🔴 #معماری
#طاق_پیروزی در پاریس و در انتهای خیابان شانزلیزه قرار دارد. این بنا به افتخار سربازانی ساخته شده که در طول تاریخ و به ویژه در دوران حکومت ناپلئون جان خود را در راه فرانسه فدا کردهاند.
https://t.me/joinchat/AAAAAE5DraCayIXjcpNvyw
#طاق_پیروزی در پاریس و در انتهای خیابان شانزلیزه قرار دارد. این بنا به افتخار سربازانی ساخته شده که در طول تاریخ و به ویژه در دوران حکومت ناپلئون جان خود را در راه فرانسه فدا کردهاند.
https://t.me/joinchat/AAAAAE5DraCayIXjcpNvyw
🔴# من زندگي جاري را از زندگي معنوي جدا نمي دانم. آنها يكي هستند، از همديگر جدايي ناپذيرند. جدا ساختن اين دو زندگي از هم دو نيمه كردن بشريت است. زندگي يك وحدت است، وحدتي نظام يافته و جدايي ناپذير. هيچ چيزي برتر و هيچ چيزي پست تر نيست. هيچ سلسله مراتبي وجود ندارد. همه چيز برابر است. همه چيز در يك سطح قرار دارد. پس هيچ چيزي را نبايد كوبيد و هيچ چيزي را نبايد طرد كرد. البته همه چيز بايد دگرگون شود اما از راه عشق و شادماني و از راه خوشي و لذت. اگر بتواني رقص را به زندگي خود وارد كني، اگر هر لحظه از زندگي ات بتواند يك ترانه شود، اگر بتواند تجربه اي آهنگين شود، آنگاه خدا ناگزير در تو حضور مي يابد.
اشو
https://t.me/joinchat/AAAAAE5DraCayIXjcpNvyw
اشو
https://t.me/joinchat/AAAAAE5DraCayIXjcpNvyw
🔴# در بیمارستان کودکان لندن اتاق و دستگاه سیتی اسکن را به این شکل تزئین کردهاند تا بچهها نترسند !
به امید روزی که همهی بچههای دنیا سلامت باشند
https://t.me/joinchat/AAAAAE5DraCayIXjcpNvyw
به امید روزی که همهی بچههای دنیا سلامت باشند
https://t.me/joinchat/AAAAAE5DraCayIXjcpNvyw
🔴#یاد-نیاکان
"فرخان" نام يك سردار ايرانى بود که ۲۰ هزار تن از سپاه اعراب بدوی که به جنگ طبرستان رفته بودند را در گردنه های کوهستانی دماوند گرفتار نمود و به قتل رساند. چنين نقل شده كه حتی یک تن نیز زنده نماند تا خبر شکست را ببرد.
از كتاب "ايران پس از اسلام" #استادعبدالحسین زرين كوب
https://t.me/joinchat/AAAAAE5DraCayIXjcpNvyw
"فرخان" نام يك سردار ايرانى بود که ۲۰ هزار تن از سپاه اعراب بدوی که به جنگ طبرستان رفته بودند را در گردنه های کوهستانی دماوند گرفتار نمود و به قتل رساند. چنين نقل شده كه حتی یک تن نیز زنده نماند تا خبر شکست را ببرد.
از كتاب "ايران پس از اسلام" #استادعبدالحسین زرين كوب
https://t.me/joinchat/AAAAAE5DraCayIXjcpNvyw
🔴# فقیری از کنار دکان کبابی میگذشت
دید کبابی گوشت ها را در سیخ کرده و به روی آتش نهاده باد میزد و بوی کباب در بازار پیچیده بود
فقیری گرسنه بود و سکه ای نداشت پس تکه نانی از توبره اش در آورد و در مسیر دود کباب گرفته به دهان گذاشت.
به همین ترتیب چند تکه نان خورد و براه افتاد
کباب فروش که او را دیده بود به سرعت از دکان خارج شده دست او را گرفت و گفت : کجا؟
پول دود کبابی را که خورده ای بده
رندی آنجا حاضر بود و دید که فقیر التماس میکند دلش سوخت و جلو رفته به کبابی گفت : این مرد را رها کن
من پول دود کبابی را که او خورده میدهم. کباب فروش قبول کرد .
مرد کیسه پولش را در آورد و زیر گوش کبابی شروع به تکان دادن کرد و صدای جرینک جرینگ سکه ها به گوش کبابی خورد و بعد به او گفت : بیا این هم صدای پول دودی که آن مرد خورده
بشمار و تحویل بگیر.
کباب فروش گفت : این چه پول دادن است؟
گفت : کسی که دود کباب را بفروشد باید صدای سکه را تحویل بگیرد
👤 امثال و حکم
https://t.me/joinchat/AAAAAE5DraCayIXjcpNvyw
دید کبابی گوشت ها را در سیخ کرده و به روی آتش نهاده باد میزد و بوی کباب در بازار پیچیده بود
فقیری گرسنه بود و سکه ای نداشت پس تکه نانی از توبره اش در آورد و در مسیر دود کباب گرفته به دهان گذاشت.
به همین ترتیب چند تکه نان خورد و براه افتاد
کباب فروش که او را دیده بود به سرعت از دکان خارج شده دست او را گرفت و گفت : کجا؟
پول دود کبابی را که خورده ای بده
رندی آنجا حاضر بود و دید که فقیر التماس میکند دلش سوخت و جلو رفته به کبابی گفت : این مرد را رها کن
من پول دود کبابی را که او خورده میدهم. کباب فروش قبول کرد .
مرد کیسه پولش را در آورد و زیر گوش کبابی شروع به تکان دادن کرد و صدای جرینک جرینگ سکه ها به گوش کبابی خورد و بعد به او گفت : بیا این هم صدای پول دودی که آن مرد خورده
بشمار و تحویل بگیر.
کباب فروش گفت : این چه پول دادن است؟
گفت : کسی که دود کباب را بفروشد باید صدای سکه را تحویل بگیرد
👤 امثال و حکم
https://t.me/joinchat/AAAAAE5DraCayIXjcpNvyw
🔴# کار صفر، قرار گرفتن در کنار عدد هاست که ارزش اونا رو بالا ببره؛
دوست ندارم صفر باشی و کارو بارت بالا بردن ارزش دیگران باشه؛
بذار بقیه صفرت باشن...
https://t.me/joinchat/AAAAAE5DraCayIXjcpNvyw
دوست ندارم صفر باشی و کارو بارت بالا بردن ارزش دیگران باشه؛
بذار بقیه صفرت باشن...
https://t.me/joinchat/AAAAAE5DraCayIXjcpNvyw
🔴# خمیر دندان کلوزاپ گرفته ایم....
بوی ویکس می دهد. ..
بوی زانو درد مادربزرگ. ..
دهانم از بوی 13 سال پیش پر شده....
