آموزشکده توانا
49.3K subscribers
41.5K photos
41.7K videos
2.57K files
21.8K links
کانال رسمی «توانا؛ آموزشکده جامعه مدنی»
عكس،خبر و فيلم‌هاى خود را براى ما بفرستيد:
تلگرام:
t.me/Tavaana_Admin

📧 : info@tavaana.org
📧 : to@tavaana.org

tavaana.org

instagram.com/tavaana
twitter.com/Tavaana
facebook.com/tavaana
youtube.com/Tavaana2010
Download Telegram
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM

امین (پیمان) فرح‌آور، زندانی سیاسی محبوس در زندان لاکان رشت، در یک پیام صوتی اعلام کرد که هیچ‌گونه عضویتی در سازمان‌های سیاسی، چه در داخل و چه در خارج از ایران، نداشته و ندارد.


این زندانی سیاسی محکوم به اعدام که اخیرا خبر رسید که برای چهارمین بار درخواست اعاده دادرسی او در شده تأکید کرد: «من در هیچ سازمان سیاسی، چه در داخل و چه در خارج از ایران عزیزمان، عضویت ندارم. من یک شاعر مستقل با دغدغه‌های اجتماعی هستم.»

این زندانی سیاسی همچنین با اشاره به باورهای مذهبی خود افزود: «از کودکی گرایشات مذهبی داشتم و دارم و یقین راسخ به موعود شیعیان دارم.»

وی در پایان بار دیگر تأکید کرد که عضو هیچ سازمان سیاسی نبوده و نیست و سخنان خود را با عبارت «یا حق» به پایان رساند.

لازم به ذکر است، در حکم صادره علیه آقای فرح‌آور جمهوری اسلامی او را به دو گروه سیاسی، یکی در داخل و دیگری در خارج از ایران منتسب کرده است، در حالی که آقای فرح‌آور در طی دوران بازجویی بارها اعتقاد و عضویت در گروه‌های گفته‌شده را تکذیب کرده است.

#پیمان_فرح_آور #امین_فرح_آور #نه_به_اعدام
#بیانیه

@Tavaana_TavaanaTech
💔21🕊41
Forwarded from گفت‌وشنود
عبدالبهاء، پیشوای دوم بهاییان؛
تبعید، زندان و دفاع بی‌امان از رویکرد صلح‌آمیز دینی

عبدالبهاء، به عنوان پیشوای دوم آیین بهائی، شخصیتی است که زندگی خود را وقف ترویج صلح، وحدت و رویکردهای محبت‌آمیز دینی کرد. او در دورانی که آموزه‌های دینی گاه دستمایه تفرقه و خشونت قرار می‌گرفت، با استقامتی مثال‌زدنی بر این باور پای فشرد که دین باید عامل دوستی و همبستگی میان بشر باشد.

برخی از جنبه‌های کلیدی اندیشه و زندگی او عبارتند از:

دفاع از صلح: عبدالبهاء معتقد بود اگر دین منجر به دشمنی، قتال و درندگی میان انسان‌ها شود، فاقد ارزش بوده و بی‌دینی بر آن ترجیح دارد؛ چرا که ملاک مقبولیتِ دین، ترویج محبت است.

تاب‌آوری و استقامت: او در مسیر تبلیغ این اندیشه‌های صلح‌جویانه، سختی‌های بسیاری از جمله سال‌ها تبعید و زندان را با روحیه‌ای بی‌امان تحمل کرد.

او با تاکید بر کرامت انسانی، الگویی از یک رهبر دینی ارائه داد که در پی ساختن جهانی مبتنی بر گفت‌وگو و مدارا بود. برای مطالعه جزئیات بیشتر درباره زندگی و آموزه‌های او، می‌توانید به لینک زیر مراجعه کنید و بیشتر بخوانید:

https://dialog.tavaana.org/abdulbaha/

#عبدالبها #بهایی #گفتگو_توانا

@Dialogue1402
🕊86👌2💔2
🚀 استارلینک مینی؛ دیشی کوچک، قیمتی جهانی، بازاری سیاه در ایران

در روزهایی که اینترنت سراسری در ایران قطع یا به‌شدت محدود شده، یکی از راه‌هایی که دوباره بیشتر درباره آن صحبت می‌شود، اینترنت ماهواره‌ای استارلینک است؛ به‌ویژه مدل کوچک‌تر و قابل‌حمل آن، یعنی استارلینک مینی که با یک پاوربانک USB-C می‌توان از آن استفاده کرد.

