@rahenow
565 subscribers
15.8K photos
10.4K videos
352 files
2.92K links
#راه_نو
انسان‌ها تا آگاه نشده‌اند هیچ‌گاه عصیان نمی‌کنند و تا عصیان نکنند نمیتوانند آگاه شوند.
Download Telegram
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
بهروز افخمی کارگردان سینما در مصاحبه‌ای خیزش سراسری مردم در ایران را «نمایش زودگذر خیابانی» خواند که در آن مردم فریب خوردند. او که در جشنواره تحریم شده فیلم فجر نیز به عنوان تهیه‌کننده شرکت می‌کند، اعتراضات آبان ۹۸ را نیز «شورش بنزین» نامید. 


@rahenow 🗿👈
بس که این ملت خر است

 



در سال ۱۳۵۹ شعری بین مردم دست به دست میشد بنام «بس که این ملت خر است» در آن زمان معلوم نشد که شاعر کیست ولی الان می‌دانیم که کار شاعر طنزپرداز معروف و با استعداد زنده یاد ناصر اجتهادی (از نویسندگان مجله فکاهی توفیق) بوده است!

جالب اینجاست که بعد از اینهمه سال هنوز هم  این شعر تازگی خود را حفظ کرده:

 

مملکت در دست مشتی خائن غارتگر است

iبس که این ملت خر است

 

حال روشنفکر بیچاره ز بد هم بد تر است

iبس که این ملت خر است

 

مغزها له شد به زیر سُم ملایان قم

وای در عصر اتم

صحبت عمامه و تسبیح و ریش و منبر است!!

iبس که این ملت خر است

 

هر که حرفی زد ز آزادی دهانش دوختند

جان ما را سوختند

حرف حق این روزها گویی گناه منکر است!!

iبس که این ملت خر است

 

مملکت افسوس برگشته به صدها سال پیش

حرف عمامه است و ریش

گوز من بر ریش هر چه شیخ در هر کشور است!!

iبس که این ملت خر است

 

خاک شهر قم گمان داری بشر می‌پرورد

تخم خر می‌پرورد!!

زانکه هر سو شیخکی بر منبری در عرعر است

iبس که این ملت خر است

 

ما که می‌دانیم حال شیخها در حجره‌ها

وای بر احوال ما

کز تف همدرسها ماتحتشان دائم تَر است

iبس که این ملت خر است

 

شیخ ریقوئی که دائم بود دنبال لواط

در پی فور و بساط

با فلانِ پاره‌اش، امروز یک شیر نر است

iبس که این ملت خر است

 

وانکه خیک گنده‌اش پر بود دائم از عرق

چونکه برگشته ورق

پیش چشم ملت اکنون بهتر از پیغمبر است

iبس که این ملت خر است

 

معده‌ی هر شیخ چون پر می‌شود از مال مفت

می‌شود گردن کلفت

چشمها انگار کور و گوشها گویی کر است

iبس که این ملت خر است

 

مملکت نابود شد با نقشه بیگانگان

های ای دیوانگان

ریده بر این مملکت این شیخ پشمالوی خوک

با گروهی کله پوک

هر یکی از دیگری ابله‌تر و جا کش‌تر است

iبس که این ملت خر است

 

می‌درَد دیوانه‌وار این مردم بیچاره را

های خرهای خدا

کشتن این خرس مردم‌خوار حج اکبر است

iبس که این ملت خر است

 

خویش را خوانده امام و مسلمین را امتش

چیست؟ دانی علتش؟

زانکه چون خر ملتی زین مفت‌خور فرمانبر است iبس که این ملت خر است

 

ای خوش آن روزی که بینم جمله را بالای دار بر درختان چنار در چنان روزی وطن از هر بهشتی خوش‌تر است بس که این ملت خر است

 

لطفا دوباره به سال انتشار این شعر پر مفهوم دقت کنید!! (سال ۱۳۵۹)

@rahenow 🗿👈
بس که این ملت خر است

در سال ۱۳۵۹ شعری بین مردم دست به دست میشد بنام «بس که این ملت خر است» در آن زمان معلوم نشد که شاعر کیست ولی الان می‌دانیم که کار شاعر طنزپرداز معروف و با استعداد زنده یاد ناصر اجتهادی (از نویسندگان مجله فکاهی توفیق) بوده است!

