ای واژه خجسته آزادی
با این همه خطا
با این همه شکست که ماراست
ایا به عمر من تو تولد خواهی یافت ؟
خواهی شکفت ای گل پنهان
خواهی نشست ایا روزی به شعر من ؟
ایا تو پا به پای فرزندانم رشد خواهی داشت ؟
ای دانه نهفته
ایا درخت تو
روزی در این کویر به ما چتر می زند ؟
گفتم دگر به غم ندهم دل ولی دریغ
غم با تمام دلبریش می برد دلم
فریاد ای رفیقان فریاد
مردم ز تنگ حوصلگی ها دلم گرفت
وقتی غرور چشمش را با دست می کند و کینه بر زمین های باطل
می افکند شیار
وقتی گوزنهای گریزنده
دل سیر از سیاحت کشتارگاه عشق
مشتاق دشت بی حصار آزادی
همواره
در معبر قرق
قلب نجیب خود را آماج می کنند
غم می کشد دلم
غم می برد دلم
بر چشم های من
غم می کند زمین و زمان تیره و تباه
ایا دوباره دستی
از برترین بلندی جنگل
از دره های تنگ
صندوقخانه های پنهان این بهار
از سینه های سوخته صخره های سنگ
گل خارهای خونین خواهد چید ؟
ایا هنوز هم
آن میوه یگانه آزادی
آن نوبرانه را
باید درون آن سبد سبز جُست و بس ؟
با باد شیونی است
در بادها زنی است که می موید
در پای گاهواره این تل و تپه ها
غمگین زنی است که لالایی می گوید:
ای نازینن من گل صحرایی
ای آتشین شقایق پر پر
ای پانزده پر متبرک خونین
بر بادرفته از سر این ساقه جوان
من زیست می دهم به تو در باغ خاطرم
من در درون قلبم در این سفال سرخ
عطر امیدهای تو را غرس می کنم
من بر درخت کهنه اسفند می کنم به شب عید
نام سعید سفیدت را ای سیاهکل ناکام !
گفتم نمی کشند کسی را
گفتم به جوخه های آتش
دیگر نمی برندش کسی را
گفتم کبود رنگ شهیدان عاشق است
غافل من ای رفیق
دور از نگاه غمزده تان هرزه گوی من
بیگاه می برند
بی نام می کشند
خاموش می کنند صدای سرود و تیر
این رنگ بازها
نیرنگ بازها
گلهای سرخ روی سراسیمه رسته را
در پرده می کشند به رخسار کبود
بر جا به کام ما
گل واژه ای به سرخی آتش به طعم دود
سیاوش کسرایی, به سرخی آتش به طعم دود
@ShafiAzad
با این همه خطا
با این همه شکست که ماراست
ایا به عمر من تو تولد خواهی یافت ؟
خواهی شکفت ای گل پنهان
خواهی نشست ایا روزی به شعر من ؟
ایا تو پا به پای فرزندانم رشد خواهی داشت ؟
ای دانه نهفته
ایا درخت تو
روزی در این کویر به ما چتر می زند ؟
گفتم دگر به غم ندهم دل ولی دریغ
غم با تمام دلبریش می برد دلم
فریاد ای رفیقان فریاد
مردم ز تنگ حوصلگی ها دلم گرفت
وقتی غرور چشمش را با دست می کند و کینه بر زمین های باطل
می افکند شیار
وقتی گوزنهای گریزنده
دل سیر از سیاحت کشتارگاه عشق
مشتاق دشت بی حصار آزادی
همواره
در معبر قرق
قلب نجیب خود را آماج می کنند
غم می کشد دلم
غم می برد دلم
بر چشم های من
غم می کند زمین و زمان تیره و تباه
ایا دوباره دستی
از برترین بلندی جنگل
از دره های تنگ
صندوقخانه های پنهان این بهار
از سینه های سوخته صخره های سنگ
گل خارهای خونین خواهد چید ؟
ایا هنوز هم
آن میوه یگانه آزادی
آن نوبرانه را
باید درون آن سبد سبز جُست و بس ؟
با باد شیونی است
در بادها زنی است که می موید
در پای گاهواره این تل و تپه ها
غمگین زنی است که لالایی می گوید:
ای نازینن من گل صحرایی
ای آتشین شقایق پر پر
ای پانزده پر متبرک خونین
بر بادرفته از سر این ساقه جوان
من زیست می دهم به تو در باغ خاطرم
من در درون قلبم در این سفال سرخ
عطر امیدهای تو را غرس می کنم
من بر درخت کهنه اسفند می کنم به شب عید
نام سعید سفیدت را ای سیاهکل ناکام !
