" تحبیب" در سبک گفتاری، برای پذیرش سخن، نقش تاثیرگذاری دارد کلام نرم و نیکوی با عطوفت، بر مخاطب بر آنچه که، از ارشادات مدّنظر است (اعمّ از خیر و شرّ و امر و نهی ) مٶثر است..
فرمایش لقمان حکیم با خطاب مهربانانه:
ای پسر عزیزم؛
یَا بُنَیَّ لَا تُشرِك بِالله..
یَا بنَیَّ ٳنها ان تَكُ مِثقَال ذَرَّة..
یا بُنیَّ ٲقمِ الصَّلاة..
فرمایش حضرت یعقوب به یوسف؛
ای فرزند دلبندم؛
یا بُنَیَّ لَا تَقْصُص رُۉیاك عَلی ٳخوتِك...
فرمایش حضرت ابراهیم به اسماعیل؛
ای فرزند دلبندم؛
یَا بُنَیَّ ٳنِّی ٲَری فیِ المنامِ ٲنِّی ٲَذبَحُک..
فرمایش اسماعیل؛
ای پدر مهربانم؛
یا ٲبتِ ٳفعل مَا تُٶمَرُ..(صافات:۱۰۲)
کلام پُرمهر و باعاطفه برای رسوخ به دلها برای پذیرشِ آنچه که مدنظر هست تاثیرگذار است..عجیب است زمانی که خود فرد نخواهد و از دل و جان ، پذیرا نباشد، ادبیات تحبیب هم هیچ نقش و تاثیری نخواهد داشت..
فرمایش حضرت ابراهیم به پدر؛
ای پدر مهربانم؛
یَا ٲبتِ ٳنِّی قدجاءَنی مِن العلمِ مالَم یٲتك...
ای پدر عزیزم؛
یَا ٲبتِ لَا تعبُدِ الشَّیطانَ...
ای پدر عزیزم؛
یَا ٲبتِ ٳنِّی ٲخافُ ٲن یَمَسّك عذابُٗ مِن الرَّحْمن..
پاسخ پدر: قَال ٲرَاغبُٗ ٲنت عن ءَالهَتی یا ابراهیم لئن لَّم تَنتَه لَارجُمنَّك وَاهجُرْنی مَلیّا" (مریم: ۴۵-٤٣)
فرمایش حضرت نوح به فرزندش؛
ای فرزند عزیزم؛
یَا بُنَیّ ٱرْكَب مَّعنا وَ لَا تَكن مَّع الكَافرِین
پاسخ فرزند: قَال سئَاویٓ ٳلی جبلِِ یَعصِمُنی مِن المآءِ...
گفتار محبتآمیز و با عطوفت درکلام، تاثیرگذاراست، اما زمانی که خود فرد از درون پذیرای سخن نباشد کلام تحبیب هم، هیچ اثری نخواهد نداشت..نکتهی درخور توجه این است که چه لحن و کلامِ محبتآمیز، تاثیر داشته باشد و چە احیاناً تاثیر نداشته باشد، شایسته و بجاست چنین سبک گفتاری به هدف اثرگذاری، بکار گرفته شود، به ویژه با نزدیکان..
✍الهه رهنما
🌐 در شبکههای اجتماعی همراه ما باشید:
🔸Instagram🔸Telegram 🌐Web 🔸Aparat
فرمایش لقمان حکیم با خطاب مهربانانه:
ای پسر عزیزم؛
یَا بُنَیَّ لَا تُشرِك بِالله..
یَا بنَیَّ ٳنها ان تَكُ مِثقَال ذَرَّة..
یا بُنیَّ ٲقمِ الصَّلاة..
فرمایش حضرت یعقوب به یوسف؛
ای فرزند دلبندم؛
یا بُنَیَّ لَا تَقْصُص رُۉیاك عَلی ٳخوتِك...
فرمایش حضرت ابراهیم به اسماعیل؛
ای فرزند دلبندم؛
یَا بُنَیَّ ٳنِّی ٲَری فیِ المنامِ ٲنِّی ٲَذبَحُک..
فرمایش اسماعیل؛
ای پدر مهربانم؛
یا ٲبتِ ٳفعل مَا تُٶمَرُ..(صافات:۱۰۲)
کلام پُرمهر و باعاطفه برای رسوخ به دلها برای پذیرشِ آنچه که مدنظر هست تاثیرگذار است..عجیب است زمانی که خود فرد نخواهد و از دل و جان ، پذیرا نباشد، ادبیات تحبیب هم هیچ نقش و تاثیری نخواهد داشت..
فرمایش حضرت ابراهیم به پدر؛
ای پدر مهربانم؛
یَا ٲبتِ ٳنِّی قدجاءَنی مِن العلمِ مالَم یٲتك...
ای پدر عزیزم؛
یَا ٲبتِ لَا تعبُدِ الشَّیطانَ...
ای پدر عزیزم؛
یَا ٲبتِ ٳنِّی ٲخافُ ٲن یَمَسّك عذابُٗ مِن الرَّحْمن..
پاسخ پدر: قَال ٲرَاغبُٗ ٲنت عن ءَالهَتی یا ابراهیم لئن لَّم تَنتَه لَارجُمنَّك وَاهجُرْنی مَلیّا" (مریم: ۴۵-٤٣)
فرمایش حضرت نوح به فرزندش؛
ای فرزند عزیزم؛
یَا بُنَیّ ٱرْكَب مَّعنا وَ لَا تَكن مَّع الكَافرِین
پاسخ فرزند: قَال سئَاویٓ ٳلی جبلِِ یَعصِمُنی مِن المآءِ...
گفتار محبتآمیز و با عطوفت درکلام، تاثیرگذاراست، اما زمانی که خود فرد از درون پذیرای سخن نباشد کلام تحبیب هم، هیچ اثری نخواهد نداشت..نکتهی درخور توجه این است که چه لحن و کلامِ محبتآمیز، تاثیر داشته باشد و چە احیاناً تاثیر نداشته باشد، شایسته و بجاست چنین سبک گفتاری به هدف اثرگذاری، بکار گرفته شود، به ویژه با نزدیکان..
✍الهه رهنما
🌐 در شبکههای اجتماعی همراه ما باشید:
🔸Instagram🔸Telegram 🌐Web 🔸Aparat
Telegram
جماعت دعوت و اصلاح
✳️ کانال رسمی تشکل مدنی «جماعت دعوت و اصلاح»
📲 در شبکههای اجتماعی همراه ما باشید:
🔸 اینستاگرام https://www.instagram.com/islahweb
🔸 وبسایت https://www.islahweb.org/fa
🔸 آپارات https://www.aparat.com/islahweb
https://ble.ir/islahweb1979/
📲 در شبکههای اجتماعی همراه ما باشید:
🔸 اینستاگرام https://www.instagram.com/islahweb
🔸 وبسایت https://www.islahweb.org/fa
🔸 آپارات https://www.aparat.com/islahweb
https://ble.ir/islahweb1979/
😢2❤1
ثمره زندگی مومنانه
✍فرزان خاموشی
✨{ فَمَن تَبِعَ هُدَایَ فَلَا خَوۡفٌ عَلَیۡهِمۡ وَلَا هُمۡ یَحۡزَنُونَ }
[سوره البقرة: ۳۸]
🌸 ترجمه:
کسانی که از هدایت من تبعیت کنند نه ترسی برآنان است ونه اندوهگین میشوند.
🪷 برداشت آیه:
👈 یکی از ثمرات پیروی از تعالیم دین برخورداری از امنیت و آرامش در زندگی است، بدین صورت که نه ترسی از آینده خواهند داشت و نه اندوهی به نسبت گذشته،
و چه ارزشی بالاتر و والاتر از این که انسان زندگی آرامی داشته باشد.
و مکتب الهی دل انسانها را به سوی پاکی سرشت و ولائی سوق و وعده میدهد، بر خلاف مکتبهای مادی که همه ارزشهای اخلاقی را در راه ماده قربانی مینماید.
• فرق ترس با اندوه این است که اگر امر ناپسندی در گذشته انجام شده باشد غم و اندوه بر جای میگذارد،
• و اگر آدمی در انتظار امر ناگواری باشد در او ترس ایجاد میشود.
و خداوند در این آیه ترس و اندوه را از کسی که از هدایت و برنامه او پیروی نماید نفی کرده است، و هر گاه این دو امر منتفی باشند ضد آن دو ثابت میگردد و آن امنیت و آسایش کامل است.
