Forwarded from Public Exit
❈ فرگشت و اخلاق (bit.ly/3o1iY8j)
🏷 زهیر باقری نوعپرست| نویسنده و مترجم
❈ برای مطالعه کامل این مقاله instant view را در پایین پست لمس کنید.
@PublicExit
🏷 زهیر باقری نوعپرست| نویسنده و مترجم
❈ برای مطالعه کامل این مقاله instant view را در پایین پست لمس کنید.
@PublicExit
Telegraph
فرگشت و اخلاق
یکی از رویکردهای ناواقعگرا توسط شرن استریت مطرح شده که در آن سعی میکند با اتکا به فرگشت، اخلاق را تبیین کند. فرآیند انتخاب طبیعی که در فرگشت مطرح است تاثیر بسزایی بر محتوای قضاوتهای اخلاقی ما انسانها گذاشته است. برخی قضاوتهای اخلاقی شانس بقا و تولید…
که من ترجیح میدهم با تو به سوی ویرانی شتاب کنم تا اینکه یک خلوت آسوده داشته باشم!
نامههای عاشقانه آلبر کامو و ماریا کاسارس
@ShafiAzad
نامههای عاشقانه آلبر کامو و ماریا کاسارس
@ShafiAzad
Forwarded from Public Exit
دین ابزاریست که برای کاهش خرد ما و جایگزینی آن با فرمانبرداری، استفاده میشود.
@PublicExit
@PublicExit
I forgive.
Myself for everything.
I forgive myself for doing what I didn’t want to do. I forgive myself for not doing what my soul really wanted to do. I forgive myself for not taking care of myself.
من میبخشم.
خودمو برای همه چیز.
من خودم رو برای کارایی که نمیخواستم ولی انجام دادم میبخشم.
خودم رو برای کارایی که روحم واقعا میخواست و من انجام ندادم می بخشم.
برای اینکه مراقب خودم نبودم میبخشم خودم رو...
@ShafiAzad
Myself for everything.
I forgive myself for doing what I didn’t want to do. I forgive myself for not doing what my soul really wanted to do. I forgive myself for not taking care of myself.
من میبخشم.
خودمو برای همه چیز.
من خودم رو برای کارایی که نمیخواستم ولی انجام دادم میبخشم.
خودم رو برای کارایی که روحم واقعا میخواست و من انجام ندادم می بخشم.
برای اینکه مراقب خودم نبودم میبخشم خودم رو...
@ShafiAzad
تا با غم عشق تو مرا کار افتاد
بیچاره دلم در غم بسیار افتاد
بسیار فتاده بود اندر غم عشق
اما نه چنین زار که این بار افتاد
سودای تو را زمانه می بس باشد
هر گوش تو را ترانه می بس باشد
در کشتن ما چه میزنی تیغ جفا
ما را سر تازیانهای بس باشد
#مولانا
@ShafiAzad
بیچاره دلم در غم بسیار افتاد
بسیار فتاده بود اندر غم عشق
اما نه چنین زار که این بار افتاد
سودای تو را زمانه می بس باشد
هر گوش تو را ترانه می بس باشد
در کشتن ما چه میزنی تیغ جفا
ما را سر تازیانهای بس باشد
#مولانا
@ShafiAzad
Forwarded from مهتاب قربانی
Media is too big
VIEW IN TELEGRAM
با دکتر مهدی موسوی عزیز، از روشنفکری و اهمیت نقش روشنفکران در جامعه حرف زدیم. دکتر موسوی در این لایو به نکات بسیار ارزشمندی اشاره کردند که شنیدنش خالی از لطف نیست.
@seyedmehdimoosavi2
@seyedmehdimoosavi2
Having someone you can tell every detail of your day to without feeling like you're being clingy or boring, is such a nice feeling.
حس خوبیه، داشتن کسی تو زندگیت که بتونی از تمام جزئیات روزت باهاش حرف بزنی بدون اینکه حس کنی بهش چسبیدی یا خسته کننده ای.