🔹این دستگاه در بازار جهانی دیگر مثل گذشته یک کالای چندصد دلاری دور از دسترس نیست. در سایت استارلینک، قیمت کیت استارلینک مینی (Starlink Mini) در آمریکا با تخفیف فعال‌سازی به حدود ۱۹۹ دلار رسیده است. یعنی چیزی که در بسیاری از کشورها به قیمت یک گوشی میان‌رده یا حتی کمتر فروخته می‌شود، در ایران به‌دلیل ممنوعیت، قاچاق، کمیابی و بازار سیاه، گاهی با قیمت‌های چند هزار دلاری دست‌به‌دست می‌شود.

🔹استارلینک مینی از نظر اندازه هم برای استفاده اضطراری طراحی شده است. ابعاد آن حدود ۳۰ در ۲۶ سانتی‌متر است؛ تقریبا نزدیک به اندازه یک برگه A4. وزن خود دیش حدود ۱.۱ کیلوگرم است و با پایه و کابل به حدود ۱.۵۳ کیلوگرم می‌رسد. یعنی برخلاف دیش‌های بزرگ‌تر، می‌تواند در یک کوله نسبتا بزرگ جا شود و برای شرایط بحرانی، سفر، مناطق دورافتاده یا زمان قطعی اینترنت استفاده شود.

🔹مصرف برق این مدل هم کمتر از نسخه‌های معمولی است. طبق مشخصات رسمی، مصرف متوسط آن حدود ۲۵ تا ۴۰ وات است. استارلینک مینی از استاندارد IP67 پشتیبانی می‌کند؛ یعنی در برابر گردوغبار و شرایط مرطوب مقاوم‌تر است. در جعبه آن هم دیش با وای‌فای داخلی، پایه، کابل برق DC، آداپتور برق و قطعات نصب قرار دارد.

◾️اما نکته تلخ ماجرا اینجاست: چیزی که قیمت جهانی آن حدود ۲۰۰ دلار است، در ایران می‌تواند با قیمت ۲ تا ۳ هزار دلار یا حتی بیشتر فروخته شود. این فقط گرانی یک ابزار نیست؛ نتیجه مستقیم سیاستی است که اینترنت را از حق عمومی به کالای امنیتی، قاچاقی و طبقاتی تبدیل کرده است.

🔗 پلن‌های Personal استارلینک: کدام مناسب ایران است؟

💸 tavaanatech
Please open Telegram to view this post
VIEW IN TELEGRAM
7👍4👌1💯1
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
قالیباف با نقاب و محافظ در مراسم عاشورا؛ به‌راستی چرا یک مقام ارشد جمهوری اسلامی در میان مردم با نقاب حاضر می‌شود؟
محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی و از چهره‌های اصلی ساختار قدرت در جمهوری اسلامی، در روزهای اخیر در حالی در مراسم عزاداری شب عاشورا در هیئت «ریحانة‌النبی» تهران حضور یافت که چهره خود را با نقاب، کلاه و پوشش کامل پنهان کرده بود و با حلقه‌ای از نیروهای حفاظت و محافظان در محل حاضر شد.

انتشار ویدئوی این حضور با واکنش گسترده کاربران شبکه‌های اجتماعی همراه شده است. بسیاری از کاربران این پرسش را مطرح کرده‌اند که چرا یکی از عالی‌ترین مقام‌های جمهوری اسلامی برای حضور در یک مراسم مذهبی عمومی ناچار به استفاده از پوشش استتاری و تدابیر شدید امنیتی شده است.

قالیباف در ماه‌های گذشته علاوه بر ریاست مجلس، در برخی موضوعات کلان سیاسی و مذاکرات نیز نقشی پررنگ ایفا کرده و از سوی بسیاری از ناظران به عنوان یکی از چهره‌های اثرگذار در تصمیم‌گیری‌های کلان جمهوری اسلامی شناخته می‌شود.