🌐 در شبکههای اجتماعی همراه ما باشید:
🔸Instagram🔸Telegram 🌐Web 🔸Aparat
✍فرزان خاموشی
✨{ فَمَن تَبِعَ هُدَایَ فَلَا خَوۡفٌ عَلَیۡهِمۡ وَلَا هُمۡ یَحۡزَنُونَ }
[سوره البقرة: ۳۸]
🌸 ترجمه:
کسانی که از هدایت من تبعیت کنند نه ترسی برآنان است ونه اندوهگین میشوند.
🪷 برداشت آیه:
👈 یکی از ثمرات پیروی از تعالیم دین برخورداری از امنیت و آرامش در زندگی است، بدین صورت که نه ترسی از آینده خواهند داشت و نه اندوهی به نسبت گذشته،
و چه ارزشی بالاتر و والاتر از این که انسان زندگی آرامی داشته باشد.
و مکتب الهی دل انسانها را به سوی پاکی سرشت و ولائی سوق و وعده میدهد، بر خلاف مکتبهای مادی که همه ارزشهای اخلاقی را در راه ماده قربانی مینماید.
• فرق ترس با اندوه این است که اگر امر ناپسندی در گذشته انجام شده باشد غم و اندوه بر جای میگذارد،
• و اگر آدمی در انتظار امر ناگواری باشد در او ترس ایجاد میشود.
و خداوند در این آیه ترس و اندوه را از کسی که از هدایت و برنامه او پیروی نماید نفی کرده است، و هر گاه این دو امر منتفی باشند ضد آن دو ثابت میگردد و آن امنیت و آسایش کامل است.
🌐 در شبکههای اجتماعی همراه ما باشید:
🔸Instagram🔸Telegram 🌐Web 🔸Aparat
Telegram
جماعت دعوت و اصلاح
✳️ کانال رسمی تشکل مدنی «جماعت دعوت و اصلاح»
📲 در شبکههای اجتماعی همراه ما باشید:
🔸 اینستاگرام https://www.instagram.com/islahweb
🔸 وبسایت https://www.islahweb.org/fa
🔸 آپارات https://www.aparat.com/islahweb
https://ble.ir/islahweb1979/
📲 در شبکههای اجتماعی همراه ما باشید:
🔸 اینستاگرام https://www.instagram.com/islahweb
🔸 وبسایت https://www.islahweb.org/fa
🔸 آپارات https://www.aparat.com/islahweb
https://ble.ir/islahweb1979/
❤3👍2
زمینلرزهی هرات دستکم «۲ هزار کشته و ۹ هزار» زخمی بهجا گذاشته است
تهران-پایگاه اطلاعرسانی اصلاح
مقامات طالبان در افغانستان میگویند که بیش از ۲ هزار نفر در زمینلرزه روز شنبه در غرب این کشور جان خود را از دست دادهاند.
🔗ادامهی خبر
#خبرهای_اصلاح #هرات #زمینلرزه
🌐 در شبکههای اجتماعی همراه ما باشید:
🔸Instagram🔸Telegram 🌐Web 🔸Aparat
تهران-پایگاه اطلاعرسانی اصلاح
مقامات طالبان در افغانستان میگویند که بیش از ۲ هزار نفر در زمینلرزه روز شنبه در غرب این کشور جان خود را از دست دادهاند.
🔗ادامهی خبر
#خبرهای_اصلاح #هرات #زمینلرزه
🌐 در شبکههای اجتماعی همراه ما باشید:
🔸Instagram🔸Telegram 🌐Web 🔸Aparat
😢12
تقوامداری در الهیات دوبنی
✍️محمد قطبی
تقوا مطابق آنچه در قرآن آمده لباس جان است، نوعی پوشش معنوی. هدف سالک در الهیات دوبنی خداگونگی است. اما در مسیر خداگونگی و متصف شدن به ارزشهای مطلق (صفات الهی) برای نیفتادن در دام رذالتها و محرمات و انحراف از مسیر و گمراهی، نیاز به یک ترمز است، یک حفاظ، یک سپر، یک لباس محافظ جان که مانع از انحراف ما از مسیر خداگونگی در زندگی فردی و اجتماعی شود که این محافظ همان تقوا میباشد. این تقوا نه مبتنی بر ترس که مبتنی بر شرم است.
🔗ادامهی متن
#اندیشه #دین #تقوا #تقوای_ستیز #تقوای_گریز #تقوای_پرهیز
🌐 در شبکههای اجتماعی همراه ما باشید:
🔸Instagram🔸Telegram 🌐Web 🔸Aparat
✍️محمد قطبی
تقوا مطابق آنچه در قرآن آمده لباس جان است، نوعی پوشش معنوی. هدف سالک در الهیات دوبنی خداگونگی است. اما در مسیر خداگونگی و متصف شدن به ارزشهای مطلق (صفات الهی) برای نیفتادن در دام رذالتها و محرمات و انحراف از مسیر و گمراهی، نیاز به یک ترمز است، یک حفاظ، یک سپر، یک لباس محافظ جان که مانع از انحراف ما از مسیر خداگونگی در زندگی فردی و اجتماعی شود که این محافظ همان تقوا میباشد. این تقوا نه مبتنی بر ترس که مبتنی بر شرم است.
🔗ادامهی متن
#اندیشه #دین #تقوا #تقوای_ستیز #تقوای_گریز #تقوای_پرهیز
🌐 در شبکههای اجتماعی همراه ما باشید:
🔸Instagram🔸Telegram 🌐Web 🔸Aparat
👍1
کاش از زلزلهی معصیت هم میهراسیدیم!
زلزلهی هرات همگان را لرزاند و اگر چه در مرکز شهر تلفات جانی و مالی نداشته و بیشترین خسارت به قریههای ولسوالی زندهجان وارد گردیده است، اما هول و هراس زلزله تمام اندام هراتیان شهر نشین را نیز لرزاند، دو شب است که تمام مردم و یا اکثر مردم شهر از خانههای شان بیرون شده و در فضای آزاد و در هوای سرد زندگی خود را سپری میکنند.
آنقدر ترسیدند که از بیمار شدن فرزندان شان بیمی ندارند، تمام هم و غم شان فرار است که مبادا پسلرزههای زلزله به سراغ شان بیاید و به حیات شان پایان دهد.
لحظهی اول زلزله که زیاد شدید بود و همهی ما را تکان داد، عاجل از اداره بیرون شدم و دیدم که تمام شاگردان و استادان با گریه و ناله و فریاد از صنفها به بیرون دویدند و میخواستیم وضعیت را کنترل نموده و شاگردان را آرام سازیم که پدران و مادران به سرعت سرسامآوری خود را به مکتب رسانده و فرزندان شان را با خود بردند.
درین روزها به این فکر هستم که ما همان گونه که از زلزله ترسیدیم، اگر از گناه میهراسیدیم، زندگی ما طوری دیگری میبود، و سوالهای است که ذهنم را مشغول ساخته و برای یافتن پاسخ آنها باید تک تک ما سر به گریبان خود فرو ببریم و خویشتن را مورد محاسبهی دقیق قرار دهیم.
چرا وقتی دروغ میگوییم و از فرمان خدا سر پیچی میکنیم، بر آشفته نشده و فرار نمیکنیم، مگر باور نداریم که دروغگویی از زشتترین صفات است و عذاب دردناکی در انتظار دروغگویان است؟
چرا وقتی نماز ما قضا میشود، نگران نمیشویم و به فکر جبران آن نیستیم، مگر باور نداریم که فرق کافر و مسلمان نماز است، و نماز ارتباط مستقیم ما با پروردگار هستی میباشد، و ستون دین بوده و در روز قیامت اولین پرسش از نماز است؟
چرا وقتی حق کسی را تلف میکنیم، از کسی غیبت مینماییم، خیانتی را مرتکب میشویم، به پدر و مادر خود بی احترامی میکنیم، صلهی رحم را رعایت نمیکنیم، حق همسایه را پایمال میکنیم، به اموال یتیم بی پروا هستیم و از آن سوء استفاده میکنیم؛ بر آشفته نمیشویم و احساس ناآرامی نمیکنیم و مگر باور نداریم که این گناهان و معاصی ما را در دنیا و آخرت رسوا نموده و به تباهی دچار میکنند؟
چرا وقتی حسدوی نموده و سخنچینی میکنیم، به جستجوی عیبهای دیگران میباشیم، نسبت به برادران و خواهران مسلمان خود کینه و دشمنی داریم، نمیهراسیم و بیمناک نمیشویم، مگر باور نداریم که این گناهان زندگی اجتماعی را ویران نموده و ما را به گناهان زیادی مبتلا میسازد؟
این پرسشها و دهها پرسش دیگر که شاید به ذهن شما برسد، ما را وادار به خودارزیابی میکند که باید به خودآییم و اعمال و رفتار خویش را محاسبه کنیم و از گناهان و معاصی دست برداریم، به امید این که با محاسبهی روزانهی اعمال خویش نسبت به گناهان و زشتیها احساس نفرت و بیزاری نموده و به سوی الله برگردیم و از گناهان گذشتهی خود پشیمان شده و توبه نماییم.
