🌐کانال پروفسور علی نیری🌐
Photo
🔘 داستان کشف مادهی تاریک
"قسمت چهارم"
✅ نیروی گرانش کیهان متناسب با مقدار ماده افزایش میابد، پس سرنوشت کیهان به ماده بستگی دارد.
➖ اگر چگالی ماده موجود در کیهان بیشتر از چگالی بحرانی باشد، جاذبه گرانشی بالاخره بر انبساط فعلی غلبه کرده و انقباض کیهان شروع میشود(تا اینجا انرژی تاریک را در نظر نگرفتیم).
👈 حال سوال اینجاست چگونه کل ماده موجود در کیهان را میتوانیم تعیین کنیم❓
➖ به کمک میدان مغناطیسی و گرانش میتوان براوردی از مقدار ماده در کیهان کرد.
🔭 بررسی #امواج_الکترومغناطیس از فضا توسط تلسکوپهای پیشرفته بر گستره وسیعی از طول موج ها ( #رادیویی تا #فرابنفش ) به همراه مدل سازی کامپیوتری این کمک را میکند که بتوان براوردی به خوبی از مقدار ماده در کیهان کرد.
⚛ توزیع ماده در مقیاس بزرگ همگن و همسانگرد است.
➖ با دانستن مقدار ماده نمونه معینی از کیهان و حجم کل کیهان میتوان کل ماده مرئی در جهان را براورد نمود.
☑️ امروزه ثابت شده است سهم ماده مرئی در چگالی کیهان کمتر از 0.1 چگالی بحرانی است در نتیجه اینکه اگر همه ماده کیهان مرئی باشد آنگاه انبساط کیهان تا ابد ادامه دارد.
✔️ شواهد کیهان شناسی نشان میدهد 95 درصد کیهان تاریک است و هیچ گونه تابش الکترومغناطیسی از خود تابش نمیکند.
⚫️ این ماده تاریک هست که سرنوشت کیهان ما را تعیین میکند پس لازمه مقدار ماده تاریک را براورد کنیم.
🔘 پاسخ یافتن ماده تاریک در اثرات گرانشی است.
👈 چرا که از طریق اثرات گرانشی در خوشه های کهکشانی میتوان بهتر به وجود این ماده مرموز پی برد.
⚡️ چگونه میتوان مقدار ماده تاریک را در یک کهکشان اندازه گرفت❓
➖ در اطراف کهکشانهای مارپیچی ابرهای هیدروژنی رقیقی وجود دارد که حول مرکز آن کهکشان میچرخند.
👆 اگر چنین کهکشانهایی را از لبه بنگریم به نظر میرسد این ابرهای هیدروژنی در دوطرف کهکشان در جهتهای مختلفی در حرکتند.
🌀 یکی به سمت ما و دیگری در حال دور شدن از ماست.
🔴🔵 این ابرهای هیدروژنی تابشی با طول موج معین گسیل میکند و به دلیل اثر #دوپلر , نور تابشی از ابرهایی که در حال دور شدن از ما هستند به قرمز میگراید و آنهایی که در حال نزدیک شدن به ما هستند به آبی میگرایند.
👆پس با اندازه گیری این جابه جایی ها میتوان سرعت حرکت این ابرها در لبه کهکشان را تعیین کرد سپس با دانستن سرعت حرکت و فاصله آنها از مراکز کهکشان میتوان مقدار ماده موجود در آن کهکشان را براورد کرد.
⚡️ اما یک مساله مهمی هست.
➖ خب با سرعت حرکت ابرهای هیدروژنی لبه کهکشانها یا یک ستاره فرضی در لبه یک کهکشان میتوان جرم کهکشانی را تعیین کرد اما محاسبات نشان میدهد که جرم ماده مرئی موجود در کهکشانها خیلی کمتر از آن است که بتواند سرعت به دست آمده برای ابرهای هیدروژنی لبه کهکشان ها را تامین کند.
➖ و نیاز به جرم بیشتری در کهکشان است.
👈 یعنی جرمی معادل 10 برابر ماده مرئی نیاز است.
✅ پس بعبارتی ماده تاریک موجود در کهکشان 10 برابر پرجرم تر از ماده مرئی است.
➖ شواهد نشان میدهد کهکشانها هاله ای از ماده تاریک در اطراف خود دارند و بیشتر نیروی گرانش کهکشانها ناشی از ماده تاریک است.
✔️ پس نتیجه اینکه ماده مرئی در #دینامیک کهکشانها نقش ناچیزی دارند.
➖ و بیشتر به ماده تاریک بستگی دارد.
✅ پس ماده تاریک در ابعادی به شعاع 3-4 برابر شعاع ماده مرئی در اطراف کهکشان ها پراکنده شدند.
👈 مثلا اگر شعاع کهکشانی 20 #کیلوپارسک باشد {هر پارسک تقریبا 3 سال نوری است } آنگاه شعاع هاله تاریک 60-70 #کیلوپارسک است.
👈 اما مرز دقیق ندارد.
🔹🔸 دلیل آنهم اینست که ابرهای هیدروژنی را فقط تا فاصله مشخصی از کهکشان میتوان آشکار کرد.
⚫️ آیا ماده تاریک در مقیاس هایی بزرگ مثل خوشههای کهکشانی هم وجود دارد❓
➖ جرم مرئی در یک خوشه کهکشانی با دانستن جرم مرئی همه کهکشانها تعیین میشود.
👈 اما هر یک از کهکشانها هالهای تاریک در اطراف خود دارند.
🔹 پس طبیعی است که کل خوشه کهکشانی نیز مقدار زیادی ماده تاریک داشته باشد ولی چون اندازه این هاله واقعی نیست نمیتوان تخمین دقیق زد.
🌀 در این مورد میتوان از روی سرعت حرکت کهکشانهای درون خوشه میتوان جرم کل آن در نتیجه مقدار ماده تاریک را تعیین کرد.
👁🗨 مشاهدات نشان میدهد که ماده تاریک موجود در خوشه های کهکشانی 10-100 برابر مقدار ماده مرئی است.
⚡️ آیا غیر از مطالعه سرعت کهکشانها در خوشهها و ابرهای هیدروژنی میتوان به ماده تاریک پی برد❓
✅ پاسخ مثبت است.
👈 قبلا گفتیم ماده تاریک تاثیراتی گرانشی دارد و از روی اثرات آن که باعث خمیدگی مسیرهای پرتو نور میشود.
"قسمت چهارم"
✅ نیروی گرانش کیهان متناسب با مقدار ماده افزایش میابد، پس سرنوشت کیهان به ماده بستگی دارد.
➖ اگر چگالی ماده موجود در کیهان بیشتر از چگالی بحرانی باشد، جاذبه گرانشی بالاخره بر انبساط فعلی غلبه کرده و انقباض کیهان شروع میشود(تا اینجا انرژی تاریک را در نظر نگرفتیم).
👈 حال سوال اینجاست چگونه کل ماده موجود در کیهان را میتوانیم تعیین کنیم❓
➖ به کمک میدان مغناطیسی و گرانش میتوان براوردی از مقدار ماده در کیهان کرد.
🔭 بررسی #امواج_الکترومغناطیس از فضا توسط تلسکوپهای پیشرفته بر گستره وسیعی از طول موج ها ( #رادیویی تا #فرابنفش ) به همراه مدل سازی کامپیوتری این کمک را میکند که بتوان براوردی به خوبی از مقدار ماده در کیهان کرد.
⚛ توزیع ماده در مقیاس بزرگ همگن و همسانگرد است.
➖ با دانستن مقدار ماده نمونه معینی از کیهان و حجم کل کیهان میتوان کل ماده مرئی در جهان را براورد نمود.
☑️ امروزه ثابت شده است سهم ماده مرئی در چگالی کیهان کمتر از 0.1 چگالی بحرانی است در نتیجه اینکه اگر همه ماده کیهان مرئی باشد آنگاه انبساط کیهان تا ابد ادامه دارد.
✔️ شواهد کیهان شناسی نشان میدهد 95 درصد کیهان تاریک است و هیچ گونه تابش الکترومغناطیسی از خود تابش نمیکند.
⚫️ این ماده تاریک هست که سرنوشت کیهان ما را تعیین میکند پس لازمه مقدار ماده تاریک را براورد کنیم.
🔘 پاسخ یافتن ماده تاریک در اثرات گرانشی است.
👈 چرا که از طریق اثرات گرانشی در خوشه های کهکشانی میتوان بهتر به وجود این ماده مرموز پی برد.
