Forwarded from Atheists Community
موضوع سخنرانی: نگاهی به تاریخ و شناخت خشونت مقدس در گذرگاه قتل فجیع ساموئل پاتی
سخنران: اسماعیل وفا یغمایی _ پژوهشگر تاریخ اسلام و ایران
برگزار شده در گروه: Atheists Community
@Atheists_Community
سخنران: اسماعیل وفا یغمایی _ پژوهشگر تاریخ اسلام و ایران
برگزار شده در گروه: Atheists Community
@Atheists_Community
Telegram
Atheists Community
Forwarded from Public Exit
آزادی بیان و توهین به مقدسات
نوشته فرج سرکوهی
به مقدسات ما توهین نکنید! برای حفظ قداست مقدسات ما از حق آزادی عقیده، آزادی بیان و آزادی خلاقیت هنری خود بگذرید! مقدسات ما را نقد نکنید! مقدسات ما را جز منطبق با برداشت و روایت ما دستمایه خلق اثر هنری و ادبی نکنید!
۱- توهین مفهومی ذهنی، مبهم و تفسیرپذیر است. چه کسی و کدام مرجع توهین را تعریف و مصداقهای آن را معین میکند؟ چه کسی و کدام مرجع تعیین میکند که این یا آن اثر هنری و ادبی یا این و آن متن نظری توهین به مقدسات است؟
۲- مقدسات نیز تعریفی روشن و واحد ندارد. چه کسی و کدام مرجع مقدسات را تعیین میکند؟ دارندگان دینها و عقاید گوناگون برخی ایدهها یا شخصها و غیره را مقدس میدانند. شمار مقدسات همه دینها و عقاید بسیار و متفاوت است. آنچه نزد برخی مقدس است نزد برخی دیگر مقدس نیست.
۳- به مثل بتشکنی محمد، بر سنت بتشکنی ابراهیم، از نمادینترین و مهمترین رخدادهای اسلام است که همه مسلمانان، با برداشتهای گوناگون از اسلام، آن را چون بتشکنی ابراهیم تقدیس میکنند. بر روایتهای اسلامی محمد پس از فتح مکه، بتهای کعبه، مقدسات شماری از مردم شکست خورده را خرد و خمیر کرد. طالبان و داعش بر همین سنت ابراهیمی و سنت پیامبر اسلام مجسمه بودای بامیان و بسیاری از آثار تاریخی را نابود کردند. خرد و خمیر کردن مقدسات مردم شکست خورده در جنگ توهین به مقدسات آنها نیست؟
۴- اگر ممنوع بودن توهین به مقدسات را بپذیریم و برای دارندگان همه دینها و مذهبها و عقاید و غیره (نه فقط برای دین یا عقیده خود) حق برابر قائل باشیم تنها راه این است که از همه دینها و مذهبها و عقاید و غیره دعوت کنیم تا فهرستی از مقدسات خود بنویسند و نمایندگان آنها در هر موردی تصمیم بگیرند که این یا آن اثر هنری و ادبی یا نظری و غیره توهین به مقدسات آنهاست یا نه و باید ممنوع شود یا نه. با تنوع گسترده دینها و مذهبها و عقاید، با تنوع مقدسات در هر دین و عقیده و با کشدار و مبهم بودن معنای توهین نتیجه چه میشود؟ نشانی از آثار هنری و ادبی و نظری و غیره نشانی از فرهنگ بشری برجای میماند؟