✍️عبدالخالق احسان
🌐 در شبکههای اجتماعی همراه ما باشید:
🔸Instagram🔸Telegram 🌐Web 🔸Aparat
زلزلهی هرات همگان را لرزاند و اگر چه در مرکز شهر تلفات جانی و مالی نداشته و بیشترین خسارت به قریههای ولسوالی زندهجان وارد گردیده است، اما هول و هراس زلزله تمام اندام هراتیان شهر نشین را نیز لرزاند، دو شب است که تمام مردم و یا اکثر مردم شهر از خانههای شان بیرون شده و در فضای آزاد و در هوای سرد زندگی خود را سپری میکنند.
آنقدر ترسیدند که از بیمار شدن فرزندان شان بیمی ندارند، تمام هم و غم شان فرار است که مبادا پسلرزههای زلزله به سراغ شان بیاید و به حیات شان پایان دهد.
لحظهی اول زلزله که زیاد شدید بود و همهی ما را تکان داد، عاجل از اداره بیرون شدم و دیدم که تمام شاگردان و استادان با گریه و ناله و فریاد از صنفها به بیرون دویدند و میخواستیم وضعیت را کنترل نموده و شاگردان را آرام سازیم که پدران و مادران به سرعت سرسامآوری خود را به مکتب رسانده و فرزندان شان را با خود بردند.
درین روزها به این فکر هستم که ما همان گونه که از زلزله ترسیدیم، اگر از گناه میهراسیدیم، زندگی ما طوری دیگری میبود، و سوالهای است که ذهنم را مشغول ساخته و برای یافتن پاسخ آنها باید تک تک ما سر به گریبان خود فرو ببریم و خویشتن را مورد محاسبهی دقیق قرار دهیم.
چرا وقتی دروغ میگوییم و از فرمان خدا سر پیچی میکنیم، بر آشفته نشده و فرار نمیکنیم، مگر باور نداریم که دروغگویی از زشتترین صفات است و عذاب دردناکی در انتظار دروغگویان است؟
چرا وقتی نماز ما قضا میشود، نگران نمیشویم و به فکر جبران آن نیستیم، مگر باور نداریم که فرق کافر و مسلمان نماز است، و نماز ارتباط مستقیم ما با پروردگار هستی میباشد، و ستون دین بوده و در روز قیامت اولین پرسش از نماز است؟
چرا وقتی حق کسی را تلف میکنیم، از کسی غیبت مینماییم، خیانتی را مرتکب میشویم، به پدر و مادر خود بی احترامی میکنیم، صلهی رحم را رعایت نمیکنیم، حق همسایه را پایمال میکنیم، به اموال یتیم بی پروا هستیم و از آن سوء استفاده میکنیم؛ بر آشفته نمیشویم و احساس ناآرامی نمیکنیم و مگر باور نداریم که این گناهان و معاصی ما را در دنیا و آخرت رسوا نموده و به تباهی دچار میکنند؟
چرا وقتی حسدوی نموده و سخنچینی میکنیم، به جستجوی عیبهای دیگران میباشیم، نسبت به برادران و خواهران مسلمان خود کینه و دشمنی داریم، نمیهراسیم و بیمناک نمیشویم، مگر باور نداریم که این گناهان زندگی اجتماعی را ویران نموده و ما را به گناهان زیادی مبتلا میسازد؟
این پرسشها و دهها پرسش دیگر که شاید به ذهن شما برسد، ما را وادار به خودارزیابی میکند که باید به خودآییم و اعمال و رفتار خویش را محاسبه کنیم و از گناهان و معاصی دست برداریم، به امید این که با محاسبهی روزانهی اعمال خویش نسبت به گناهان و زشتیها احساس نفرت و بیزاری نموده و به سوی الله برگردیم و از گناهان گذشتهی خود پشیمان شده و توبه نماییم.
✍️عبدالخالق احسان
🌐 در شبکههای اجتماعی همراه ما باشید:
🔸Instagram🔸Telegram 🌐Web 🔸Aparat
Telegram
جماعت دعوت و اصلاح
✳️ کانال رسمی تشکل مدنی «جماعت دعوت و اصلاح»
📲 در شبکههای اجتماعی همراه ما باشید:
🔸 اینستاگرام https://www.instagram.com/islahweb
🔸 وبسایت https://www.islahweb.org/fa
🔸 آپارات https://www.aparat.com/islahweb
https://ble.ir/islahweb1979/
📲 در شبکههای اجتماعی همراه ما باشید:
🔸 اینستاگرام https://www.instagram.com/islahweb
🔸 وبسایت https://www.islahweb.org/fa
🔸 آپارات https://www.aparat.com/islahweb
https://ble.ir/islahweb1979/
👏4👍3🕊2❤1
نازيسم؛ نتيجه ساينتيسم و سكولاريسم
✍️عظیم محمودآبادی
مقایسهای میان ایدئولوژیهای دینی و علمی در ساحت سیاست نازیسم؛ نتیجه ساینتیسم و سكولاریسم
🔗ادامهی متن
#گزیده #نازیسم #سکولاریسم
🌐 در شبکههای اجتماعی همراه ما باشید:
🔸Instagram🔸Telegram 🌐Web 🔸Aparat
✍️عظیم محمودآبادی
مقایسهای میان ایدئولوژیهای دینی و علمی در ساحت سیاست نازیسم؛ نتیجه ساینتیسم و سكولاریسم
🔗ادامهی متن
#گزیده #نازیسم #سکولاریسم
🌐 در شبکههای اجتماعی همراه ما باشید:
🔸Instagram🔸Telegram 🌐Web 🔸Aparat
👍1👏1
ابداع فرد
نویسنده: لری سیدنتاپ
مترجم: زانیار ابراهیمی
ناشر: هرمس
سال چاپ: ١٤٠٢
نوبت چاپ: اول
قطع: رقعی
نوع جلد: شومیز
تعداد صفحات: ٥١٢
«ابداع فرد» با عنوان فرعی «ریشههای لیبرالیسم غربی» كتابی است از لری سیدنتاپ كه به تازگی ترجمه فارسی آن منتشر شده است. مترجم فارسی این اثر در ابتدای مقدمه خود بر آن مینویسد: «عنوان فرعی اثر لری سیدنتاپ - ریشههای لیبرالیسم غربی - تا حدی گولزننده است؛ او از پشت شیشه كبودِ ایدئولوژی - لیبرالی یا غیره - به تاریخ غرب نظر نكرده است و نیز لیبرالیسمِ او میانهای با آنچه دو دغدغه اقتصاد بازار آزاد و دیگری وسواس مسلط لیبرالی دانسته میشود، ندارد؛
🔗ادامهی معرفی
#معرفی_کتاب #آزادی #لیبرالیسم
🌐 در شبکههای اجتماعی همراه ما باشید:
🔸Instagram🔸Telegram 🌐Web 🔸Aparat
نویسنده: لری سیدنتاپ
مترجم: زانیار ابراهیمی
ناشر: هرمس
سال چاپ: ١٤٠٢
نوبت چاپ: اول
قطع: رقعی
نوع جلد: شومیز
تعداد صفحات: ٥١٢
«ابداع فرد» با عنوان فرعی «ریشههای لیبرالیسم غربی» كتابی است از لری سیدنتاپ كه به تازگی ترجمه فارسی آن منتشر شده است. مترجم فارسی این اثر در ابتدای مقدمه خود بر آن مینویسد: «عنوان فرعی اثر لری سیدنتاپ - ریشههای لیبرالیسم غربی - تا حدی گولزننده است؛ او از پشت شیشه كبودِ ایدئولوژی - لیبرالی یا غیره - به تاریخ غرب نظر نكرده است و نیز لیبرالیسمِ او میانهای با آنچه دو دغدغه اقتصاد بازار آزاد و دیگری وسواس مسلط لیبرالی دانسته میشود، ندارد؛
🔗ادامهی معرفی
#معرفی_کتاب #آزادی #لیبرالیسم
🌐 در شبکههای اجتماعی همراه ما باشید:
🔸Instagram🔸Telegram 🌐Web 🔸Aparat
👍1👏1
🔺 آیا جنگی منطقهای رخ میدهد؟
⏺ آیا جنگ میان غزه و اسرائیل به جنگی منطقهای ختم میشود؟
واقعیت این است که در چنین مواقعی نمیتوان دورنمای جنگی را پیش بینی کرد که خود طرفهای درگیر در آن هم برآورد دقیقی نسبت به سرنوشت آن ندارند.
