🔺یک کشوری یا دو کشوری؟!
این روزها با طولانیتر شدن جنگ غزه حرف و حدیث از راهکار دو کشوری نیز برای حل و فصل این ابربحران خاورمیانه بالا گرفته است و متحدان غربی اسرائیل و در راس آنها آمریکا بیش از دیگران آن را مطرح میکنند و اخیرا نیز کاخ سفید از به رسمیت شناختن احتمالی کشور فلسطین سخن گفته است.
ریشه این راهکار به همان قطعنامه 181 تقسیم فلسطین در سال 1947 باز میگردد اما گویا تحت این عنوان برای نخستین بار به وسیله نوام چامسکی پس از شکست سخت کشورهای عربی در جنگ 66 روزه 1967 مطرح شد.
با انعقاد پیمان اوسلو در سال 1993 دوباره این ایده احیا شد و متعاقب "انتفاضه الاقصی" و سپس تشکیل کمیته چهارجانبه بینالمللی (آمریکا، اروپا، روسیه و سازمان ملل) در 2002 و ارائه "نقشه راه" مبتنی بر طرح جرج بوش رفته رفته قوت گرفت و کنفرانسهای صلح متعددی نیز پس از آن برگزار شد، اما راه به جایی نبرد و به موازات آن شهرکسازی در کرانه باختری و قدس شدت گرفت و با محاق رفتن جریان چپ، جامعه اسرائیلی نیز روز به روز راستگراتر شد؛ تا جایی که دیگر مذاکرات صلح میان دو طرف از مارس 2014 به کلی از طرف دولت نتانیاهو متوقف شد.
این که چه شد وضع به اینجا رسید، داستان مفصلی است که شرح آن در این مقال نمیگنجد.
قبل از حمله هفتم اکتبر حماس، آمریکا در چارچوب انتقال ثقل سیاست خارجی خود از خاورمیانه به مواجهه با چین و روسیه به دنبال کاهش تنشها در منطقه و آرامسازی اوضاع البته با محوریت ادغام اسرائیل در نظم منطقهای بود. در این راستا هم تا حدودی از فشار حداکثری ترامپ علیه ایران فاصله گرفت و به تفاهمات پشت پرده روی آورد. همچنین به آشتی ایران و عربستان نیز چراغ سبز نشان داد و عادیسازی روابط اسرائیل و عربستان و آتش بس در یمن را در دستور کار جدی قرار داد؛ اما ناگهان ابربحران جهان دوباره سربرآورد و محاسبات و اولویت دیگری در برابر سیاست آمریکا قرار داد و این کشور در کنار حمایت قاطع از اسرائیل در این جنگ دوباره راه حل تشکیل دو کشور را مطرح و بر سر زبانها انداخت.
اما پرسش اینجاست که آیا اساسا چنین راهکاری شانسی برای عملیاتی شدن دارد یا خیر؟ ناگفته نماند که عنوان راه حل "دو کشوری" یا "دو دولتی" در حالی که یکی 75 سال قبل تشکیل شده و دیگری هنوز تشکیل نشده در نوع خود قابل تامل و جالب است. درست است که منظور وجود دو کشور در کنار یکدیگر است، اما وقتی یکی وجود دارد و دیگری نه، جا داشت که عنوان راه حل، تشکیل کشور فلسطین میبود که بار معنایی آن ذهنیت جهانی را بیشتر معطوف به ریشه بحران میکرد. به هر حال فارغ از آن، واقعیت این است که در شرایط فعلی و در کوتاه مدت و میان مدت شانس خاصی برای تشکیل کشور فلسطین وجود ندارد؛ به دلایل متعدد و در راس آنها سه دلیل عمده:
نخست این که مطابق قطعنامههای سازمان ملل، جغرافیای اصلی این کشور کرانه باختری (حدود 6 هزار کیلومتر مربع) است که در سایه رشد گسترده شهرکسازی و حضور نیم میلیون یهودی در این منطقه و اشغال آن، عملا جغرافیایی برای تشکیل چنین کشوری باقی نمانده است.