⚡️ چگونه میتوان مقدار ماده تاریک را در یک کهکشان اندازه گرفت❓
➖ در اطراف کهکشانهای مارپیچی ابرهای هیدروژنی رقیقی وجود دارد که حول مرکز آن کهکشان میچرخند.
👆 اگر چنین کهکشانهایی را از لبه بنگریم به نظر میرسد این ابرهای هیدروژنی در دوطرف کهکشان در جهتهای مختلفی در حرکتند.
🌀 یکی به سمت ما و دیگری در حال دور شدن از ماست.
🔴🔵 این ابرهای هیدروژنی تابشی با طول موج معین گسیل میکند و به دلیل اثر #دوپلر , نور تابشی از ابرهایی که در حال دور شدن از ما هستند به قرمز میگراید و آنهایی که در حال نزدیک شدن به ما هستند به آبی میگرایند.
👆پس با اندازه گیری این جابه جایی ها میتوان سرعت حرکت این ابرها در لبه کهکشان را تعیین کرد سپس با دانستن سرعت حرکت و فاصله آنها از مراکز کهکشان میتوان مقدار ماده موجود در آن کهکشان را براورد کرد.
⚡️ اما یک مساله مهمی هست.
➖ خب با سرعت حرکت ابرهای هیدروژنی لبه کهکشانها یا یک ستاره فرضی در لبه یک کهکشان میتوان جرم کهکشانی را تعیین کرد اما محاسبات نشان میدهد که جرم ماده مرئی موجود در کهکشانها خیلی کمتر از آن است که بتواند سرعت به دست آمده برای ابرهای هیدروژنی لبه کهکشان ها را تامین کند.
➖ و نیاز به جرم بیشتری در کهکشان است.
👈 یعنی جرمی معادل 10 برابر ماده مرئی نیاز است.
✅ پس بعبارتی ماده تاریک موجود در کهکشان 10 برابر پرجرم تر از ماده مرئی است.
➖ شواهد نشان میدهد کهکشانها هاله ای از ماده تاریک در اطراف خود دارند و بیشتر نیروی گرانش کهکشانها ناشی از ماده تاریک است.
✔️ پس نتیجه اینکه ماده مرئی در #دینامیک کهکشانها نقش ناچیزی دارند.
➖ و بیشتر به ماده تاریک بستگی دارد.
✅ پس ماده تاریک در ابعادی به شعاع 3-4 برابر شعاع ماده مرئی در اطراف کهکشان ها پراکنده شدند.
👈 مثلا اگر شعاع کهکشانی 20 #کیلوپارسک باشد {هر پارسک تقریبا 3 سال نوری است } آنگاه شعاع هاله تاریک 60-70 #کیلوپارسک است.
👈 اما مرز دقیق ندارد.
🔹🔸 دلیل آنهم اینست که ابرهای هیدروژنی را فقط تا فاصله مشخصی از کهکشان میتوان آشکار کرد.
⚫️ آیا ماده تاریک در مقیاس هایی بزرگ مثل خوشههای کهکشانی هم وجود دارد❓
➖ جرم مرئی در یک خوشه کهکشانی با دانستن جرم مرئی همه کهکشانها تعیین میشود.
👈 اما هر یک از کهکشانها هالهای تاریک در اطراف خود دارند.
🔹 پس طبیعی است که کل خوشه کهکشانی نیز مقدار زیادی ماده تاریک داشته باشد ولی چون اندازه این هاله واقعی نیست نمیتوان تخمین دقیق زد.
🌀 در این مورد میتوان از روی سرعت حرکت کهکشانهای درون خوشه میتوان جرم کل آن در نتیجه مقدار ماده تاریک را تعیین کرد.
👁🗨 مشاهدات نشان میدهد که ماده تاریک موجود در خوشه های کهکشانی 10-100 برابر مقدار ماده مرئی است.
⚡️ آیا غیر از مطالعه سرعت کهکشانها در خوشهها و ابرهای هیدروژنی میتوان به ماده تاریک پی برد❓
✅ پاسخ مثبت است.
👈 قبلا گفتیم ماده تاریک تاثیراتی گرانشی دارد و از روی اثرات آن که باعث خمیدگی مسیرهای پرتو نور میشود.
⚫️ پس توده ای از ماده تاریک میتواند از روی تاثیری که روی نور پشت سر اجسام میگذارد آشکار و اندازه گیری کرد.
🔭 این پدیده در کهکشان خودمون نیز آزمایش شده است.
👈 بدین ترتیب که اندازه ستارگان به دلیل تاثیر کانونی که ماده تاریک بر آنها بزرگتر جلوه میکند.
👁🗨 این اثر در خوشه های کهکشانی نیز مشاهده شده است.
🔭 امروزه دانشمندان توسط تلسکوپ هابل توانستند یکی از دقیق ترین نقشه های مربوط به ماده تاریک را تهیه کنند
➖ جالب این جاست این تصویر نشان میدهد که خوشه های کهکشانی پرجرم احتمالا زودتر از آنچه تصور میشه شکل گرفتند.
🔘 ماده تاریک واقعا از چه چیزی ساخته شده است❓
✅ در نگاه اول با مطالعه روی اثرات گرانشی تصور میشد مثل بقیه مواد کیهان از #پروتون #نوترون تشکیل شده است.
➖ دلیل آنهم اینه که یک کهکشان میتواند مقدار عظیمی جرم داشته باشد که نور ساتع نمیکند پس دیده نمیشود.
☑️ توضیح اینکه مقدار ماده #باریونی (نوترون و پروتون ) موجود در کیهان را با مطالعه انفجار بزرگ میتوان تخمین زد.
💥 وقتی بیگ بنگ رخ داد همه انواع ذرات تولید شدند.
⚡️ جهان شروع به رشد و دمای آن مدام پایین میامد سپس ساختارهایی اصلی ماده مثل #پروتون #الکترون و #پروتون شروع به سرد شدن کردند و تشکیل عناصر #هیدروژن و #هلیوم دادند.
➖ و به تدریج عناصر سنگین شکل گرفتند و در نتیجه ماده هایی که امروز در کیهان میبینیم.
✅ محاسبات نشان میدهد مقدار ماده #باریونی اعم از ماده مرئی در مجموع کمتر از 10 درصد از ماده موجود در کیهان را تشکیل میدهد پس باید قسمت عمده ی ماده تاریک از چیزی غیر از #پروتون و #نوترون و #الکترون ساخته شده باشد.
✅ در طبیعت علاوه بر #باریون ها ذرات دیگری به نام “ #لپتون ها ” وجود دارند.
☑️ 6 نوع #لپتون داریم که مشهور ترین آنها #الکترون است که بهمراه #نوترون و #پروتون اتمها را تشکیل میدهند.
✔️ دو نوع #لپتون دیگر “ #میون ها ” و ” #تاو ” ها هستند.
👈 که به ترتیب 200 برابر و 3000 برابر جرم #الکترون ها است.
👆 به هر کدام از این سه #لپتون ذرهای به نام “ #نوترینو ” نسبت میدهند.
✅ پس در طبیعت سه نوع #نوترینو داریم :
➖ #نوترینوی_الکترون
➖ #نوترینوی_میون
➖ #نوترینوی_تاو .
✅ این سه نوع #نوترینو بهمراه “ #الکترون – #پروتون و #نوترون ” شش عضو خانواده #لپتونها هستند.
🔘 #نوترینو ها مهمترین کاندیدای ماده تاریک غیر #باریونی است.
⚡️ به غیر از #الکترون که در طبیعت به وفور یافت میشود سایر #لپتون ها در آزمایشگاه تولید میشوند.
👈 محاسبات نیز نشان میدهند جرم #نوترینو ی الکترون حدود 12 #الکترون_ولت است. (الکترون ولت واحد انرژی است)
✅ هنوز مشخص نیست جرم دقیق #نوترینو ها چقدر است.
🔹🔸 سوال این جاست که با وجود این جرم بسیار ریز و کم چطور میتوان آنها را عضو کاندیدای ماده تاریک دانست❓
⚡️ تعداد کل #نوترینوهای عالم 3 میلیون برابر تعدا د #نوکلئونها (پروتونها و نوترونها ) میباشد.
☑️ پس چگالی جرم کل ناشی از #نوترینو ها ممکنه 10 برابر چگالی جرمی #نوکلئونها باشد برای همین است که این ذرات میتوانند گزینه مناسبی برای ماده تاریک باشند.