همیشه به رویش می آوردیم ..
و غر می زدیم ...
که بوی ویکس خانه را برداشته ...
و طفلکی هر بار کودکانه انکار می کرد...
که ویکس نمی مالد...
دزدکی می رفت توی اتاقش ...
و ویکس می مالید به زانوهاش.
قوطی لاجوردی رنگ ویکس را ...
زیر لباسها توی کمدش مخفی می کرد،
شبیه شیئی قیمتی، ...
معجونی مخفی و شفابخش...
مادربزرگ تا آخرین نفس ...
به جادوی ویکس باور داشت.
ما تا آخرین لحظه ...
از بوی ویکس گریزان بودیم ...
و حالا 13 سال است ...
که مادربزرگ دیگر بین ما نیست ...
و خاطره اش ناگهان ...
با بوی خمیردندان برایم زنده شده. ..
با دهن پر از کف...
رو به روی آینه دستشویی ایستاده ام.
از رایحه ی تند ویکس انباشته شده ام...
و به درد فکر می کنم...
به پیری. به زوال. ...
به قدرت بوها در زنده کردن مردگان....
زنده کردن یادشان ...
و حتی خودشان....
دهانم بوی زانو درد می دهد...
دندان هایم در کف و حباب گذشته ...
غرق شده اند...
https://t.me/joinchat/AAAAAE5DraCayIXjcpNvyw
بوی ویکس می دهد. ..
بوی زانو درد مادربزرگ. ..
دهانم از بوی 13 سال پیش پر شده....
همیشه به رویش می آوردیم ..
و غر می زدیم ...
که بوی ویکس خانه را برداشته ...
و طفلکی هر بار کودکانه انکار می کرد...
که ویکس نمی مالد...
دزدکی می رفت توی اتاقش ...
و ویکس می مالید به زانوهاش.
قوطی لاجوردی رنگ ویکس را ...
زیر لباسها توی کمدش مخفی می کرد،
شبیه شیئی قیمتی، ...
معجونی مخفی و شفابخش...
مادربزرگ تا آخرین نفس ...
به جادوی ویکس باور داشت.
ما تا آخرین لحظه ...
از بوی ویکس گریزان بودیم ...
و حالا 13 سال است ...
که مادربزرگ دیگر بین ما نیست ...
و خاطره اش ناگهان ...
با بوی خمیردندان برایم زنده شده. ..
با دهن پر از کف...
رو به روی آینه دستشویی ایستاده ام.
از رایحه ی تند ویکس انباشته شده ام...
و به درد فکر می کنم...
به پیری. به زوال. ...
به قدرت بوها در زنده کردن مردگان....
زنده کردن یادشان ...
و حتی خودشان....
دهانم بوی زانو درد می دهد...
دندان هایم در کف و حباب گذشته ...
غرق شده اند...
https://t.me/joinchat/AAAAAE5DraCayIXjcpNvyw
🔴# گرسنگی / #کته_کلویتس / ۱۹۲۳ میلادی / #اکسپرسیونیسم
«تفاوتِ میانِ ثروتمندترین افراد و فقیرترینِ آنها، فقط یک روز گرسنگی و یک ساعت تشنگی است.»
#جبران_خلیل_جبران ماسه و کف / ۱۹۲۶ میلادی /
https://t.me/joinchat/AAAAAE5DraCayIXjcpNvyw
«تفاوتِ میانِ ثروتمندترین افراد و فقیرترینِ آنها، فقط یک روز گرسنگی و یک ساعت تشنگی است.»
#جبران_خلیل_جبران ماسه و کف / ۱۹۲۶ میلادی /
https://t.me/joinchat/AAAAAE5DraCayIXjcpNvyw
🔴#دنیا پر از شگفتی ها و رازهاست. فکر می کنیم آدم های نزدیکمان را می شناسیم، اما زمان با خودش چیزهایی می آورد که می فهمیم کمتر از آنچه فکر می کردیم می دانیم؛ یعنی تقریبا هیچ. همیشه بخش بزرگتر حقیقت در سایه قرار دارد. حتی اگر بخش روشن بزرگتر شود باز هم برد با سایه هاست.
#قلبی_به_این_سپیدی
#خابیر_ماریاس
🎨غروب در خیابان کارل یهان( Evening on Karl Johan Street)/رنگ روغنی روی بوم/ 121×85 سانتی متر/مجموعه ی خصوصی برگن/1893
توصیحات: در نقاشی های مونک مثل نقاشی های گوگن رنگ و فرم به معادل های تصویری عواطف تبدیل میشوند.در خودانگاره و جهان بینی فاجعه امیزی که در قالب پیکرهای بی حرکت غروب در خیابان کارل یهان رویاروی ما قرار میگیرد، به احتمال زیاد رومانتیسم سیاه سمبولیست ها را باز میشناسیم،ولی در تصاویر مونک بار ادبی ان به دور افکنده شده است.این تجربه نه صرفا از طریق نماد،بلکه همچنین با فرم تصویری صورت میگیرد،و به عبارت دیگر تجربه ای حسی و در نتیجه واقعی است
#ادواردمونک#اکسپرسیونیسم
https://t.me/joinchat/AAAAAE5DraCayIXjcpNvyw
#قلبی_به_این_سپیدی
#خابیر_ماریاس
🎨غروب در خیابان کارل یهان( Evening on Karl Johan Street)/رنگ روغنی روی بوم/ 121×85 سانتی متر/مجموعه ی خصوصی برگن/1893
توصیحات: در نقاشی های مونک مثل نقاشی های گوگن رنگ و فرم به معادل های تصویری عواطف تبدیل میشوند.در خودانگاره و جهان بینی فاجعه امیزی که در قالب پیکرهای بی حرکت غروب در خیابان کارل یهان رویاروی ما قرار میگیرد، به احتمال زیاد رومانتیسم سیاه سمبولیست ها را باز میشناسیم،ولی در تصاویر مونک بار ادبی ان به دور افکنده شده است.این تجربه نه صرفا از طریق نماد،بلکه همچنین با فرم تصویری صورت میگیرد،و به عبارت دیگر تجربه ای حسی و در نتیجه واقعی است
#ادواردمونک#اکسپرسیونیسم
https://t.me/joinchat/AAAAAE5DraCayIXjcpNvyw
🔴# پاسخ کودکان دبستانی به سئوال : اگر به جای پدرتان بودید چه میکردید !؟🤔
جواب ها بسیار جالب و تأمل برانگیزه !
https://t.me/joinchat/AAAAAE5DraCayIXjcpNvyw
جواب ها بسیار جالب و تأمل برانگیزه !
https://t.me/joinchat/AAAAAE5DraCayIXjcpNvyw
🌿🌸🌿🌸🌿🌸🌿🌸🌿🌸🌿🌸🌿🌸🌿🌸
📚🤔
🔴#تلنگر
حدود ۱۶۰ سال پیش ملک التجار روسیه یک دست چای خوری برای امیر کبیر تحفه فرستاد.