دوم این که در طرف اسرائیلی هم اجماع بیسابقهای در جامعه و نیروهای سیاسی حاکم و اپوزیسیون علیه تشکیل این کشور وجود دارد که برونداد آن را میتوان حمایت گسترده اخیر 99 نماینده از 120 نماینده کنست از طرح نتانیاهو در مخالفت قاطع با به رسمیت شناختن کشور فلسطین مشاهده کرد. مخالفان این طرح هم عموما نمایندگان عرب کنست و چند نماینده چپگرای یهودی بودند. این رایگیری نشانگر این است که ایدئولوژی راست تندرو تا جایی در اسرائیل رسوخ یافته است که صرف شناسایی اعلامی کشور فلسطین را بر نمیتابد، چه برسد به تشکیل آن. در این خصوص نیز بنی گانتز و لاپید و نتانیاهو هم نظر هستند.
اما دلیل سوم این که سیاست بینالملل با مرکزیت آمریکا نیز با وجود مواضع اعلامی به دلایل مختلف فاقد اراده کافی برای وارد آوردن فشار بر اسرائیل برای پذیرش این امر است و از این رو، طرح شناسایی اعلامی کشور فلسطین قبل از تشکیل آن از جانب آمریکا هر چند فی نفسه میتواند فشار اعلامی جزئی بر تل آویو وارد کند، اما منجر به تشکیل کشور فلسطین نخواهد شد و به نظر میرسد که دولت بایدن دو هدف دیگر را در پس این طرح دنبال میکند؛ نخست فراهم کردن محملی برای اقناع عربستان به عادی سازی روابط با اسرائیل همزمان با پایان جنگ غزه و یا پس از آن و دوم نیز کنترل تاثیرات منفی حمایت همه جانبه واشنگتن از تل آویو در این جنگ بر وجهه جهانی آمریکا و موقعیت داخلی بایدن و دموکراتها در این شرایط انتخاباتی.
البته راه حل "یک کشور برای دو ملت" نیز که در گذشته قذافی تحت عنوان "اسراطین" مطرح میکرد و امروز طرفدارانی دارد، قابلیت اجرا ندارد.
✍#صابر_گلعنبری
🌐 در شبکههای اجتماعی همراه ما باشید:
🔸Instagram🔸Telegram 🌐Web 🔸Aparat
این روزها با طولانیتر شدن جنگ غزه حرف و حدیث از راهکار دو کشوری نیز برای حل و فصل این ابربحران خاورمیانه بالا گرفته است و متحدان غربی اسرائیل و در راس آنها آمریکا بیش از دیگران آن را مطرح میکنند و اخیرا نیز کاخ سفید از به رسمیت شناختن احتمالی کشور فلسطین سخن گفته است.
ریشه این راهکار به همان قطعنامه 181 تقسیم فلسطین در سال 1947 باز میگردد اما گویا تحت این عنوان برای نخستین بار به وسیله نوام چامسکی پس از شکست سخت کشورهای عربی در جنگ 66 روزه 1967 مطرح شد.
با انعقاد پیمان اوسلو در سال 1993 دوباره این ایده احیا شد و متعاقب "انتفاضه الاقصی" و سپس تشکیل کمیته چهارجانبه بینالمللی (آمریکا، اروپا، روسیه و سازمان ملل) در 2002 و ارائه "نقشه راه" مبتنی بر طرح جرج بوش رفته رفته قوت گرفت و کنفرانسهای صلح متعددی نیز پس از آن برگزار شد، اما راه به جایی نبرد و به موازات آن شهرکسازی در کرانه باختری و قدس شدت گرفت و با محاق رفتن جریان چپ، جامعه اسرائیلی نیز روز به روز راستگراتر شد؛ تا جایی که دیگر مذاکرات صلح میان دو طرف از مارس 2014 به کلی از طرف دولت نتانیاهو متوقف شد.
این که چه شد وضع به اینجا رسید، داستان مفصلی است که شرح آن در این مقال نمیگنجد.