@Tavaana_TavaanaTech
9👌3
جزییاتی از پرونده پیمان گنجی؛
حکم اعدام بر پایه گزارش ضابطان و بدون ارائه مدارک مستقل

پیمان گنجی، ۳۳ ساله، از معترضان اعتراضات سراسری دی‌ماه ۱۴۰۴ است که از سوی شعبه ۳۶ دادگاه انقلاب تهران به اتهام محاربه به اعدام محکوم شده است.

این جوان ۳۳ ساله در اواسط بهمن ۱۴۰۴ به اتهام سوزاندن اموال عمومی در جریان اعتراضات سراسری دی‌ماه بازداشت شد.

بنا بر اطلاعات رسیده به دادبان، دادستانی او را متهم کرده است که مسجدی در تهران را در جریان اعتراضات دی‌ماه ۱۴۰۴ به آتش کشیده است؛ اتهامی که پیمان گنجی از همان ابتدا به‌صراحت آن را رد کرده است.

بررسی‌های دادبان نشان می‌دهد هیچ مدرک مستقلی در پرونده وجود ندارد که مشارکت پیمان گنجی در آتش زدن مسجد مورد ادعا را اثبات کند. یک منبع مطلع در این زمینه به دادبان گفته است که هم پیمان گنجی و هم وکیل او بارها از دادگاه خواسته‌اند تصاویر دوربین‌های مداربسته مشرف به محل مورد ادعا بررسی شود، اما هیچ تصویری که حضور او را حتی در نزدیکی مسجد نشان دهد، به دادگاه ارائه نشده است.

از سوی دیگر، ضابطان پرونده مدعی شده‌اند که پیمان گنجی در منزل خود اقدام به ساخت کوکتل مولوتوف می‌کرده است، اما برای این ادعا نیز هیچ دلیل مادی یا فنی به دادگاه ارائه نشده است. بنا بر اطلاعات موجود، گزارش ضابطان عمدتا بر اظهارات منتسب به شماری از دوستان او استوار است که گفته می‌شود تحت فشار و در جریان بازجویی‌ها اخذ شده و در آن ادعا شده است از پیمان گنجی کوکتل مولوتوف دریافت کرده‌اند.

یافته‌های دادبان حاکی از آن است که مهم‌ترین مستند دادستانی برای درخواست و صدور حکم اعدام، گزارش ضابطان قضایی بوده و هیچ دلیل مستقل، از جمله تصاویر، آثار فنی یا سایر ادله قابل ارزیابی که انتساب اتهام را اثبات کند، در پرونده ارائه نشده است.

دادبان تاکید می‌کند، صدور حکم اعدام در پرونده‌ای که بنا بر اطلاعات موجود فاقد ادله کافی و مستندات مستقل برای اثبات اتهام است و عمدتا بر گزارش ضابطان قضایی و اظهارات مورد مناقشه استوار شده، با اصول بنیادین دادرسی عادلانه، اصل برائت و مقررات قانون آیین دادرسی کیفری سازگار نیست و فاقد وجاهت قانونی است. در چنین شرایطی، دیوان عالی کشور مکلف است با نقض این رای، پرونده را برای رسیدگی مجدد، رفع نواقص اساسی تحقیقات و ارزیابی دقیق و مستقل تمامی ادله به مرجع صالح اعاده کند.

تماس مستقیم با وکیل در واتس‌اپ:
+905510332575

بات دادبان

https://t.me/Dadbanbot

ایمیل
support@dadban.info

وبسایت | اینستاگرام | توئیتر  | یوتیوب |فیس‌بوک

@Daadbaan2021

#پیمان_گنجی #دادبان
💔15🕊54
Media is too big
VIEW IN TELEGRAM
بازنشر تصور کن – هشت: وحدت و نفرت

امروز، ۲۵ ژوئن، سالروز تولد جرج اورول، نویسنده، روزنامه‌نگار و متفکر بریتانیایی است؛ نویسنده‌ای که آثارش دهه‌ها پس از مرگش همچنان در سراسر جهان خوانده می‌شوند و بسیاری از مردم، تجربه زیستن در حکومت‌های اقتدارگرا را در صفحات کتاب‌های او بازمی‌یابند.

اورول، با نام اصلی اریک آرتور بلر، در سال ۱۹۰۳ متولد شد و در ۴۶ سالگی درگذشت. او بیش از همه با دو اثر ماندگار «۱۹۸۴» و «مزرعه حیوانات» شناخته می‌شود؛ آثاری که به نقد تمامیت‌خواهی، کنترل حکومتی، تحریف حقیقت و سرکوب آزادی می‌پردازند.

