آموزشکده توانا
49.3K subscribers
41.5K photos
41.7K videos
2.57K files
21.8K links
کانال رسمی «توانا؛ آموزشکده جامعه مدنی»
عكس،خبر و فيلم‌هاى خود را براى ما بفرستيد:
تلگرام:
t.me/Tavaana_Admin

📧 : info@tavaana.org
📧 : to@tavaana.org

tavaana.org

instagram.com/tavaana
twitter.com/Tavaana
facebook.com/tavaana
youtube.com/Tavaana2010
Download Telegram
مخالفت با مرخصی طاهر حاجی‌قربانی؛ درخواست آزادی مشروط و رأی باز نیز منتفی شد

بر اساس گزارش‌ دریافتی، با وجود گذشت حدود سه ماه از ثبت درخواست مرخصی طاهر حاجی‌قربانی، قرارگاه ثارالله سپاه (ضابط پرونده) با اعطای مرخصی وی مخالفت کرده است. در پی این تصمیم، درخواست‌های دیگر او از جمله رأی باز و آزادی مشروط نیز عملاً منتفی شده‌اند.

این در حالی است که به گفته منابع آگاه، در هفته‌ها و ماه‌های اخیر با درخواست مرخصی برخی دیگر از زندانیان سیاسی موافقت شده، اما درخواست مرخصی طاهر حاجی‌قربانی رد شده است.

همچنین بر اساس این گزارش، آخرین حضور نمایندگان سازمان اطلاعات سپاه در زندان اوین برای گفت‌وگو با زندانیان به چند ماه پیش بازمی‌گردد و ضابطان این نهاد در ماه‌های اخیر به‌ندرت در زندان حضور یافته‌اند. در مقابل، وزارت اطلاعات همچنان حضور مستمرتری در زندان دارد و از طریق ضابطان خود با زندانیان تحت پرونده این نهاد در ارتباط است.

منابع مطلع می‌گویند مسئولان امنیتی در سال‌های گذشته بارها مدعی شده‌اند که اعطای مرخصی «از باب ارفاق» صورت می‌گیرد و حقی قانونی برای زندانی محسوب نمی‌شود؛ به همین دلیل، اعطای آن را امتیازی می‌دانند که بنا به تشخیص خود به برخی زندانیان داده می‌شود و از برخی دیگر دریغ می‌گردد.

این گزارش همچنین حاکی است که ماموران امنیتی ظاهراً پرونده آقای حاجی قربانی را در دسته پادشاهی‌خواهی قرار داده‌اند، این در حالی است که نزدیکان طاهر حاجی‌قربانی تأکید می‌کنند که او فعالیت‌های خود را فراتر از گرایش‌های سیاسی و جناحی تعریف کرده و بارها اعلام کرده است که نه پادشاهی‌خواه بوده و نه وابسته به جریان خاصی. به گفته وی، تعیین نظام سیاسی آینده ایران باید از طریق رأی اکثریت مردم و برگزاری یک همه‌پرسی آزاد صورت گیرد. همچنین فعالیت‌های او در حمایت از زندانیان سیاسی، فارغ از وابستگی‌های سیاسی و حزبی آنان، انجام شده و محدود به یک جریان خاص نبوده است.

گفته می‌شود در سازمان اطلاع سپاه، در سال‌های اخیر دایره‌ای ویژه با محوریت فردی به نام اسماعیل شفیعی برای رسیدگی به پرونده‌های مرتبط با افراد مناسب به جریان پادشاهی‌خواه تشکیل شده است و این سازمان نسبت به این گروه از زندانیان رویه سخت‌گیرانه‌ای دارد.

- این گزارش بر اساس اطلاعات دریافتی از دوستان آقای حاجی قربانی تنظیم شده است.

#طاهر_حاجی_قربانی

@Tavaana_TavaanaTech
💔118🕊5
هشتمین روز اعتصاب غذا و داروی فاطمه سپهری؛ خانواده نسبت به وضعیت جسمانی او ابراز نگرانی کردند

فاطمه سپهری، زندانی سیاسی محبوس در زندان وکیل‌آباد مشهد، در هشتمین روز اعتصاب غذا و داروی خود به سر می‌برد. این اعتصاب از روز چهارشنبه ۲۷ خردادماه در اعتراض به «توهین، آزار و اذیت از سوی مدیر داخلی بند زنان زندان وکیل‌آباد»، آغاز شده است.

بر اساس گزارش‌های دریافتی، خانواده فاطمه سپهری پس از ملاقات با وی در روز جاری، نسبت به وضعیت جسمانی این زندانی سیاسی ابراز نگرانی کرده‌اند.