قبل از حمله هفتم اکتبر حماس، آمریکا در چارچوب انتقال ثقل سیاست خارجی خود از خاورمیانه به مواجهه با چین و روسیه به دنبال کاهش تنشها در منطقه و آرامسازی اوضاع البته با محوریت ادغام اسرائیل در نظم منطقهای بود. در این راستا هم تا حدودی از فشار حداکثری ترامپ علیه ایران فاصله گرفت و به تفاهمات پشت پرده روی آورد. همچنین به آشتی ایران و عربستان نیز چراغ سبز نشان داد و عادیسازی روابط اسرائیل و عربستان و آتش بس در یمن را در دستور کار جدی قرار داد؛ اما ناگهان ابربحران جهان دوباره سربرآورد و محاسبات و اولویت دیگری در برابر سیاست آمریکا قرار داد و این کشور در کنار حمایت قاطع از اسرائیل در این جنگ دوباره راه حل تشکیل دو کشور را مطرح و بر سر زبانها انداخت.
اما پرسش اینجاست که آیا اساسا چنین راهکاری شانسی برای عملیاتی شدن دارد یا خیر؟ ناگفته نماند که عنوان راه حل "دو کشوری" یا "دو دولتی" در حالی که یکی 75 سال قبل تشکیل شده و دیگری هنوز تشکیل نشده در نوع خود قابل تامل و جالب است. درست است که منظور وجود دو کشور در کنار یکدیگر است، اما وقتی یکی وجود دارد و دیگری نه، جا داشت که عنوان راه حل، تشکیل کشور فلسطین میبود که بار معنایی آن ذهنیت جهانی را بیشتر معطوف به ریشه بحران میکرد. به هر حال فارغ از آن، واقعیت این است که در شرایط فعلی و در کوتاه مدت و میان مدت شانس خاصی برای تشکیل کشور فلسطین وجود ندارد؛ به دلایل متعدد و در راس آنها سه دلیل عمده:
نخست این که مطابق قطعنامههای سازمان ملل، جغرافیای اصلی این کشور کرانه باختری (حدود 6 هزار کیلومتر مربع) است که در سایه رشد گسترده شهرکسازی و حضور نیم میلیون یهودی در این منطقه و اشغال آن، عملا جغرافیایی برای تشکیل چنین کشوری باقی نمانده است.
دوم این که در طرف اسرائیلی هم اجماع بیسابقهای در جامعه و نیروهای سیاسی حاکم و اپوزیسیون علیه تشکیل این کشور وجود دارد که برونداد آن را میتوان حمایت گسترده اخیر 99 نماینده از 120 نماینده کنست از طرح نتانیاهو در مخالفت قاطع با به رسمیت شناختن کشور فلسطین مشاهده کرد. مخالفان این طرح هم عموما نمایندگان عرب کنست و چند نماینده چپگرای یهودی بودند. این رایگیری نشانگر این است که ایدئولوژی راست تندرو تا جایی در اسرائیل رسوخ یافته است که صرف شناسایی اعلامی کشور فلسطین را بر نمیتابد، چه برسد به تشکیل آن. در این خصوص نیز بنی گانتز و لاپید و نتانیاهو هم نظر هستند.
اما دلیل سوم این که سیاست بینالملل با مرکزیت آمریکا نیز با وجود مواضع اعلامی به دلایل مختلف فاقد اراده کافی برای وارد آوردن فشار بر اسرائیل برای پذیرش این امر است و از این رو، طرح شناسایی اعلامی کشور فلسطین قبل از تشکیل آن از جانب آمریکا هر چند فی نفسه میتواند فشار اعلامی جزئی بر تل آویو وارد کند، اما منجر به تشکیل کشور فلسطین نخواهد شد و به نظر میرسد که دولت بایدن دو هدف دیگر را در پس این طرح دنبال میکند؛ نخست فراهم کردن محملی برای اقناع عربستان به عادی سازی روابط با اسرائیل همزمان با پایان جنگ غزه و یا پس از آن و دوم نیز کنترل تاثیرات منفی حمایت همه جانبه واشنگتن از تل آویو در این جنگ بر وجهه جهانی آمریکا و موقعیت داخلی بایدن و دموکراتها در این شرایط انتخاباتی.