رمان «۱۹۸۴» برای بسیاری از خوانندگان ایرانی نیز اثری آشناست؛ کتابی که در آن حکومت می‌کوشد نه فقط رفتار شهروندان، بلکه اندیشه و حافظه آنان را نیز کنترل کند. اورول در این رمان می‌نویسد: «ما آدم بدعت‌گذار را نابود نمی‌کنیم؛ او را تغییر می‌دهیم. ذهن او را تسخیر می‌کنیم.»

سایت
tavaana.org/imagine8/

@Tavaana_TavaanaTech
💔12👍3👌2
سازمان حقوق‌بشری فرانت لاین دیفندرز با محکوم‌کردن حکم سنگین صادرشده علیه جواد علیکردی، وکیل دادگستری زندانی، اعلام کرد که این پرونده در ارتباط با فعالیت‌های مسالمت‌آمیز حقوق بشری او، از جمله وکالت زندانیان سیاسی و پیگیری حقیقت درباره مرگ برادرش، خسرو علیکردی، شکل گرفته است.

این سازمان در بیانیه‌ای که سوم تیرماه منتشر شد، نسبت به ادامه فشار بر وکلای مدافع حقوق بشر در ایران ابراز نگرانی کرد و نوشت که مقام‌های جمهوری اسلامی از سازوکارهای قضایی و امنیتی برای خاموش‌کردن صدای وکلایی استفاده می‌کنند که در مسیر حقیقت، عدالت و پاسخگویی فعالیت می‌کنند.

جواد علیکردی، وکیل دادگستری و برادر زنده‌یاد خسرو علیکردی، از سوی شعبه اول دادگاه انقلاب مشهد به ۱۸ سال حبس، دو سال تبعید به سراوان، دو سال ممنوعیت خروج از کشور و محرومیت دائمی از حرفه وکالت محکوم شده است. او از ۲۱ آذر ۱۴۰۴ و پس از برگزاری مراسم هفتم برادرش بازداشت شد و از آن زمان در زندان وکیل‌آباد مشهد به سر می‌برد.

@Tavaana_TavaanaTech
🕊163💔2
مخالفت با مرخصی طاهر حاجی‌قربانی؛ درخواست آزادی مشروط و رأی باز نیز منتفی شد

بر اساس گزارش‌ دریافتی، با وجود گذشت حدود سه ماه از ثبت درخواست مرخصی طاهر حاجی‌قربانی، قرارگاه ثارالله سپاه (ضابط پرونده) با اعطای مرخصی وی مخالفت کرده است. در پی این تصمیم، درخواست‌های دیگر او از جمله رأی باز و آزادی مشروط نیز عملاً منتفی شده‌اند.

این در حالی است که به گفته منابع آگاه، در هفته‌ها و ماه‌های اخیر با درخواست مرخصی برخی دیگر از زندانیان سیاسی موافقت شده، اما درخواست مرخصی طاهر حاجی‌قربانی رد شده است.

همچنین بر اساس این گزارش، آخرین حضور نمایندگان سازمان اطلاعات سپاه در زندان اوین برای گفت‌وگو با زندانیان به چند ماه پیش بازمی‌گردد و ضابطان این نهاد در ماه‌های اخیر به‌ندرت در زندان حضور یافته‌اند. در مقابل، وزارت اطلاعات همچنان حضور مستمرتری در زندان دارد و از طریق ضابطان خود با زندانیان تحت پرونده این نهاد در ارتباط است.

منابع مطلع می‌گویند مسئولان امنیتی در سال‌های گذشته بارها مدعی شده‌اند که اعطای مرخصی «از باب ارفاق» صورت می‌گیرد و حقی قانونی برای زندانی محسوب نمی‌شود؛ به همین دلیل، اعطای آن را امتیازی می‌دانند که بنا به تشخیص خود به برخی زندانیان داده می‌شود و از برخی دیگر دریغ می‌گردد.