@shafiAzad
حس خوبیه، داشتن کسی تو زندگیت که بتونی از تمام جزئیات روزت باهاش حرف بزنی بدون اینکه حس کنی بهش چسبیدی یا خسته کننده ای.
@shafiAzad
One day you were upset about something that you do not remember it now.
It passes like always.
يه روزی واسه يه اتفاقاتی ناراحت بودی كه الان يادتم نمياد چي بودن.
اينم ميگذره مثل هميشه...
@shafiAzad
It passes like always.
يه روزی واسه يه اتفاقاتی ناراحت بودی كه الان يادتم نمياد چي بودن.
اينم ميگذره مثل هميشه...
@shafiAzad
برشی از کتاب حکمت زندگی - آرتور شوپنهاور
آدمیان مانند کودکاناند، از این حیث که اگر بد تربیتشان کنند بیادب میشوند؛ بنابراین با هیچ کس نباید بیش از اندازه گذشت یا محبت داشت. همانطور که دوستانمان را نه به علت رد کردن تقاضای قرضی که از ما خواستهاند، بلکه به علت اینکه به آنان قرض دادهایم از دست میدهیم، هیچ کس را به علت رفتار غرورآمیز و بیاعتنایی اندک از دست نمیدهیم، بلکه به این علت که رفتاری بیش از اندازه دوستانه و فروتنانه از ما دیده است. این رفتار موجب نخوت و تحملناپذیر شدن آنان میشود و به شکست رابطه میانجامد.
انسانها به ویژه از این فکر که کسی به آنان نیاز دارد، تعادل خود را از دست میدهند، گستاخی و تکبر نتیجه ناگزیر این رفتار است. بعضیها فقط کمابیش در اثر رابطهای که با آنان برقرار میکنیم [مثلاً اگر چندینبار صمیمانه با آنان گفتگو کنیم] بیشرم و گستاخ میشوند. دیری نمیگذرد که میپندارند میتوانند هر آنچه میخواهند با ما بکنند و میکوشند قواعد ادب را زیر پا بگذارند. از این رو عده کمی برای معاشرت مناسباند و باید به ویژه از مراوده با طبایع پست پرهیز کرد.
اگر کسی به این فکر بیافتد که وابستگی من به دیگری بسیار بیشتر از وابستگی دیگری به من است، ناگاه دچار این احساس میشود که گویی آن دیگری چیزی از او دزدیده است سپس خواهد کوشید تلافی کند و آن چیز را پس بگیرد.
تنها راه برتری یافتن بر دیگران این است که آدمی به هیچ وجه نیازی به دیگران نداشته باشد و این را نشان بدهد. از این رو توصیه میشود که بگذاریم هر کس چه زن و چه مرد گاهگاه احساس کند که میتوانیم از او صرفنظر کنیم؛ این کار، دوستی را مستحکم میکند. حتی نزد بعضیها بیفایده نیست که گاهی رفتار خود را با ذرهای تحقیر نسبت به آنان بیامیزیم.
@ShafiAzad
آدمیان مانند کودکاناند، از این حیث که اگر بد تربیتشان کنند بیادب میشوند؛ بنابراین با هیچ کس نباید بیش از اندازه گذشت یا محبت داشت. همانطور که دوستانمان را نه به علت رد کردن تقاضای قرضی که از ما خواستهاند، بلکه به علت اینکه به آنان قرض دادهایم از دست میدهیم، هیچ کس را به علت رفتار غرورآمیز و بیاعتنایی اندک از دست نمیدهیم، بلکه به این علت که رفتاری بیش از اندازه دوستانه و فروتنانه از ما دیده است. این رفتار موجب نخوت و تحملناپذیر شدن آنان میشود و به شکست رابطه میانجامد.