۵- به مثل نقاشی چهره پیامبران و خدا یا دستمایه قرار دادن چهرهها و تاریخ مقدس اسلام برای بازآفرینی در اثر هنری (به مثل رمان) با برداشتی متفاوت با برداشت رسمی و غیره در برداشت غالب در اسلام ممنوع و توهین به مقدسات تلقی میشود. اجرای همین ایده به معنای نابودی بخش بزرگی از آثار هنری و ادبی و نظری جهان نیست؟
۶- پس بهتر است بپذیریم که: ¹- حق همه انسانهاست که برخی ایدهها، چهرهها و غیره را مقدس تلقی کنند. ²- حق همه انسانهاست که این یا آن اثر هنری و ادبی یا نظری را توهین به مقدسات خود تلقی کنند. ³- حق همه انسانهاست که از آنچه توهین به مقدسات خود تلقی میکنند انتقاد کنند، علیه آن تظاهرات کنند و غیره. ⁴- اما آزادی عقیده و بیان و حق آزادی خلاقیت هنری نیز حق همگان است و هیچ کس حق ندارد آزادی بیان و عقیده و آزادی خلاقیت هنری دیگران را به بهانه توهین به مقدسات سلب کند. ⁵- هیچ کس حق ندارد اثر ادبی یا هنری یا نظری را به اتهام توهین به مقدسات خود سانسور یا ممنوع کند. ⁶- هیچ کس حق ندارد کسی را به اتهام توهین به مقدسات یا مبانی دین یا عقیده خود مجازات کند. ⁷- دینداران حق دارند اثری را نخوانند، نبینند، گوش ندهند، بایکوت کنند و غیره اما حق ندارند حق خواندن و دیدن و شنیدن دیگران را سلب کنند. ⁸- آزادی بیان و عقیده و آزادی خلاقیت هنری حق همگان است، آزادی انتقاد از آثار و نظرها نیز. ⁹- کلام را با کلام، هنر را با هنر یا تظاهرات و غیره پاسخ دهیم نه با سانسور و ممنوعیت و پایمال کرن حق آزادی بیان و عقیده دیگران و نه با کارد و طناب و گلوله و شمعآجین. ¹⁰ـ توضیح واضحات: ستمهای دوران استعمار، وضعیت دشوار مهاجران در اروپا، تبعیض علیه مهاجران و غیره؛واقعیتهای تلخ دوران ماست که با آن مبارزه باید کرد اما این واقعیتها قتل به انگیزه دینی را توجیه نمیکنند و این قتلها نیز به کشورهای اروپایی محدود نیستند. کافی است به تاریخ خونبار دین در کشور خودمان بنگریم. خون کسروی که نقد دین کرده بود، هنوز تازه است. خبر محکومیت کسی که در داستان یونس و ماهی شک کرده بود و بسیاری خبرهای دیگر نیز.
@PublicExit
نوشته فرج سرکوهی
به مقدسات ما توهین نکنید! برای حفظ قداست مقدسات ما از حق آزادی عقیده، آزادی بیان و آزادی خلاقیت هنری خود بگذرید! مقدسات ما را نقد نکنید! مقدسات ما را جز منطبق با برداشت و روایت ما دستمایه خلق اثر هنری و ادبی نکنید!
۱- توهین مفهومی ذهنی، مبهم و تفسیرپذیر است. چه کسی و کدام مرجع توهین را تعریف و مصداقهای آن را معین میکند؟ چه کسی و کدام مرجع تعیین میکند که این یا آن اثر هنری و ادبی یا این و آن متن نظری توهین به مقدسات است؟
۲- مقدسات نیز تعریفی روشن و واحد ندارد. چه کسی و کدام مرجع مقدسات را تعیین میکند؟ دارندگان دینها و عقاید گوناگون برخی ایدهها یا شخصها و غیره را مقدس میدانند. شمار مقدسات همه دینها و عقاید بسیار و متفاوت است. آنچه نزد برخی مقدس است نزد برخی دیگر مقدس نیست.