👈 با این حال آشکار نمودن #نوترینو ها کار بسیار مشکلی است چرا که آنها با نیروی هسته ای قوی و الکترومغناطیس برهم کنش ندارند.
✅ #نوترینو ها بسته به جرم و سرعت حرکتشان به دو دسته تقسیم میشوند.
➖ #نوترینوی داغ و سرد. (یا بهتر است بگوییم ماده تاریک داغ و سرد )
➖ ماده تاریک داغ : شامل #نوترینوهایی است که با سرعت نزدیک به نور حرکت و 30%فراوانی #فوتونهای کیهان است.
➖ و به دلیل سبکی آنها جرم کل آنها در کیهان آنقدر نیست که بتواند ماده تاریک را شامل گردد.
💥 #نوترینوهای داغ نمیتوانند وجود ماده تاریک در ساختارهای کوچک و ساختار های اولیه کیهان را توضیح دهد
⚫️ ماده تاریک سرد : شامل #نوترینوهایی است که جرم سنگین دارند و باسرعت کمتری نسبت به نور هستند و جرمشان ممکنه ده ها مگا الکترون باشند.
✅ بسیاری از مدلهای دیگر ذراتی به نام wimp یا ویمپ را به کاندیدای ماده تاریک اضافه کردند ذراتی پرحجم با برهم کنش ضعیف.
⚛ @dr_nayeri ✍
🔭 این پدیده در کهکشان خودمون نیز آزمایش شده است.
👈 بدین ترتیب که اندازه ستارگان به دلیل تاثیر کانونی که ماده تاریک بر آنها بزرگتر جلوه میکند.
👁🗨 این اثر در خوشه های کهکشانی نیز مشاهده شده است.
🔭 امروزه دانشمندان توسط تلسکوپ هابل توانستند یکی از دقیق ترین نقشه های مربوط به ماده تاریک را تهیه کنند
➖ جالب این جاست این تصویر نشان میدهد که خوشه های کهکشانی پرجرم احتمالا زودتر از آنچه تصور میشه شکل گرفتند.
🔘 ماده تاریک واقعا از چه چیزی ساخته شده است❓
✅ در نگاه اول با مطالعه روی اثرات گرانشی تصور میشد مثل بقیه مواد کیهان از #پروتون #نوترون تشکیل شده است.
➖ دلیل آنهم اینه که یک کهکشان میتواند مقدار عظیمی جرم داشته باشد که نور ساتع نمیکند پس دیده نمیشود.
☑️ توضیح اینکه مقدار ماده #باریونی (نوترون و پروتون ) موجود در کیهان را با مطالعه انفجار بزرگ میتوان تخمین زد.
💥 وقتی بیگ بنگ رخ داد همه انواع ذرات تولید شدند.
⚡️ جهان شروع به رشد و دمای آن مدام پایین میامد سپس ساختارهایی اصلی ماده مثل #پروتون #الکترون و #پروتون شروع به سرد شدن کردند و تشکیل عناصر #هیدروژن و #هلیوم دادند.
➖ و به تدریج عناصر سنگین شکل گرفتند و در نتیجه ماده هایی که امروز در کیهان میبینیم.
✅ محاسبات نشان میدهد مقدار ماده #باریونی اعم از ماده مرئی در مجموع کمتر از 10 درصد از ماده موجود در کیهان را تشکیل میدهد پس باید قسمت عمده ی ماده تاریک از چیزی غیر از #پروتون و #نوترون و #الکترون ساخته شده باشد.
✅ در طبیعت علاوه بر #باریون ها ذرات دیگری به نام “ #لپتون ها ” وجود دارند.
☑️ 6 نوع #لپتون داریم که مشهور ترین آنها #الکترون است که بهمراه #نوترون و #پروتون اتمها را تشکیل میدهند.
✔️ دو نوع #لپتون دیگر “ #میون ها ” و ” #تاو ” ها هستند.
👈 که به ترتیب 200 برابر و 3000 برابر جرم #الکترون ها است.
👆 به هر کدام از این سه #لپتون ذرهای به نام “ #نوترینو ” نسبت میدهند.
✅ پس در طبیعت سه نوع #نوترینو داریم :
➖ #نوترینوی_الکترون
➖ #نوترینوی_میون
➖ #نوترینوی_تاو .
✅ این سه نوع #نوترینو بهمراه “ #الکترون – #پروتون و #نوترون ” شش عضو خانواده #لپتونها هستند.
🔘 #نوترینو ها مهمترین کاندیدای ماده تاریک غیر #باریونی است.
⚡️ به غیر از #الکترون که در طبیعت به وفور یافت میشود سایر #لپتون ها در آزمایشگاه تولید میشوند.
👈 محاسبات نیز نشان میدهند جرم #نوترینو ی الکترون حدود 12 #الکترون_ولت است. (الکترون ولت واحد انرژی است)
✅ هنوز مشخص نیست جرم دقیق #نوترینو ها چقدر است.
🔹🔸 سوال این جاست که با وجود این جرم بسیار ریز و کم چطور میتوان آنها را عضو کاندیدای ماده تاریک دانست❓
⚡️ تعداد کل #نوترینوهای عالم 3 میلیون برابر تعدا د #نوکلئونها (پروتونها و نوترونها ) میباشد.
☑️ پس چگالی جرم کل ناشی از #نوترینو ها ممکنه 10 برابر چگالی جرمی #نوکلئونها باشد برای همین است که این ذرات میتوانند گزینه مناسبی برای ماده تاریک باشند.
👈 با این حال آشکار نمودن #نوترینو ها کار بسیار مشکلی است چرا که آنها با نیروی هسته ای قوی و الکترومغناطیس برهم کنش ندارند.
✅ #نوترینو ها بسته به جرم و سرعت حرکتشان به دو دسته تقسیم میشوند.
➖ #نوترینوی داغ و سرد. (یا بهتر است بگوییم ماده تاریک داغ و سرد )
➖ ماده تاریک داغ : شامل #نوترینوهایی است که با سرعت نزدیک به نور حرکت و 30%فراوانی #فوتونهای کیهان است.
➖ و به دلیل سبکی آنها جرم کل آنها در کیهان آنقدر نیست که بتواند ماده تاریک را شامل گردد.
💥 #نوترینوهای داغ نمیتوانند وجود ماده تاریک در ساختارهای کوچک و ساختار های اولیه کیهان را توضیح دهد
⚫️ ماده تاریک سرد : شامل #نوترینوهایی است که جرم سنگین دارند و باسرعت کمتری نسبت به نور هستند و جرمشان ممکنه ده ها مگا الکترون باشند.
✅ بسیاری از مدلهای دیگر ذراتی به نام wimp یا ویمپ را به کاندیدای ماده تاریک اضافه کردند ذراتی پرحجم با برهم کنش ضعیف.
⚛ @dr_nayeri ✍
Forwarded from دستیار
🅰 انرژی درمانی
⚡️ وقتی میگوئیم شخصی دارای انرژی است و با آن درمان هم میکند(❗️)
👈 اگر منظور انرژی الکترو مغناطیسی باشد که کاملا مشخص است این نوع انرژی بر انسانها هیچگونه تاثیری ندارد،
❌ اگر میکرد هیچکدام از ما حاضر به عکسبرداری درشدت مغناطیسی بسیار بالا نبودیم و اگر انرژی دیگری است،
👈 چرا مدعیان آن نمیآیند و آنرا به اثبات نمیرسانند و یا سادهتر از آن نمیآیند و به بیماران کل دنیا انرژی نمیدهند تا همگی درمان شوند⁉️
#پروفسور_علی_نیری
⚛ @dr_nayeri ✍
⚡️ وقتی میگوئیم شخصی دارای انرژی است و با آن درمان هم میکند(❗️)
👈 اگر منظور انرژی الکترو مغناطیسی باشد که کاملا مشخص است این نوع انرژی بر انسانها هیچگونه تاثیری ندارد،
❌ اگر میکرد هیچکدام از ما حاضر به عکسبرداری درشدت مغناطیسی بسیار بالا نبودیم و اگر انرژی دیگری است،
👈 چرا مدعیان آن نمیآیند و آنرا به اثبات نمیرسانند و یا سادهتر از آن نمیآیند و به بیماران کل دنیا انرژی نمیدهند تا همگی درمان شوند⁉️
#پروفسور_علی_نیری
⚛ @dr_nayeri ✍
🌐کانال پروفسور علی نیری🌐
Photo
🔘 داستان کشف مادهی تاریک
"قسمت پنجم"
✅ ماده تاریک نقش بسیار اساسی در رشد بذرهای اولیه و تشکیل ساختار اولیه کیهان دارد.