جالب اینجاست که بعد از اینهمه سال هنوز هم  این شعر تازگی خود را حفظ کرده:

@rahenow 🗿👈
هر چه فروپاشی یک امپراتوری نزدیک‌تر می‌شود، قوانین آن احمقانه‌تر می‌شود.

#مارکوس_تولیوس_سیسرو

@rahenow 🗿👈
دنبال وکیلی نباش که با قانون آشنا باشه؛دنبال وکیلی باش با قاضی آشنا باشه

این جمله از «محمود سعدانی» طنزپرداز مصری است.
سادات که بعد از عبدالناصر رئیس جمهور شد زندانیش کرد چون در طعنه به او گفته بود:
زمان اون قبلی از ترس می‌مردیم، زمان این یکی کم مانده از خنده بمیریم.
سادات از او خواست از سخره‌‌ی دولت دست بردارد.
پاسخ داد:
مضحکه‌ را شما تولید می‌کنید ما فقط بازگو می‌کنیم.
در رمانش (حمارالشرق) جمله‌‌ای دارد که؛ در جوامع ما وقتی معترض باشی بی‌بروبرگرد یکی از این سه‌چیز را از دست می‌دهی؛ یا شغلت را یا آزادی‌ات را یا زندگی و در بیشتر موارد هر سه را.
دهه‌ی‌۶۰رسم بود احزاب برای خود نام‌های اختصاری انتخاب می‌کردند او همزمان که در زندان بود اثر طنز خود [زمش] را به عنوان مانیفست حزبش نوشت. او به نوعی مرامنامه‌ احزاب مصری را به سخره گرفت؛ (زمش) به اختصار، یعنی اینجا برای بقای حزب و منافعت باید چشم بر فجایع کشورت ببندی
در «الولدالشقی» که اتوبیوگرافی اوست می‌گوید:
در تبعید که بودم فهمیدم؛
هر چه صدای سرودهای ملی بلندتر شود، شکست‌ها بیشتر شده
و هرچه رهبران را بیشتر بستایند، مردم در ذلت بیشتری دفن شده‌اند.

@rahenow 🗿👈
مردم اسير سرگذشت شخصی‌شانند. همه اعتقاد دارند هدف اين زندگی پيروی از يک برنامه است. کسی از خودش نمی‌پرسد که آيا اين برنامه خود اوست يا شخص ديگری آن را برايش ريخته. تجربه کسب می‌کنند، خاطره می‌اندوزند، مال جمع می‌کنند و نظرات ديگران را بر دوش می‌کشند که سنگين‌تر از حد توان آنهاست. بنابراين روياهای خودشان را از ياد می‌برند.

#پائولو_کوئلیو
از کتاب " زهیر "

@rahenow 🗿👈
زمستان سخت!

خبر ازمقاماتِ بالا رسید
که در غرب روز مبادا رسید

همانگونه که پیشگو گفته بود
زمستانِ سختِ اروپا رسید

بگو غربیان فکر هیزم کنند
دمای هوا تا به مِنها رسید

ولی انتظارات برعکس شد
خساراتِ آنجا به اینجا رسید!

تمامِ اروپا که قندیل بست
نوکِ چند قندیل تا ما رسید!

در این ماجرا گاز ما قطع شد
به صد جایمان سوزِ سرما رسید

اروپا که یخ زد، در این مملکت
تورم به سرحدِ اعلا رسید!

به آن جمعِ هیزم‌کشِ کودمغز!
بگو دودِ هیزم به ماها رسید

به کُفّارِ غربی دوصد عشق و حال
به ما کُمپلکسِ بلایا رسید!

به لطفِ عزیزانِ خرنعل‌کُن
لگد زد به ما هر کسی تا رسید

میانِ چپ و راست دعوا که شد
عموماً به ما فحشِ دعوا رسید!