۳- به مثل بتشکنی محمد، بر سنت بتشکنی ابراهیم، از نمادینترین و مهمترین رخدادهای اسلام است که همه مسلمانان، با برداشتهای گوناگون از اسلام، آن را چون بتشکنی ابراهیم تقدیس میکنند. بر روایتهای اسلامی محمد پس از فتح مکه، بتهای کعبه، مقدسات شماری از مردم شکست خورده را خرد و خمیر کرد. طالبان و داعش بر همین سنت ابراهیمی و سنت پیامبر اسلام مجسمه بودای بامیان و بسیاری از آثار تاریخی را نابود کردند. خرد و خمیر کردن مقدسات مردم شکست خورده در جنگ توهین به مقدسات آنها نیست؟
۴- اگر ممنوع بودن توهین به مقدسات را بپذیریم و برای دارندگان همه دینها و مذهبها و عقاید و غیره (نه فقط برای دین یا عقیده خود) حق برابر قائل باشیم تنها راه این است که از همه دینها و مذهبها و عقاید و غیره دعوت کنیم تا فهرستی از مقدسات خود بنویسند و نمایندگان آنها در هر موردی تصمیم بگیرند که این یا آن اثر هنری و ادبی یا نظری و غیره توهین به مقدسات آنهاست یا نه و باید ممنوع شود یا نه. با تنوع گسترده دینها و مذهبها و عقاید، با تنوع مقدسات در هر دین و عقیده و با کشدار و مبهم بودن معنای توهین نتیجه چه میشود؟ نشانی از آثار هنری و ادبی و نظری و غیره نشانی از فرهنگ بشری برجای میماند؟
۵- به مثل نقاشی چهره پیامبران و خدا یا دستمایه قرار دادن چهرهها و تاریخ مقدس اسلام برای بازآفرینی در اثر هنری (به مثل رمان) با برداشتی متفاوت با برداشت رسمی و غیره در برداشت غالب در اسلام ممنوع و توهین به مقدسات تلقی میشود. اجرای همین ایده به معنای نابودی بخش بزرگی از آثار هنری و ادبی و نظری جهان نیست؟
۶- پس بهتر است بپذیریم که: ¹- حق همه انسانهاست که برخی ایدهها، چهرهها و غیره را مقدس تلقی کنند. ²- حق همه انسانهاست که این یا آن اثر هنری و ادبی یا نظری را توهین به مقدسات خود تلقی کنند. ³- حق همه انسانهاست که از آنچه توهین به مقدسات خود تلقی میکنند انتقاد کنند، علیه آن تظاهرات کنند و غیره. ⁴- اما آزادی عقیده و بیان و حق آزادی خلاقیت هنری نیز حق همگان است و هیچ کس حق ندارد آزادی بیان و عقیده و آزادی خلاقیت هنری دیگران را به بهانه توهین به مقدسات سلب کند. ⁵- هیچ کس حق ندارد اثر ادبی یا هنری یا نظری را به اتهام توهین به مقدسات خود سانسور یا ممنوع کند. ⁶- هیچ کس حق ندارد کسی را به اتهام توهین به مقدسات یا مبانی دین یا عقیده خود مجازات کند. ⁷- دینداران حق دارند اثری را نخوانند، نبینند، گوش ندهند، بایکوت کنند و غیره اما حق ندارند حق خواندن و دیدن و شنیدن دیگران را سلب کنند. ⁸- آزادی بیان و عقیده و آزادی خلاقیت هنری حق همگان است، آزادی انتقاد از آثار و نظرها نیز. ⁹- کلام را با کلام، هنر را با هنر یا تظاهرات و غیره پاسخ دهیم نه با سانسور و ممنوعیت و پایمال کرن حق آزادی بیان و عقیده دیگران و نه با کارد و طناب و گلوله و شمعآجین. ¹⁰ـ توضیح واضحات: ستمهای دوران استعمار، وضعیت دشوار مهاجران در اروپا، تبعیض علیه مهاجران و غیره؛واقعیتهای تلخ دوران ماست که با آن مبارزه باید کرد اما این واقعیتها قتل به انگیزه دینی را توجیه نمیکنند و این قتلها نیز به کشورهای اروپایی محدود نیستند. کافی است به تاریخ خونبار دین در کشور خودمان بنگریم. خون کسروی که نقد دین کرده بود، هنوز تازه است. خبر محکومیت کسی که در داستان یونس و ماهی شک کرده بود و بسیاری خبرهای دیگر نیز.
@PublicExit
Forwarded from Public Exit
ترور "معلم تاریخ" در فرانسه "نمادین" است. بریدن سرِ "ساموئل" که در درس "آزادی بیان" "کاریکاتور محمد" را به دانشآموزان نشان داده بود با فریاد اللهاکبر. با تاریخ با آزادی بیان و با آزادی خلاقیت هنری با زبان کارد سخن گفته و میگویند. ما این معنای نمادین و زبان کارد و گلوله و طناب دار و شمع آجین و غیره را قرنها زندگی کرده و میکنیم.
@PublicExit
@PublicExit
Don't expect people to tell you the truth cause they also lie to themselves.
از مردم انتظار نداشته باش که حقیقت و بهت بگن چون اونا حتی به خودشونم دروغ میگن.