البته راه حل "یک کشور برای دو ملت" نیز که در گذشته قذافی تحت عنوان "اسراطین" مطرح میکرد و امروز طرفدارانی دارد، قابلیت اجرا ندارد.
✍#صابر_گلعنبری
🌐 در شبکههای اجتماعی همراه ما باشید:
🔸Instagram🔸Telegram 🌐Web 🔸Aparat
Telegram
جماعت دعوت و اصلاح
✳️ کانال رسمی تشکل مدنی «جماعت دعوت و اصلاح»
📲 در شبکههای اجتماعی همراه ما باشید:
🔸 اینستاگرام https://www.instagram.com/islahweb
🔸 وبسایت https://www.islahweb.org/fa
🔸 آپارات https://www.aparat.com/islahweb
https://ble.ir/islahweb1979/
📲 در شبکههای اجتماعی همراه ما باشید:
🔸 اینستاگرام https://www.instagram.com/islahweb
🔸 وبسایت https://www.islahweb.org/fa
🔸 آپارات https://www.aparat.com/islahweb
https://ble.ir/islahweb1979/
👍3❤1👎1💯1
سفارشهای دهگانهی امام حسن البنا رحمه الله
#تربیت_اسلامی #پرورش_دینی
🌐 در شبکههای اجتماعی همراه ما باشید:
🔸Instagram🔸Telegram 🌐Web 🔸Aparat
#تربیت_اسلامی #پرورش_دینی
🌐 در شبکههای اجتماعی همراه ما باشید:
🔸Instagram🔸Telegram 🌐Web 🔸Aparat
❤8
سفارشهای دهگانهی امام بنّا (رح)
بخوان و تدبرکن و به کارگیر.
۱. هرگاه ندای أذان را شنیدی، در هر شرایط و حالی که هستی، برخیز و به سوی مسجد و نماز جماعت بشتاب.
۲. قرآن را بخوان و به صورتی دقیق در فهم معانی آیات آن بکوش، یا به آن گوش فرا ده. از ذکر خدا غافل نشوید، و اوقات خویش را بیهوده تلف نکنید.
۳. برای یاد گیری و سخن گفتن به زبان عربی فصیح، تلاش جدّی بنما، زیرا سخنگفتن به زبان عربی از شعائر اسلام است.
۴. در بحث و گفتگو زیادهروی نکنید تا به مجادله نینجامد، زیرا مجادله در هر حالی مذموم و بیخیر است.
۵. از خندیدن بسیار خودداری کن، زیرا قلبی که با خداوند تبارک و تعالی در ارتباط باشد، آرام و با وقار است.
۶. از مزاح و شوخی بپرهیز، زیرا انسانهای مجاهد و باهدف همهی امورشان جدی و جدیت میباشد.
۷. به هنگام سخن گفتن، صدایت را به اندازهی نیاز بلند کن، زیرا بیش از آنچه لازم است، حماقت میباشد.
۸. از غیبتِ دیگران و زخمِ زبانزدن و توهین به آنها خود داری کن و جز به خیر و نیکی زبان به سخن مگشای.
۹. با هر برادری که ملاقات نمودی، سعی کن خوب او را بشناسی، زیرا اساس دعوت ما بر محبّت و شناخت پایهریزی شده است.
۱۰. به راستی مسوؤلیت و کارهای ما بیش از اوقات ماست. پس لازم است دیگران را در سود بردن از اوقاتشان یاری کنی و چنانچه خود کاری و مسوؤلیتی داری، در ادای آن از وقت صرفهجویی و اختصار نمایید.
«امام شهید حسن البنا»
🌐 در شبکههای اجتماعی همراه ما باشید:
🔸Instagram🔸Telegram 🌐Web 🔸Aparat
بخوان و تدبرکن و به کارگیر.
۱. هرگاه ندای أذان را شنیدی، در هر شرایط و حالی که هستی، برخیز و به سوی مسجد و نماز جماعت بشتاب.