گفتم نمی کشند کسی را
گفتم به جوخه های آتش
دیگر نمی برندش کسی را
گفتم کبود رنگ شهیدان عاشق است
غافل من ای رفیق
دور از نگاه غمزده تان هرزه گوی من
بیگاه می برند
بی نام می کشند
خاموش می کنند صدای سرود و تیر
این رنگ بازها
نیرنگ بازها
گلهای سرخ روی سراسیمه رسته را
در پرده می کشند به رخسار کبود
بر جا به کام ما
گل واژه ای به سرخی آتش به طعم دود
سیاوش کسرایی, به سرخی آتش به طعم دود
@ShafiAzad
Forwarded from اکس مسلم اسکاندیناوی
Media is too big
VIEW IN TELEGRAM
برنامه زنده هفتگی نهاد اکس مسلم اسکاندیناوی.
(نسخه کم حجم)
موضوع این هفته: فردریش انگلس، و آتئیسم (به مناسبت دویستمین زادروز فردریش انگلس)
با حضور: مصطفی صابر
گردانندگان:
عطیه نیک نفس
میلاد رسایی منش
تماس با ما:
تلگرام :
@ExScandinavia
اینستاگرام :
Instagram.com/exmuslimstockholm
فیس بوک :
https://www.facebook.com/ExScandinavia/
توییتر :
Twitter.com/ExScandinavia
یوتوب:
Youtube.com/c/ExmuslimScandinavia
لینک فرم عضویت در نهاد اکس مسلم اسکاندیناوی : 👇
http://www.exmuslim.net/
#اکس_مسلم_اسکاندیناوی
#ExMuslimScandinavia
#ExmuslimStockholm
(نسخه کم حجم)
موضوع این هفته: فردریش انگلس، و آتئیسم (به مناسبت دویستمین زادروز فردریش انگلس)
با حضور: مصطفی صابر
گردانندگان:
عطیه نیک نفس
میلاد رسایی منش
تماس با ما:
تلگرام :
@ExScandinavia
اینستاگرام :
Instagram.com/exmuslimstockholm
فیس بوک :
https://www.facebook.com/ExScandinavia/
توییتر :
Twitter.com/ExScandinavia
یوتوب:
Youtube.com/c/ExmuslimScandinavia
لینک فرم عضویت در نهاد اکس مسلم اسکاندیناوی : 👇
http://www.exmuslim.net/
#اکس_مسلم_اسکاندیناوی
#ExMuslimScandinavia
#ExmuslimStockholm
Forwarded from Public Exit
اگر خدایی در کار باشد و شما اشتباه کنید چه؟ شما از جهنم نمیترسید؟
پاسخ آستین کلاین:
اینجور سئوالها مبتنی بر یک برهان رایج الهیاتی است که برهان قمارباز پاسکال خوانده میشود: اگر مؤمن برخطا باشد و خدا وجود نداشته باشد، آنگاه او هیچ چیز از دست نمیدهد؛ برعکس، اگر بیخدا برخطا باشد و خدا وجود داشته باشد، آنگاه بیخدا در معرض خطر افتادن به جهنم است. بنابراین، عاقلانهتر آن است که روی باورداشتن شرط ببندیم نه روی بیباوری، پس بیخدایی قمار خطرناکی است.
این برهان مشکلات چندی دارد. یکی اینکه، فرض میکند که باور داشتن یا نداشتن انتخابی و اختیاری هستند که شخص میتواند خود انجام دهد، نه اینکه اوضاع و شرایط، شواهد، عقل و تجربه او را وادار به باور داشتن کنند. قمار کردن مستلزم داشتن قدرت انتخاب ارادی است، و به نظر نمیرسد که باور داشتن را بتوان بطور ارادی انتخاب کرد. من، به عنوان یک بیخدا، نمیتوانم بدون وجود دلایل خوب چیزی را باور کنم و، در حال حاضر، فاقد دلایل خوبی برای باور به وجود هرگونه خدایی هستم. بیخدایی انتخابی نیست، بلکه پیامد خودکار وضعیت فهم من است.