@ShafiAzad
از مردم انتظار نداشته باش که حقیقت و بهت بگن چون اونا حتی به خودشونم دروغ میگن.
@ShafiAzad
Forwarded from اکس مسلم اسکاندیناوی
Media is too big
VIEW IN TELEGRAM
برنامه هفتگی نهاد اکس مسلم
اسکاندیناوی
(نسخه کم حجم)
موضوع برنامه: سؤ استفاده جنبش اسلام سیاسی از کودکان.
با حضور:
میترا بابک، روان شناس
گرداننده:
میلاد رسایی منش
تماس با ما:
تلگرام :
@ExScandinavia
اینستاگرام :
Instagram.com/exmuslimstockholm
فیس بوک :
https://www.facebook.com/ExScandinavia/
توییتر :
Twitter.com/ExScandinavia
یوتوب:
Youtube.com/c/ExmuslimScandinavia
لینک فرم عضویت در نهاد اکس مسلم اسکاندیناوی : 👇
http://www.exmuslim.net/
#اکس_مسلم_اسکاندیناوی
#ExMuslimScandinavia
#ExmuslimStockholm
اسکاندیناوی
(نسخه کم حجم)
موضوع برنامه: سؤ استفاده جنبش اسلام سیاسی از کودکان.
با حضور:
میترا بابک، روان شناس
گرداننده:
میلاد رسایی منش
تماس با ما:
تلگرام :
@ExScandinavia
اینستاگرام :
Instagram.com/exmuslimstockholm
فیس بوک :
https://www.facebook.com/ExScandinavia/
توییتر :
Twitter.com/ExScandinavia
یوتوب:
Youtube.com/c/ExmuslimScandinavia
لینک فرم عضویت در نهاد اکس مسلم اسکاندیناوی : 👇
http://www.exmuslim.net/
#اکس_مسلم_اسکاندیناوی
#ExMuslimScandinavia
#ExmuslimStockholm
دوران بقا بی مِی و ساقی حشو است
بی زمزمهٔ نای عراقی حشو است
چندانکه فذالک جهان مینگرم
بارز همه عشرتست و باقی حشو است
عبید زاکانی, دیوان اشعار, رباعیات
@ShafiAzad
بی زمزمهٔ نای عراقی حشو است
چندانکه فذالک جهان مینگرم
بارز همه عشرتست و باقی حشو است
عبید زاکانی, دیوان اشعار, رباعیات
@ShafiAzad
قومی ز پی مذهب و دین میسوزند
قومی ز برای حور عین میسوزند
من شاهد و مِی دارم و باغی چو بهشت
ویشان همه در حسرت این میسوزند
عبید زاکانی, دیوان اشعار, رباعیات
@ShafiAzad
قومی ز برای حور عین میسوزند
من شاهد و مِی دارم و باغی چو بهشت
ویشان همه در حسرت این میسوزند
عبید زاکانی, دیوان اشعار, رباعیات
@ShafiAzad
آن مسئلهء بزرگ و شگفتی که من دور و درازتر از همه در پیاش بودهام، روانشناسیِ «بهبودبخشانِ» بشریّت است.
یک واقعیّتِ کوچک و در بنیاد ساده مرا به این مسئله رهنمون شد، همان «دروغِ پارسایانه»، آن میراثِ همهی فیلسوفان و دینیارانی که بشریّت را «بهبود» بخشیدهاند.
نه مانو، نه افلاطون، نه کنفوسیوس، نه آموزگارانِ یهودیّت و مسیحیّت هیچیک دربارهی حقِّ دروغ گفتنِ خویش دمی تردید نکردهاند؛
چنانکه دربارهی تمامیِ حقّهای دیگر نیز...
در یک جمله میتوان گفت:
تمامیِ وسایلی که با آنها بنا بوده است بشریّت اخلاقی شود از بیخ و بن، غیر اخلاقی بودهاند.
📚غروب بتها/بهبودبخشان بشریت ص۸۴
👤نیچه
@ShafiAzad
یک واقعیّتِ کوچک و در بنیاد ساده مرا به این مسئله رهنمون شد، همان «دروغِ پارسایانه»، آن میراثِ همهی فیلسوفان و دینیارانی که بشریّت را «بهبود» بخشیدهاند.