امیر اندیشید که آیا صنعت گران زبردست ایرانی می توانند نظیرش را بسازند؟
سالها بعد در ایام نوروز جمعی در باغ چهل ستون اصفهان به تفریح نشسته بودند در این بین گدایی پیش آمد و درخواست کمک نمود و گفت:
من واقعا گدا نیستم سرگذشتی دارم اگر حوصله ی شنیدن دارید برایتان تعریف کنم.
او گفت: در زمان صدارت امیر کبیر یک روز حاکم اصفهان صنعت گران شهر را احضار کرد. گفت آیا میتوانید کسی را که در میان شما از همه استادتر است معرفی کنید.
صنعتگران مرا معرفی کردند.
حاکم گفت: امیرکبیر برای انجام کار مهمی تو را به تهران خواسته است و من در تهران به حضور امیر رسیدم. سماوری نزد امیر بود او سماور را آب و آتش نمود و تمام اجزاء سماور را بیانکرد و گفت: میتوانی سماوری مانند این بسازی؟
من تا آن زمان سماور ندیده بودم جلو رفتم و پس از ملاحظه گفتم بله می توانم.
امیر گفت این سماور را ببر، مانندش را بساز و بیاور.
من سماور را برداشتم مشغول شدم پس از اتمام کار سماور ساخته شده را نزد امیر بردم و مورد پسند واقع شد. امیر پرسید این سماور با مزد و مصالح به چه قیمت تمام شده است؟ من عرض کردم روی هم رفته ۱۵ ریال. امیر دستور داد تا امتیاز نامه ای برای من بنویسند که فن سماور سازی به طور کلی برای مدت ۱۶ سال منحصر به من باشد و بهای فروش هر سماور را ۲۵ ریال تعیین کرد.
پس از صدور این فرمان گفت به حاکم اصفهان دستور دادم که وسایل کارت را از هر جهت فراهم نماید.
در بازگشت به اصفهان بسرعت مشغول کار شده و چند نفر را نیز استخدام کردم و مجموعا مبلغ۲۰۰ تومان خرج شد. اما هنوز مشغول کار نشده بودم که از طرف حکومت به دنبال من آمدند من را همچون دزدان نزد حاکم بردند.
تا چشم حاکم به من افتاد با خشونت گفت: میرزا تقی خان امیر کبیر از صدارت خلع شده و دیگر کاره ای نیست. تو باید هر چه زودتر مبلغ ۲۰۰ تومان را به خزانه ی دولت برگردانی.
در آن هنگام من پولی نداشتم پس دستور مصادره اموال من صادر شد. با این وجود بیش از ۱۷۰ تومان فراهم نشد. برای ۳۰ تومان دیگر مرا سر بازار برده و در انظار مردم چوب زدند تا اینکه مردم ترحم کرده و سکه های پول را به سوی من که مشغول چوب خوردن بودم پرتاب کردند. سرانجام آن ۳۰ تومان هم پرداخت شد. اما به خاطر آن چوبها و صدمات چشم هایم تقریبا نابینا شده و دیگر نمیتوانم به کارگری مشغول شوم از این رو به گدایی افتادم....
این حکایت دویست ساله ماست که با تغییر اشخاص و حاکمان کل زیر ساخت هایمان را شخم میزنیم !!!
هرکه شد خام، بهصد شعبده خوابش کردند
هرکه در خواب نشد، خانه خرابش کردند...
بازی اهل سیاست که فریبست و دروغ
خدمتِ خلقِ ستمدیده، خطابش کردند...
اول کار بسی وعدهیِ شیرین دادند
آخرش تلخ شد و نقشِ بر آبش کردند...
آنچه گفتند شود سرکهیِ نیکو و حلال
در نهانخانهیِ تزویر، شرابش کردند...
پشت دیوار خری داغ نمودند و به ما
وصفِ آن طعم دلانگیز کبابش کردند...
سالها هرچه که رِشتیم به امّید و هوس
بر سرِ دارِ مجازات، طنابش کردند...
گفته بودند که سازیم، وطن همچو بهشت
دوزخی پر ز بلایا و عذابش کردند...
زِ که نالیم که شد غفلت و نادانیِ ما
آنچه سرمایهیِ ایجاد سرابش کردند...
لب فروبسته ز دردیم و پشیمانی و غم
گرچه خرسندی و تسلیم، حسابش کردند...
فرخی یزدی
https://t.me/joinchat/AAAAAE5DraCayIXjcpNvyw
🌿🌸🌿🌸🌿🌸🌿🌸🌿🌸🌿🌸🌿🌸🌿🌸
📚🤔
🔴#تلنگر
حدود ۱۶۰ سال پیش ملک التجار روسیه یک دست چای خوری برای امیر کبیر تحفه فرستاد.
امیر اندیشید که آیا صنعت گران زبردست ایرانی می توانند نظیرش را بسازند؟
سالها بعد در ایام نوروز جمعی در باغ چهل ستون اصفهان به تفریح نشسته بودند در این بین گدایی پیش آمد و درخواست کمک نمود و گفت:
من واقعا گدا نیستم سرگذشتی دارم اگر حوصله ی شنیدن دارید برایتان تعریف کنم.
او گفت: در زمان صدارت امیر کبیر یک روز حاکم اصفهان صنعت گران شهر را احضار کرد. گفت آیا میتوانید کسی را که در میان شما از همه استادتر است معرفی کنید.
صنعتگران مرا معرفی کردند.
حاکم گفت: امیرکبیر برای انجام کار مهمی تو را به تهران خواسته است و من در تهران به حضور امیر رسیدم. سماوری نزد امیر بود او سماور را آب و آتش نمود و تمام اجزاء سماور را بیانکرد و گفت: میتوانی سماوری مانند این بسازی؟
من تا آن زمان سماور ندیده بودم جلو رفتم و پس از ملاحظه گفتم بله می توانم.
امیر گفت این سماور را ببر، مانندش را بساز و بیاور.
من سماور را برداشتم مشغول شدم پس از اتمام کار سماور ساخته شده را نزد امیر بردم و مورد پسند واقع شد. امیر پرسید این سماور با مزد و مصالح به چه قیمت تمام شده است؟ من عرض کردم روی هم رفته ۱۵ ریال. امیر دستور داد تا امتیاز نامه ای برای من بنویسند که فن سماور سازی به طور کلی برای مدت ۱۶ سال منحصر به من باشد و بهای فروش هر سماور را ۲۵ ریال تعیین کرد.
پس از صدور این فرمان گفت به حاکم اصفهان دستور دادم که وسایل کارت را از هر جهت فراهم نماید.