با این حال، در وسع خود نظرم را بر پایه دادههای کنونی مبتنی بر تحولات این سه روز و سیاستها و رفتارهای طرفهای درگیر و متحدان هر دو در چند نکته بیان میکنم:
🔼 بین سطور مواضع و سیاستهای آمریکا و اسرائیل، نگارنده را تا این لحظه به این جمع بندی میرساند که "تصمیمی" برای تسری جنگ به جبهههای دیگر با حزب الله و ایران ندارند. اسرائیل تمایلی به جنگ همزمان در چند جبهه ندارد و اساسا هم جغرافیای آن به علت فقدان عمق استراتژیک تاب جنگ در چند جبهه را ندارد. جنگهای قبلی با دول عربی مانند شش روزه به استثنای 1973 اساسا یک طرفه بودند و جنگی عربی به معنای واقعی کلمه در کار نبود.
در واقع اگر اسرائیل قصد گشودن جبههای دیگر در این شرایط را داشت، حملات خمپارهای از لبنان و عملیات نفوذ امروز را بهانه میکرد تا جنگی را علیه حزب الله آغاز کند، اما این کار را "تا این لحظه" انجام نداده است.
🔼 در مقابل هم فعلا به نظر نمیرسد که حزب الله قصد ورود به این جنگ را دارد. همین که شاخه نظامی جهاد اسلامی مسئولیت عملیات (انجام شده با موافقت حزب الله) در مرز لبنان را بر عهده گرفته، نشان میدهد که این حزب "فعلا" تصمیمی برای ایجاد جنگ در جبهه شمالی ندارد. در جنگهای قبلی میان باریکه غزه و اسرائیل نیز حملاتی محدود از جانب لبنان صورت میگرفت، اما به گشودن جبههای جدید منجر نشد.
🔼 با این حال، نباید از نظر دور داشت که برای عدم گسترش دامنه جنگ صرفا نبود تصمیمی پیشینی کافی نیست، بلکه سیر تحولات میدانی در جبهه شمالی تعیین کننده است. در این میان، گفته میشود که اسرائیل برخی پایگاههایی حزب الله در منطقهای که از آنجا برخی مسلحین ورود کرده، و همچنین یک نیروی آن را هدف قرار داده است. در صورت صحت این اخبار، باید منتظر واکنش حزب الله و شکل آن ماند؛ این که در جهت گشودن جبههای جدید علیه اسرائیل خواهد بود یا واکنشی محدود.
🔼 حملات از لبنان به اسرائیل تا این لحظه با هدف فشار بر اسرائیل و متشتت کردن تمرکز آن بر غزه و معطوف به این برآورد است که با دامن زدن به نگرانی اسرائیل و آمریکا نسبت به احتمال گسترش جنگ میتوان از شدت حملات به غزه کاست. اما اسرائیل تا این لحظه بیتوجه به مقتضای این فشارهاست. با این حال، احتمال این که در ساعات و روزهای آینده شاهد فشارهای بیشتر بر اسرائیل از مرزهای شمال باشیم، وجود دارد و باز باید دید که حزب الله تا کجا پیش خواهد رفت و اسرائیل نیز چه در چه سطحی واکنش نشان خواهد داد و آیا این کنش واکنشها به گشودن ناخواسته جبهه شمالی منجر میشود یا خیر؟
🔼 فعلا اسرائیل با پشتیبانی کامل آمریکا (ی نگران از گسترش جنگ به منطقه) و اروپا، سیاست زمین سوخته را علیه نوار غزه بر اساس اعلام بیسابقه وضعیت جنگ از 50 سال پیش در پیش گرفته و حجم بمباران این منطقه در چند دهه اخیر بیسابقه است و به شکل جنون آمیزی زیرساختهای غزه بمباران و تخریب میشود، اما حملات فلسطینیها متوقف نشده است. در کنار آن هم، دولت نتانیاهو از قطع آب، برق و غذا و دارو به روی مردم این منطقه خبر داده است و برای شروع حمله زمینی برنامهریزی میکند. قبلا نیز گفته شد، ورود زمینی محدود امکان دارد اما حمله زمینی گسترده "فعلا" بعید است.
🔼این حجم بیسابقه بمباران هیستریک غزه چند هدف را دنبال میکند:
ــ بالا بردن هزینه حملات حماس و خارج کردن این منطقه از دایره منازعه برای چند دهه آینده
ــ ارسال این پیام به جبهههای دیگر که در صورت حمله به اسرائیل با چنین بهایی مواجه خواهند شد.
ــ افزایش سرسام آور قربانیان فلسطینی. از این رو که همیشه در جنگها و درگیریها آمار کشتههای اسرائیل خیلی کمتر از طرف یا طرفهای مقابل بوده است. اما اکنون این قضیه برعکس شده است و احتمالا نتانیاهو تا این معادله را به قبل بازنگرداند و آمار قربانیان فلسطینی را چند برابر و یا دستکم بیشتر نکند، رضایت نمیدهد.
ــ مجبور کردن حماس به آزادی اسرا بدون گرفتن مابه ازایی که برای نتانیاهو دردسر بزرگی است.
در مقابل هم حملات طرف فلسطینی چه موشکی چه زمینی با وجود این حجم حملات بیسابقه اسرائیل همچنان ادامه دارد.
🔼لب کلام این که جنگ منطقهای به نفع هیچ طرفی نیست و تصمیمی هم برای آن وجود ندارد؛ مگر این که تحولات میدانی، آن را تحمیل کند، اما جنگ غزه پیامدهای مهمی در سطوح مختلفی در سطح منطقه در جهت تشدید کنترل شده تنشها در آینده خواهد داشت.
✍#صابر_گلعنبری
🌐 در شبکههای اجتماعی همراه ما باشید:
🔸Instagram🔸Telegram 🌐Web 🔸Aparat
⏺ آیا جنگ میان غزه و اسرائیل به جنگی منطقهای ختم میشود؟
واقعیت این است که در چنین مواقعی نمیتوان دورنمای جنگی را پیش بینی کرد که خود طرفهای درگیر در آن هم برآورد دقیقی نسبت به سرنوشت آن ندارند.
با این حال، در وسع خود نظرم را بر پایه دادههای کنونی مبتنی بر تحولات این سه روز و سیاستها و رفتارهای طرفهای درگیر و متحدان هر دو در چند نکته بیان میکنم:
🔼 بین سطور مواضع و سیاستهای آمریکا و اسرائیل، نگارنده را تا این لحظه به این جمع بندی میرساند که "تصمیمی" برای تسری جنگ به جبهههای دیگر با حزب الله و ایران ندارند. اسرائیل تمایلی به جنگ همزمان در چند جبهه ندارد و اساسا هم جغرافیای آن به علت فقدان عمق استراتژیک تاب جنگ در چند جبهه را ندارد. جنگهای قبلی با دول عربی مانند شش روزه به استثنای 1973 اساسا یک طرفه بودند و جنگی عربی به معنای واقعی کلمه در کار نبود.
در واقع اگر اسرائیل قصد گشودن جبههای دیگر در این شرایط را داشت، حملات خمپارهای از لبنان و عملیات نفوذ امروز را بهانه میکرد تا جنگی را علیه حزب الله آغاز کند، اما این کار را "تا این لحظه" انجام نداده است.
🔼 در مقابل هم فعلا به نظر نمیرسد که حزب الله قصد ورود به این جنگ را دارد. همین که شاخه نظامی جهاد اسلامی مسئولیت عملیات (انجام شده با موافقت حزب الله) در مرز لبنان را بر عهده گرفته، نشان میدهد که این حزب "فعلا" تصمیمی برای ایجاد جنگ در جبهه شمالی ندارد. در جنگهای قبلی میان باریکه غزه و اسرائیل نیز حملاتی محدود از جانب لبنان صورت میگرفت، اما به گشودن جبههای جدید منجر نشد.