مشکل دیگر این است که برهان پاسکال فرض میگیرد که تنها دو گزینه هست: یا مؤمن برخطاست و یا بیخدا. اما در حقیقت، هر دو میتوانند برخطا باشند، چون ممکن است خدایی باشد، اما این خدا مطابق تصور شخص مؤمن نباشد. شاید خدایی سراسر متفاوت باشد. در حقیقت، ممکن است خدایی باشد که مردم را به خاطر باور داشتن برپایهی برهانی مانند برهان پاسکال مجازات کند، اما شک و تردید بیخدا مایهی رنجش خاطرش نگردد. شاید هر دوی ما در خطر باشیم . شاید هم خطری پیش روی هیچ کداممان نباشد.
این مطلب ما را به برهان قمارباز بیخدا میرساند: اصلا چرا شما بیخدا نمیشوید؟ اگر خدایی باشد، خدایی که اخلاقی، نیک و شایستهی احترام باشد، آنگاه از اینکه مردم به دلایل عقلانی در وجودش شک دارند دلگیر نمیشود.
چنین خدایی مردم را به خاطر به کارگیری مهارتهای اندیشهورزی انتقادی و شکاکانهشان جهت بررسی مدعاهای دیگر انسانهای ممکنالخطا مجازات نمیکند. پس، شما چیزی از دست نخواهید داد. و اگر خدایی باشد که مردم را به خاطر شکیّات عقلانیشان مجازات میکند، چرا میخواهید به هر قیمت تا ابد در محضرش حاضر باشید؟ چنین خدای هوسبازِ خودخواهِ نامطبوعی چندان به دل نمینشیند. اگر نمیتوانید به اخلاقی بودن این خدا مطمئن باشید، نخواهید توانست به وعدههایش در مورد بهشت و دوزخ هم مطمئن باشید. از دست دادن مصاحبت چنین خدایی چندان هم ضایعهای محسوب نمی شود.
من از شما نمیخواهم که بیخدایی را انتخاب کنید چنین خواستی آشکارا بیمعناست. اما از شما میخواهم که بیخدایی را جدی بگیرید. من از شما میخواهم که ملاحظه کنید که بیخدایی میتواند دست کم به اندازهی تئیسم معقول باشد، و در حقیقت بسیار عاقلانهتر است. من از شما میخواهم که در مورد دین شکاکتر باشید و سئوالهای سختتر و انتقادیتری، در مورد باورهای سنتی بپرسید، بدون اینکه نگران پیامدهای این پرسشگری باشید.
شاید برخی جزئیات باورهایتان تغییر نکند اما پس از پرسشگری باید باورهایتان قویتر شوند. شاید برخی از باورهایتان تغییر کنند، اما همچنان تئیست بمانید اما این موضع جدیدتان باید قویتر باشد. و اگر سرانجام به خاطر نداشتن دلایل خوبی برای مؤمن ماندن به دین و یا تئیسمتان، بیخدا شدید، چه از دست میدهید؟
@PublicExit
پاسخ آستین کلاین:
اینجور سئوالها مبتنی بر یک برهان رایج الهیاتی است که برهان قمارباز پاسکال خوانده میشود: اگر مؤمن برخطا باشد و خدا وجود نداشته باشد، آنگاه او هیچ چیز از دست نمیدهد؛ برعکس، اگر بیخدا برخطا باشد و خدا وجود داشته باشد، آنگاه بیخدا در معرض خطر افتادن به جهنم است. بنابراین، عاقلانهتر آن است که روی باورداشتن شرط ببندیم نه روی بیباوری، پس بیخدایی قمار خطرناکی است.
این برهان مشکلات چندی دارد. یکی اینکه، فرض میکند که باور داشتن یا نداشتن انتخابی و اختیاری هستند که شخص میتواند خود انجام دهد، نه اینکه اوضاع و شرایط، شواهد، عقل و تجربه او را وادار به باور داشتن کنند. قمار کردن مستلزم داشتن قدرت انتخاب ارادی است، و به نظر نمیرسد که باور داشتن را بتوان بطور ارادی انتخاب کرد. من، به عنوان یک بیخدا، نمیتوانم بدون وجود دلایل خوب چیزی را باور کنم و، در حال حاضر، فاقد دلایل خوبی برای باور به وجود هرگونه خدایی هستم. بیخدایی انتخابی نیست، بلکه پیامد خودکار وضعیت فهم من است.