👈 به گونهای که بدون آن کهکشانهای امروزی نبودند.
💥 در کیهان اولیه جرم کاملا همگن از گازهای هیدروژن و هلیوم بود.
➖ برای شکل گیری ساختارها باید گازهای برخی مناطق در مقایسه با سایر قسمتها متراکم و چگالتر شوند.
🔹🔸 چگالی میانگین درون یک کهکشان تقریبا 1 میلیون برابر بیشتر از چگالی میانگین کیهان است.
👈 در نتیجه برای تشکیل کهکشانها و نواحی باید از گاز متراکم شود به گونه ای که چگالی باید بیشتر از چگالی زمینه گازی شود.
⚡️ چه عاملی باعث چگالش گاز در برخی نواحی شد❓
✅ پاسخ #گرانش است.
✔️ این نیرو میتواند باعث رشد غیر یکنواخت چگالی در محیط گازی گردد.
⚛ فرض کنید افت و خیزهای کوانتومی در اثر نوسانات کوانتومی در محیط کاملا یکنواخت اولیه بوجود آید.
➖ با گذشت زمان نیروی #گرانش باعث رشد این افت و خیزها ی کوچک شده بگونهای که بعد از مدتی برخی از نواحی چگالتر از نواحی مجاور خود میشدند.
✅ نواحی با #چگالی بیشتر دارای #گرانش بیشتری شده و باعث جذب ماده بیشتر میشود به این فرآیند “ #ناپایداری گرانشی ” گویند.
🔹 در واقع کلید ساختارهای امروزی حاصل از افت و خیزهای کوانتومی در ابتدای کیهان بوده است.
🔅 نحوه شکل گیری افت و خیزهای کوانتومی و چگال در کیهان اولیه چه بوده❓
✅ در واقع کیهان اولیه شامل #پرتون #نوترون و #الکترون تابش و مقداری زیادی ماده تاریک بوده است.
⚫️ تقریبا الان میدانیم ماده تاریک 10-100 برابر ماده مرئی و #نوکلئونهاست .
⚛ قبل از تشکیل اتمهای خنثی , #الکترونها #پروتونها به طور مستمر #فوتونها را جذب میکردند و نشر میدادند و بهمین دلیل نوسانات #چگالی در ماده معمولی باعث افت و خیزهایی در چگالی فوتونها میشود.
✅ یعنی نواحی که چگالتر است؛ #فوتون بیشتری جذب و گسیل میکند و ماده با تابش برهمکنش بیشتری دارد.
⚡️ از آنجا که #فوتونها با سرعت نور حرکت میکنند پس در هیچ مقیاسی تراکمی از انرژی تابشی نداریم.
☑️ با توجه به اینکه ماده معمولی و تابش خیلی با هم جفت شدند به نظر میرسد تراکم ماده معمولی نخواهیم داشت.
👈 نتیجه اینکه با جفت شدن تابش و ماده، افت و خیزهای چگالی نمیتواند رشد کند…
➖ پس ساختارهایی مثل کهکشانها نمیتوانند از ماده معمولی به تنهایی شکل بگیرند.
🔘 اینجاست که کلی ماجرا در دست ماده تاریک است. چگونه❓
🔸 در کیهان اولیه افت و خیزهای چگالی در ماده معمولی و تاریک وجود داشته است.
➖ چون تابش فقط با ماده معمولی جفت شده است با انبساط کیهان افت و خیزهای چگالی ماده تاریک متناسب با انبساط کیهان رشد خواهد کرد در حالیکه افت و خیزهای چگالی ماده تاریک هیچ...
👈 اما ماده معمولی اندکی رشد میکند.
🔘 بعد از آنکه اتمهای خنثی شکل گرفتند و ماده معمولی از تابش جدا شد اثرات گرانشی ماده تاریک وارد عمل میشود و باعث رشد افت و خیزهای چگالی ماده میشدند.
👈 بدین ترتیب افت و خیزهای چگالی در ماده معمولی و تاریک رشد و تا نهایتا ساختارهایی مثل کهکشانها شکل بگیرند.
⚛ میدانیم ذرات ماده تاریک بار الکتریکی ندارند از خودشان تابشی گسیل نمیدهند و برهمکنشی ندارند.
➖ پس تودهای از ماده تاریک که در کنار هم قرار گیرد نمیتواند انرژی از دست بدهد در نتیجه اندازه اش تغیری نمیکند؛
👈 اما این هاله باعث جذب ذرات اطراف خود میشود چرا که ذرات ماده معمولی در نیروی گرانش ماده تاریک به دام میافتد.
⚫️ ماده معمولی در چاه پتانسیل ماده تاریک گرفتار میگردد و چون ماده معمولی با تابش برهمکنش دارد پس علت نشر تابش سرد شده گاز نیز سرد میشود و دما و انرژی جنبشی کاهش میابد.
➖ به سمت پایینترین نقطه چاه پتانسیل ماده تاریک حرکت میکند اینگونه ماده معمولی در مرکز هاله ماده تاریک شکل میگیرد.
🔹 این تصویر با شواهد تجربی که امروز از توزیع ماده تاریک در اطراف کهکشانهاست کاملا سازگاری دارد.
🔘 اما انرژی تاریک چیست❓
👈 میدانیم در دهه 20 میلادی #ادوین_هابل کشف کرد کهکشانهای دیگری هستند که در حال دور شدن از ما هستند.
➖ تاقبل از آن همه فکر میکردیم که عالم ما تنها راهشیری و ایستا میباشد.
⚡️ حتی برای اثبات آن #انیشتین یک ثابت کیهانشناسی وارد معادلهاش کرد.
🔹 بعدها به انبساط کیهان پی بردیم.
👈 تا سال 1998 همه فکر میکردیم به علت گرانش و با توجه به #نسبیت_عام سرعت انبساط کیهان در حال کاهش است.
👈 اما انقلابی دیگر در ایده و نظر ما باعث شد بفهمیم انبساط کیهان شتابدار است
✅ یعنی عاملی ناشناخته “ #انرژی_تاریک ” بر خلاف گرانش در حال عمل کردن است.
"قسمت پنجم"
✅ ماده تاریک نقش بسیار اساسی در رشد بذرهای اولیه و تشکیل ساختار اولیه کیهان دارد.
👈 به گونهای که بدون آن کهکشانهای امروزی نبودند.
💥 در کیهان اولیه جرم کاملا همگن از گازهای هیدروژن و هلیوم بود.
➖ برای شکل گیری ساختارها باید گازهای برخی مناطق در مقایسه با سایر قسمتها متراکم و چگالتر شوند.
🔹🔸 چگالی میانگین درون یک کهکشان تقریبا 1 میلیون برابر بیشتر از چگالی میانگین کیهان است.
👈 در نتیجه برای تشکیل کهکشانها و نواحی باید از گاز متراکم شود به گونه ای که چگالی باید بیشتر از چگالی زمینه گازی شود.
⚡️ چه عاملی باعث چگالش گاز در برخی نواحی شد❓
✅ پاسخ #گرانش است.
✔️ این نیرو میتواند باعث رشد غیر یکنواخت چگالی در محیط گازی گردد.
⚛ فرض کنید افت و خیزهای کوانتومی در اثر نوسانات کوانتومی در محیط کاملا یکنواخت اولیه بوجود آید.
➖ با گذشت زمان نیروی #گرانش باعث رشد این افت و خیزها ی کوچک شده بگونهای که بعد از مدتی برخی از نواحی چگالتر از نواحی مجاور خود میشدند.
✅ نواحی با #چگالی بیشتر دارای #گرانش بیشتری شده و باعث جذب ماده بیشتر میشود به این فرآیند “ #ناپایداری گرانشی ” گویند.
🔹 در واقع کلید ساختارهای امروزی حاصل از افت و خیزهای کوانتومی در ابتدای کیهان بوده است.
🔅 نحوه شکل گیری افت و خیزهای کوانتومی و چگال در کیهان اولیه چه بوده❓
✅ در واقع کیهان اولیه شامل #پرتون #نوترون و #الکترون تابش و مقداری زیادی ماده تاریک بوده است.
⚫️ تقریبا الان میدانیم ماده تاریک 10-100 برابر ماده مرئی و #نوکلئونهاست .