🔼 با این حال، نباید از نظر دور داشت که برای عدم گسترش دامنه جنگ صرفا نبود تصمیمی پیشینی کافی نیست، بلکه سیر تحولات میدانی در جبهه شمالی تعیین کننده است. در این میان، گفته میشود که اسرائیل برخی پایگاههایی حزب الله در منطقهای که از آنجا برخی مسلحین ورود کرده، و همچنین یک نیروی آن را هدف قرار داده است. در صورت صحت این اخبار، باید منتظر واکنش حزب الله و شکل آن ماند؛ این که در جهت گشودن جبههای جدید علیه اسرائیل خواهد بود یا واکنشی محدود.
🔼 حملات از لبنان به اسرائیل تا این لحظه با هدف فشار بر اسرائیل و متشتت کردن تمرکز آن بر غزه و معطوف به این برآورد است که با دامن زدن به نگرانی اسرائیل و آمریکا نسبت به احتمال گسترش جنگ میتوان از شدت حملات به غزه کاست. اما اسرائیل تا این لحظه بیتوجه به مقتضای این فشارهاست. با این حال، احتمال این که در ساعات و روزهای آینده شاهد فشارهای بیشتر بر اسرائیل از مرزهای شمال باشیم، وجود دارد و باز باید دید که حزب الله تا کجا پیش خواهد رفت و اسرائیل نیز چه در چه سطحی واکنش نشان خواهد داد و آیا این کنش واکنشها به گشودن ناخواسته جبهه شمالی منجر میشود یا خیر؟
🔼 فعلا اسرائیل با پشتیبانی کامل آمریکا (ی نگران از گسترش جنگ به منطقه) و اروپا، سیاست زمین سوخته را علیه نوار غزه بر اساس اعلام بیسابقه وضعیت جنگ از 50 سال پیش در پیش گرفته و حجم بمباران این منطقه در چند دهه اخیر بیسابقه است و به شکل جنون آمیزی زیرساختهای غزه بمباران و تخریب میشود، اما حملات فلسطینیها متوقف نشده است. در کنار آن هم، دولت نتانیاهو از قطع آب، برق و غذا و دارو به روی مردم این منطقه خبر داده است و برای شروع حمله زمینی برنامهریزی میکند. قبلا نیز گفته شد، ورود زمینی محدود امکان دارد اما حمله زمینی گسترده "فعلا" بعید است.
🔼این حجم بیسابقه بمباران هیستریک غزه چند هدف را دنبال میکند:
ــ بالا بردن هزینه حملات حماس و خارج کردن این منطقه از دایره منازعه برای چند دهه آینده
ــ ارسال این پیام به جبهههای دیگر که در صورت حمله به اسرائیل با چنین بهایی مواجه خواهند شد.
ــ افزایش سرسام آور قربانیان فلسطینی. از این رو که همیشه در جنگها و درگیریها آمار کشتههای اسرائیل خیلی کمتر از طرف یا طرفهای مقابل بوده است. اما اکنون این قضیه برعکس شده است و احتمالا نتانیاهو تا این معادله را به قبل بازنگرداند و آمار قربانیان فلسطینی را چند برابر و یا دستکم بیشتر نکند، رضایت نمیدهد.
ــ مجبور کردن حماس به آزادی اسرا بدون گرفتن مابه ازایی که برای نتانیاهو دردسر بزرگی است.
در مقابل هم حملات طرف فلسطینی چه موشکی چه زمینی با وجود این حجم حملات بیسابقه اسرائیل همچنان ادامه دارد.
🔼لب کلام این که جنگ منطقهای به نفع هیچ طرفی نیست و تصمیمی هم برای آن وجود ندارد؛ مگر این که تحولات میدانی، آن را تحمیل کند، اما جنگ غزه پیامدهای مهمی در سطوح مختلفی در سطح منطقه در جهت تشدید کنترل شده تنشها در آینده خواهد داشت.
✍#صابر_گلعنبری
🌐 در شبکههای اجتماعی همراه ما باشید:
🔸Instagram🔸Telegram 🌐Web 🔸Aparat
Telegram
جماعت دعوت و اصلاح
✳️ کانال رسمی تشکل مدنی «جماعت دعوت و اصلاح»
📲 در شبکههای اجتماعی همراه ما باشید:
🔸 اینستاگرام https://www.instagram.com/islahweb
🔸 وبسایت https://www.islahweb.org/fa
🔸 آپارات https://www.aparat.com/islahweb
https://ble.ir/islahweb1979/
📲 در شبکههای اجتماعی همراه ما باشید:
🔸 اینستاگرام https://www.instagram.com/islahweb
🔸 وبسایت https://www.islahweb.org/fa
🔸 آپارات https://www.aparat.com/islahweb
https://ble.ir/islahweb1979/
👍3😢1
سندی تاریخی در موزه اوز و اعلام حمایت مردم اوز از فلسطین، در سال ۱۹۴۸ میلادی
✍شریف بازرگانی
در موزه مردم شناسی اوز، اوراق و اسناد فراوانی در مورد آداب و رسوم و وقایع دوران مختلف، نگهداری میشود.
👈 نامهها و مکاتبات تجار و یا اسناد و مدارکی که بین مردم رد و بدل میشده نیز در این موزه نگهداری میشود.
یکی از منابع نوشتاری که در موزه اوز موجود است، سی پارههایی است که از مساجد به موزه اهدا شده است.
مردم به هنگام مراسم سوگواری و ختم قران، برای فرد متوفی، آن سی پارههای قران را قرائت مینمایند .
معمولا کسانی که خط خوبی دارند، در همان سی پارهای که قرائت نمودهاند، ضمن دعا برای شخص متوفی، از خوبیهای وی جملاتی را در وصف وی مینویسند .
بعضی مواقع بنا به ذوق و سلیقه آن شخص نگارنده، مطالبی درباره اوضاع و احوال مردم نوشته میشود.
✔️ تصویری که مشاهده میکنید متنی است که مرحوم امین کرامتی در روز دوشنبه به تاریخ ۴ جمادی الاول ۱۳۶۷ قمری ، برابر با ۲۴ اسفند ماه ۱۳۲۶ شمسی مصادف با ۱۵ مارس ۱۹۴۸ میلادی ( یعنی دقیقا ۲ ماه قبل از اعلام موجودیت اسرائیل ) بر روی سی پارهای نوشته است.
➖ ذکر این نکته لازم است که حساب پیروان دین ابراهیمی یهود، با حساب صهیونیستهای اسرائیل جداست و لزوم اتحاد ادیان ابراهیمی و کلیه آزادی خواهان، بر علیه آپارتاید اسرائیل، بیش از پیش مشاهده میشود.
👈 داستان از این قرار است که پس از وقوع درگیریهایی که به واسطه مداخلات انگلستان در فلسطین رخ داد، مردم مسلمان اوز با همت مرحوم محمد یوسف حسین نیا فرزند مرحوم حاج محمد علی ملاحسین مراسم ختم سوره انعام در اوز برگزار کردند و ضمن ابراز همدردی با مردم مظلوم فلسطین برای آنان دعا نموده تا در این نبرد نابرابر، پیروز شوند.
➖ نکته حائز اهمیت این است که مردم اوز در آن ایام، در دور افتادهترین نقطه جنوب فارس و بدون در دست داشتن وسایل ارتباط جمعی، از وقایع جهانی و بین المللی مطلع بوده و نسبت به آن واکنش نشان میدادند.
ما این نامه را در تاریخ ۲۴ اسفند ۱۳۹۹ یعنی دقیقا ۷۳ سال بعد از این واقعه در دسترس عموم مردم قرار میدهیم.
✅ بازنویسی متن تصویر فوق
در چهارم ماه جمادیالاول سنه ۱۳۶۷ در مسجد شیخ (مصلّی) ختم سورهٔ مبارکه انعام اجماعاً خوانده شد به نیت فتح مسلمین بر مشرکین، مخصوصاً ملت فلسطین و قاطبه اعراب بر یهود که از سال ۱۳۳۷ دولت انگلیس به قوم یهود لعنهمالله سپرده بود و از آن تاریخ بین اعراب و یهود، جنگ و جدال برقرار است و دراین سال نیز جامعه ملل متفق، متشکل در آمریکا رای به تقسیم فلسطین بین عرب و یهود صادر کردند و اعراب فلسطین خصوصاً و دول عرب عموماً، این تقسیم جامعه که فقط منظور دولت امریکا و روسیه شوروی است،
جداً رد کردند و از دو ماه به اینطرف، جنگهای شدید بین اعرابِ فلسطین و یهود آنجا برقرار است و اخیراً دولت انگلیس تصمیم گرفته فلسطین را تخلیه و ترک کند و در اثر این تصمیم دولت مذکور، دول عرب عموماً متفق شده، فلسطین را به هر قیمتی باشد از دست یهود نجات دهند.