مشکل دیگر این است که برهان پاسکال فرض میگیرد که تنها دو گزینه هست: یا مؤمن برخطاست و یا بیخدا. اما در حقیقت، هر دو میتوانند برخطا باشند، چون ممکن است خدایی باشد، اما این خدا مطابق تصور شخص مؤمن نباشد. شاید خدایی سراسر متفاوت باشد. در حقیقت، ممکن است خدایی باشد که مردم را به خاطر باور داشتن برپایهی برهانی مانند برهان پاسکال مجازات کند، اما شک و تردید بیخدا مایهی رنجش خاطرش نگردد. شاید هر دوی ما در خطر باشیم . شاید هم خطری پیش روی هیچ کداممان نباشد.
این مطلب ما را به برهان قمارباز بیخدا میرساند: اصلا چرا شما بیخدا نمیشوید؟ اگر خدایی باشد، خدایی که اخلاقی، نیک و شایستهی احترام باشد، آنگاه از اینکه مردم به دلایل عقلانی در وجودش شک دارند دلگیر نمیشود.
چنین خدایی مردم را به خاطر به کارگیری مهارتهای اندیشهورزی انتقادی و شکاکانهشان جهت بررسی مدعاهای دیگر انسانهای ممکنالخطا مجازات نمیکند. پس، شما چیزی از دست نخواهید داد. و اگر خدایی باشد که مردم را به خاطر شکیّات عقلانیشان مجازات میکند، چرا میخواهید به هر قیمت تا ابد در محضرش حاضر باشید؟ چنین خدای هوسبازِ خودخواهِ نامطبوعی چندان به دل نمینشیند. اگر نمیتوانید به اخلاقی بودن این خدا مطمئن باشید، نخواهید توانست به وعدههایش در مورد بهشت و دوزخ هم مطمئن باشید. از دست دادن مصاحبت چنین خدایی چندان هم ضایعهای محسوب نمی شود.
من از شما نمیخواهم که بیخدایی را انتخاب کنید چنین خواستی آشکارا بیمعناست. اما از شما میخواهم که بیخدایی را جدی بگیرید. من از شما میخواهم که ملاحظه کنید که بیخدایی میتواند دست کم به اندازهی تئیسم معقول باشد، و در حقیقت بسیار عاقلانهتر است. من از شما میخواهم که در مورد دین شکاکتر باشید و سئوالهای سختتر و انتقادیتری، در مورد باورهای سنتی بپرسید، بدون اینکه نگران پیامدهای این پرسشگری باشید.
شاید برخی جزئیات باورهایتان تغییر نکند اما پس از پرسشگری باید باورهایتان قویتر شوند. شاید برخی از باورهایتان تغییر کنند، اما همچنان تئیست بمانید اما این موضع جدیدتان باید قویتر باشد. و اگر سرانجام به خاطر نداشتن دلایل خوبی برای مؤمن ماندن به دین و یا تئیسمتان، بیخدا شدید، چه از دست میدهید؟
@PublicExit
don't pretend you care when you actually don't. that's one of the worst things you can do to a person.
وانمود نکنید که دارید به کسی اهمیت میدید، وقتی در حقیقت این کارو نمیکنید!
این بدترین کاریه که میتونید در حق یه نفر انجام بدید!
@shafiAzad
وانمود نکنید که دارید به کسی اهمیت میدید، وقتی در حقیقت این کارو نمیکنید!
این بدترین کاریه که میتونید در حق یه نفر انجام بدید!
@shafiAzad
It makes me sad that I can't even cross your mind, when you’re the reason I lost mine.
این ناراحتم میکنه که نمیتونم حتی از ذهنتم عبور کنم؛ وقتی که تو دلیل از دست دادن عقلم، هستی.
@shafiAzad
این ناراحتم میکنه که نمیتونم حتی از ذهنتم عبور کنم؛ وقتی که تو دلیل از دست دادن عقلم، هستی.
@shafiAzad
After all the smiles you brought me. I never thought that you could cause me so many tears.
بعد از تمام لبخندهایی که برام آوردی.
هرگز فکر نمی کردم که بتونی باعث بانی این همه از اشکام بشی ...
@shafiAzad
بعد از تمام لبخندهایی که برام آوردی.
