "رویداد واقعی" است ڪه در سطح جهانی مشڪلات زیادی را برای انسان‌ها ایجاد نموده است.

یڪی از وظایف مهم "ذهنیت بزرگسال سالم"، تشخیص خطر واقعی از خطر غیرواقعی است. ابتلا به "ڪووید ۱۹" یڪ مساله‌ی ڪاملاً جدی است و بزرگسال سالم نسبت به خطرات واقعی به منظور حفظ بقای جسمی و هیجانی، بسیار دقیق، سنجیده و آگاهانه عمل می‌ڪند.

در صورتی‌ڪه طرحواره‌ی آسیب‌پذیری جزو طرحواره‌های اصلی شما بوده، بهتر است به موارد زیر دقت نمایید:

۱. با ذهنیت بزرگسال سالم نسبت به روزهای پیش‌ِرو "امیدوار" باشید، زیرا در طول تاریخ، بشر توانسته است در مقابل بیماری‌های بسیار سخت‌تر از خانواده‌ی ویروس‌های ڪرونا موفق عمل‌نماید.

۲. رعایت نڪات بهداشتی و ایمنی، بسیار مهم است، اما مراقب آیین‌مندی‌های وسواسی از نوع تمیز ڪردن/شستشو ڪه بر ترتیب، جهت و تعداد حرڪات پاڪ‌ڪردن است، باشید.

۳. برای ڪاهش اضطراب به انجام تمرینات روزانه مدیتیشن (مراقبه) بپردازید.

۴. در شرایط زرد و قرمز، شایعه شدیداً قوت می‌گیرد، از این‌رو ڪمتر به بررسی اخبار از طریق شبڪه‌های مجازی بپردازید.

۵. ماندن در خانه به لحاظ شرایط زرد نه تنها "سبڪ مقابله‌ای اجتناب از موقعیت‌های خطرناڪ" محسوب نمی‌گردد، بلڪه یڪ خود-مراقبتی (Self-Care) و فاصله‌گرفتن سالم (Healthy Self-distance) می‌باشد.

۶. گفتگوی خیالی بین بزرگسال سالم و ذهنیت ڪودڪ آسیب‌پذیر برقرار ڪنید. بزرگسال سالم در نقش والد خوب با ڪودڪ آسیب‌‌پذیر مضطرب، همدلی نماید و قول حمایت و توجه ڪافی در این شرایط را بدهد.

۷. این روزها ڪه بیشتر اوقات به واسطه‌ی توفیق اجباری در خانه هستیم، بهترین فرصت برای تقویت ذهنیت ڪودڪ شاد است. از این‌رو، تماشای فیلم، بازی‌ڪردن، تماشای آلبوم‌های خانوادگی، نوشتن، ڪتاب‌خواندن، تماس تلفنی با دوستان قدیمی، آوازخواندن، گوش‌دادن به موسیقی، آشپزی‌ڪردن و نقاشی‌ڪشیدن توصیه می‌شود.

۸. درصورتی‌ڪه طرحواره‌ی شما شدیداً فعال شده است، می‌توانید از طرحواره‌درمانگران، مشاوره‌ی تلفنی بگیرید یا با یڪی از افراد صمیمی و امن خود در مورد اضطراب‌ها و نگرانی‌هایتان گفتگو ڪنید. این بسیار مهم است ڪه ترس‌ خود را سرڪوب نڪنید یا به رفتارهای خودآرام‌بخش مانند سوءمصرف الڪل، مواد مخدر، داروها و غیره نپردازید.

۹. افراد ناآگاه و همچین افرادی ڪه طرحواره‌ی آسیب‌پذیری دارند، ممڪن است در چنین شرایطی "سبڪ مقابله‌ای جبران افراطی" نشان‌دهند. شجاع‌نمایی، انجام رفتارهای خطرناڪ مانند رفت و آمد غیرضروری به اماڪن شلوغ با اتوبوس یا مترو و همچنین بی‌احتیاطی‌های رفتاری مانند غذاخوردن در رستوران‌ها، دست‌دادن و روبوسی‌ڪردن و غیره، احتمال ابتلا به بیماری را افزایش می‌دهد.

۱۰. در صورتی‌ڪه نشانه‌های ڪووید ۱۹ مانند تب، سرفه‌های خشڪ، خستگی و غیره را دارید، به تفڪر جادویی (برای مثال: اگر به بیماری فڪر نڪنی، خود به خود خوب می‌شود یا با گفتن نیازی به دڪتر رفتن نیست و با درمان‌های خانگی مشڪل حل می‌شود) نپردازید.

@khanehravanshenasi
زنان بافنده هستند؛
آن‌ها مردان، ڪودڪان و همهٔ موجودات دیگر را به هم می‌پیوندند تا از شبڪهٔ حیات حمایت ڪنند.

زنان آفرینشگر هستند؛
آن‌ها بچه‌های ڪوچڪ و فرزندان رؤیاهای خود را به دنیا می‌آورند.

زنان شفاگر هستند؛
آن‌ها اسرار بدن، خون و روح را می‌دانند، زیرا این‌ها همه با هم یڪی هستند.