انسانها به ویژه از این فکر که کسی به آنان نیاز دارد، تعادل خود را از دست میدهند، گستاخی و تکبر نتیجه ناگزیر این رفتار است. بعضیها فقط کمابیش در اثر رابطهای که با آنان برقرار میکنیم [مثلاً اگر چندینبار صمیمانه با آنان گفتگو کنیم] بیشرم و گستاخ میشوند. دیری نمیگذرد که میپندارند میتوانند هر آنچه میخواهند با ما بکنند و میکوشند قواعد ادب را زیر پا بگذارند. از این رو عده کمی برای معاشرت مناسباند و باید به ویژه از مراوده با طبایع پست پرهیز کرد.
اگر کسی به این فکر بیافتد که وابستگی من به دیگری بسیار بیشتر از وابستگی دیگری به من است، ناگاه دچار این احساس میشود که گویی آن دیگری چیزی از او دزدیده است سپس خواهد کوشید تلافی کند و آن چیز را پس بگیرد.
تنها راه برتری یافتن بر دیگران این است که آدمی به هیچ وجه نیازی به دیگران نداشته باشد و این را نشان بدهد. از این رو توصیه میشود که بگذاریم هر کس چه زن و چه مرد گاهگاه احساس کند که میتوانیم از او صرفنظر کنیم؛ این کار، دوستی را مستحکم میکند. حتی نزد بعضیها بیفایده نیست که گاهی رفتار خود را با ذرهای تحقیر نسبت به آنان بیامیزیم.
@ShafiAzad
برشی از کتاب حکمت زندگی - آرتور شوپنهاور
آدمی هرچه در درون خود بیشتر مایه داشته باشد، از بیرون کمتر طلب میکند و دیگران هم کمتر میتوانند چیزی به او عرضه کنند. از این رو بالا بودن شعور به دوری از اجتماع منجر میشود. کسی که در قطب مقابل قرار دارد، به محض اینکه از چنگ نیاز بیرون میآید و نفسی میکشد، به هر قیمت در پی تفریح و معاشرت خواهد بود و با هرکس و هر چیز به آسانی در میآمیزد و از هیچ چیز به اندازه خود نمیگریزد. زیرا در تنهایی هنگامی که هرکس به خویشتن خود باز میگردد، معلوم میشود که در خود چه دارد. ابله در جامه ارغوانی، زیر بار طاقتفرسای شخصیت فقیر خود مینالد، حال آنکه فرد با استعداد، با افکار خود، خشکترین محیط را بارور و زنده میکند.
چه کم تجربه است آن کس که گمان میکند نشان دادنِ عقل و هوش موجب محبوبیت در جامعه میشود! برعکس، این دو خصوصیت نزد اکثریتِ غالبِ مردم خشم و نفرت ایجاد میکند. هر اندازه که نتوانند این خشم و نفرت را ابراز کنند و حتی آن را از خود هم پنهان کنند این احساس شدیدتر میشود.
آنچه در واقع میگذرد این است: وقتی کسی برتریِ فکریِ مخاطبِ خود را درک و احساس میکند در نهان و بیآنکه خود بداند نتیجه میگیرد که مخاطب نیز به همان اندازه، حقارت و محدود بودنِ او را درک و احساس میکند. این قیاسِ پنهان، تلخترین نوعِ نفرت و خشم و کینه را در او تحریک میکند.
پس گراسیان به درستی میگوید که: "تنها وسیلهای که موجبِ محبوبیت میشود این است که آدمی پوستِ کُندذهنترینِ حیوانات را بر تنِ خود بکِشد".