نصرهم الله تعالی وخذلالله المشرکین والیهود، عموماً
➖ باعث این ختم، آقای محمدشریف حسیننیا است، فرزند مرحوم حاج محمدعلی ملاحسین
و بعد از ختم سوره انعام به نفقه ایشان، مولود حضرت رسول اکرم خوانده شد.
🌐 در شبکههای اجتماعی همراه ما باشید:
🔸Instagram🔸Telegram 🌐Web 🔸Aparat
✍شریف بازرگانی
در موزه مردم شناسی اوز، اوراق و اسناد فراوانی در مورد آداب و رسوم و وقایع دوران مختلف، نگهداری میشود.
👈 نامهها و مکاتبات تجار و یا اسناد و مدارکی که بین مردم رد و بدل میشده نیز در این موزه نگهداری میشود.
یکی از منابع نوشتاری که در موزه اوز موجود است، سی پارههایی است که از مساجد به موزه اهدا شده است.
مردم به هنگام مراسم سوگواری و ختم قران، برای فرد متوفی، آن سی پارههای قران را قرائت مینمایند .
معمولا کسانی که خط خوبی دارند، در همان سی پارهای که قرائت نمودهاند، ضمن دعا برای شخص متوفی، از خوبیهای وی جملاتی را در وصف وی مینویسند .
بعضی مواقع بنا به ذوق و سلیقه آن شخص نگارنده، مطالبی درباره اوضاع و احوال مردم نوشته میشود.
✔️ تصویری که مشاهده میکنید متنی است که مرحوم امین کرامتی در روز دوشنبه به تاریخ ۴ جمادی الاول ۱۳۶۷ قمری ، برابر با ۲۴ اسفند ماه ۱۳۲۶ شمسی مصادف با ۱۵ مارس ۱۹۴۸ میلادی ( یعنی دقیقا ۲ ماه قبل از اعلام موجودیت اسرائیل ) بر روی سی پارهای نوشته است.
➖ ذکر این نکته لازم است که حساب پیروان دین ابراهیمی یهود، با حساب صهیونیستهای اسرائیل جداست و لزوم اتحاد ادیان ابراهیمی و کلیه آزادی خواهان، بر علیه آپارتاید اسرائیل، بیش از پیش مشاهده میشود.
👈 داستان از این قرار است که پس از وقوع درگیریهایی که به واسطه مداخلات انگلستان در فلسطین رخ داد، مردم مسلمان اوز با همت مرحوم محمد یوسف حسین نیا فرزند مرحوم حاج محمد علی ملاحسین مراسم ختم سوره انعام در اوز برگزار کردند و ضمن ابراز همدردی با مردم مظلوم فلسطین برای آنان دعا نموده تا در این نبرد نابرابر، پیروز شوند.
➖ نکته حائز اهمیت این است که مردم اوز در آن ایام، در دور افتادهترین نقطه جنوب فارس و بدون در دست داشتن وسایل ارتباط جمعی، از وقایع جهانی و بین المللی مطلع بوده و نسبت به آن واکنش نشان میدادند.
ما این نامه را در تاریخ ۲۴ اسفند ۱۳۹۹ یعنی دقیقا ۷۳ سال بعد از این واقعه در دسترس عموم مردم قرار میدهیم.
✅ بازنویسی متن تصویر فوق
در چهارم ماه جمادیالاول سنه ۱۳۶۷ در مسجد شیخ (مصلّی) ختم سورهٔ مبارکه انعام اجماعاً خوانده شد به نیت فتح مسلمین بر مشرکین، مخصوصاً ملت فلسطین و قاطبه اعراب بر یهود که از سال ۱۳۳۷ دولت انگلیس به قوم یهود لعنهمالله سپرده بود و از آن تاریخ بین اعراب و یهود، جنگ و جدال برقرار است و دراین سال نیز جامعه ملل متفق، متشکل در آمریکا رای به تقسیم فلسطین بین عرب و یهود صادر کردند و اعراب فلسطین خصوصاً و دول عرب عموماً، این تقسیم جامعه که فقط منظور دولت امریکا و روسیه شوروی است،
جداً رد کردند و از دو ماه به اینطرف، جنگهای شدید بین اعرابِ فلسطین و یهود آنجا برقرار است و اخیراً دولت انگلیس تصمیم گرفته فلسطین را تخلیه و ترک کند و در اثر این تصمیم دولت مذکور، دول عرب عموماً متفق شده، فلسطین را به هر قیمتی باشد از دست یهود نجات دهند.
نصرهم الله تعالی وخذلالله المشرکین والیهود، عموماً
➖ باعث این ختم، آقای محمدشریف حسیننیا است، فرزند مرحوم حاج محمدعلی ملاحسین
و بعد از ختم سوره انعام به نفقه ایشان، مولود حضرت رسول اکرم خوانده شد.
🌐 در شبکههای اجتماعی همراه ما باشید:
🔸Instagram🔸Telegram 🌐Web 🔸Aparat
👍9❤1
یارب!
پروردگارا!
ای کریم بینیاز!
یا الله!
عاجز و ناتوان و در ماندهایم!
خجالت میکشیم دست نیاز به سوی تو بلند کنیم!
خدایا!
به حال ما رحم کن!
ما را ببخش!
ما در پیشگاه تو آبرو و اعتباری نداریم!
یارب!
به حال کودکان معصوم ما رحم کن!
خدایا!
با هر بار لرزهی خانهها، فرزندان ما گریه و فریاد سر میدهند و دست به دامان ما میشوند و ما چارهای نداریم و جز دعا به درگاه تو هیچ تاب و توانی نداریم!
یارب یارب یارب!
به گناهان ما نبین و با ما از عدل خود برخورد نکن که در ترازوی عدل تو زیانمند هستیم و عاجزانه تمنا داریم که با رحمت و عفو خویش با ما بنگر!
پرورگارا!
این روزها و شبها همهی ما آواره شدیم!
تعدادی شهید شدند و برخی زخمی هستند و تعداد دیگر خانه و کاشانهی خود را از دست داده اند و باقی ماندهی مردم ما آوارهی کوچه و خیابانها هستند و در هوای سرد، شبها را به صبح میرسانند!
پروردگارا!
خودت فرمودهای:
وَقَالَ رَبُّكُمُ ادْعُونِي أَسْتَجِبْ لَكُمْ
ما دست نیاز به سوی تو بلند کردهایم، دستهای ما را خالی بر نگردان!
....
برادران و خواهران گرامی و ارجمند!
همه با هم با زاری و اشک از پروردگار مان بخواهیم که زمین را مثل همیشه استوار نگهدارد و ازین بیشتر ما را امتحان نکند که توان امتحان الهی را نداریم.
بیاییم امشب عاجزانه دعا کنیم و اگر هنوز سنگدل هستیم و گریهی مان نمیآید، سر خود فشار بیاوریم و زار زار گریه کنیم و از خدا بخواهیم که ما را نجات دهد.
🖋عبدالخالق احسان
🌐 در شبکههای اجتماعی همراه ما باشید:
🔸Instagram🔸Telegram 🌐Web 🔸Aparat
پروردگارا!
ای کریم بینیاز!
یا الله!
عاجز و ناتوان و در ماندهایم!
خجالت میکشیم دست نیاز به سوی تو بلند کنیم!
خدایا!
به حال ما رحم کن!
ما را ببخش!
ما در پیشگاه تو آبرو و اعتباری نداریم!
یارب!
به حال کودکان معصوم ما رحم کن!
خدایا!
با هر بار لرزهی خانهها، فرزندان ما گریه و فریاد سر میدهند و دست به دامان ما میشوند و ما چارهای نداریم و جز دعا به درگاه تو هیچ تاب و توانی نداریم!
یارب یارب یارب!
به گناهان ما نبین و با ما از عدل خود برخورد نکن که در ترازوی عدل تو زیانمند هستیم و عاجزانه تمنا داریم که با رحمت و عفو خویش با ما بنگر!
پرورگارا!
این روزها و شبها همهی ما آواره شدیم!
تعدادی شهید شدند و برخی زخمی هستند و تعداد دیگر خانه و کاشانهی خود را از دست داده اند و باقی ماندهی مردم ما آوارهی کوچه و خیابانها هستند و در هوای سرد، شبها را به صبح میرسانند!
پروردگارا!
خودت فرمودهای:
وَقَالَ رَبُّكُمُ ادْعُونِي أَسْتَجِبْ لَكُمْ
ما دست نیاز به سوی تو بلند کردهایم، دستهای ما را خالی بر نگردان!