زنان عاشق هستند؛
آن‌ها با شادمانی، یڪدیگر، مردان، ڪودڪان، حیوانات و درختان را در آغوش می‌گیرند
و از جان‌ودل به داستان پیروزی‌ها و غم‌های آن‌ها گوش می‌دهند.

زنان ڪیمیاگرند؛
آن‌ها از ریشه‌های خشونت، نابودی و بی‌حرمتی به زنانگی، پرده برمی‌دارند و زخم‌های فرهنگی را متحول می‌ڪنند.

زنان حافظان روح زمین هستند؛
آن‌ها تاریڪی را از مخفیگاه بیرون می‌آورند و به قلمروهای نامرئی ارج می‌نهند.

زنان شیرجه‌زن هستند؛
آن‌ها به اعماق رمزورازها شیرجه می‌زنند و به جایی می‌روند ڪه امن و شگفت‌انگیز و جان‌بخش است.
@khanehravanshenasi
Forwarded from امید صادقی
گوشِت رو به حرف هایی نده که باورهایی اشتباه در تو ایجاد میکنه ...
🔺باورهایی مثل همه مردا اینطورین،
همه زنها اونطورین ...

این باعث میشه تو با یک دید یکسان به میلیون ها آدم متفاوت در زندگیت نگاه کنی ....

🔺کی گفته همه مردها فلان ویژگی و دارن؟
یا همه زنها اینجوری یا اونجورین !!!

مگه تو روی همه زنها و مردهای روی زمین شناخت داری؟ معلومه که نه
اگه اونهایی که تو میبینی اینطوری هستند به خودت رجوع کن🤔 اینها در مدار تو هستند و تا زمانی که مدار تو تغییر نکنه این آدم ها با اون ویژگی ها سر راه تو قرار خواهند گرفت !!

به این موضوع عمیقا فکر کن 🤔

🔺برای اینکه تجربه متفاوتی از آدم ها داشته باشید، لطفا به پارادایم های ذهنیتون برگردید و ببینید چه باوری و در خودتون پرورش دادید که باعث شده این آدم ها و این موقعیت هارو تجربه کنید و الان موقعیتت این باشه 🤔

آنچه برتو میگذرد بازتاب آنچه درتو میگذرد ...

#سفر_به_درون
#خودکاوی #خودشناسی #خودسازی
Audio
پیشنهاد میکنم هرروز صبح این ویس واهنگ رو گوش کنید تاثیر گذار عجیب 😃

یکی از تکنیکهای تغییر مدار 👌

#سفر_به_درون
#خودسازی #شکرگذاری
اسفند را اینگونه دوست ندارم !
اسفند برای من شور و‌ هیجان و قیل وقال دستفروشان،
سرو صدای سه شنبه بازار و شنبه بازار است؛
با رنگهای چشم نوازِ بساطِ زنانِ سبزی فروش و هارمونی رنگ سبزی هایِ تازه با تربچه های سرخ نقلی
ترڪیبِ بویِ ماهیِ تازه و بوی سنبل
با جَرو بحثِ زوج ها بر سر خریدن و‌ نخریدن !

اسفند برای من یعنی قدم زدنِ بدون واهمه در بلوار منتهی به دریا؛ برای دیدن میموزاهای پیام آور سال نو !

اسفند، یعنی قرار با دوستان برای دورهمیِ شامِ شبِ چهارشنبه سوری با دغدغه ی "چی بپوشم؟"
و دلمشغولیِ بزرگتر: سفره ی هفت سین و رنگ و ظروفش و...

یادم باشد اسفند دیگری ڪه بیاید و‌من باشم؛
فقط به تماشا بنشینم، بدون نق زدن و غرولند،
برای خرید هل و گلاب ساعتها در عطاری شلوغ شهر تماشا ڪنم سفارش های جورواجور زنان و دختران را، چشم هایم را ببندم و بِچِشم عطر و‌طعم شیرینی های را ڪه خواهند پخت ، لبخند برلب، بی هیچ شتابی!

یادم باشد اسفند بعد، از گرانیها شڪوه نڪنم، برای رنگ و‌مش موهایم به در و دیوار نڪوبم !
پرده های تور قدیمی را با عشق بشویم و بیاویزم به پنجر ه هایی ڪه برقشان انداختم.
هفت سین را با ڪاسه های گلسرخی جهیزیه ام ڪه دوستشان ندارم بیارایم و در مسابقه عڪس هفت سین شرڪت ڪنم، چه اهمیتی دارد اگر مرا اُمُل بخوانند؛
حتی اگر ماهی شب هم بر سفره نباشد ، با شادی از ته دل سبزی پلو بدون ماهی را در بهترین ظرفی ڪه دارم به زیباترین شڪل تزیین ڪنم و با تحویل سال، همه ی آنانی را ڪه دوستشان دارم در آغوش بگیرم و به تلافی امسال سخت به سینه بفشارمشان !

این اسفند یادم باشد و قدر بدانم همه ی انچه را ڪه فڪر میڪردم ساده و پیش پا افتاده است، اما نبود !



اسفند ۹۸💟


@khanehravanshenasi
Audio
فصل اول
Audio
پنج زبان عشق نوجوانان
Audio
Audio
Audio
Audio
Audio
Audio