@ShafiAzad
آدمی هرچه در درون خود بیشتر مایه داشته باشد، از بیرون کمتر طلب میکند و دیگران هم کمتر میتوانند چیزی به او عرضه کنند. از این رو بالا بودن شعور به دوری از اجتماع منجر میشود. کسی که در قطب مقابل قرار دارد، به محض اینکه از چنگ نیاز بیرون میآید و نفسی میکشد، به هر قیمت در پی تفریح و معاشرت خواهد بود و با هرکس و هر چیز به آسانی در میآمیزد و از هیچ چیز به اندازه خود نمیگریزد. زیرا در تنهایی هنگامی که هرکس به خویشتن خود باز میگردد، معلوم میشود که در خود چه دارد. ابله در جامه ارغوانی، زیر بار طاقتفرسای شخصیت فقیر خود مینالد، حال آنکه فرد با استعداد، با افکار خود، خشکترین محیط را بارور و زنده میکند.
چه کم تجربه است آن کس که گمان میکند نشان دادنِ عقل و هوش موجب محبوبیت در جامعه میشود! برعکس، این دو خصوصیت نزد اکثریتِ غالبِ مردم خشم و نفرت ایجاد میکند. هر اندازه که نتوانند این خشم و نفرت را ابراز کنند و حتی آن را از خود هم پنهان کنند این احساس شدیدتر میشود.
آنچه در واقع میگذرد این است: وقتی کسی برتریِ فکریِ مخاطبِ خود را درک و احساس میکند در نهان و بیآنکه خود بداند نتیجه میگیرد که مخاطب نیز به همان اندازه، حقارت و محدود بودنِ او را درک و احساس میکند. این قیاسِ پنهان، تلخترین نوعِ نفرت و خشم و کینه را در او تحریک میکند.
پس گراسیان به درستی میگوید که: "تنها وسیلهای که موجبِ محبوبیت میشود این است که آدمی پوستِ کُندذهنترینِ حیوانات را بر تنِ خود بکِشد".
@ShafiAzad
در طول تاریخ ما بیشتر از اینکه زندگی کنیم، زنده مانده بودیم... به ما یاد نداده بودند آزاد بودن یعنی چه؟ ما فقط بلد بودیم چگونه برایش جان بدهیم!
برشی از کتاب سرانجام انسان طراز نوین [فرو ریختن توهمات] نوشته: سوتلانا الکسیویچ | ترجمه: مهشید معیری - موسی غنی نژاد
برشی از کتاب سرانجام انسان طراز نوین [فرو ریختن توهمات] نوشته: سوتلانا الکسیویچ | ترجمه: مهشید معیری - موسی غنی نژاد
Forwarded from Public Exit
آرمین لنگرودی
مطالعه و نقد مذهب در کل و اسلام بطور مشخص، برای ما امری است پایهای در مسیر شناخت خود و تبیین آیندهی بشر. معمولاً مسلمانان در روبرویی با اینگونه خردهگیریها، تنها روش زور و خشونت را میشناسند. در بهترین حالت، در پاسخ به دادههای تاریخی و نقد خردورزانه، ما تنها با سکوت گورستانی آنها مواجه میشویم.
به عنوان مثال، مسلمانان در اروپا، در دفاع از پدیده حجاب، آن را به عنوان امری «اختیاری و آزاد» معرفی کرده و جزو جداییناپذیر از «حقوق بشر» میدانند. در توضیح این نکته باید پرسیده شود، اگر در اینجا واقعاً تأکید بر «آزادی» است، پس چرا تا حال هیچکدام (تأکید میکنم: هیچکدام!) از سازمانهای اسلامی در اروپا، صدای خود را در انتقاد به امر «اجباری» بودن حجاب در کشورهایی همچون ایران و یا عربستان سعودی بلند نکردهاند؟!
چرا حجاب بایستی در اروپا امری «اختیاری» باشد، ولی در ایران نه؟! این امر نشاندهنده آن است که مسلمانان به اینگونه مقولات به صورتی فرصتطلبانه برخورد کرده و تنها در پیِ سوء استفاده از قوانین حقوق بشر (همانند آنچه ما از خمینی و «خُدعههای» رنگ و وارنگ او پیش از رسیدن به قدرت میشناسیم)، برای پیشبُرد مقاصد خود هستند. اینگونه است که حتی مسلمانانِ به اصطلاح «لیبرال» اروپا، تا زمانی که به یک بحث جدلی در این موارد مجبور نگردند، از خود حرکتی (که به تقدس اسلام لطمه وارد کند) نشان نمیدهند.