در بازگشت به اصفهان بسرعت مشغول کار شده و چند نفر را نیز استخدام کردم و مجموعا مبلغ۲۰۰ تومان خرج شد. اما هنوز مشغول کار نشده بودم که از طرف حکومت به دنبال من آمدند من را همچون دزدان نزد حاکم بردند.
تا چشم حاکم به من افتاد با خشونت گفت: میرزا تقی خان امیر کبیر از صدارت خلع شده و دیگر کاره ای نیست. تو باید هر چه زودتر مبلغ ۲۰۰ تومان را به خزانه ی دولت برگردانی.
در آن هنگام من پولی نداشتم پس دستور مصادره اموال من صادر شد. با این وجود بیش از ۱۷۰ تومان فراهم نشد. برای ۳۰ تومان دیگر مرا سر بازار برده و در انظار مردم چوب زدند تا اینکه مردم ترحم کرده و سکه های پول را به سوی من که مشغول چوب خوردن بودم پرتاب کردند. سرانجام آن ۳۰ تومان هم پرداخت شد. اما به خاطر آن چوبها و صدمات چشم هایم تقریبا نابینا شده و دیگر نمیتوانم به کارگری مشغول شوم از این رو به گدایی افتادم....
این حکایت دویست ساله ماست که با تغییر اشخاص و حاکمان کل زیر ساخت هایمان را شخم میزنیم !!!
هرکه شد خام، بهصد شعبده خوابش کردند
هرکه در خواب نشد، خانه خرابش کردند...
بازی اهل سیاست که فریبست و دروغ
خدمتِ خلقِ ستمدیده، خطابش کردند...
اول کار بسی وعدهیِ شیرین دادند
آخرش تلخ شد و نقشِ بر آبش کردند...
آنچه گفتند شود سرکهیِ نیکو و حلال
در نهانخانهیِ تزویر، شرابش کردند...
پشت دیوار خری داغ نمودند و به ما
وصفِ آن طعم دلانگیز کبابش کردند...
سالها هرچه که رِشتیم به امّید و هوس
بر سرِ دارِ مجازات، طنابش کردند...
گفته بودند که سازیم، وطن همچو بهشت
دوزخی پر ز بلایا و عذابش کردند...
زِ که نالیم که شد غفلت و نادانیِ ما
آنچه سرمایهیِ ایجاد سرابش کردند...
لب فروبسته ز دردیم و پشیمانی و غم
گرچه خرسندی و تسلیم، حسابش کردند...
فرخی یزدی
https://t.me/joinchat/AAAAAE5DraCayIXjcpNvyw
🌿🌸🌿🌸🌿🌸🌿🌸🌿🌸🌿🌸🌿🌸🌿🌸
Telegram
Book_iran_city
📚#معرفی_کتاب
🎨#معرفی_نقاشی
🎼#موسیقی_ناب
📜#اشعار_ناب
📰#سخنان_بزرگان
📽#دیالوگ_سینما
📷#عکس_نوشته
🎨#معرفی_نقاشی
🎼#موسیقی_ناب
📜#اشعار_ناب
📰#سخنان_بزرگان
📽#دیالوگ_سینما
📷#عکس_نوشته
🔴#☔️ آشنایی با جشنهای ایرانی
☔️ جشن نیران
🌦🌦 "جشن نیران"، واپسین جشن از جشنهای پرشمار دیماه، در "انارام روز"، برابر با سیام دی در ایران باستان برگزار میشد و جشنی شاد برای ستایش باران و نمادی از آفریدن و زندگی بخشیدن بود. یک گمان این است که آیین آب پاشیدن از بازماندههای جشن نیران باشد.
ویژگی جشنهای دیماه این است که با افسانهها و رویدادهای ماندگار ایران باستان پیوند دارند.
🌨🌨 دربارهی پیدایش این جشن گفته میشود که در زمان "پیروز ساسانی" ایران را خشکسالی فراگرفت و همه چشمبهراه باران بودند تا اینکه در این روز در جایی بهنام "دهکام پیروز"(در استان پارس کنونی و یا ایلام)، چکههای باران بر زمین فروریختند، شاه به آرزویش رسید و مردم شادی و پایکوبی کردند. از اینرو "جشن نیران"، جشنی برای یادآوری پایان یافتن تنگدستی و خشکسالی و آغاز رویش و فراوانی است. آب پاشیدن روی زمین و آتش افروختن از آیینهای این جشن بود.
#جشن_های_ایرانی #دیگان #جشن_نیران
#جشن-نیران
#پیشاپیش
#بر-شما
#مبارک
https://t.me/joinchat/AAAAAE5DraCayIXjcpNvyw
☔️ جشن نیران
🌦🌦 "جشن نیران"، واپسین جشن از جشنهای پرشمار دیماه، در "انارام روز"، برابر با سیام دی در ایران باستان برگزار میشد و جشنی شاد برای ستایش باران و نمادی از آفریدن و زندگی بخشیدن بود. یک گمان این است که آیین آب پاشیدن از بازماندههای جشن نیران باشد.
ویژگی جشنهای دیماه این است که با افسانهها و رویدادهای ماندگار ایران باستان پیوند دارند.
🌨🌨 دربارهی پیدایش این جشن گفته میشود که در زمان "پیروز ساسانی" ایران را خشکسالی فراگرفت و همه چشمبهراه باران بودند تا اینکه در این روز در جایی بهنام "دهکام پیروز"(در استان پارس کنونی و یا ایلام)، چکههای باران بر زمین فروریختند، شاه به آرزویش رسید و مردم شادی و پایکوبی کردند. از اینرو "جشن نیران"، جشنی برای یادآوری پایان یافتن تنگدستی و خشکسالی و آغاز رویش و فراوانی است. آب پاشیدن روی زمین و آتش افروختن از آیینهای این جشن بود.
#جشن_های_ایرانی #دیگان #جشن_نیران
#جشن-نیران
#پیشاپیش
#بر-شما
#مبارک
https://t.me/joinchat/AAAAAE5DraCayIXjcpNvyw
🔴#ملت عشق از همه دینها جداست
عاشقان را ملت و مذهب خداست
مولانا
https://t.me/joinchat/AAAAAE5DraCayIXjcpNvyw
عاشقان را ملت و مذهب خداست
مولانا
https://t.me/joinchat/AAAAAE5DraCayIXjcpNvyw
🔴# تو با شرافتی اگر
آبروی دیگران را مانند
آبروی خودت محترم بدانی
تو آزادی، اگر
خودت را کنترل کنی، نه دیگران را
تو مهربانی، اگر
وقتی دیگران مرتکب اشتباهی میشوند،
آنها را ببخشی
تو ثروتمندی، اگر
بیش از آنچه نیاز داری نداشته باشی
و دوست داشتنی هستی، اگر
دردهایت تو را از دیدن دردهای دیگران کور نکرده باشد
اگر چنین است
تو یک انسان بزرگ هستی
https://t.me/joinchat/AAAAAE5DraCayIXjcpNvyw
آبروی دیگران را مانند
آبروی خودت محترم بدانی
تو آزادی، اگر
خودت را کنترل کنی، نه دیگران را
تو مهربانی، اگر
وقتی دیگران مرتکب اشتباهی میشوند،
آنها را ببخشی
تو ثروتمندی، اگر
بیش از آنچه نیاز داری نداشته باشی
و دوست داشتنی هستی، اگر
دردهایت تو را از دیدن دردهای دیگران کور نکرده باشد
اگر چنین است
تو یک انسان بزرگ هستی
https://t.me/joinchat/AAAAAE5DraCayIXjcpNvyw
🔴#به دخترتون
شجاعت،
اعتماد بهنفس
استقامت
بردباری
عزت نفس
و انسانیت رو یاد بدین.