نه مانو، نه افلاطون، نه کنفوسیوس، نه آموزگارانِ یهودیّت و مسیحیّت هیچیک دربارهی حقِّ دروغ گفتنِ خویش دمی تردید نکردهاند؛
چنانکه دربارهی تمامیِ حقّهای دیگر نیز...
در یک جمله میتوان گفت:
تمامیِ وسایلی که با آنها بنا بوده است بشریّت اخلاقی شود از بیخ و بن، غیر اخلاقی بودهاند.
📚غروب بتها/بهبودبخشان بشریت ص۸۴
👤نیچه
@ShafiAzad
ایـنـکـه مــا مـعـابــد خـود را محترم و معابد دیگران را جاهلانـه میدانیم
تنها بـه این دلیل است کـه
در مـعـابد خـود بـا احساسمان وارد میشویم
اما در معابد دیگران با عقل !!
✍🏻 دکتر فرهنگ هلاکویی
@ShafiAzad
تنها بـه این دلیل است کـه
در مـعـابد خـود بـا احساسمان وارد میشویم
اما در معابد دیگران با عقل !!
✍🏻 دکتر فرهنگ هلاکویی
@ShafiAzad
بشر هیچوقت نفهمید که چرا جوامع، بیش از صنعت و تکنولوژی، به فلسفه، هنر، و رواندرمانگران احتیاج دارد؛
و دقیقا بهمین علت است که از یکسو بظاهر پیشرفت میکند اما همواره از سوی دیگر، یعنی فرهنگ و ادب و شعور در پستترین حالات ممکنه بسر میبرد.
اما نکتهی دهشتناک ماجرا آنجاست که این فقر تحلیلگری و خردورزی و حتی تمایل به آن، موجب میشود که عدهای بر کرسی استادی نشینند و ایدئولوژیهای مخوف خود را بر حلقها بچپانند...
@ShafiAzad
و دقیقا بهمین علت است که از یکسو بظاهر پیشرفت میکند اما همواره از سوی دیگر، یعنی فرهنگ و ادب و شعور در پستترین حالات ممکنه بسر میبرد.
اما نکتهی دهشتناک ماجرا آنجاست که این فقر تحلیلگری و خردورزی و حتی تمایل به آن، موجب میشود که عدهای بر کرسی استادی نشینند و ایدئولوژیهای مخوف خود را بر حلقها بچپانند...
@ShafiAzad
سرگشته چو پرگار همه عمر دویدیم،
آخر به همان نقطه که بودیم رسیدیم،
تمام عمر آرامش را در آینده جستجو میکنیم، و در تلاش برای یافتن راهی هستیم که آرامش را در زندگی به ما عطاء کند؛
دریغ از آنکه آرامش در درون تکتک همان لحظاتی بود که ما با تلاش بیهوده برای جستنش در آینده، به سادگی هدرش دادیم.
و در آخر: ما میمانیم و یک زندگیِ زندگی ناکرده...
@ShafiAzad
آخر به همان نقطه که بودیم رسیدیم،
تمام عمر آرامش را در آینده جستجو میکنیم، و در تلاش برای یافتن راهی هستیم که آرامش را در زندگی به ما عطاء کند؛
دریغ از آنکه آرامش در درون تکتک همان لحظاتی بود که ما با تلاش بیهوده برای جستنش در آینده، به سادگی هدرش دادیم.
و در آخر: ما میمانیم و یک زندگیِ زندگی ناکرده...