....
برادران و خواهران گرامی و ارجمند!
همه با هم با زاری و اشک از پروردگار مان بخواهیم که زمین را مثل همیشه استوار نگهدارد و ازین بیشتر ما را امتحان نکند که توان امتحان الهی را نداریم.
بیاییم امشب عاجزانه دعا کنیم و اگر هنوز سنگدل هستیم و گریهی مان نمیآید، سر خود فشار بیاوریم و زار زار گریه کنیم و از خدا بخواهیم که ما را نجات دهد.
🖋عبدالخالق احسان
🌐 در شبکههای اجتماعی همراه ما باشید:
🔸Instagram🔸Telegram 🌐Web 🔸Aparat
Telegram
جماعت دعوت و اصلاح
✳️ کانال رسمی تشکل مدنی «جماعت دعوت و اصلاح»
📲 در شبکههای اجتماعی همراه ما باشید:
🔸 اینستاگرام https://www.instagram.com/islahweb
🔸 وبسایت https://www.islahweb.org/fa
🔸 آپارات https://www.aparat.com/islahweb
https://ble.ir/islahweb1979/
📲 در شبکههای اجتماعی همراه ما باشید:
🔸 اینستاگرام https://www.instagram.com/islahweb
🔸 وبسایت https://www.islahweb.org/fa
🔸 آپارات https://www.aparat.com/islahweb
https://ble.ir/islahweb1979/
👍4😭4😢2
همه را به گناهانشان گرفتار کردیم!
به هر مصیبت و عذابی که گرفتار میشویم، بازخورد اعمال ماست، چون الله متعال عادل است و به کسی ستمی روا نمیدارد.
اگر چه درست نیست به صورت قاطع گروه یا قوم و یا مردم یک شهر و یا قریهای را متهم به گنهکاری نماییم و همچنان نجات یافتگان نباید خود را پاک و مبرا از هر گناهی وانمود کنند، و اما اگر نگاه واقعبینانه به خویشتن داشته و تک تک ما اعمال خویش را موشکافانه محاسبه نماییم، در مییابیم که سراپا تقصیر هستیم، بندههای خوبی برای الله نیستیم، وظیفهی بزرگ خلافت در روی زمین را به شایستگی انجام نمیدهیم، و خواهشات نفسانی ما حرف اول را میزند.
امروز با تلاوت آیهی ۴۰ سورهی عنکبوت، جا خوردم که الله متعال به صراحت میگوید: همهی کسانی را که به عذابی گرفتار کردیم به خاطر گناهانشان بوده است.
به خاطر تلنگری برای خودم و شما گرامیان این آیه را با ترجمهای از تفسیر انوار القرآن انتخاب نمودم، امید است با تکرار این آیه پند بگیریم و با توبه و تضرع به سوی الله بر گردیم.
الله متعال میفرماید:
فَكُلًّا أَخَذْنَا بِذَنبِهِ ۖ فَمِنْهُم مَّنْ أَرْسَلْنَا عَلَيْهِ حَاصِبًا وَمِنْهُم مَّنْ أَخَذَتْهُ الصَّيْحَةُ وَمِنْهُم مَّنْ خَسَفْنَا بِهِ الْأَرْضَ وَمِنْهُم مَّنْ أَغْرَقْنَا ۚ وَمَا كَانَ اللَّهُ لِيَظْلِمَهُمْ وَلَٰكِن كَانُوا أَنفُسَهُمْ يَظْلِمُونَ. (العنکبوت: ٤٠)
«پس هريك» يا هر گروه «از آنان را به گناهش گرفتار كرديم» يعني: او را بهسبب كفر و تكذيبش، مورد مجازات قرار داديم. اين تعبير دليل بر آن است كه خداي عزوجل انسان را جز به سبب گناه فرونميگيرد.
«پس بعضى از آنان بودند كه بر آنان شن بادی فرستاديم» يعني: بادي را كه با خود شن و سنگريزه میآورد. و آنان قوم لوط بودند.
«و بعضي از آنان بودند كه بانگ مرگبار آنها را فرو گرفت» آنان ثمود و مردم مدين بودند.
«و بعضى از آنان بودند كه آنها را به زمين فرو برديم» كه آنان قارون و يارانش بودند.
«و بعضی از آنان را غرق كرديم» كه آنان قوم نوح علیه السلام و فرعون و هامان و قومشان بودند.
«و اين خدا نبود كه بر آنان ستم كند» با آنچه كه بر سرشان از عذاب فرود آورد زيرا او قبل از آنكه عذابشان كند، پيامبران خود را بهسويشان فرستاد و كتابهای خويش را برآنان نازل كرد «بلكه خود آنان بودند كه بر خود ستم مىكردند» با استمرار بر كفر و تكذيب پيامبران علیهم السلام و عمل به نافرمانيها و منهيات خداوند جلّ جلاله.
پرورگارا!
ما را به گناهان مان مگیر!
برای ما توفیق عمل صالح عنایت فرما!
🖋عبدالخالق احسان
🌐 در شبکههای اجتماعی همراه ما باشید:
🔸Instagram🔸Telegram 🌐Web 🔸Aparat
به هر مصیبت و عذابی که گرفتار میشویم، بازخورد اعمال ماست، چون الله متعال عادل است و به کسی ستمی روا نمیدارد.
اگر چه درست نیست به صورت قاطع گروه یا قوم و یا مردم یک شهر و یا قریهای را متهم به گنهکاری نماییم و همچنان نجات یافتگان نباید خود را پاک و مبرا از هر گناهی وانمود کنند، و اما اگر نگاه واقعبینانه به خویشتن داشته و تک تک ما اعمال خویش را موشکافانه محاسبه نماییم، در مییابیم که سراپا تقصیر هستیم، بندههای خوبی برای الله نیستیم، وظیفهی بزرگ خلافت در روی زمین را به شایستگی انجام نمیدهیم، و خواهشات نفسانی ما حرف اول را میزند.
امروز با تلاوت آیهی ۴۰ سورهی عنکبوت، جا خوردم که الله متعال به صراحت میگوید: همهی کسانی را که به عذابی گرفتار کردیم به خاطر گناهانشان بوده است.
به خاطر تلنگری برای خودم و شما گرامیان این آیه را با ترجمهای از تفسیر انوار القرآن انتخاب نمودم، امید است با تکرار این آیه پند بگیریم و با توبه و تضرع به سوی الله بر گردیم.
الله متعال میفرماید:
فَكُلًّا أَخَذْنَا بِذَنبِهِ ۖ فَمِنْهُم مَّنْ أَرْسَلْنَا عَلَيْهِ حَاصِبًا وَمِنْهُم مَّنْ أَخَذَتْهُ الصَّيْحَةُ وَمِنْهُم مَّنْ خَسَفْنَا بِهِ الْأَرْضَ وَمِنْهُم مَّنْ أَغْرَقْنَا ۚ وَمَا كَانَ اللَّهُ لِيَظْلِمَهُمْ وَلَٰكِن كَانُوا أَنفُسَهُمْ يَظْلِمُونَ. (العنکبوت: ٤٠)
«پس هريك» يا هر گروه «از آنان را به گناهش گرفتار كرديم» يعني: او را بهسبب كفر و تكذيبش، مورد مجازات قرار داديم. اين تعبير دليل بر آن است كه خداي عزوجل انسان را جز به سبب گناه فرونميگيرد.
«پس بعضى از آنان بودند كه بر آنان شن بادی فرستاديم» يعني: بادي را كه با خود شن و سنگريزه میآورد. و آنان قوم لوط بودند.
«و بعضي از آنان بودند كه بانگ مرگبار آنها را فرو گرفت» آنان ثمود و مردم مدين بودند.
«و بعضى از آنان بودند كه آنها را به زمين فرو برديم» كه آنان قارون و يارانش بودند.
«و بعضی از آنان را غرق كرديم» كه آنان قوم نوح علیه السلام و فرعون و هامان و قومشان بودند.
«و اين خدا نبود كه بر آنان ستم كند» با آنچه كه بر سرشان از عذاب فرود آورد زيرا او قبل از آنكه عذابشان كند، پيامبران خود را بهسويشان فرستاد و كتابهای خويش را برآنان نازل كرد «بلكه خود آنان بودند كه بر خود ستم مىكردند» با استمرار بر كفر و تكذيب پيامبران علیهم السلام و عمل به نافرمانيها و منهيات خداوند جلّ جلاله.
پرورگارا!
ما را به گناهان مان مگیر!