اینها مهمترین عوامل داشتن یه شخصیت محکمه!
وگرنه آشپزی، لباس پوشیدن و آرایش کردن رو از شبکههای مجازی هم میتونه یاد بگیره.
https://t.me/joinchat/AAAAAE5DraCayIXjcpNvyw
شجاعت،
اعتماد بهنفس
استقامت
بردباری
عزت نفس
و انسانیت رو یاد بدین.
اینها مهمترین عوامل داشتن یه شخصیت محکمه!
وگرنه آشپزی، لباس پوشیدن و آرایش کردن رو از شبکههای مجازی هم میتونه یاد بگیره.
https://t.me/joinchat/AAAAAE5DraCayIXjcpNvyw
🌸🌿🌸🌿🌸🌿🌸🌿🌸🌿🌸🌿🌸🌿🌸🌿🌸🌿🌸
📚🤔
🔴 #همایون_خرم از زبان خرم
در نهم تیر ماه 1309 خورشیدی به عنوان چهارمین و آخرین فرزند از زوج هنردوست و فرهیخته ای به نام های معصومه و محسن متولد شدم. یک ساله بودم که به اتفاق مادر و پدر به تهران منتقل شدیم. مادرم که به موسیقی ایرانی بویژه دستگاه #همایون عشق می ورزید نام ' #همایون را بر من نهاده بود.
' از همان کودکی به موسیقی ایرانی علاقه مند شدم و با نی لبکی که در اختیارداشتم آهنگ های زمان خودم را می نواختم. مادرم که شاهد عشق من به این هنربود روزی یک ویولن اسباب بازی برایم خرید و من نیز با همین به اصلاح ساز ساعت ها می نواختم.
روزی خانمی از دوستان مادرم که بعدها به همسری استاد #ابوالحسن_ورزی شاعر و ترانه سرای نام آشنا در آمد توجهش به من جلب شد و به مادر پیشنهاد کرد که مرا به محضر استاد ابوالحسن صبا ببرد.
بلافاصله من، مادرم و دوستش به اتفاق به منزل استاد #صبا که در 500 متری خانه ما بود رفتیم. استاد ویولن کوچکی به من داد و گفت ' بابا جون یک کمی بنواز '. من نیز اطاعت کردم و استاد از نحوه انگشت گذاری و آرشه کشی من خوشش آمد و مرا به شاگردی پذیرفت.
استاد #صبا که از نخستین دیدارش تا پایان زندگی مرا به عنوان 'بابا جون ' خطاب می کرد . پس از چهار سال دستور داد تا به عنوان تکنواز ویولن در رادیو شرکت کردم . من که 14ساله بودم به رسم قدردانی از مادرم که بزرگترین مشوق من در موسیقی بود به عنوان هنرمند نوجوان قطعه ای را در دستگاه #همایون نواختم.
#ملودی_ساز_قهار
استاد #همایون_خرم از آن پس ضمن بهره گیری از زنده یاد #صبا، به فعالیت های موسیقایی پرداخت و بویژه در برنامه گلها از او می توان به عنوان یکی از موثرترین و پرکارترین هنرمند نام برد.
ویولن #همایون_خرم سازی پر صلابت، سنگین و عاری از هر نوع خودنمایی است. اگر چه در شیرین نوازی #خرم را نمیتوان با #پرویزیاحقی و #حبیبالله_بدیعی هم تراز دانست با این حال توانایی او در آفرینش آنی ملودی های جاندار و جذاب به مراتب از کارهای دیگران خوش ساخت تر و پرمایه تر است.
از این بابت #همایون_خرم و #علی_تجویدی را میتوان در یک گروه قرار داد چون قابلیت آهنگسازی این دو بر نوازندگیشان چیره بود، درست عکس آنچه در مورد #بدیعی و #یاحقی میتوان گفت.
استاد #خرم همچنین در کنار فعالیت های هنری از تحصیلات علم غافل نشد و در رشته مهندسی برق از دانشگاه علم و صنعت ایران دانش آموخته شد.
✅ دیگر فعالیت های موسیقایی
از فعالیتهای دیگر استاد #همایون_خرم می توان به سخنرانی های گوناگون مانند ' در باره موسیقی ایرانی ' در مراکز هنری و فرهنگی اروپا و آمریکا مانند دانشگاه ' یو سی ال ای UCLA ' ، ' در باره استاد صبا و موسیقی ایرانی ' در دانشگاه گیلان و دانشگاه پزشکی شیراز ، ' در باره استاد ابوالحسن صبا ' در انجمن موسیقی فارس ، ' در باره مقامات موسیقی ایرانی ' در دانشگاه علامه طباطبایی ، ' در باره استاد علی نقی وزیری ' درفرهنگسرای ارسباران ، ' مشخصات موسیقی ایرانی ' در دانشگاه صنعتی اصفهان ' و ... اشاره کرد.
آهنگ سازی در برنامههای موسیقی ایرانی و برنامه گلها ، استادی دانشکده موسیقی ملی ، دارا بودن درجه 1 هنری معادل مدرک دکترا از شورای ارزشیابی هنرمندان ایران ، رهبری ارکستر سازهای ملی و عضویت در شورای عالی موسیقی رادیو از جمله سمت های این استاد فقید بود.
از آثار #نوشتاری این هنرمند هم می توان از غوغای ستارگان (خاطرات هنری مهندس همایون خرم) انتشارات بدرقه جاویدان 1389 ، .ردیف اول چپ کوک (نوای مهر)؛ شامل آوازها، چهارمضرابها (به اهتمام بابک شهرکی)، ردیف دوم راست کوک ؛ شامل تعدادی از پیشدرآمدها ، چهار مضرابها و رِنگها که به کوشش محمد رضا ترابیان و چهارمقام ردیفها و چهارمضرابهای مهندس همایون خرم در ماهور، چهارگاه، همایون و اصفهان نام برد.