@ShafiAzad
نه دل مفتون دلبندی، نه جان مدهوش دلخواهی؛
نه بر مژگان من اشکی، نه بر لبهای من آهی
نه جان بینصیبم را، پیامی از دلآرامی
نه شام بیفروغم را، نشانی از سحرگاهی
نیابد محفلم گرمی، نه از شمعی نه از جمعی
ندارد خاطرم اُلفَت، نه با مِهری نه با ماهی
کیم من؟ آرزو گم کردهای تنها و سرگردان؛
نه آرامی، نه امیدی، نه همدردی نه همراهی
گهی افتان و خیزان، چون غباری در بیابانی
گهی خاموش و حیران، چون نگاهی بر نظرگاهی
رهی، تا چند سوزم در دل شبها، چو کوکبها
به اقبال شَرَر نازم، که دارد عمر کوتاهی
«رهی معیّری»
@ShafiAzad
نه بر مژگان من اشکی، نه بر لبهای من آهی
نه جان بینصیبم را، پیامی از دلآرامی
نه شام بیفروغم را، نشانی از سحرگاهی
نیابد محفلم گرمی، نه از شمعی نه از جمعی
ندارد خاطرم اُلفَت، نه با مِهری نه با ماهی
کیم من؟ آرزو گم کردهای تنها و سرگردان؛
نه آرامی، نه امیدی، نه همدردی نه همراهی
گهی افتان و خیزان، چون غباری در بیابانی
گهی خاموش و حیران، چون نگاهی بر نظرگاهی
رهی، تا چند سوزم در دل شبها، چو کوکبها
به اقبال شَرَر نازم، که دارد عمر کوتاهی
«رهی معیّری»
@ShafiAzad
شعری زیبا از ایرج میرزا، در وصف مادر👇
داد معشوقه به عاشق پیغام
که کند مادر تو، با من جنگ
هر کجا بینَدَم از دور کند
چهره پرچین و جَبین، پر آژنگ
با نگاه غضبآلود زند
بر دل نازک من تیر خَدنگ
از در خانه مرا طرد کند
همچو سنگ از دهن قلماسنگ
مادر سنگ دلت تا زندهست
شهد در کام من و تست شرنگ
نشوم یکدل و یکرنگ، تو را
تا نسازی دل او از خون رنگ
گر تو خواهی به وصالم برسی
باید این ساعت بیخوف و درنگ،
روی و سینهی تنگش بِدَری
دل بُرون آری از آن سینهی تنگ
گرم و خونین به منش باز آری
تا برد زِ آینهی قلبم، زنگ
عاشق بیخرد ناهنجار
نه بَل آن فاسق بیعصمت و ننگ
حرمت مادری از یاد ببرد
خیره از باده و دیوانه زِ بنگ
رفت و مادر را افکند به خاک
سینه بِدَرید و دل آورد به چنگ
قصد سر منزل معشوق نمود
دل مادر به کَفَش چون نارَنگ
از قضا خورد دم در به زمین
و اندکی سوده شد او را آرَنگ
و آن دلِ گرم که جان داشت هنوز
اوفتاد از کفِ آن بیفرهنگ
از زمین باز چو برخاست نمود
پی برداشتن آن آهنگ
دید کز آن دل آغشته به خون
آید آهسته برون این آهنگ:
آه دست پسرم یافت خراش
آه پای پسرم خورد به سنگ
«ایرج میرزا»
@ShafiAzad
داد معشوقه به عاشق پیغام
که کند مادر تو، با من جنگ
هر کجا بینَدَم از دور کند
چهره پرچین و جَبین، پر آژنگ
با نگاه غضبآلود زند
بر دل نازک من تیر خَدنگ
از در خانه مرا طرد کند
همچو سنگ از دهن قلماسنگ
مادر سنگ دلت تا زندهست
شهد در کام من و تست شرنگ
نشوم یکدل و یکرنگ، تو را
تا نسازی دل او از خون رنگ
گر تو خواهی به وصالم برسی
باید این ساعت بیخوف و درنگ،
روی و سینهی تنگش بِدَری
دل بُرون آری از آن سینهی تنگ
گرم و خونین به منش باز آری
تا برد زِ آینهی قلبم، زنگ
عاشق بیخرد ناهنجار
نه بَل آن فاسق بیعصمت و ننگ
حرمت مادری از یاد ببرد
خیره از باده و دیوانه زِ بنگ
رفت و مادر را افکند به خاک
سینه بِدَرید و دل آورد به چنگ
قصد سر منزل معشوق نمود
دل مادر به کَفَش چون نارَنگ
از قضا خورد دم در به زمین
و اندکی سوده شد او را آرَنگ
و آن دلِ گرم که جان داشت هنوز
اوفتاد از کفِ آن بیفرهنگ
از زمین باز چو برخاست نمود
پی برداشتن آن آهنگ
دید کز آن دل آغشته به خون
آید آهسته برون این آهنگ:
آه دست پسرم یافت خراش
آه پای پسرم خورد به سنگ
«ایرج میرزا»
@ShafiAzad
Forwarded from Public Exit
توهین به مقدسات؛ سخن و عبارتی است که برای محافظت از دین شما در برابر شکست در بحثها ممنوع شده است.