این گزارش همچنین حاکی است که ماموران امنیتی ظاهراً پرونده آقای حاجی قربانی را در دسته پادشاهی‌خواهی قرار داده‌اند، این در حالی است که نزدیکان طاهر حاجی‌قربانی تأکید می‌کنند که او فعالیت‌های خود را فراتر از گرایش‌های سیاسی و جناحی تعریف کرده و بارها اعلام کرده است که نه پادشاهی‌خواه بوده و نه وابسته به جریان خاصی. به گفته وی، تعیین نظام سیاسی آینده ایران باید از طریق رأی اکثریت مردم و برگزاری یک همه‌پرسی آزاد صورت گیرد. همچنین فعالیت‌های او در حمایت از زندانیان سیاسی، فارغ از وابستگی‌های سیاسی و حزبی آنان، انجام شده و محدود به یک جریان خاص نبوده است.

گفته می‌شود در سازمان اطلاع سپاه، در سال‌های اخیر دایره‌ای ویژه با محوریت فردی به نام اسماعیل شفیعی برای رسیدگی به پرونده‌های مرتبط با افراد مناسب به جریان پادشاهی‌خواه تشکیل شده است و این سازمان نسبت به این گروه از زندانیان رویه سخت‌گیرانه‌ای دارد.

- این گزارش بر اساس اطلاعات دریافتی از دوستان آقای حاجی قربانی تنظیم شده است.

#طاهر_حاجی_قربانی

@Tavaana_TavaanaTech
💔107🕊5
هشتمین روز اعتصاب غذا و داروی فاطمه سپهری؛ خانواده نسبت به وضعیت جسمانی او ابراز نگرانی کردند

فاطمه سپهری، زندانی سیاسی محبوس در زندان وکیل‌آباد مشهد، در هشتمین روز اعتصاب غذا و داروی خود به سر می‌برد. این اعتصاب از روز چهارشنبه ۲۷ خردادماه در اعتراض به «توهین، آزار و اذیت از سوی مدیر داخلی بند زنان زندان وکیل‌آباد»، آغاز شده است.

بر اساس گزارش‌های دریافتی، خانواده فاطمه سپهری پس از ملاقات با وی در روز جاری، نسبت به وضعیت جسمانی این زندانی سیاسی ابراز نگرانی کرده‌اند.

علی سپهری، برادر فاطمه سپهری، با اعلام این خبر گفت که در طول مدت اعتصاب، تنها اقدام مسئولان زندان انتقال روزانه او به بهداری و تزریق سرم قندی بوده است. به گفته وی، با وجود پیگیری‌های مکرر خانواده برای توقف اجرای حکم یا اعطای مرخصی درمانی، تاکنون هیچ‌یک از مسئولان به این درخواست‌ها پاسخ نداده‌اند.

فاطمه سپهری در اسفندماه ۱۴۰۳ در پرونده‌ای مشترک با برادرش، محمدحسین سپهری، توسط شعبه پنجم دادگاه انقلاب مشهد هر کدام به سه سال و ۹ ماه حبس محکوم شدند. این پرونده به نامه‌ای مربوط می‌شود که آن‌ها در تاریخ ۶ دی‌ماه ۱۴۰۳ از زندان وکیل‌آباد مشهد منتشر کرده بودند.

پیش از آن نیز، در خردادماه ۱۴۰۳، فاطمه سپهری در پرونده‌ای مشترک با برادرانش، محمدحسین و حسین سپهری، به ۱۸ سال و شش ماه حبس محکوم شده بود.

همچنین وی در بهمن‌ماه ۱۴۰۱ از سوی دادگاه کیفری مشهد به اتهام نشر اکاذیب و تشویش اذهان عمومی به یک سال حبس تعزیری و پرداخت ۲۰ میلیون تومان جزای نقدی محکوم شد.

در پرونده‌ای دیگر نیز فاطمه سپهری به اتهام همکاری با دول متخاصم به ۱۰ سال حبس، بابت اجتماع و تبانی به پنج سال زندان، به اتهام توهین به رهبری به دو سال حبس و به اتهام تبلیغ علیه نظام به یک سال حبس محکوم شده است. این احکام در مرحله تجدیدنظر نیز تأیید شده و بر اساس ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی، ۱۰ سال از مجموع این محکومیت‌ها قابل اجرا است.