✅ خاموشی ویولن #همایون_خرم
استاد #همایون_خرم در 28 دی ماه 1391 در سن 82 سالگی به دلیل ابتلا به سرطان روده در بیمارستان دی تهران درگذشت و با حضور هنرمندان و هنردوستان در قطعه هنرمندان بهشت زهرا آرام گرفت.
#چندین قطعه موسیقی بیاداستاد
https://t.me/joinchat/AAAAAE5DraCayIXjcpNvyw
🌸🌿🌸🌿🌸🌿🌸🌿🌸🌿🌸🌿🌸🌿🌸🌿🌸🌿🌸
📚🤔
🔴 #همایون_خرم از زبان خرم
در نهم تیر ماه 1309 خورشیدی به عنوان چهارمین و آخرین فرزند از زوج هنردوست و فرهیخته ای به نام های معصومه و محسن متولد شدم. یک ساله بودم که به اتفاق مادر و پدر به تهران منتقل شدیم. مادرم که به موسیقی ایرانی بویژه دستگاه #همایون عشق می ورزید نام ' #همایون را بر من نهاده بود.
' از همان کودکی به موسیقی ایرانی علاقه مند شدم و با نی لبکی که در اختیارداشتم آهنگ های زمان خودم را می نواختم. مادرم که شاهد عشق من به این هنربود روزی یک ویولن اسباب بازی برایم خرید و من نیز با همین به اصلاح ساز ساعت ها می نواختم.
روزی خانمی از دوستان مادرم که بعدها به همسری استاد #ابوالحسن_ورزی شاعر و ترانه سرای نام آشنا در آمد توجهش به من جلب شد و به مادر پیشنهاد کرد که مرا به محضر استاد ابوالحسن صبا ببرد.
بلافاصله من، مادرم و دوستش به اتفاق به منزل استاد #صبا که در 500 متری خانه ما بود رفتیم. استاد ویولن کوچکی به من داد و گفت ' بابا جون یک کمی بنواز '. من نیز اطاعت کردم و استاد از نحوه انگشت گذاری و آرشه کشی من خوشش آمد و مرا به شاگردی پذیرفت.
استاد #صبا که از نخستین دیدارش تا پایان زندگی مرا به عنوان 'بابا جون ' خطاب می کرد . پس از چهار سال دستور داد تا به عنوان تکنواز ویولن در رادیو شرکت کردم . من که 14ساله بودم به رسم قدردانی از مادرم که بزرگترین مشوق من در موسیقی بود به عنوان هنرمند نوجوان قطعه ای را در دستگاه #همایون نواختم.
#ملودی_ساز_قهار
استاد #همایون_خرم از آن پس ضمن بهره گیری از زنده یاد #صبا، به فعالیت های موسیقایی پرداخت و بویژه در برنامه گلها از او می توان به عنوان یکی از موثرترین و پرکارترین هنرمند نام برد.
ویولن #همایون_خرم سازی پر صلابت، سنگین و عاری از هر نوع خودنمایی است. اگر چه در شیرین نوازی #خرم را نمیتوان با #پرویزیاحقی و #حبیبالله_بدیعی هم تراز دانست با این حال توانایی او در آفرینش آنی ملودی های جاندار و جذاب به مراتب از کارهای دیگران خوش ساخت تر و پرمایه تر است.
از این بابت #همایون_خرم و #علی_تجویدی را میتوان در یک گروه قرار داد چون قابلیت آهنگسازی این دو بر نوازندگیشان چیره بود، درست عکس آنچه در مورد #بدیعی و #یاحقی میتوان گفت.
استاد #خرم همچنین در کنار فعالیت های هنری از تحصیلات علم غافل نشد و در رشته مهندسی برق از دانشگاه علم و صنعت ایران دانش آموخته شد.
✅ دیگر فعالیت های موسیقایی
از فعالیتهای دیگر استاد #همایون_خرم می توان به سخنرانی های گوناگون مانند ' در باره موسیقی ایرانی ' در مراکز هنری و فرهنگی اروپا و آمریکا مانند دانشگاه ' یو سی ال ای UCLA ' ، ' در باره استاد صبا و موسیقی ایرانی ' در دانشگاه گیلان و دانشگاه پزشکی شیراز ، ' در باره استاد ابوالحسن صبا ' در انجمن موسیقی فارس ، ' در باره مقامات موسیقی ایرانی ' در دانشگاه علامه طباطبایی ، ' در باره استاد علی نقی وزیری ' درفرهنگسرای ارسباران ، ' مشخصات موسیقی ایرانی ' در دانشگاه صنعتی اصفهان ' و ... اشاره کرد.
آهنگ سازی در برنامههای موسیقی ایرانی و برنامه گلها ، استادی دانشکده موسیقی ملی ، دارا بودن درجه 1 هنری معادل مدرک دکترا از شورای ارزشیابی هنرمندان ایران ، رهبری ارکستر سازهای ملی و عضویت در شورای عالی موسیقی رادیو از جمله سمت های این استاد فقید بود.
از آثار #نوشتاری این هنرمند هم می توان از غوغای ستارگان (خاطرات هنری مهندس همایون خرم) انتشارات بدرقه جاویدان 1389 ، .ردیف اول چپ کوک (نوای مهر)؛ شامل آوازها، چهارمضرابها (به اهتمام بابک شهرکی)، ردیف دوم راست کوک ؛ شامل تعدادی از پیشدرآمدها ، چهار مضرابها و رِنگها که به کوشش محمد رضا ترابیان و چهارمقام ردیفها و چهارمضرابهای مهندس همایون خرم در ماهور، چهارگاه، همایون و اصفهان نام برد.
✅ خاموشی ویولن #همایون_خرم
استاد #همایون_خرم در 28 دی ماه 1391 در سن 82 سالگی به دلیل ابتلا به سرطان روده در بیمارستان دی تهران درگذشت و با حضور هنرمندان و هنردوستان در قطعه هنرمندان بهشت زهرا آرام گرفت.
#چندین قطعه موسیقی بیاداستاد
https://t.me/joinchat/AAAAAE5DraCayIXjcpNvyw
🌸🌿🌸🌿🌸🌿🌸🌿🌸🌿🌸🌿🌸🌿🌸🌿🌸🌿🌸
Telegram
Book_iran_city
📚#معرفی_کتاب
🎨#معرفی_نقاشی
🎼#موسیقی_ناب
📜#اشعار_ناب
📰#سخنان_بزرگان
📽#دیالوگ_سینما
📷#عکس_نوشته
🎨#معرفی_نقاشی
🎼#موسیقی_ناب
📜#اشعار_ناب
📰#سخنان_بزرگان
📽#دیالوگ_سینما
📷#عکس_نوشته
🌼🍃🌸🍃🌺🍃🌸🍃🌺🔆
🌼🍃🌸🍃🌺🍃🌸🍃
🍃🌺🍃🌸🍃🌺
🌺🍃🌸
🌸
🔆
🔴# خورشیدی:شنبه - ۲۹ دی ۱۳۹۷
قمری:السبت - جمادي الاولي ۱۴۴۰/۰۵/۱۲
میلادی:Saturday -January2019-01-19
برج فلکی جدی
از آغاز سال۳۰۵ روز گذشته و به پایان آن ۶۰ روز مانده است.