علی سپهری، برادر فاطمه سپهری، با اعلام این خبر گفت که در طول مدت اعتصاب، تنها اقدام مسئولان زندان انتقال روزانه او به بهداری و تزریق سرم قندی بوده است. به گفته وی، با وجود پیگیری‌های مکرر خانواده برای توقف اجرای حکم یا اعطای مرخصی درمانی، تاکنون هیچ‌یک از مسئولان به این درخواست‌ها پاسخ نداده‌اند.

فاطمه سپهری در اسفندماه ۱۴۰۳ در پرونده‌ای مشترک با برادرش، محمدحسین سپهری، توسط شعبه پنجم دادگاه انقلاب مشهد هر کدام به سه سال و ۹ ماه حبس محکوم شدند. این پرونده به نامه‌ای مربوط می‌شود که آن‌ها در تاریخ ۶ دی‌ماه ۱۴۰۳ از زندان وکیل‌آباد مشهد منتشر کرده بودند.

پیش از آن نیز، در خردادماه ۱۴۰۳، فاطمه سپهری در پرونده‌ای مشترک با برادرانش، محمدحسین و حسین سپهری، به ۱۸ سال و شش ماه حبس محکوم شده بود.

همچنین وی در بهمن‌ماه ۱۴۰۱ از سوی دادگاه کیفری مشهد به اتهام نشر اکاذیب و تشویش اذهان عمومی به یک سال حبس تعزیری و پرداخت ۲۰ میلیون تومان جزای نقدی محکوم شد.

در پرونده‌ای دیگر نیز فاطمه سپهری به اتهام همکاری با دول متخاصم به ۱۰ سال حبس، بابت اجتماع و تبانی به پنج سال زندان، به اتهام توهین به رهبری به دو سال حبس و به اتهام تبلیغ علیه نظام به یک سال حبس محکوم شده است. این احکام در مرحله تجدیدنظر نیز تأیید شده و بر اساس ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی، ۱۰ سال از مجموع این محکومیت‌ها قابل اجرا است.

#فاطمه_سپهری

@Tavaana_TavaanaTech
💔26🕊43
⚠️ هشدار امنیتی؛ کانفیگ‌های ناشناس VPN می‌توانند مستقیما شما را به نهادهای امنیتی وصل کنند

در شرایطی که برخی از کاربران ایرانی برای دسترسی به اینترنت آزاد به انواع VPN، پراکسی و کانفیگ‌های آماده متوسل شده‌اند، استفاده از کانفیگ‌های ناشناس و غیرقابل‌اعتماد می‌تواند به‌طور مستقیم امنیت فردی کاربران را به خطر بیندازد.

واقعیت این است که بسیاری از کانفیگ‌های V2Ray، Shadowsocks، Trojan و نمونه‌های مشابه که در شبکه‌های اجتماعی و کانال‌های تلگرامی دست‌به‌دست می‌شوند، نه‌تنها امن نیستند، بلکه می‌توانند به نقطه نفوذ و شناسایی کاربران تبدیل شوند.

🔳کانفیگی که شما را به سرور ناشناس، اشتراکی یا غیرقابل‌اعتماد وصل می‌کند، در عمل مسیری است که تمام ترافیک اینترنتی شما از آن عبور می‌کند. اگر کنترل این مسیر در اختیار فرد یا گروهی ناشناس باشد، امکان لاگ‌گیری، تحلیل رفتار، ثبت آی‌پی واقعی، زمان اتصال و حتی تحویل داده‌ها به نهادهای امنیتی وجود دارد؛ حتی اگر ادعا شود «بدون لاگ» است. کاربران در این وضعیت، بدون اطلاع، اطلاعات شخصی و دیجیتال خود را در اختیار دیگران قرار می‌دهند.

برای روشن تر شدن موضوع، این توضیح لازم است که؛ مسئله تنها کانفیگ نیست؛ مسئله این است که پشت آن کانفیگ، چه کسی سرور را کنترل می‌کند.

امنیت کاربران نه در فایل کانفیگ، بلکه در مالکیت و اعتمادپذیری سرور تعیین می‌شود.

🔳استفاده از این ابزارها برای ورود به ایمیل شخصی، حساب‌های شبکه‌های اجتماعی، پیام‌رسان‌ها یا هر فعالیت حساس دیگر، می‌تواند پیامدهای جدی امنیتی داشته باشد. تجربه سال‌های گذشته نشان داده است که بی‌احتیاطی دیجیتال، در فضای سرکوب، هزینه‌ای بسیار زیادی داشته باشد.

حتی زمانی که از VPN یا هر ابزار دورزدن فیلترینگ استفاده می‌کنید، همه‌چیز پنهان نمی‌شود. درست است که در اغلب موارد محتوای ارتباط شما رمزگذاری می‌شود، اما این به‌معنای نامرئی‌شدن کامل فعالیت اینترنتی نیست. شبکه‌ای که VPN روی آن فعال است، همچنان می‌تواند الگوهای اتصال را ببیند: این‌که به چه دامنه‌هایی متصل شده‌اید، چه زمانی، با چه حجمی از ترافیک و با چه رفتاری. این اطلاعات برای تحلیل، شناسایی و حتی تطبیق هویتی کافی است، به‌خصوص در شبکه‌هایی که نظارت و DPI فعال دارند.