#فاطمه_سپهری

@Tavaana_TavaanaTech
💔25🕊43
⚠️ هشدار امنیتی؛ کانفیگ‌های ناشناس VPN می‌توانند مستقیما شما را به نهادهای امنیتی وصل کنند

در شرایطی که برخی از کاربران ایرانی برای دسترسی به اینترنت آزاد به انواع VPN، پراکسی و کانفیگ‌های آماده متوسل شده‌اند، استفاده از کانفیگ‌های ناشناس و غیرقابل‌اعتماد می‌تواند به‌طور مستقیم امنیت فردی کاربران را به خطر بیندازد.

واقعیت این است که بسیاری از کانفیگ‌های V2Ray، Shadowsocks، Trojan و نمونه‌های مشابه که در شبکه‌های اجتماعی و کانال‌های تلگرامی دست‌به‌دست می‌شوند، نه‌تنها امن نیستند، بلکه می‌توانند به نقطه نفوذ و شناسایی کاربران تبدیل شوند.

🔳کانفیگی که شما را به سرور ناشناس، اشتراکی یا غیرقابل‌اعتماد وصل می‌کند، در عمل مسیری است که تمام ترافیک اینترنتی شما از آن عبور می‌کند. اگر کنترل این مسیر در اختیار فرد یا گروهی ناشناس باشد، امکان لاگ‌گیری، تحلیل رفتار، ثبت آی‌پی واقعی، زمان اتصال و حتی تحویل داده‌ها به نهادهای امنیتی وجود دارد؛ حتی اگر ادعا شود «بدون لاگ» است. کاربران در این وضعیت، بدون اطلاع، اطلاعات شخصی و دیجیتال خود را در اختیار دیگران قرار می‌دهند.

برای روشن تر شدن موضوع، این توضیح لازم است که؛ مسئله تنها کانفیگ نیست؛ مسئله این است که پشت آن کانفیگ، چه کسی سرور را کنترل می‌کند.

امنیت کاربران نه در فایل کانفیگ، بلکه در مالکیت و اعتمادپذیری سرور تعیین می‌شود.

🔳استفاده از این ابزارها برای ورود به ایمیل شخصی، حساب‌های شبکه‌های اجتماعی، پیام‌رسان‌ها یا هر فعالیت حساس دیگر، می‌تواند پیامدهای جدی امنیتی داشته باشد. تجربه سال‌های گذشته نشان داده است که بی‌احتیاطی دیجیتال، در فضای سرکوب، هزینه‌ای بسیار زیادی داشته باشد.

حتی زمانی که از VPN یا هر ابزار دورزدن فیلترینگ استفاده می‌کنید، همه‌چیز پنهان نمی‌شود. درست است که در اغلب موارد محتوای ارتباط شما رمزگذاری می‌شود، اما این به‌معنای نامرئی‌شدن کامل فعالیت اینترنتی نیست. شبکه‌ای که VPN روی آن فعال است، همچنان می‌تواند الگوهای اتصال را ببیند: این‌که به چه دامنه‌هایی متصل شده‌اید، چه زمانی، با چه حجمی از ترافیک و با چه رفتاری. این اطلاعات برای تحلیل، شناسایی و حتی تطبیق هویتی کافی است، به‌خصوص در شبکه‌هایی که نظارت و DPI فعال دارند.

🔳مسئله زمانی خطرناک‌تر می‌شود که کاربر، کلاینت یا فایل نصبی VPN را به‌صورت فایل APK از منابع نامعلوم مثل کانال‌های تلگرامی دانلود و نصب می‌کند.

🔗ادامه مطلب در وب‌سایت تواناتک

💸 tavaanatech
Please open Telegram to view this post
VIEW IN TELEGRAM
7👌1
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
لیلا مهدوی، مادر جاویدنام سیاوش محمودی، با اشاره به محرم و شب شام غریبان، لحظات هولناکی را بادآوری می‌کند که برای شناسایی و تحویل پیکر فرزندش به بیمارستان رفته بود.
او می‌گوید شام غریبان من، لحظه‌ای بود که بچه‌ام را کشتید.

روایت ابن مادر دادخواه را بشنوید.


#سیاوش_محمودی #دادخواهی

@Tavaana_TavaanaTech
💔50
مریم ابراهیم‌وند: جمهوری اسلامی با گروگان گرفتن مدارکم، مرا در آستانه بی‌خانمانی در فرانسه قرار داد

مریم ابراهیم‌وند، فیلمساز ایرانی و زندانی سیاسی سابق، با انتشار متنی در صفحه ایکس خود اعلام کرد که پس از یک سال اقامت در فرانسه با بورسیه وزارت فرهنگ این کشور و ویزای هنری، به دلیل نداشتن گذرنامه و ضبط مدارک هویتی‌اش توسط کنسولگری جمهوری اسلامی، در آستانه بی‌خانمانی قرار گرفته است.