خلاصه سرِ سفرهٔ انقلاب
به جز ما به هر پاپَتی جا رسید!

فقط حکمِ جان کندنِ ملت است
که با دستِ دولت به امضا رسید

خدایا به ایرانیان رحم کن
زمستان به هرجای دنیا رسید..

#شروین_سلیمانی
@rahenow 🗿👈
وآنچه خود داشت ز بیگانه تمنا می‌کرد!

🔹سمت راست - صادرات بانویی تاثیرگذار که برایش هزینه شده بود.
🔹سمت چپ - واردات بانویی تاثیرگذار با صرف هزینه.
@rahenow 🗿👈
دزدِ طلا گریخت ولی دزدِ گیوه نه!
دردا که در گلویِ گذر، پاسبان یکی‌ست...

#حسین_جنتی

@rahenow 🗿👈
واکنش عبدالرضا داوری «فعال رسانه‌ای اصولگرا» به اخراج مادر کیان پیرفلک از محل کارش:
ساواک هم از این کارها نمی‌کرد.

شهید مطهری بارها زندان ساواک رفته بود.
وقتی از زندان برمیگشت، دوباره میرفت دانشگاه تهران به تدریس ادامه میداد و حقوقش رو هم میگرفت.
شما روی ساواک و پهلوی رو هم سفید کردید.

محسن بیات‌زنجانی

@rahenow 🗿👈
میدونید چرا هیچ موج اعتراضی در فضای مجازی برای گرانی گوشت قرمز شکل نگرفت؟
چون از سبد بخش زیادی از خانوارها حذف شده و گرون شدنش دیگه لمس نمیشه
البته مخبر هم دیگه نمیره توی بازار بچرخه
صدا و سیما هم نمیره فروشگاه حساب کنه با اون یارانه چند ماه پیش، الان چه سبدی رو میشه جمع کرد.

@rahenow 🗿👈
♻️حکایت بازدید سر زده از غرفه های نمایشگاه



روزی ‏پوتین و همسرش هنگام افتتاح یک مرکز بزرگ تجاری در مسکو، وارد بخش‌ فروش گوشت آن مرکز می شوند
.
پوتین که بخش مذکور را بسیار تمیز و مرتب دیده بود؛ با محافظین خود به سمت غرفه قصابی رفته، شروع به صحبت با قصاب می کند
.
❗️پوتین: گوشت های گاو و گوسفند بد نیستند، کارها چطور پیش میره؟
▪️‏قصاب: در مجموع خوب است اما امروز حتی یک کیلو هم نتونستم بفروشم!
❗️پوتین: -چرا؟
▪️قصاب: چون شما از اینجا بازدید داشتید، از ورود مشتری به بازار ممانعت به عمل آمد...
❗️پوتین: -در این صورت من از تو گوشت می خرم! پس ۴ کیلو گوشت می تونی به من بدهی!؟
▪️قصاب: نه، نمی تونم، بفروشم!
❗️پوتین  برای چی نمی تونی بفروشی؟!
▪️‏قصاب: گفتند؛ شما می آیید، تمام چاقوهای ما را جمع کردند!
❗️رئیس جمهور: چاقو هم نباشه، می شه. این تکه گوشت رو به من بده!
▪️قصاب: باز هم نمی تونم بفروشم!
❗️رئیس جمهور: دوباره چی شد؟ چرا نمی فروشی؟!
▪️قصاب: چون که من قصاب نیستم! بلکه یک افسر از بخش امنیت، در پلیس حفاظت ریاست جمهوری هستم.
❗️‏رئیس جمهور با عصبانیت می گوید: برو فرمانده ات رو صدا کن!
▪️قصاب: اونا هاش اون جاست، تو غرفه ماهی فروشی داره ماهی می فروشه...

@rahenow 🗿👈
همیشه در قلب من!
_فراموشت نمی‌کنیم


@rahenow 🗿👈
قبله، حلقه چشم مستت!

@rahenow 🗿👈
انتقام هارد!