⚛ قبل از تشکیل اتمهای خنثی , #الکترونها #پروتونها به طور مستمر #فوتونها را جذب میکردند و نشر میدادند و بهمین دلیل نوسانات #چگالی در ماده معمولی باعث افت و خیزهایی در چگالی فوتونها میشود.
✅ یعنی نواحی که چگالتر است؛ #فوتون بیشتری جذب و گسیل میکند و ماده با تابش برهمکنش بیشتری دارد.
⚡️ از آنجا که #فوتونها با سرعت نور حرکت میکنند پس در هیچ مقیاسی تراکمی از انرژی تابشی نداریم.
☑️ با توجه به اینکه ماده معمولی و تابش خیلی با هم جفت شدند به نظر میرسد تراکم ماده معمولی نخواهیم داشت.
👈 نتیجه اینکه با جفت شدن تابش و ماده، افت و خیزهای چگالی نمیتواند رشد کند…
➖ پس ساختارهایی مثل کهکشانها نمیتوانند از ماده معمولی به تنهایی شکل بگیرند.
🔘 اینجاست که کلی ماجرا در دست ماده تاریک است. چگونه❓
🔸 در کیهان اولیه افت و خیزهای چگالی در ماده معمولی و تاریک وجود داشته است.
➖ چون تابش فقط با ماده معمولی جفت شده است با انبساط کیهان افت و خیزهای چگالی ماده تاریک متناسب با انبساط کیهان رشد خواهد کرد در حالیکه افت و خیزهای چگالی ماده تاریک هیچ...
👈 اما ماده معمولی اندکی رشد میکند.
🔘 بعد از آنکه اتمهای خنثی شکل گرفتند و ماده معمولی از تابش جدا شد اثرات گرانشی ماده تاریک وارد عمل میشود و باعث رشد افت و خیزهای چگالی ماده میشدند.
👈 بدین ترتیب افت و خیزهای چگالی در ماده معمولی و تاریک رشد و تا نهایتا ساختارهایی مثل کهکشانها شکل بگیرند.
⚛ میدانیم ذرات ماده تاریک بار الکتریکی ندارند از خودشان تابشی گسیل نمیدهند و برهمکنشی ندارند.
➖ پس تودهای از ماده تاریک که در کنار هم قرار گیرد نمیتواند انرژی از دست بدهد در نتیجه اندازه اش تغیری نمیکند؛
👈 اما این هاله باعث جذب ذرات اطراف خود میشود چرا که ذرات ماده معمولی در نیروی گرانش ماده تاریک به دام میافتد.
⚫️ ماده معمولی در چاه پتانسیل ماده تاریک گرفتار میگردد و چون ماده معمولی با تابش برهمکنش دارد پس علت نشر تابش سرد شده گاز نیز سرد میشود و دما و انرژی جنبشی کاهش میابد.
➖ به سمت پایینترین نقطه چاه پتانسیل ماده تاریک حرکت میکند اینگونه ماده معمولی در مرکز هاله ماده تاریک شکل میگیرد.
🔹 این تصویر با شواهد تجربی که امروز از توزیع ماده تاریک در اطراف کهکشانهاست کاملا سازگاری دارد.
🔘 اما انرژی تاریک چیست❓
👈 میدانیم در دهه 20 میلادی #ادوین_هابل کشف کرد کهکشانهای دیگری هستند که در حال دور شدن از ما هستند.
➖ تاقبل از آن همه فکر میکردیم که عالم ما تنها راهشیری و ایستا میباشد.
⚡️ حتی برای اثبات آن #انیشتین یک ثابت کیهانشناسی وارد معادلهاش کرد.
🔹 بعدها به انبساط کیهان پی بردیم.
👈 تا سال 1998 همه فکر میکردیم به علت گرانش و با توجه به #نسبیت_عام سرعت انبساط کیهان در حال کاهش است.
👈 اما انقلابی دیگر در ایده و نظر ما باعث شد بفهمیم انبساط کیهان شتابدار است
✅ یعنی عاملی ناشناخته “ #انرژی_تاریک ” بر خلاف گرانش در حال عمل کردن است.
✅ گروه پروژه ابر نواختری کیهانی به مدت ده سال از سال 1988-1998 به بررسی ابرنواخترها پرداختند.
☑️ گروه دوم تیم ابرنواخترهایی با انتقال سرخ بالا نیز مطالعاتی داشتند.
⚡️ با تعیین فاصله ابرنواخترها و سرعت دور شدن آنها از هم دانشمندان امیدوار بودند سرنوشت کیهان را بیان کنند.
🔸🔹 نظریه #نسبیت_عام که در سال 1916 توسط #انیشتین مطرح شد
👈 میگفت جهان ما در حال انبساط است و این پیشگویی یک دهه قبل از مشاهدات و اثبات #هابل اتفاق افتاد ولی خود #انیشتین معتقد بود جهان ایستا است.
🔅 او بر این باور بود هندسه فضا زمان باید به وسیله محتوی ماده و انرژی موجود در آن تعیین شود.
👈 اما از آنجایی که ماده و انرژی به وسیله گرانش حرکت میکردند آنها باعث فروپاشی جهان در خود میشوند.
👈 برای همین #انیشتین برای مقابله با این مساله یک ثابت کیهانی برای تعادل به معادلهاش اضافه کرد.
🔹 بعد از اثبات انبساط کیهان #انیشتین این کار را بزرگترین اشتباه زندگیش نامید.
👈 اما با این حال این ثابت کیهانی در اواخر قرن 20 برای توضیح انبساط شتاب دار کیهان بازگشت.
👈 نه تنها اشتباه نبود بلکه شاهکار علمی بود؛
👈 که 80 سال پس از آن که وارد معادله شد به ارزش آن پی بردیم.
⚫️ در واقع سادهترین و اولین پیشنهاد برای انرژی تاریک همین ثابت کیهانشناسی #انیشتین بود؛
✅ که به این دلیل به این نام معروف است که چگالی انرژیاش در فضا زمان ثابت است.
🔘 انرژی تاریک زمانی بر کیهان حاکم میشود که ماده و گرانش انبساط چند میلیارد سال رقیق میشوند.
👈 برای همین ثابت کیهانشناسی آنقدر دیر یعنی بین 5-6 میلیارد سال پیش در کیهان غالب گرفت.
👆 در آن زمان نیروی گرانش ماده در مقایسه با انرژی تاریک به اندازه کافی ضعیف شده بود اما تا پیش از آن روندِ انبساط کیهان کند شونده بود.
✅ ثابت کیهانشناسی میتواند ریشه در انرژیِ خلا داشته باشد.
⚛ فضای خالی طبق قوانین مکانیک کوانتوم هرگز نمیتواند خالی باشد؛
👈 بلکه سوپ جوشانی از ذرات مجازی ماده و ضد ماده است(که پیوسته تشکیل و از بین میروند) و نوساناتی در انرژی خلا ایجاد میکنند.
☑️ انرژی وابسته به ثابت کیهان شناسی همان انرژی #نقطه_صفر میدان کوانتومی است.
⚛ #خلاءِ_میدان_کوانتومی دارای یک انرژی بسیار ریز از مرتبه #ثابت_پلانک ضربدر #فرکانس_زاویهای آن #میدان_کوانتومی است.
⚡️ با مجموع یابی روی همه فرکانسها میتوان انرژی کل خلا میدان کوانتومی را بدست آورد.
⚫️ ثابت کیهان شناسی به عنوان کاندیدای انرژی تاریک دارای دو شکل اساسی است :
✅ اول اینکه مشکل “میزان سازی دقیق” دارد
👈 یعنی که مقدار نظری چگالی انرژی وابسته به ثابت کیهان شناسی حدود 10به توان 121 مرتبه بزرگتر از مقدار تجربی مشاهده شده برای چگالی انرژی تاریک موجود در کیهان است.
🔹🔸 تا قبل از 1998 همه فکر میکردند ثابت کیهانشناسی #انیشتین برابر 0 است.
🔸 مشکل ثابت کیهان شناسی بعنوان انرژی تاریک نه تنها اینست که مقدارش با مقیاس های همه انرژیهای بنیادین در تناقض است.
🔹 پس نیاز به میزان سازی دقیق دارد بلکه این مقدار ویژه تقریبا یکسان با چگالی انرژی ماده موجود در کیهان است.
👈 یعنی انقباض تقریبی بین انرژی های ماده و خلا در جهانهای امروزی.