۲. قرآن را بخوان و به صورتی دقیق در فهم معانی آیات آن بکوش، یا به آن گوش فرا ده. از ذکر خدا غافل نشوید، و اوقات خویش را بیهوده تلف نکنید.
۳. برای یاد گیری و سخن گفتن به زبان عربی فصیح، تلاش جدّی بنما، زیرا سخنگفتن به زبان عربی از شعائر اسلام است.
۴. در بحث و گفتگو زیادهروی نکنید تا به مجادله نینجامد، زیرا مجادله در هر حالی مذموم و بیخیر است.
۵. از خندیدن بسیار خودداری کن، زیرا قلبی که با خداوند تبارک و تعالی در ارتباط باشد، آرام و با وقار است.
۶. از مزاح و شوخی بپرهیز، زیرا انسانهای مجاهد و باهدف همهی امورشان جدی و جدیت میباشد.
۷. به هنگام سخن گفتن، صدایت را به اندازهی نیاز بلند کن، زیرا بیش از آنچه لازم است، حماقت میباشد.
۸. از غیبتِ دیگران و زخمِ زبانزدن و توهین به آنها خود داری کن و جز به خیر و نیکی زبان به سخن مگشای.
۹. با هر برادری که ملاقات نمودی، سعی کن خوب او را بشناسی، زیرا اساس دعوت ما بر محبّت و شناخت پایهریزی شده است.
۱۰. به راستی مسوؤلیت و کارهای ما بیش از اوقات ماست. پس لازم است دیگران را در سود بردن از اوقاتشان یاری کنی و چنانچه خود کاری و مسوؤلیتی داری، در ادای آن از وقت صرفهجویی و اختصار نمایید.
«امام شهید حسن البنا»
🌐 در شبکههای اجتماعی همراه ما باشید:
🔸Instagram🔸Telegram 🌐Web 🔸Aparat
Telegram
جماعت دعوت و اصلاح
✳️ کانال رسمی تشکل مدنی «جماعت دعوت و اصلاح»
📲 در شبکههای اجتماعی همراه ما باشید:
🔸 اینستاگرام https://www.instagram.com/islahweb
🔸 وبسایت https://www.islahweb.org/fa
🔸 آپارات https://www.aparat.com/islahweb
https://ble.ir/islahweb1979/
📲 در شبکههای اجتماعی همراه ما باشید:
🔸 اینستاگرام https://www.instagram.com/islahweb
🔸 وبسایت https://www.islahweb.org/fa
🔸 آپارات https://www.aparat.com/islahweb
https://ble.ir/islahweb1979/
❤12👏2💯1
هر که در این بزم مقرّبتر است
جامِ بلا بیشترش میدهند
حافظ
ابتلا و آزمایش به انواع مصیبتها (همزمان) اهل غزّه مصداق عینی از انواع ابتلاها و مصیبتها
آیهی ۱۵۵ بقره، مصیبتهایِ مردمان غزّه را به روشنی به تصویر میکشد. به تعبیری دیگر، وضعیت اهل غزّه، مصداق بارزی از این آیهی شریف است:
«وَ لَنَبلُوَنَّکُم بِشَيءِِ مِن الخَوفِ وَ الجُوعِ وَ نَقصِِ مِنَ الٲموال وَ الٲنفسِ وَ الثّمَرات ..»
قطعا شما را با اموری همچون ترس، گرسنگی، نقصان مال و نفوس و ثمرات میآزماییم.
وَ بَشِّر الصَّابرین؛
بشارت و مژده بده به صابران
به حق که شایسته چنین بشارتاند.
آنان هدایت یافتهگان واقعیاند.. ٲولئکَ هُمُ المُهتدون
شایستگی معیّت خداوند را دارند؛ وَ اللهُ مَعَ الصّابرین
لایق محبّت خداوند هستند؛
وَالله یُحبّ الصّابرین
مردمان غزّه؛ که انواع مصیبتها را، همزمان و یکجا به جان خریدند و از جان هم گذشتند.. شایستهی ستایش و بشارتاند.