@rahenow 🗿👈
مدیریت زلزله و تبدیل شر به خیر

خدایا؛
شراب کهنه را از خم بیاور
خوشی را در دل مردم بیاور

نه اینکه زلزله اصلاً نیاور
بیاور؛ منتها در قم بیاور 😍

#حسن_شاه_رجب

کروکی دقیق محل جهت محکم کاری👆 😜
@rahenow 🗿👈
یکی از جالب توجه ترین اعداد بودجه در زمینه خودرو در سال آینده مالیات بر نقل و انتقال خودرو با ۲۳۵ % افزایش و مالیات شماره گذاری خودرو با یک جهش ۴۰۳% است

با توجه به عدم برآورد جهش قابل توجه در تولید خودرو و احتمال کاهش معاملات بدلیل افزایش نرخها این حد از افزایش برآرود درآمدهای مالیاتی نشان از احتمال حداقل چهار برابر شدن مالیات در بخش شماره گذاری و دو برابری در نقل و انتقال است

خدا سایه این مردم را از سر این کشور کم نکند - فعلا زحمت خرج مملکت با مردم عزیز است ...

@rahenow 🗿👈
اشتباه بزرگ و اساسی افرادِ طبقات عالیِ رنسانسِ کذائی، این بود که بجای ادامه هنر گذشته که از شعور دینی برخواسته بود، هنر بی ارزش را گذاشتند که هدفی جز لذت نداشت.

آنها هنری را ارزش نهادند و تشویق کردند که به هیچوجه شایستگی آن ارزش و تشویق را نداشت.

هنر در جامعه ما تا آن حد تباه شده است که هنرِ بد، نه تنها خوب به شمار می‌اید، بلکه مفهوم خود هنر نیز از میان رفته است.

#لئو_تولستوی
از کتاب " هنرچیست؟

@rahenow 🗿👈
مردم زلزله‌زده بی‌پناه رها شده‌اند، مثل همه این سال‌ها که مردم و منافع ملی برای حکومت اهمیتی نداشته‌است؛ به‌جای اینکه برای مردم عزیز «خوی» ماشین آب‌پاش، باتون و نیروی یگان ویژه بفرستید تا سرکوب بر امداد و نجات اولویت یابد، حداقل لوازم زیست اولیه را بفرستید تا مردم از گرسنگی، یخ‌زدگی و بی‌پناهی نمیرند.

این وظیفه حکومت است که رنج مردم را التیام دهد، شما نه تنها مرهم نیستید که درد و رنج مضاعفید برای مردم و ایران، باید پول بیت‌المال را برای مردم آسیب‌دیده و زلزله‌زده هزینه کنید، نه برای زیاده‌خواهی‌هایتان. شما خدمتگزار مردم هستید، به‌جای بازداشت زلزله‌زدگان، سربه‌زیر و شرمسار از عملکردتان به حرف‌ها و دردهایشان گوش دهید.

طرح از فهیم کارتون

Hosseinronaghi
@rahenow 🗿👈
🔴  عباس عبدی: چشم اندازی برای حل مشکلات نیست؛ با نوعی یکدندگی روبرو هستیم

عباس عبدی در روزنامه اعتماد به 3 موضوع جدی در شرایط حاضر پرداخته است.

وی نوشته است:

۱- اقتصاد؛ تورم و فقر
۲- سیاست خارجی؛ تنوع مشکلات و تنش‌ها
۳- سیاست داخلی؛ عدم تفاهم

سکوت یا شکسته و بسته حرف زدن مشکلی را حل نمی‌کند. این وظیفه همه ما است که در برابر خطاها و ضعف‌ها سکوت نکنیم و نظرات اصلاحی خود را بدهیم. این رفتار شکنندگی را بیشتر می‌کند. با این نیروهای مدیریتی، با این رسانه ناکارآمد، با این شکاف سیاسی و نبود چشم‌انداز، راه به جایی برده نخواهد شد. این‌گونه یکدندگی در برابر وضعیت جاری شکننده است و هر لحظه آبستن رویدادی است. باید ثبات و پایداری را جایگزین آن کرد.
خود دانید.

@rahenow 🗿👈