هرگز فکر نمی کردم که بتونی باعث بانی این همه از اشکام بشی ...
@shafiAzad
look after me but not financially or materialistically, look after my heart and my soul, no amount of money could replace the feeling of how your soul perfectly compliments mine, yeah, I don't think you can put a price on that.
مراقبم باش، نه از لحاظ پولی و مادی، مراقب دل و وجودم باش، هیچ پولی نمی تواند جایگزین حسی شود که وجودت از وجودم تعریف میکند، آری، فکر می کنم نمی توانی روی آن قیمتی بگذاری.
@ShafiAzad
مراقبم باش، نه از لحاظ پولی و مادی، مراقب دل و وجودم باش، هیچ پولی نمی تواند جایگزین حسی شود که وجودت از وجودم تعریف میکند، آری، فکر می کنم نمی توانی روی آن قیمتی بگذاری.
@ShafiAzad
If you ever meet someone who makes your life flow easier and makes you laugh a lot, keep them. That’s all you need.
اگر تابه حال شخصی را ملاقات کرده اید که زندگی شما را راحت تر کرده و باعث خندیدن زیادتون شده، او را حفظ کنید.
این تمام چیزی است که شما نیاز دارید.
@ShafiAzad
اگر تابه حال شخصی را ملاقات کرده اید که زندگی شما را راحت تر کرده و باعث خندیدن زیادتون شده، او را حفظ کنید.
این تمام چیزی است که شما نیاز دارید.
@ShafiAzad
Forwarded from Atheists Community
اخلاق جنسی پیامبر اسلام و سلب حق علی بن ابیطالب
کانال تلگرامیِ ایمان سلیمانی امیری _ حقوقدان و پژوهشگر تاریخ اسلام: t.me/Imansoleymaniamiri
@Atheists_Community
کانال تلگرامیِ ایمان سلیمانی امیری _ حقوقدان و پژوهشگر تاریخ اسلام: t.me/Imansoleymaniamiri
@Atheists_Community
Telegram
Atheists Community
Forwarded from Toefl & Ietls Shortcut
Media is too big
VIEW IN TELEGRAM
اخلاق جنسی پیامبر اسلام و سلب حق علی بن ابیطالب
کانال تلگرامیِ ایمان سلیمانی امیری _ حقوقدان و پژوهشگر تاریخ اسلام: t.me/Imansoleymaniamiri
@AtheistsChannel
کانال تلگرامیِ ایمان سلیمانی امیری _ حقوقدان و پژوهشگر تاریخ اسلام: t.me/Imansoleymaniamiri
@AtheistsChannel
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
معرفی کتاب «به شهادت یک هرزه» نوشته «امین انصاری»
کتابخوانی📚
معرفی کتاب «به شهادت یک هرزه» نوشته «امین انصاری»
رمان جدید امین انصاری با عنوان «به شهادت یک هرزه» توسط نشر نوگام منتشر شد.
📥راههای دریافت این کتاب:
۱) مثل رمانهای قبلی این نویسنده نسخهی الکترونیک این کتاب به صورت رایگان در اختیار شماست. البته در صورت تمایل میتوانید از کتاب حمایت مالی کنید.
https://nogaam.com/book/2402/
۲) نسخهی چاپی این کتاب را میتوانید از طریق وبسایت نشر نوگام خریداری کنید.
تیزر: https://youtu.be/zNvczmfaFJk
رساندن این اطلاعات به دوستانتان از هر طریقی کمک بزرگی به خواندهشدن این داستان خواهد کرد.
معرفی این کتاب توسط نشر نوگام:
«گذشته ما را رها نخواهد کرد. جنایتهایی که بر ما گذشته است و خونهایی که بر خاک سرزمینمان ریخته است، بر جریده عالم ثبت خواهند شد. ما داغهای یک ملت را همراه خود به تمامی جهان میبریم. در دوردستترین سرزمینها، فریاد آزادیخواهان و غریو دادخواهان همچنان در گوش ما طنیناندازند و همچنان دلهای ما را میخراشند. داستان «به شهادت یک هرزه» کاملترین اثر امین انصاری تا به امروز است. او با تسلطی مثالزدنی از فرم و زبان برای روایت این داستان سخت استفاده کرده است. داستانی که خود روایت هزار داستان دیگر است. داستانهای گذشته که هنوز زندهاند و داستانهای امروز که گویی هرلحظه ما را میمیرانند. نبردی شخصی و درونی که به اندازه یک تاریخ داغ و حسرت دارد. اینکه چطور واژهها رامِ «حسام» شدهاند تا در این فرم منحصربفرد، گریز از صداها و سایهها را متوقف کند و آنها را در آغوش بکشد، تحسین برانگیز است.