وَ بشّرِ الصّابرین ٱلَّذینَ ٳذا ٲصَابَتهُم مُّصِیبةُٗ قَالوا ٳنّا لِله وَ ٳنّا ٳلیه رَاجِعون
ٲولئكَ عَلَیهم صَلواتُٗ مِن رّبِّهم وَ رَحمْةُٗ وَٲولئكَ هُمُ المُهتَدون (۱٥۷-۱٥٦ بقره)
هزاران درود و غفران الهی بر آنان، كه آنان هدایت یافتهگان واقعیاند.
✍️الهه رهنما
🌐 در شبکههای اجتماعی همراه ما باشید:
🔸Instagram🔸Telegram 🌐Web 🔸Aparat
جامِ بلا بیشترش میدهند
حافظ
ابتلا و آزمایش به انواع مصیبتها (همزمان) اهل غزّه مصداق عینی از انواع ابتلاها و مصیبتها
آیهی ۱۵۵ بقره، مصیبتهایِ مردمان غزّه را به روشنی به تصویر میکشد. به تعبیری دیگر، وضعیت اهل غزّه، مصداق بارزی از این آیهی شریف است:
«وَ لَنَبلُوَنَّکُم بِشَيءِِ مِن الخَوفِ وَ الجُوعِ وَ نَقصِِ مِنَ الٲموال وَ الٲنفسِ وَ الثّمَرات ..»
قطعا شما را با اموری همچون ترس، گرسنگی، نقصان مال و نفوس و ثمرات میآزماییم.
وَ بَشِّر الصَّابرین؛
بشارت و مژده بده به صابران
به حق که شایسته چنین بشارتاند.
آنان هدایت یافتهگان واقعیاند.. ٲولئکَ هُمُ المُهتدون
شایستگی معیّت خداوند را دارند؛ وَ اللهُ مَعَ الصّابرین
لایق محبّت خداوند هستند؛
وَالله یُحبّ الصّابرین
مردمان غزّه؛ که انواع مصیبتها را، همزمان و یکجا به جان خریدند و از جان هم گذشتند.. شایستهی ستایش و بشارتاند.
وَ بشّرِ الصّابرین ٱلَّذینَ ٳذا ٲصَابَتهُم مُّصِیبةُٗ قَالوا ٳنّا لِله وَ ٳنّا ٳلیه رَاجِعون
ٲولئكَ عَلَیهم صَلواتُٗ مِن رّبِّهم وَ رَحمْةُٗ وَٲولئكَ هُمُ المُهتَدون (۱٥۷-۱٥٦ بقره)
هزاران درود و غفران الهی بر آنان، كه آنان هدایت یافتهگان واقعیاند.
✍️الهه رهنما
🌐 در شبکههای اجتماعی همراه ما باشید:
🔸Instagram🔸Telegram 🌐Web 🔸Aparat
Telegram
جماعت دعوت و اصلاح
✳️ کانال رسمی تشکل مدنی «جماعت دعوت و اصلاح»
📲 در شبکههای اجتماعی همراه ما باشید:
🔸 اینستاگرام https://www.instagram.com/islahweb
🔸 وبسایت https://www.islahweb.org/fa
🔸 آپارات https://www.aparat.com/islahweb
https://ble.ir/islahweb1979/
📲 در شبکههای اجتماعی همراه ما باشید:
🔸 اینستاگرام https://www.instagram.com/islahweb
🔸 وبسایت https://www.islahweb.org/fa
🔸 آپارات https://www.aparat.com/islahweb
https://ble.ir/islahweb1979/
❤5💯3👏2
مراسم تکریم از معاونان شعبه و مسؤولان دفاتر استان، در چابهار برگزار شد
چابهار ـ پایگاه اطلاعرسانی اصلاح
نشست هیأت اجرایی جماعت دعوت و اصلاح شعبهی سیستان و بلوچستان با تکریم از معاونان شعبه و مسؤولان دفاتر، روز پنجشنبه ۴ اسفند ۱۴۰۲ در چابهار برگزار شد.