او نوشت که در طول یک سال گذشته در یک اقامتگاه هنری زندگی کرده و به فعالیت‌های هنری و فیلمسازی خود ادامه داده است، اما با پایان دوره اقامت، از نظر اخلاقی خود را موظف به ترک محل سکونتش می‌داند.

ابراهیم‌وند با اشاره به اینکه کنسولگری جمهوری اسلامی تمامی مدارک هویتی او را در اختیار دارد و به گفته وی، تابعیتش نیز به‌صورت شفاهی سلب شده است، افزود که به همین دلیل نتوانسته خانه‌ای اجاره کند یا حتی برای تعیین تکلیف زندگی خود به امارات بازگردد.

این فیلمساز تأکید کرد که حتی اگر از فردا شب ناچار شود تنها با یک چمدان در خیابان بخوابد، احساس شرمندگی نخواهد کرد، زیرا این وضعیت را نتیجه عملکرد جمهوری اسلامی می‌داند.

او در بخش دیگری از نوشته خود با انتقاد از سیاست‌های جمهوری اسلامی اظهار داشت روزی در خاطراتش خواهد نوشت که حکومتی که سال‌ها آمریکا را «شیطان بزرگ» می‌خواند و شعار «مرگ بر آمریکا» سر می‌داد، در نهایت با همان کشور پای میز مذاکره نشست، اما در همان زمان از صدور یک گذرنامه برای یک فیلمساز ایرانی جلوگیری کرد و او را به شرایطی رساند که در آستانه خوابیدن در خیابان قرار گیرد.

مرتبط:
متن شهادت‌نامه مریم ابراهیم‌وند در سایت مرکز اسناد حقوق بشر ایران:
https://tinyurl.com/45d9uyux

#مریم_ابراهیم_وند #نه_به_جمهوری_اسلامی


@Tavaana_TavaanaTech
11🕊7
🚀 استارلینک مینی؛ دیشی کوچک، قیمتی جهانی، بازاری سیاه در ایران

در روزهایی که اینترنت سراسری در ایران قطع یا به‌شدت محدود شده، یکی از راه‌هایی که دوباره بیشتر درباره آن صحبت می‌شود، اینترنت ماهواره‌ای استارلینک است؛ به‌ویژه مدل کوچک‌تر و قابل‌حمل آن، یعنی استارلینک مینی که با یک پاوربانک USB-C می‌توان از آن استفاده کرد.

🔹این دستگاه در بازار جهانی دیگر مثل گذشته یک کالای چندصد دلاری دور از دسترس نیست. در سایت استارلینک، قیمت کیت استارلینک مینی (Starlink Mini) در آمریکا با تخفیف فعال‌سازی به حدود ۱۹۹ دلار رسیده است. یعنی چیزی که در بسیاری از کشورها به قیمت یک گوشی میان‌رده یا حتی کمتر فروخته می‌شود، در ایران به‌دلیل ممنوعیت، قاچاق، کمیابی و بازار سیاه، گاهی با قیمت‌های چند هزار دلاری دست‌به‌دست می‌شود.

🔹استارلینک مینی از نظر اندازه هم برای استفاده اضطراری طراحی شده است. ابعاد آن حدود ۳۰ در ۲۶ سانتی‌متر است؛ تقریبا نزدیک به اندازه یک برگه A4. وزن خود دیش حدود ۱.۱ کیلوگرم است و با پایه و کابل به حدود ۱.۵۳ کیلوگرم می‌رسد. یعنی برخلاف دیش‌های بزرگ‌تر، می‌تواند در یک کوله نسبتا بزرگ جا شود و برای شرایط بحرانی، سفر، مناطق دورافتاده یا زمان قطعی اینترنت استفاده شود.

🔹مصرف برق این مدل هم کمتر از نسخه‌های معمولی است. طبق مشخصات رسمی، مصرف متوسط آن حدود ۲۵ تا ۴۰ وات است. استارلینک مینی از استاندارد IP67 پشتیبانی می‌کند؛ یعنی در برابر گردوغبار و شرایط مرطوب مقاوم‌تر است. در جعبه آن هم دیش با وای‌فای داخلی، پایه، کابل برق DC، آداپتور برق و قطعات نصب قرار دارد.