به مستی و جام و می و باده نیست
عبادت به پهنای سجاده نیست
خدایی که من ساده میفهممش
کی میگه پرستیدنش ساده نیست؟!
❄️❄️❄️❄️❄️❄️
📻رویدادهاومناسبتها📻
⛅️🌈روز ملی هوای پاک
روز غزه در ایران به مناسبت روز حمله اسرائیل به غزه
۱۹۸۱ م - توافق آزادی پنجاه و دو آمریکایی گروگان گرفته شده در طی حمله به سفارت آمریکا در ایران پس از چهارده ماه انجام پذیرفت
۱۳۴۲خ- آغاز بهره برداری ازکارخانه پتروشیمی آبادان
۱۳۵۰خ- والری ژیسکاردستن وزیر دارائی و اقتصاد فرانسه به دعوت دولت ایران وارد تهران شد
۱۳۵۰خ- یک هیئت هشت نفری مرکب از مقامات برجسته نفتی رومانی جهت یک سلسله مذاکرات درباره همکاری های نفتی و پتروشیمی بین ایران و رومانی وارد تهران شد
۱۳۲۴خ- شكايت ايران از دخالتهای شوروی در شئون ايران به سازمان ملل متحد
غائله آذربايجان يكي از مسائلي بودكه با پايان جنگ جهاني دوم در ايران صورت عمل به خود گرفت و بازتاب بين المللي يافت.
شكل گيري فرقه دموكرات به رهبري جعفر پيشه وري و حمايت دولت شوروي از خودمختاري آذربايجان، باعث عكس العمل ارتش ايران شد
۱۳۲۲خ- قطع روابط ايران با دولت سعودي (۷۵سال پیش)
در پي اعتراض به اعدام يك زائر ايراني به نام ابوطالب يزدی در جريان مناسك حج
اين زائر به تصميم مقامات سعودی گردن زده شده بود.
دولت وقت ايران عمل دولت سعودی را غير منصفانه خوانده بود.
۷۲ سال بعد در ۲۴ سپتامبر ۲۰۱۵، ۴۶۴ ایرانی در رویداد «مِنا»
و ۱۱ زائر ایرانی چند روزی پیش از آن در مکه بر اثر سقوط جراثقال جان خودرا از دست دادند.
اعتراض و رسیدگی به این دو رویداد ادامه دارد.
پیش از آن نیز دو مأمور فرودگاه جده به دو نوجوان ایرانیِ مسافر تجاوز کرده بودند.
در طول سال ها، زائران ایرانی در جریان مناسک دچنار چنان حوادثی بوده اند.
در اسلام، حَج
ـ به شرط داشتن تمکّن ـ
از واجبات است
۱۴۹۲ م - با شکست مسلمانان در شهر «غرناطه» و تصرف این شهر توسط مسیحیان آخرین حکومت اسلامی دراسپانیا از بین رفت
۱۸۸۳ م - برای اولین بار، لامپ رشتهای ساخته شده توسط توماس ادیسون در نیوجرسی شروع به کار کرد.
🌿🍂
زادروزها
۱۳۲۲ خ ـ فرهاد مهراد، خواننده
۱۳۳۰ خ ـ نصرالله معین نجف آبادی خواننده مطرح موسیقی پاپ
۱۸۳۹ م- پل سزان، نقاش بزرگ فرانسوی
۱۷۳۶م - جیمز وات فیزیکدان و مخترع اسکاتلندی، و پدر انقلاب صنعتی
۱۷۹۸م- اگوست کنت فیلسوف فرانسوی، واضع نام جامعهشناسی، بنیان گزارِ جامعهشناسیِ نوین و دکترین پوزیتیویسم
۱۸۰۹م- ادگار آلن پو نویسنده داستانهای کوتاه، شاعر، نقاد و ویراستار آمریکایی
#درگذشتگان
۱۱ق- شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) "به روايتی"
۱۳۶۳ خ - آیتالله سید احمد خوانساری از مراجع تقلید
۱۰۰۸ خ -شاه عباس یکم صفوی در مازندران
۳۹۱ق- كسايی مروزی شاعر شهير و نامدار
۱۹۹۰م - راجنیش چاندرا موهان جین(اشو)،عارف، گورو و فیلسوف هندی.
https://t.me/joinchat/AAAAAE5DraCayIXjcpNvyw
🔆
🌸
🌺🍃🌸
🍃🌺🍃🌸🍃🌺
🌼🍃🌸🍃🌺🍃🌸🍃
🌼🍃🌸🍃🌺🍃🌸🍃🌺🔆
🌼🍃🌸🍃🌺🍃🌸🍃
🍃🌺🍃🌸🍃🌺
🌺🍃🌸
🌸
🔆
🔴# خورشیدی:شنبه - ۲۹ دی ۱۳۹۷
قمری:السبت - جمادي الاولي ۱۴۴۰/۰۵/۱۲
میلادی:Saturday -January2019-01-19
برج فلکی جدی
از آغاز سال۳۰۵ روز گذشته و به پایان آن ۶۰ روز مانده است.
به مستی و جام و می و باده نیست
عبادت به پهنای سجاده نیست
خدایی که من ساده میفهممش
کی میگه پرستیدنش ساده نیست؟!
❄️❄️❄️❄️❄️❄️
📻رویدادهاومناسبتها📻
⛅️🌈روز ملی هوای پاک
روز غزه در ایران به مناسبت روز حمله اسرائیل به غزه
۱۹۸۱ م - توافق آزادی پنجاه و دو آمریکایی گروگان گرفته شده در طی حمله به سفارت آمریکا در ایران پس از چهارده ماه انجام پذیرفت
۱۳۴۲خ- آغاز بهره برداری ازکارخانه پتروشیمی آبادان
۱۳۵۰خ- والری ژیسکاردستن وزیر دارائی و اقتصاد فرانسه به دعوت دولت ایران وارد تهران شد
۱۳۵۰خ- یک هیئت هشت نفری مرکب از مقامات برجسته نفتی رومانی جهت یک سلسله مذاکرات درباره همکاری های نفتی و پتروشیمی بین ایران و رومانی وارد تهران شد
۱۳۲۴خ- شكايت ايران از دخالتهای شوروی در شئون ايران به سازمان ملل متحد
غائله آذربايجان يكي از مسائلي بودكه با پايان جنگ جهاني دوم در ايران صورت عمل به خود گرفت و بازتاب بين المللي يافت.