برای ما توفیق عمل صالح عنایت فرما!
🖋عبدالخالق احسان
🌐 در شبکههای اجتماعی همراه ما باشید:
🔸Instagram🔸Telegram 🌐Web 🔸Aparat
Telegram
جماعت دعوت و اصلاح
✳️ کانال رسمی تشکل مدنی «جماعت دعوت و اصلاح»
📲 در شبکههای اجتماعی همراه ما باشید:
🔸 اینستاگرام https://www.instagram.com/islahweb
🔸 وبسایت https://www.islahweb.org/fa
🔸 آپارات https://www.aparat.com/islahweb
https://ble.ir/islahweb1979/
📲 در شبکههای اجتماعی همراه ما باشید:
🔸 اینستاگرام https://www.instagram.com/islahweb
🔸 وبسایت https://www.islahweb.org/fa
🔸 آپارات https://www.aparat.com/islahweb
https://ble.ir/islahweb1979/
❤4👍1👏1
نگاه دار سررشته تا نگه دارد
✍فرزان خاموشی
{أَوۡفُوا۟ بِعَهۡدِیۤ أُوفِ بِعَهۡدِكُمۡ}
[سوره البقرة: ۴۰]
ترجمه:
به عهد وپیمان من وفا کنید تا به عهد پیمانتان وفا کنم.
برداشت آیه:
پیمان میان خدا و بندگان، گوش دل سپردن به او و خویشتن را دربست، تسلیم او کردن است؛
و بندگی شیطان نکردن، یعنی از دستورات شیطان پیروی نکند؛
و در مقابل خدا به پیمان و وعده خود عمل خواهد کرد.
رابطهی بین انسان و خدا دو سویه است.
به تعبیری دیگر بنده اگر سر رشته عبودیت را نگه دارد، خدا آن سو سر دیگر را میگیرد و رها نمیکند.
خدا با بندگان عهدهای فراوان دارد،
و مانند این آیه در قرآن بسیار است از جمله:
• در توبه و انابت بگشای تا در بشارت و اجابت بگشاید،
• در مجاهدت بگشای تا در هدایت برگشاید،
• در استغفار بگشای تا در مغفرت برگشاید،
• در شکر بگشای تا در زیادت نعمت برگشاید!
خدایا، کار آن دارد که با تو کاری دارد، یار آن دارد که چون تو یاری دارد!
او که در جهان تو را دارد، هرگز تو را نگذارد.
🌐 در شبکههای اجتماعی همراه ما باشید:
🔸Instagram🔸Telegram 🌐Web 🔸Aparat
✍فرزان خاموشی
{أَوۡفُوا۟ بِعَهۡدِیۤ أُوفِ بِعَهۡدِكُمۡ}
[سوره البقرة: ۴۰]
ترجمه:
به عهد وپیمان من وفا کنید تا به عهد پیمانتان وفا کنم.
برداشت آیه:
پیمان میان خدا و بندگان، گوش دل سپردن به او و خویشتن را دربست، تسلیم او کردن است؛
و بندگی شیطان نکردن، یعنی از دستورات شیطان پیروی نکند؛
و در مقابل خدا به پیمان و وعده خود عمل خواهد کرد.
رابطهی بین انسان و خدا دو سویه است.
به تعبیری دیگر بنده اگر سر رشته عبودیت را نگه دارد، خدا آن سو سر دیگر را میگیرد و رها نمیکند.
خدا با بندگان عهدهای فراوان دارد،
و مانند این آیه در قرآن بسیار است از جمله:
• در توبه و انابت بگشای تا در بشارت و اجابت بگشاید،
• در مجاهدت بگشای تا در هدایت برگشاید،
• در استغفار بگشای تا در مغفرت برگشاید،
• در شکر بگشای تا در زیادت نعمت برگشاید!
خدایا، کار آن دارد که با تو کاری دارد، یار آن دارد که چون تو یاری دارد!
او که در جهان تو را دارد، هرگز تو را نگذارد.
🌐 در شبکههای اجتماعی همراه ما باشید:
🔸Instagram🔸Telegram 🌐Web 🔸Aparat
Telegram
جماعت دعوت و اصلاح
✳️ کانال رسمی تشکل مدنی «جماعت دعوت و اصلاح»
📲 در شبکههای اجتماعی همراه ما باشید:
🔸 اینستاگرام https://www.instagram.com/islahweb
🔸 وبسایت https://www.islahweb.org/fa
🔸 آپارات https://www.aparat.com/islahweb
https://ble.ir/islahweb1979/
📲 در شبکههای اجتماعی همراه ما باشید:
🔸 اینستاگرام https://www.instagram.com/islahweb
🔸 وبسایت https://www.islahweb.org/fa
🔸 آپارات https://www.aparat.com/islahweb
https://ble.ir/islahweb1979/
👍1👏1
قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ:
«هیچ کسی نیست که از حمایت یک مسلمان در معرض هتک حرمت یا پایمال شدن حیثیتاش دریغ کند مگر اینکه خداوند او را در موقعیتی که نیازمند حمایت است تنها خواهد گذاشت و هیچ کسی نیست که از مسلمانی در معرض هتک حرمت یا پایمال شدن حیثیتاش حمایت کند مگر اینکه خداوند او را در موقعیتی که خواهان حمایت است، حمایت خواهد کرد».
«مَا مِنَ امْرِئٍ يَخْذُلُ امْرَأً مُسْلِمًا فِي مَوْضِعٍ تُنْتَهَكُ فِيهِ حُرْمَتُهُ وَيُنْتَقَصُ فِيهِ مِنْ عِرْضِهِ، إِلَّا خَذَلَهُ اللَّهُ فِي مَوْطِنٍ يُحِبُّ فِيهِ نُصْرَتَهُ، وَمَا مِنَ امْرِئٍ يَنْصُرُ مُسْلِمًا فِي مَوْضِعٍ يُنْتَقَصُ فِيهِ مِنْ عِرْضِهِ وَيُنْتَهَكُ فِيهِ مِنْ حُرْمَتِهِ، إِلَّا نَصَرَهُ اللَّهُ فِي مَوْطِنٍ يُحِبُّ نُصْرَتَهُ».
👈سنن ابو داود
🌐 در شبکههای اجتماعی همراه ما باشید:
🔸Instagram🔸Telegram 🌐Web 🔸Aparat
«هیچ کسی نیست که از حمایت یک مسلمان در معرض هتک حرمت یا پایمال شدن حیثیتاش دریغ کند مگر اینکه خداوند او را در موقعیتی که نیازمند حمایت است تنها خواهد گذاشت و هیچ کسی نیست که از مسلمانی در معرض هتک حرمت یا پایمال شدن حیثیتاش حمایت کند مگر اینکه خداوند او را در موقعیتی که خواهان حمایت است، حمایت خواهد کرد».
«مَا مِنَ امْرِئٍ يَخْذُلُ امْرَأً مُسْلِمًا فِي مَوْضِعٍ تُنْتَهَكُ فِيهِ حُرْمَتُهُ وَيُنْتَقَصُ فِيهِ مِنْ عِرْضِهِ، إِلَّا خَذَلَهُ اللَّهُ فِي مَوْطِنٍ يُحِبُّ فِيهِ نُصْرَتَهُ، وَمَا مِنَ امْرِئٍ يَنْصُرُ مُسْلِمًا فِي مَوْضِعٍ يُنْتَقَصُ فِيهِ مِنْ عِرْضِهِ وَيُنْتَهَكُ فِيهِ مِنْ حُرْمَتِهِ، إِلَّا نَصَرَهُ اللَّهُ فِي مَوْطِنٍ يُحِبُّ نُصْرَتَهُ».
👈سنن ابو داود
🌐 در شبکههای اجتماعی همراه ما باشید:
🔸Instagram🔸Telegram 🌐Web 🔸Aparat
Telegram
جماعت دعوت و اصلاح
✳️ کانال رسمی تشکل مدنی «جماعت دعوت و اصلاح»
📲 در شبکههای اجتماعی همراه ما باشید:
🔸 اینستاگرام https://www.instagram.com/islahweb
🔸 وبسایت https://www.islahweb.org/fa
🔸 آپارات https://www.aparat.com/islahweb
https://ble.ir/islahweb1979/
📲 در شبکههای اجتماعی همراه ما باشید:
🔸 اینستاگرام https://www.instagram.com/islahweb
🔸 وبسایت https://www.islahweb.org/fa
🔸 آپارات https://www.aparat.com/islahweb
https://ble.ir/islahweb1979/
❤3👍2