◾️اما نکته تلخ ماجرا اینجاست: چیزی که قیمت جهانی آن حدود ۲۰۰ دلار است، در ایران می‌تواند با قیمت ۲ تا ۳ هزار دلار یا حتی بیشتر فروخته شود. این فقط گرانی یک ابزار نیست؛ نتیجه مستقیم سیاستی است که اینترنت را از حق عمومی به کالای امنیتی، قاچاقی و طبقاتی تبدیل کرده است.

🔗 پلن‌های Personal استارلینک: کدام مناسب ایران است؟

💸 tavaanatech
Please open Telegram to view this post
VIEW IN TELEGRAM
👍111👌1
Forwarded from گفت‌وشنود
دسته‌ها و حمل آیینی نمادهای دینی
تاریخ عَلَم و کُتل به کجا می‌رسد؟

آیین‌های حمل سازه‌ها و نمادهای مذهبی در خیابان‌ها سابقه‌ای بسیار کهن دارند. برای مثال مراسم شهادت مسیح توسط مسیحیان در در اسپانیا (که هفته مقدس یا سمانا سانتا نامیده می‌شود) شامل دسته‌هایی است که سازه‌های سنگین مذهبی را بر دوش حمل می‌کنند. (تصویر اسلاید اول: مراسم شهادت مسیح در مالاگا، اسپانیا، ۲۰۲۲)

این مراسم در مسیحیت عمدتاً از قرون هفتصد سال پیش شکل گرفت و در بعضی مناطق گسترش یافت. در این مراسم، مؤمنان مجسمه‌های بزرگ عیسی، مریم و دیگر شخصیت‌های مقدس را بر دوش خود حمل می‌کنند و وقایع هفته پایانی زندگی عیسی را بازآفرینی می‌نمایند. (تصویر: نقاشی مراسم سمانا سانتا در شهر سویل، اسپانیا، اثر هواکین سورویا اباستیدا، ۱۹۱۴)

آیین حمل علم در سنت عزاداری شیعه، مشابه با رسوم مسیحی شهادت مسیح است. شواهد تاریخی نشان می‌دهد که این رسم، همراه با اسب (و بعدا با شیر تعزیه)، نخل و دیگر نمادهای عزاداری، عمدتاً در اواخر قرون وسطی و به‌ویژه از دوره صفویان (حدود پانصد سال پیش) گسترش یافت و به بخشی از سنت سوگواری شیعی تبدیل شد.

راه‌پیمایی آیینی و حمل نمادهای دینی سابقه‌ای طولانی‌تر از مسیحیت دارد. حمل یا گرداندن حیوانات در مراسم مذهبی سابقه‌ای بسیار کهن دارد. در یونان و روم باستان حیوانات قربانی را در دسته‌های مذهبی می‌گرداندند، در برخی جشن‌های هندو فیل‌ها و اسب‌های آذین‌بسته حضور دارند، در مراسم یکشنبه نخل مسیحیان گاه یک خر را همراه دسته حرکت می‌دهند که برای آنان نمادی از وقوع پیشگویی‌های دینی است. موارد مشابه این گونه آیین‌ها قرن‌ها پیش از ظهور اسلام و مسیحیت وجود داشته‌اند.

علم چه می‌گوید؟
مطالعات جامعه‌شناسی دین نشان می‌دهد اجرای مناسک گروهی کارکرد مهمی در ایجاد حس همبستگی و حقانیت میان گروه «خودی» دارد. شرکت در آیین‌های جمعی، احساس تعلق افراد به گروه را تقویت می‌کند و مرزهای میان «ما» و «دیگران» را پررنگ‌تر می‌سازد. اگر حق برگزاری این آیین‌ها انحصاری باشد، و سایر دین‌ها یا گروه‌ها از حق ابراز آیین خود محروم و سرکوب شوند، برگزاری آیین همچنین می‌تواند حسی از قدرت و خودانگاره برتری نیز برای مومنان ایجاد، و آنان را نسبت به ایمان خود راضی و خوشنود کند.

#محرم #آیین #علم #کتل #گفتگو_توانا

@Dialogue1402
👍103