مسعود سلطانی: شاید اسلام دین رحمت باشد اما دینی که مسلمانان دارند با رحمت میانهای ندارد. وقتی مسلمانان حس میکنند به آنها توهین شده است، با مشتهای گرهکرده و چهرههای خشمگین به خیابانها میآیند. اما برای تقبیح کشتن روزنامهنگارها و معلم تاریخ درس آزادی بیان به نوشتن چند بیانیه کلیشهای بسنده میکنند. ممکن است بگویند کسانی که برای اعتراض به توهین به مقدساتِ اسلام به خیابان میآیند عده قلیلی هستند که نماینده همه مسلمانان نیستند اما همین عده قلیل و حتی کمشمارترش برای اعتراض به کشتار پاریس در خیابان نیستند.
@PublicExit
مسعود سلطانی: شاید اسلام دین رحمت باشد اما دینی که مسلمانان دارند با رحمت میانهای ندارد. وقتی مسلمانان حس میکنند به آنها توهین شده است، با مشتهای گرهکرده و چهرههای خشمگین به خیابانها میآیند. اما برای تقبیح کشتن روزنامهنگارها و معلم تاریخ درس آزادی بیان به نوشتن چند بیانیه کلیشهای بسنده میکنند. ممکن است بگویند کسانی که برای اعتراض به توهین به مقدساتِ اسلام به خیابان میآیند عده قلیلی هستند که نماینده همه مسلمانان نیستند اما همین عده قلیل و حتی کمشمارترش برای اعتراض به کشتار پاریس در خیابان نیستند.
@PublicExit
Forwarded from اکس مسلم اسکاندیناوی
در مناظره زنده نهاد اکس مسلم اسکاندیناوی شرکت کنید.
موضوع این هفته: انقلاب برق آسا چیست؟ تفاوتش با انقلاب کلاسیک چیست؟ و آیا منجر به خلاصی از شر جنبش اسلام سیاسی در ایران خواهد شد؟
با حضور:
رامین احمدی
محسن ابراهیمی
گردانندگان:
عطیه نیک نفس
میلاد رسایی منش
زمان:
یکشنبه، ۲۵ اکتبر، ۴ آبان
۲۰:۳۰ اروپا مرکزی
۲۲:۰۰ تهران
لینک Facebook:
https://www.facebook.com/1530170770598183/posts/2869858596629387/
لینک YouTube:
https://www.youtube.com/watch?v=L46CR-5XkUI
لینک Twitch:
https://www.twitch.tv/exmuslimscandinavia
#اکس_مسلم_اسکاندیناوی
#ExMuslimScandinavia
#ExMuslimStockholm
موضوع این هفته: انقلاب برق آسا چیست؟ تفاوتش با انقلاب کلاسیک چیست؟ و آیا منجر به خلاصی از شر جنبش اسلام سیاسی در ایران خواهد شد؟
با حضور:
رامین احمدی
محسن ابراهیمی
گردانندگان:
عطیه نیک نفس
میلاد رسایی منش
زمان:
یکشنبه، ۲۵ اکتبر، ۴ آبان
۲۰:۳۰ اروپا مرکزی
۲۲:۰۰ تهران
لینک Facebook:
https://www.facebook.com/1530170770598183/posts/2869858596629387/
لینک YouTube:
https://www.youtube.com/watch?v=L46CR-5XkUI
لینک Twitch:
https://www.twitch.tv/exmuslimscandinavia
#اکس_مسلم_اسکاندیناوی
#ExMuslimScandinavia
#ExMuslimStockholm
Forwarded from Atheists Community
موضوع سخنرانی: آزادی بیان و نقش دولتهای غربی در اتفاقات تروریستی
سخنران: نسترن گودرزی _ عضو شورای مرکزی نهاد اکسمسلم اسکاندیناوی
برگزار شده در گروه: Atheists Community
@Atheists_Community
سخنران: نسترن گودرزی _ عضو شورای مرکزی نهاد اکسمسلم اسکاندیناوی
برگزار شده در گروه: Atheists Community
@Atheists_Community
Telegram
Atheists Community