⚫️ در اوایل کیهان انرژی تاریک نزدیک به صفر بود و در زمان های بعدی کیهان را در بر گرفت.
✅✅ سوال مهم این است چرا انبساط شتاب دار کیهان در اوایل کیهان رخ نداده بود❓
✔️ مهمترین مشکل ثابت کیهان شناسی بای عامل “ #انرژی_تاریک ” اینست که چگالی انرژی تاریک مورد نیاز برای انبساط شتاب دار کیهان تفاوت بسیار زیادی دارد.
☑️ برای همین کیهانشناسان به دنبال کاندیدای دیگری هستند.
⚛ یکی از مشهورترین کاندیدای انرژی تاریک “ #میدان_های_ذره ای ” است.
👆 بر طبق این نظریه سرتاسر کیهان #میدان_های_ذره ای موجود است که باعث انبساط شتاب دار کیهان شده است.
⚛ کاندیدای دیگر جهان #هولوگرافیک است.
👆 این نظریه میگوید که اطلاعاتِ درون یک سیستم سه بعدی را میتوان روی یک سطح دو بعدی ذخیره کرد.
👆 در این نظریه فرض شده که منشا انرژی تاریک در واقع انرژی خلا در کیهان است که روی سطح دو بعدی که مرز جهان را تشکیل میدهد ذخیره شده است.
✅✅ کاندیدهای دیگری البته هستند ولی بیش از آن پیش نمیرویم.
👈 فقط باید اضافه کرد که برخی تئوریهای جدید هستند که میگویند #منشا_گرانش حاصل از یک #دنیای_موازی باعث ایجاد یک #انرژی_خلا شده است.
⚫️ انرژی تاریک 70 درصد کیهان ما را در بر گرفته است و از 5-6 میلیارد سال پیش یا شایدم بیشتر تاثیراتش را روی کیهان شروع کرد.
💥گردآوری و ترجمه : #آرش_آریامنش
⚛ @dr_nayeri ✍
☑️ گروه دوم تیم ابرنواخترهایی با انتقال سرخ بالا نیز مطالعاتی داشتند.
⚡️ با تعیین فاصله ابرنواخترها و سرعت دور شدن آنها از هم دانشمندان امیدوار بودند سرنوشت کیهان را بیان کنند.
🔸🔹 نظریه #نسبیت_عام که در سال 1916 توسط #انیشتین مطرح شد
👈 میگفت جهان ما در حال انبساط است و این پیشگویی یک دهه قبل از مشاهدات و اثبات #هابل اتفاق افتاد ولی خود #انیشتین معتقد بود جهان ایستا است.
🔅 او بر این باور بود هندسه فضا زمان باید به وسیله محتوی ماده و انرژی موجود در آن تعیین شود.
👈 اما از آنجایی که ماده و انرژی به وسیله گرانش حرکت میکردند آنها باعث فروپاشی جهان در خود میشوند.
👈 برای همین #انیشتین برای مقابله با این مساله یک ثابت کیهانی برای تعادل به معادلهاش اضافه کرد.
🔹 بعد از اثبات انبساط کیهان #انیشتین این کار را بزرگترین اشتباه زندگیش نامید.
👈 اما با این حال این ثابت کیهانی در اواخر قرن 20 برای توضیح انبساط شتاب دار کیهان بازگشت.
👈 نه تنها اشتباه نبود بلکه شاهکار علمی بود؛
👈 که 80 سال پس از آن که وارد معادله شد به ارزش آن پی بردیم.
⚫️ در واقع سادهترین و اولین پیشنهاد برای انرژی تاریک همین ثابت کیهانشناسی #انیشتین بود؛
✅ که به این دلیل به این نام معروف است که چگالی انرژیاش در فضا زمان ثابت است.
🔘 انرژی تاریک زمانی بر کیهان حاکم میشود که ماده و گرانش انبساط چند میلیارد سال رقیق میشوند.
👈 برای همین ثابت کیهانشناسی آنقدر دیر یعنی بین 5-6 میلیارد سال پیش در کیهان غالب گرفت.
👆 در آن زمان نیروی گرانش ماده در مقایسه با انرژی تاریک به اندازه کافی ضعیف شده بود اما تا پیش از آن روندِ انبساط کیهان کند شونده بود.
✅ ثابت کیهانشناسی میتواند ریشه در انرژیِ خلا داشته باشد.
⚛ فضای خالی طبق قوانین مکانیک کوانتوم هرگز نمیتواند خالی باشد؛
👈 بلکه سوپ جوشانی از ذرات مجازی ماده و ضد ماده است(که پیوسته تشکیل و از بین میروند) و نوساناتی در انرژی خلا ایجاد میکنند.
☑️ انرژی وابسته به ثابت کیهان شناسی همان انرژی #نقطه_صفر میدان کوانتومی است.
⚛ #خلاءِ_میدان_کوانتومی دارای یک انرژی بسیار ریز از مرتبه #ثابت_پلانک ضربدر #فرکانس_زاویهای آن #میدان_کوانتومی است.
⚡️ با مجموع یابی روی همه فرکانسها میتوان انرژی کل خلا میدان کوانتومی را بدست آورد.
⚫️ ثابت کیهان شناسی به عنوان کاندیدای انرژی تاریک دارای دو شکل اساسی است :
✅ اول اینکه مشکل “میزان سازی دقیق” دارد
👈 یعنی که مقدار نظری چگالی انرژی وابسته به ثابت کیهان شناسی حدود 10به توان 121 مرتبه بزرگتر از مقدار تجربی مشاهده شده برای چگالی انرژی تاریک موجود در کیهان است.
🔹🔸 تا قبل از 1998 همه فکر میکردند ثابت کیهانشناسی #انیشتین برابر 0 است.
🔸 مشکل ثابت کیهان شناسی بعنوان انرژی تاریک نه تنها اینست که مقدارش با مقیاس های همه انرژیهای بنیادین در تناقض است.
🔹 پس نیاز به میزان سازی دقیق دارد بلکه این مقدار ویژه تقریبا یکسان با چگالی انرژی ماده موجود در کیهان است.
👈 یعنی انقباض تقریبی بین انرژی های ماده و خلا در جهانهای امروزی.
⚫️ در اوایل کیهان انرژی تاریک نزدیک به صفر بود و در زمان های بعدی کیهان را در بر گرفت.
✅✅ سوال مهم این است چرا انبساط شتاب دار کیهان در اوایل کیهان رخ نداده بود❓
✔️ مهمترین مشکل ثابت کیهان شناسی بای عامل “ #انرژی_تاریک ” اینست که چگالی انرژی تاریک مورد نیاز برای انبساط شتاب دار کیهان تفاوت بسیار زیادی دارد.
☑️ برای همین کیهانشناسان به دنبال کاندیدای دیگری هستند.
⚛ یکی از مشهورترین کاندیدای انرژی تاریک “ #میدان_های_ذره ای ” است.
👆 بر طبق این نظریه سرتاسر کیهان #میدان_های_ذره ای موجود است که باعث انبساط شتاب دار کیهان شده است.
⚛ کاندیدای دیگر جهان #هولوگرافیک است.
👆 این نظریه میگوید که اطلاعاتِ درون یک سیستم سه بعدی را میتوان روی یک سطح دو بعدی ذخیره کرد.
👆 در این نظریه فرض شده که منشا انرژی تاریک در واقع انرژی خلا در کیهان است که روی سطح دو بعدی که مرز جهان را تشکیل میدهد ذخیره شده است.
✅✅ کاندیدهای دیگری البته هستند ولی بیش از آن پیش نمیرویم.
👈 فقط باید اضافه کرد که برخی تئوریهای جدید هستند که میگویند #منشا_گرانش حاصل از یک #دنیای_موازی باعث ایجاد یک #انرژی_خلا شده است.
⚫️ انرژی تاریک 70 درصد کیهان ما را در بر گرفته است و از 5-6 میلیارد سال پیش یا شایدم بیشتر تاثیراتش را روی کیهان شروع کرد.
💥گردآوری و ترجمه : #آرش_آریامنش
⚛ @dr_nayeri ✍
Forwarded from دستیار
💥 پیدایش نظریه مهبانگ
✅ در سال 1916 #البرت_انیشتین نظریه “ #نسبیت_عام ” را ارائه داد.
👆 این نظریه در مورد گرانش فقط نبود بلکه در مورد مفهوم فضا زمان نیز بود.