@PublicExit
مطالعه و نقد مذهب در کل و اسلام بطور مشخص، برای ما امری است پایهای در مسیر شناخت خود و تبیین آیندهی بشر. معمولاً مسلمانان در روبرویی با اینگونه خردهگیریها، تنها روش زور و خشونت را میشناسند. در بهترین حالت، در پاسخ به دادههای تاریخی و نقد خردورزانه، ما تنها با سکوت گورستانی آنها مواجه میشویم.
به عنوان مثال، مسلمانان در اروپا، در دفاع از پدیده حجاب، آن را به عنوان امری «اختیاری و آزاد» معرفی کرده و جزو جداییناپذیر از «حقوق بشر» میدانند. در توضیح این نکته باید پرسیده شود، اگر در اینجا واقعاً تأکید بر «آزادی» است، پس چرا تا حال هیچکدام (تأکید میکنم: هیچکدام!) از سازمانهای اسلامی در اروپا، صدای خود را در انتقاد به امر «اجباری» بودن حجاب در کشورهایی همچون ایران و یا عربستان سعودی بلند نکردهاند؟!
چرا حجاب بایستی در اروپا امری «اختیاری» باشد، ولی در ایران نه؟! این امر نشاندهنده آن است که مسلمانان به اینگونه مقولات به صورتی فرصتطلبانه برخورد کرده و تنها در پیِ سوء استفاده از قوانین حقوق بشر (همانند آنچه ما از خمینی و «خُدعههای» رنگ و وارنگ او پیش از رسیدن به قدرت میشناسیم)، برای پیشبُرد مقاصد خود هستند. اینگونه است که حتی مسلمانانِ به اصطلاح «لیبرال» اروپا، تا زمانی که به یک بحث جدلی در این موارد مجبور نگردند، از خود حرکتی (که به تقدس اسلام لطمه وارد کند) نشان نمیدهند.
@PublicExit
Forwarded from اکس مسلم اسکاندیناوی (Milad Rasa)
به استقبال روز جهانی زن برویم.
سمینار «آپارتاید جنسی در افغانستان، علت ها و راه کار ها!»
باحضور:
مینا احدی
شمله سرابی
فریده احمدی
زهرا موسوی
زمان:
شنبه،
۱۳ فوریه
۲۵ بهمن
۱۸:۰۰ اروپا مرکزی
۲۰:۳۰ تهران
لینک YouTube:
https://www.youtube.com/watch?v=12NvZ9849dc
لینک Facebook:
https://www.facebook.com/1530170770598183/posts/2957646831183896/
لینک Twitch:
https://www.twitch.tv/ExMuslimScandinavia
#ExMuslimScandinavia
#ExmuslimStockholm
#اکس_مسلم_اسکاندیناوی
سمینار «آپارتاید جنسی در افغانستان، علت ها و راه کار ها!»
باحضور:
مینا احدی
شمله سرابی
فریده احمدی
زهرا موسوی
زمان:
شنبه،
۱۳ فوریه
۲۵ بهمن
۱۸:۰۰ اروپا مرکزی
۲۰:۳۰ تهران
لینک YouTube:
https://www.youtube.com/watch?v=12NvZ9849dc
لینک Facebook:
https://www.facebook.com/1530170770598183/posts/2957646831183896/
لینک Twitch:
https://www.twitch.tv/ExMuslimScandinavia
#ExMuslimScandinavia
#ExmuslimStockholm
#اکس_مسلم_اسکاندیناوی
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
مرگ بر خدا - شعر و اجرا: مهرداد عارفانی
@ShafiAzad
@ShafiAzad