🔗ادامهی خبر
#اخبار_جماعت #چابهار
🌐 در شبکههای اجتماعی همراه ما باشید:
🔸Instagram🔸Telegram 🌐Web 🔸Aparat
چابهار ـ پایگاه اطلاعرسانی اصلاح
نشست هیأت اجرایی جماعت دعوت و اصلاح شعبهی سیستان و بلوچستان با تکریم از معاونان شعبه و مسؤولان دفاتر، روز پنجشنبه ۴ اسفند ۱۴۰۲ در چابهار برگزار شد.
🔗ادامهی خبر
#اخبار_جماعت #چابهار
🌐 در شبکههای اجتماعی همراه ما باشید:
🔸Instagram🔸Telegram 🌐Web 🔸Aparat
👏3❤1💯1
پایان تراژیك قدرت قبیلهای
✍️نوید امیدوار
جلسه رونمایی از كتاب «سقوط خاندان قاجار» با حضور نویسندگان كتاب و مهمانان و علاقهمندان این برنامه در عصر روز جمعه چهارم اسفند در سالن سخنرانی شركت سهامی انتشار برگزار شد. در این مراسم استاد فریدون مجلسی و دكتر داریوش رحمانیان درباره این كتاب به ایراد سخنرانی پرداختند و سپس دكتر محمد محمودهاشمی و دكتر قباد منصوربخت در مورد این اثر و چگونگی به نگارش درآمدن آن توضیحاتی را بیان كردند.
🔗ادامهی متن
#گزیده #تاریخ_قاجار #تاریخنگاری
🌐 در شبکههای اجتماعی همراه ما باشید:
🔸Instagram🔸Telegram 🌐Web 🔸Aparat
✍️نوید امیدوار
جلسه رونمایی از كتاب «سقوط خاندان قاجار» با حضور نویسندگان كتاب و مهمانان و علاقهمندان این برنامه در عصر روز جمعه چهارم اسفند در سالن سخنرانی شركت سهامی انتشار برگزار شد. در این مراسم استاد فریدون مجلسی و دكتر داریوش رحمانیان درباره این كتاب به ایراد سخنرانی پرداختند و سپس دكتر محمد محمودهاشمی و دكتر قباد منصوربخت در مورد این اثر و چگونگی به نگارش درآمدن آن توضیحاتی را بیان كردند.
🔗ادامهی متن
#گزیده #تاریخ_قاجار #تاریخنگاری
🌐 در شبکههای اجتماعی همراه ما باشید:
🔸Instagram🔸Telegram 🌐Web 🔸Aparat
👏2💯1
دکتر یوسف قرضاوی:
امروز امت اسلامی با دشمن شروری روبرو است که بر روی سینه او نشسته است و قلب سرزمینش را اشغالکرده است و موجودیت او را تهدید میکند و قطعه قطعه کردن و متلاشیکردن کیان هستی او را نشانهگرفته است این دشمن همان(اسرائیل) است که همۀ قوای کفر جهانی اعمّ از شرق و غرب یار و مددکار اوست و در این رویاروئی با این چنین دشمن خونخوار سلاحی برندهتر و کارسازتر از «ایمان نخواهیم یافت.
🌐 در شبکههای اجتماعی همراه ما باشید:
🔸Instagram🔸Telegram 🌐Web 🔸Aparat
👏7❤1🙏1
لاتنسوا قيام الليل ولو بركعتين والدعاء لاهلنا في غزة بالنصر والتمكين.
اللهمَّ إننا نرجوكَ أنتَ القويّ الذي لا يغلِبُهُ غالِبٌ ولا يردّ قضاءهُ أحد، شديدٌ عقابهُ لمن كفَرَ بآياته وقَهَر عِبادهُ المؤمنين..
يا جبّار سَلِّط على اليهود عاجِل النقمة، اقهر قلوبهم ولا تبلغهم الآمال، مزِّقهُم كل ممزق مزقته لأعدائك انتصارًا لأنبيائك ورُسُلَك!
🌐 در شبکههای اجتماعی همراه ما باشید:
🔸Instagram🔸Telegram 🌐Web 🔸Aparat
اللهمَّ إننا نرجوكَ أنتَ القويّ الذي لا يغلِبُهُ غالِبٌ ولا يردّ قضاءهُ أحد، شديدٌ عقابهُ لمن كفَرَ بآياته وقَهَر عِبادهُ المؤمنين..