👈 نظریهای بود که نه تنها به ما میگفت اجسام در فضا چگونه حرکت میکنند بلکه به ما کمک میکرد بفهمیم #گیتی خود چگونه #فرگشت یا تکامل یافته است.
🔅 در همان سالها اعتقاد جامعه علمی بینالمللی بر این بود جهان ما ایستا است و شامل تنها یک کهکشان آنهم راه شیری است❗️
➖ و در ورای آن فضای بی انتها تیره و تهی است.
⚡️ در نظریه #انیشتین مانند نظریه #گرانش_نیوتون که پیش از وی بود...
➖ #گرانش یک نیروی ربایشی محض بین همه اجسام است و این نیرو دو جانبه است و باعث بهم خوردن نیز میشود…
👆 خوب این موضوع با “گیتی ایستا و ثابت” تضاد داشت.
✅ اکنون هر کسی غیر از مذهبیون تند رو میداند گیتی ایستا نیست بلکه در حال انبساط است و سنش حدود 13.72 میلیارد سال است که از مهبانگی غیر قابل باور داغ و چگال به وجود آمده است؛
👈 و اکنون در کیهان قابل مشاهده ما حداقل 100 میلیارد کهکشان وجود دارد.
🔹🔸 کسی که نخستین بار ایده و واژه #مهبانگ را ارائه کرد یک کشیش و فیزیکدان بلژیکی به نام “ #ژرژ_لومتر ” (Georges Lemaitre) بود…
👆 وی دارای دکتری از دانشگاه MIT نیز بود و در سال 1927 معادلات #نسبیت_انیشتین را حل کرد و گفت صددرصد گیتی در حال انبساط است این موضوع به مذاق #انیشتین خوش نیامد.
👈 بهر شکل #لومتر بر ایده خود پافشاری کرد و حتی گفت کیهان از نقطهای اتمی و اولین به وجود آمده است.
🔸 این وسط تنها کسی که کبکش خروس میخواند و جوگیر شده بود پاپ مسیحیت بود؛
👈 چرا که #ژرژ_لومتر علاوه بر دانشمند بودنش کشیش نیز بود.
💥 سریعا وی ایده #مهبانگ را به خالق ربط داد.
✍ از این باب #ژرژ_لومتر خطاب به پاپ مسیحیت آن دوران نامه زد و نوشت:
➖ تا جایی که میدانم چنین نظریه ای در بیرون از هر گونه امر #متافیزیکی و دینی نهفته است.
✅ #لومتر فهمیده بود چه مِهبانگی رخ داده باشد یا نه یک مساله علمی است نه الاهی.
👈 البته بسته به گرایش هر کسی میتوان همین مهبانگ را به تفاسیر مذهبی نیز ربط داد.
🔆 کسی که فهمید گیتی ما دارای کهکشان های دیگری هستند و که از ما در حال فاصله گرفتن هستند ستارهشناس آمریکایی “ #ادوین_هابل ” در سال 1929 با تلسکوپ #هوکر 100 اینچی خودش بر فراز قله #مانت_ویلسن دست پیدا کرد.
🔅 او فهمید کهکشانهای دوردست با سرعت زیادی از ما در حال دور شدن هستند.
👈 البته تحلیلها و محاسباتش در مورد سن کیهان اشتباهاتی فاحش داشت او سن کیهان را 1.5 میلیارد سال به دست آورد.
✅ در صورتیکه میدانیم همین زمین خودش 4 میلیارد سال سن دارد.
تقصیری نداشت.
☑️ بعد ها با استفاده از #ابرنواختر هایی که در یکصد سال یک بار در هر کهکشانی منفجر میشود توانستیم از آنها به عنوان نورسنجی استفاده کنیم و فواصل را تخمین بزنیم و محاسبه کنیم با اندازه گیری درخشندگی این #ابرنواخترها میتوان فهمید آنها و کهکشانشان چقدر از ما دور هستند.
✔️ آخرین #ابرنواختری که در راه شیری کهکشان خودمان منفجر شد 1604 توسط #یوهانس_کپلر دیده شد.
💥 تنها از یک مهبانگ داغ میتوانست عناصر سبک و چنین شتابی برای انبساط کیهان به دست آید اما بقیه عناصر سنگین و حیاتی از کجا آمدند❓
➖ آنها بعدها که ستاره ها شکل گرفتند و از انفجار ستارگان پدید آمدند و در عالم پراکنده شدند.
✅ بله ما موجودات و حیات روی زمین یا هر جای دیگر حاصل این انفجارهای ستارگان هستیم ما محصول گرد و غبار مرگ ستارگانیم.
🔅 اتمهای در بدن ما نیز روزی در کارگاه مرکزی ستارهها ساخته شده است.
👆 این یکی از شاعرانه ترین مفاهیم فیزیکی و واقعی در مورد کیهان و طبیعت است.
💥 خوب برای بیگ بنگ باید سند و مدرک دیگری باشد
✅ بله هست #تابش به جا مانده از انفجار اولیه که امروز آن را “ #تابش_ریز_موج_کیهانی ” یا COSMIC RADIATION و یا CMBR مینامیم.
👆 در واقع CMBR چیزی نیست جز کورسوی مهبانگ که به ما مستقیما اجازه میدهد به گذشته بنگریم و سرشت گیتی را زمانی که خیلی داغ تر از الان بوده و ساختارش را ببینیم.
⚡️ یکی از نکات عجیب در مورد #تابش_ریز_موج_کیهانی این است که دو دانشمند کاملا بی خبر این امواج رو کشف کردند آنهم در #نیوجرسی .
👆 آنها ابتدا فکر کردند این سیگنالی است از سمت #بیگانگان_فضایی ولی به هر طرفی که اندازه میگرفتند و رصد میکردند این امواج کاملا ثابت و منظم بود…
✅ همیشه این امواج جلوی چشممان بود و بی خبر از آن بودیم.
☑️ خواستگاه این تابش سن مشخصی دارد.
💥 به یاد آورید 13.72 میلیارد سال پیش وقتی مهبانگ شکل گرفت❗️
🔹🔸 برخی میگویند آیا میشود آنقدر به گذشته کیهان نگاه کرد و خیره شد که خود مهبانگ را تماشا کنیم.
👈 اگر میشد که عالی بود ولی خیر نمیشود…
⚛ @dr_nayeri ✍
✅ در سال 1916 #البرت_انیشتین نظریه “ #نسبیت_عام ” را ارائه داد.
👆 این نظریه در مورد گرانش فقط نبود بلکه در مورد مفهوم فضا زمان نیز بود.
👈 نظریهای بود که نه تنها به ما میگفت اجسام در فضا چگونه حرکت میکنند بلکه به ما کمک میکرد بفهمیم #گیتی خود چگونه #فرگشت یا تکامل یافته است.
🔅 در همان سالها اعتقاد جامعه علمی بینالمللی بر این بود جهان ما ایستا است و شامل تنها یک کهکشان آنهم راه شیری است❗️
➖ و در ورای آن فضای بی انتها تیره و تهی است.
⚡️ در نظریه #انیشتین مانند نظریه #گرانش_نیوتون که پیش از وی بود...
➖ #گرانش یک نیروی ربایشی محض بین همه اجسام است و این نیرو دو جانبه است و باعث بهم خوردن نیز میشود…
👆 خوب این موضوع با “گیتی ایستا و ثابت” تضاد داشت.
✅ اکنون هر کسی غیر از مذهبیون تند رو میداند گیتی ایستا نیست بلکه در حال انبساط است و سنش حدود 13.72 میلیارد سال است که از مهبانگی غیر قابل باور داغ و چگال به وجود آمده است؛
👈 و اکنون در کیهان قابل مشاهده ما حداقل 100 میلیارد کهکشان وجود دارد.
🔹🔸 کسی که نخستین بار ایده و واژه #مهبانگ را ارائه کرد یک کشیش و فیزیکدان بلژیکی به نام “ #ژرژ_لومتر ” (Georges Lemaitre) بود…
👆 وی دارای دکتری از دانشگاه MIT نیز بود و در سال 1927 معادلات #نسبیت_انیشتین را حل کرد و گفت صددرصد گیتی در حال انبساط است این موضوع به مذاق #انیشتین خوش نیامد.
👈 بهر شکل #لومتر بر ایده خود پافشاری کرد و حتی گفت کیهان از نقطهای اتمی و اولین به وجود آمده است.