این سومین اثر امین انصاری است که در نشر نوگام منتشر میشود. دو رمان «والس با آبهای تاریک» (۲۰۱۳) و «ناپیدایی» (۲۰۱۶) از موفقترین کتابهای نوگام در سالهای اخیر بودهاند.»
🔻 صفحه اینستاگرام امین انصاری:
🌐 https://instagram.com/aminansari.page
📥راههای دریافت این کتاب:
۱) مثل رمانهای قبلی این نویسنده نسخهی الکترونیک این کتاب به صورت رایگان در اختیار شماست. البته در صورت تمایل میتوانید از کتاب حمایت مالی کنید.
https://nogaam.com/book/2402/
۲) نسخهی چاپی این کتاب را میتوانید از طریق وبسایت نشر نوگام خریداری کنید.
تیزر: https://youtu.be/zNvczmfaFJk
رساندن این اطلاعات به دوستانتان از هر طریقی کمک بزرگی به خواندهشدن این داستان خواهد کرد.
معرفی این کتاب توسط نشر نوگام:
«گذشته ما را رها نخواهد کرد. جنایتهایی که بر ما گذشته است و خونهایی که بر خاک سرزمینمان ریخته است، بر جریده عالم ثبت خواهند شد. ما داغهای یک ملت را همراه خود به تمامی جهان میبریم. در دوردستترین سرزمینها، فریاد آزادیخواهان و غریو دادخواهان همچنان در گوش ما طنیناندازند و همچنان دلهای ما را میخراشند. داستان «به شهادت یک هرزه» کاملترین اثر امین انصاری تا به امروز است. او با تسلطی مثالزدنی از فرم و زبان برای روایت این داستان سخت استفاده کرده است. داستانی که خود روایت هزار داستان دیگر است. داستانهای گذشته که هنوز زندهاند و داستانهای امروز که گویی هرلحظه ما را میمیرانند. نبردی شخصی و درونی که به اندازه یک تاریخ داغ و حسرت دارد. اینکه چطور واژهها رامِ «حسام» شدهاند تا در این فرم منحصربفرد، گریز از صداها و سایهها را متوقف کند و آنها را در آغوش بکشد، تحسین برانگیز است.
این سومین اثر امین انصاری است که در نشر نوگام منتشر میشود. دو رمان «والس با آبهای تاریک» (۲۰۱۳) و «ناپیدایی» (۲۰۱۶) از موفقترین کتابهای نوگام در سالهای اخیر بودهاند.»
🔻 صفحه اینستاگرام امین انصاری:
🌐 https://instagram.com/aminansari.page
BeShahadate-yek-Harzeh-e-Book.pdf
1.6 MB
عنوان کتاب: به شهادت یک هرزه
نویسنده: امین انصاری
نویسنده: امین انصاری
Forwarded from کتابخوانی📚
Like a reflection of a full moon on the ocean; I drawn to you
همانند انعکاس تصویر ِ قرص ماه بر روی اقیانوسی؛ درون تو غرق شده ام ._.
@shafiAzad
همانند انعکاس تصویر ِ قرص ماه بر روی اقیانوسی؛ درون تو غرق شده ام ._.
@shafiAzad
Sometimes i feel like crying,
crying without any reason,
because I’m tired.
Tired of everything and everyone.
گاهی اوقات احساس گریه می کنم،
گریه بدون هیچ دلیلی...
چون خسته ام.
از همه چیز و همه کس خسته ام...
@ShafiAzad
crying without any reason,
because I’m tired.
Tired of everything and everyone.
گاهی اوقات احساس گریه می کنم،
گریه بدون هیچ دلیلی...
چون خسته ام.
از همه چیز و همه کس خسته ام...
@ShafiAzad
Il m'a mis le feu, puis il s'est détourné de moi pour ne pas brûler!
مرا آتش زد بعد از من دوری کرد تا نسوزد !
@ShafiAzad
مرا آتش زد بعد از من دوری کرد تا نسوزد !
@ShafiAzad