يا جبّار سَلِّط على اليهود عاجِل النقمة، اقهر قلوبهم ولا تبلغهم الآمال، مزِّقهُم كل ممزق مزقته لأعدائك انتصارًا لأنبيائك ورُسُلَك!
🌐 در شبکههای اجتماعی همراه ما باشید:
🔸Instagram🔸Telegram 🌐Web 🔸Aparat
Telegram
جماعت دعوت و اصلاح
✳️ کانال رسمی تشکل مدنی «جماعت دعوت و اصلاح»
📲 در شبکههای اجتماعی همراه ما باشید:
🔸 اینستاگرام https://www.instagram.com/islahweb
🔸 وبسایت https://www.islahweb.org/fa
🔸 آپارات https://www.aparat.com/islahweb
https://ble.ir/islahweb1979/
📲 در شبکههای اجتماعی همراه ما باشید:
🔸 اینستاگرام https://www.instagram.com/islahweb
🔸 وبسایت https://www.islahweb.org/fa
🔸 آپارات https://www.aparat.com/islahweb
https://ble.ir/islahweb1979/
❤4🙏4😭4👏1
آزادی انسان یکی از بارزترین ارزشها و از مهمترین اهداف شریعت است، شاید یکی از مهمترین نقشهایی که به ویژه ایمان و توحید ایفا میکند، رهاییِ انسان از عبادت دیگران، خرافات و بتپرستی، و پیونددادنِ او به خدای متعال است، به گونهای که از هیچ کس جز خدا نمیترسد، از غیر او یاری نمیجوید، و به غیر او به کسی متوسّل نمیشود، بلکه خود را به طور کامل تسلیم خدا مینماید.
📚از کتاب: در دین هیچ اجباری نیست
✍️پروفسور دکتر #طه_جابر_العلوانی
🌐 در شبکههای اجتماعی همراه ما باشید:
🔸Instagram🔸Telegram 🌐Web 🔸Aparat
📚از کتاب: در دین هیچ اجباری نیست
✍️پروفسور دکتر #طه_جابر_العلوانی
🌐 در شبکههای اجتماعی همراه ما باشید:
🔸Instagram🔸Telegram 🌐Web 🔸Aparat
❤8
ژنوسايد با توجيهِ دفاع ِمشروع
✍️حیدر غلامی
نزدیك به پنج ماه از نسلكشی[٢] وحشیانهی رژیم صهیونیستی در فلسطین میگذرد؛ قصابانِ سفاك صهیونیست این نسلكشی كمسابقه (و به نوعی بیسابقه[٣]) را تحت عنوان «دفاع از خود» توجیه میكنند؛ و آمریكا، اتحادیهی اروپا و متحدان غربیاش نیز با این توجیه تمامقد از این رژیم آپارتاید دفاع و حمایت همهجانبه میكنند؛
🔗ادامهی متن
#غزه #غرب #نسلکشی #فرهنگ #اجتماع #فلسطین
🌐 در شبکههای اجتماعی همراه ما باشید:
🔸Instagram🔸Telegram 🌐Web 🔸Aparat
✍️حیدر غلامی
نزدیك به پنج ماه از نسلكشی[٢] وحشیانهی رژیم صهیونیستی در فلسطین میگذرد؛ قصابانِ سفاك صهیونیست این نسلكشی كمسابقه (و به نوعی بیسابقه[٣]) را تحت عنوان «دفاع از خود» توجیه میكنند؛ و آمریكا، اتحادیهی اروپا و متحدان غربیاش نیز با این توجیه تمامقد از این رژیم آپارتاید دفاع و حمایت همهجانبه میكنند؛
🔗ادامهی متن
#غزه #غرب #نسلکشی #فرهنگ #اجتماع #فلسطین
🌐 در شبکههای اجتماعی همراه ما باشید:
🔸Instagram🔸Telegram 🌐Web 🔸Aparat
👏4💯2