🔸 این وسط تنها کسی که کبکش خروس میخواند و جوگیر شده بود پاپ مسیحیت بود؛
👈 چرا که #ژرژ_لومتر علاوه بر دانشمند بودنش کشیش نیز بود.
💥 سریعا وی ایده #مهبانگ را به خالق ربط داد.
✍ از این باب #ژرژ_لومتر خطاب به پاپ مسیحیت آن دوران نامه زد و نوشت:
➖ تا جایی که میدانم چنین نظریه ای در بیرون از هر گونه امر #متافیزیکی و دینی نهفته است.
✅ #لومتر فهمیده بود چه مِهبانگی رخ داده باشد یا نه یک مساله علمی است نه الاهی.
👈 البته بسته به گرایش هر کسی میتوان همین مهبانگ را به تفاسیر مذهبی نیز ربط داد.
🔆 کسی که فهمید گیتی ما دارای کهکشان های دیگری هستند و که از ما در حال فاصله گرفتن هستند ستارهشناس آمریکایی “ #ادوین_هابل ” در سال 1929 با تلسکوپ #هوکر 100 اینچی خودش بر فراز قله #مانت_ویلسن دست پیدا کرد.
🔅 او فهمید کهکشانهای دوردست با سرعت زیادی از ما در حال دور شدن هستند.
👈 البته تحلیلها و محاسباتش در مورد سن کیهان اشتباهاتی فاحش داشت او سن کیهان را 1.5 میلیارد سال به دست آورد.
✅ در صورتیکه میدانیم همین زمین خودش 4 میلیارد سال سن دارد.
تقصیری نداشت.
☑️ بعد ها با استفاده از #ابرنواختر هایی که در یکصد سال یک بار در هر کهکشانی منفجر میشود توانستیم از آنها به عنوان نورسنجی استفاده کنیم و فواصل را تخمین بزنیم و محاسبه کنیم با اندازه گیری درخشندگی این #ابرنواخترها میتوان فهمید آنها و کهکشانشان چقدر از ما دور هستند.
✔️ آخرین #ابرنواختری که در راه شیری کهکشان خودمان منفجر شد 1604 توسط #یوهانس_کپلر دیده شد.
💥 تنها از یک مهبانگ داغ میتوانست عناصر سبک و چنین شتابی برای انبساط کیهان به دست آید اما بقیه عناصر سنگین و حیاتی از کجا آمدند❓
➖ آنها بعدها که ستاره ها شکل گرفتند و از انفجار ستارگان پدید آمدند و در عالم پراکنده شدند.
✅ بله ما موجودات و حیات روی زمین یا هر جای دیگر حاصل این انفجارهای ستارگان هستیم ما محصول گرد و غبار مرگ ستارگانیم.
🔅 اتمهای در بدن ما نیز روزی در کارگاه مرکزی ستارهها ساخته شده است.
👆 این یکی از شاعرانه ترین مفاهیم فیزیکی و واقعی در مورد کیهان و طبیعت است.
💥 خوب برای بیگ بنگ باید سند و مدرک دیگری باشد
✅ بله هست #تابش به جا مانده از انفجار اولیه که امروز آن را “ #تابش_ریز_موج_کیهانی ” یا COSMIC RADIATION و یا CMBR مینامیم.
👆 در واقع CMBR چیزی نیست جز کورسوی مهبانگ که به ما مستقیما اجازه میدهد به گذشته بنگریم و سرشت گیتی را زمانی که خیلی داغ تر از الان بوده و ساختارش را ببینیم.
⚡️ یکی از نکات عجیب در مورد #تابش_ریز_موج_کیهانی این است که دو دانشمند کاملا بی خبر این امواج رو کشف کردند آنهم در #نیوجرسی .
👆 آنها ابتدا فکر کردند این سیگنالی است از سمت #بیگانگان_فضایی ولی به هر طرفی که اندازه میگرفتند و رصد میکردند این امواج کاملا ثابت و منظم بود…
✅ همیشه این امواج جلوی چشممان بود و بی خبر از آن بودیم.
☑️ خواستگاه این تابش سن مشخصی دارد.
💥 به یاد آورید 13.72 میلیارد سال پیش وقتی مهبانگ شکل گرفت❗️
🔹🔸 برخی میگویند آیا میشود آنقدر به گذشته کیهان نگاه کرد و خیره شد که خود مهبانگ را تماشا کنیم.
👈 اگر میشد که عالی بود ولی خیر نمیشود…
⚛ @dr_nayeri ✍
Forwarded from دستیار
✅ ما فقط گیتی جوانی را میتوانیم ببینیم که تنها 380 هزار سال سن دارد از آن قبلتر مقدور نیست.
☑️ بین ما و آن دوران دور گویی دیواری است.
✔️ از نظر قوانین فیزیکی
⚡️ البته نه دیوار فیزیکی که مثل دیوار اتاقتان باشد
➖ خیر
👈 وقتی به عمق کیهان نگاه کنیم در واقع گذشته کیهان را میبینیم؛
👈 آنهم نهایتا تا جایی که 300 هزار ساله است.
💥 وقتی گیتی داغ و چگال و جوان بوده است و دمایش 3000 درجه #کلوین بود آنقدر دما زیاد بود که اتمهای هستی را میتوانست به اجزای سازنده شان مثل #پروتون و #نوترون تبدیل کند.
✅ پیش از این زمان ماده خنثی ایی در کیهان نبود.
➖ ماده عادی در گیتی ساخته شده از #هستههای_اتمی و #الکترونها متشکل از #پلاسمایی فشرده از ذرات #برهم_کنشدهنده با #تابش بود.
🔘 پلاسما میتواند تابش را کدر کند.
🔹 #ذرات_باردار در #پلاسما میتونن #فوتونها را جذب کنند و آنها را گسیل کنند.
👈 به طوری که تابش در این محیط نمیتواند راحت گسیل کند.
👆 پس نمیتوان این قسمت از کیهان را دید.
💥 #گیتی از این زمان تا به الان با ضریب 1000 گسترش یافت تا سرد و خنک تر شد طوری که الان دمای کیهان 3 درجه بالای صفر #کلوین است .
🔸 اگر بتوانیم عکسی از آخرین رویه ی پراکندگی در کیهان بگیریم یعنی زمانی که #گیتی نوزاد 300 هزار ساله بود میتونیم همه ساختارهایی رو ببینیم که بعدها تبدیل به ستاره ها و کهکشانها شد
منبع: کتاب #گیتی_از_هیچ
💥 گردآوری و ترجمه : #آرش_آریامنش
⚛ @dr_nayeri ✍
☑️ بین ما و آن دوران دور گویی دیواری است.
✔️ از نظر قوانین فیزیکی
⚡️ البته نه دیوار فیزیکی که مثل دیوار اتاقتان باشد
➖ خیر
👈 وقتی به عمق کیهان نگاه کنیم در واقع گذشته کیهان را میبینیم؛
👈 آنهم نهایتا تا جایی که 300 هزار ساله است.
💥 وقتی گیتی داغ و چگال و جوان بوده است و دمایش 3000 درجه #کلوین بود آنقدر دما زیاد بود که اتمهای هستی را میتوانست به اجزای سازنده شان مثل #پروتون و #نوترون تبدیل کند.
✅ پیش از این زمان ماده خنثی ایی در کیهان نبود.
➖ ماده عادی در گیتی ساخته شده از #هستههای_اتمی و #الکترونها متشکل از #پلاسمایی فشرده از ذرات #برهم_کنشدهنده با #تابش بود.
🔘 پلاسما میتواند تابش را کدر کند.
🔹 #ذرات_باردار در #پلاسما میتونن #فوتونها را جذب کنند و آنها را گسیل کنند.
👈 به طوری که تابش در این محیط نمیتواند راحت گسیل کند.
👆 پس نمیتوان این قسمت از کیهان را دید.
💥 #گیتی از این زمان تا به الان با ضریب 1000 گسترش یافت تا سرد و خنک تر شد طوری که الان دمای کیهان 3 درجه بالای صفر #کلوین است .
🔸 اگر بتوانیم عکسی از آخرین رویه ی پراکندگی در کیهان بگیریم یعنی زمانی که #گیتی نوزاد 300 هزار ساله بود میتونیم همه ساختارهایی رو ببینیم که بعدها تبدیل به ستاره ها و کهکشانها شد
منبع: کتاب #گیتی_از_هیچ
💥 گردآوری و ترجمه : #آرش_آریامنش
⚛ @dr_nayeri ✍