شكل گيري فرقه دموكرات به رهبري جعفر پيشه وري و حمايت دولت شوروي از خودمختاري آذربايجان، باعث عكس العمل ارتش ايران شد
۱۳۲۲خ- قطع روابط ايران با دولت سعودي (۷۵سال پیش)
در پي اعتراض به اعدام يك زائر ايراني به نام ابوطالب يزدی در جريان مناسك حج
اين زائر به تصميم مقامات سعودی گردن زده شده بود.
دولت وقت ايران عمل دولت سعودی را غير منصفانه خوانده بود.
۷۲ سال بعد در ۲۴ سپتامبر ۲۰۱۵، ۴۶۴ ایرانی در رویداد «مِنا»
و ۱۱ زائر ایرانی چند روزی پیش از آن در مکه بر اثر سقوط جراثقال جان خودرا از دست دادند.
اعتراض و رسیدگی به این دو رویداد ادامه دارد.
پیش از آن نیز دو مأمور فرودگاه جده به دو نوجوان ایرانیِ مسافر تجاوز کرده بودند.
در طول سال ها، زائران ایرانی در جریان مناسک دچنار چنان حوادثی بوده اند.
در اسلام، حَج
ـ به شرط داشتن تمکّن ـ
از واجبات است
۱۴۹۲ م - با شکست مسلمانان در شهر «غرناطه» و تصرف این شهر توسط مسیحیان آخرین حکومت اسلامی دراسپانیا از بین رفت
۱۸۸۳ م - برای اولین بار، لامپ رشتهای ساخته شده توسط توماس ادیسون در نیوجرسی شروع به کار کرد.
🌿🍂
زادروزها
۱۳۲۲ خ ـ فرهاد مهراد، خواننده
۱۳۳۰ خ ـ نصرالله معین نجف آبادی خواننده مطرح موسیقی پاپ
۱۸۳۹ م- پل سزان، نقاش بزرگ فرانسوی
۱۷۳۶م - جیمز وات فیزیکدان و مخترع اسکاتلندی، و پدر انقلاب صنعتی
۱۷۹۸م- اگوست کنت فیلسوف فرانسوی، واضع نام جامعهشناسی، بنیان گزارِ جامعهشناسیِ نوین و دکترین پوزیتیویسم
۱۸۰۹م- ادگار آلن پو نویسنده داستانهای کوتاه، شاعر، نقاد و ویراستار آمریکایی
#درگذشتگان
۱۱ق- شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) "به روايتی"
۱۳۶۳ خ - آیتالله سید احمد خوانساری از مراجع تقلید
۱۰۰۸ خ -شاه عباس یکم صفوی در مازندران
۳۹۱ق- كسايی مروزی شاعر شهير و نامدار
۱۹۹۰م - راجنیش چاندرا موهان جین(اشو)،عارف، گورو و فیلسوف هندی.
https://t.me/joinchat/AAAAAE5DraCayIXjcpNvyw
🔆
🌸
🌺🍃🌸
🍃🌺🍃🌸🍃🌺
🌼🍃🌸🍃🌺🍃🌸🍃
🌼🍃🌸🍃🌺🍃🌸🍃🌺🔆
Telegram
Book_iran_city
📚#معرفی_کتاب
🎨#معرفی_نقاشی
🎼#موسیقی_ناب
📜#اشعار_ناب
📰#سخنان_بزرگان
📽#دیالوگ_سینما
📷#عکس_نوشته
🎨#معرفی_نقاشی
🎼#موسیقی_ناب
📜#اشعار_ناب
📰#سخنان_بزرگان
📽#دیالوگ_سینما
📷#عکس_نوشته
🔴#هر که شد خام، به صد شعبده خوابش کردند
هر که در خواب نشد خانه خرابش کردند
بازیِ اهلِ سیاست که فریب است و دروغ
خدمتِ خلقِ ستمدیده خطابش کردند
اولِ کار بسی وعده ی شیرین دادند
آخرش تلخ شد و نقشِ بر آبش کردند
آنچه گفتند شود سرکه ی نیکو و حلال
در نهانخانه ی تزویر، شرابش کردند
پشتِ دیوار خری داغ نمودند و به ما
وصفِ آن طعم ِدل انگیز ِ کبابش کردند
سال ها هرچه که رِشتیم به امّید و هوس
بر سرِ دارِ مجازات، طنابش کردند
گفته بودند که سازیم وطن همچو بهشت
دوزخی پر ز بلایا و عذابش کردند
زِ که نالیم که شد غفلت و نادانیِ ما
آنچه سرمایه ی ایجاد ِ سرابش کردند
لب فروبسته ز دردیم و پشیمانی و غم
گرچه خرسندی و تسلیم حسابش کردند...!
#فرخی_یزدی
https://t.me/joinchat/AAAAAE5DraCayIXjcpNvyw
هر که در خواب نشد خانه خرابش کردند
بازیِ اهلِ سیاست که فریب است و دروغ
خدمتِ خلقِ ستمدیده خطابش کردند
اولِ کار بسی وعده ی شیرین دادند
آخرش تلخ شد و نقشِ بر آبش کردند
آنچه گفتند شود سرکه ی نیکو و حلال
در نهانخانه ی تزویر، شرابش کردند
پشتِ دیوار خری داغ نمودند و به ما
وصفِ آن طعم ِدل انگیز ِ کبابش کردند
سال ها هرچه که رِشتیم به امّید و هوس
بر سرِ دارِ مجازات، طنابش کردند
گفته بودند که سازیم وطن همچو بهشت
دوزخی پر ز بلایا و عذابش کردند
زِ که نالیم که شد غفلت و نادانیِ ما
آنچه سرمایه ی ایجاد ِ سرابش کردند
لب فروبسته ز دردیم و پشیمانی و غم
گرچه خرسندی و تسلیم حسابش کردند...!
#فرخی_یزدی
https://t.me/joinchat/AAAAAE5DraCayIXjcpNvyw
🔴#پر پرواز ندارم
اما
دلی دارم و حسرت دُرناها
خوشا رها کردن و رفتن؛
خوابی دیگر
به مردابى دیگر...
#احمد_شاملو
https://t.me/joinchat/AAAAAE5DraCayIXjcpNvyw
اما
دلی دارم و حسرت دُرناها
خوشا رها کردن و رفتن؛
خوابی دیگر
به مردابى دیگر...
#احمد_شاملو
https://t.me/joinchat/AAAAAE5DraCayIXjcpNvyw
🔴#بیشتر کسانی که منکر خدا میشوند تحت ظلم حکومتی هستند که پشت نقاب دین خون خلق را مکیده و دین خدا را مخدوش کرده است !!
#محمد_غزالی
https://t.me/joinchat/AAAAAE5DraCayIXjcpNvyw
#محمد_غزالی
https://t.me/joinchat/AAAAAE5DraCayIXjcpNvyw