🔳مسئله زمانی خطرناک‌تر می‌شود که کاربر، کلاینت یا فایل نصبی VPN را به‌صورت فایل APK از منابع نامعلوم مثل کانال‌های تلگرامی دانلود و نصب می‌کند.

🔗ادامه مطلب در وب‌سایت تواناتک

💸 tavaanatech
Please open Telegram to view this post
VIEW IN TELEGRAM
8👌1
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
لیلا مهدوی، مادر جاویدنام سیاوش محمودی، با اشاره به محرم و شب شام غریبان، لحظات هولناکی را بادآوری می‌کند که برای شناسایی و تحویل پیکر فرزندش به بیمارستان رفته بود.
او می‌گوید شام غریبان من، لحظه‌ای بود که بچه‌ام را کشتید.

روایت ابن مادر دادخواه را بشنوید.


#سیاوش_محمودی #دادخواهی

@Tavaana_TavaanaTech
💔52
مریم ابراهیم‌وند: جمهوری اسلامی با گروگان گرفتن مدارکم، مرا در آستانه بی‌خانمانی در فرانسه قرار داد

مریم ابراهیم‌وند، فیلمساز ایرانی و زندانی سیاسی سابق، با انتشار متنی در صفحه ایکس خود اعلام کرد که پس از یک سال اقامت در فرانسه با بورسیه وزارت فرهنگ این کشور و ویزای هنری، به دلیل نداشتن گذرنامه و ضبط مدارک هویتی‌اش توسط کنسولگری جمهوری اسلامی، در آستانه بی‌خانمانی قرار گرفته است.

او نوشت که در طول یک سال گذشته در یک اقامتگاه هنری زندگی کرده و به فعالیت‌های هنری و فیلمسازی خود ادامه داده است، اما با پایان دوره اقامت، از نظر اخلاقی خود را موظف به ترک محل سکونتش می‌داند.

ابراهیم‌وند با اشاره به اینکه کنسولگری جمهوری اسلامی تمامی مدارک هویتی او را در اختیار دارد و به گفته وی، تابعیتش نیز به‌صورت شفاهی سلب شده است، افزود که به همین دلیل نتوانسته خانه‌ای اجاره کند یا حتی برای تعیین تکلیف زندگی خود به امارات بازگردد.

این فیلمساز تأکید کرد که حتی اگر از فردا شب ناچار شود تنها با یک چمدان در خیابان بخوابد، احساس شرمندگی نخواهد کرد، زیرا این وضعیت را نتیجه عملکرد جمهوری اسلامی می‌داند.

او در بخش دیگری از نوشته خود با انتقاد از سیاست‌های جمهوری اسلامی اظهار داشت روزی در خاطراتش خواهد نوشت که حکومتی که سال‌ها آمریکا را «شیطان بزرگ» می‌خواند و شعار «مرگ بر آمریکا» سر می‌داد، در نهایت با همان کشور پای میز مذاکره نشست، اما در همان زمان از صدور یک گذرنامه برای یک فیلمساز ایرانی جلوگیری کرد و او را به شرایطی رساند که در آستانه خوابیدن در خیابان قرار گیرد.

مرتبط:
متن شهادت‌نامه مریم ابراهیم‌وند در سایت مرکز اسناد حقوق بشر ایران:
https://tinyurl.com/45d9uyux

#مریم_ابراهیم_وند #نه_به_جمهوری_اسلامی


@Tavaana_TavaanaTech
12🕊7
🚀 استارلینک مینی؛ دیشی کوچک، قیمتی جهانی، بازاری سیاه در ایران

در روزهایی که اینترنت سراسری در ایران قطع یا به‌شدت محدود شده، یکی از راه‌هایی که دوباره بیشتر درباره آن صحبت می‌شود، اینترنت ماهواره‌ای استارلینک است؛ به‌ویژه مدل کوچک‌تر و قابل‌حمل آن، یعنی استارلینک مینی که با یک پاوربانک USB-C می‌توان از آن استفاده کرد.

🔹این دستگاه در بازار جهانی دیگر مثل گذشته یک کالای چندصد دلاری دور از دسترس نیست. در سایت استارلینک، قیمت کیت استارلینک مینی (Starlink Mini) در آمریکا با تخفیف فعال‌سازی به حدود ۱۹۹ دلار رسیده است. یعنی چیزی که در بسیاری از کشورها به قیمت یک گوشی میان‌رده یا حتی کمتر فروخته می‌شود، در ایران به‌دلیل ممنوعیت، قاچاق، کمیابی و بازار سیاه، گاهی با قیمت‌های چند هزار دلاری دست‌به‌دست می‌شود.

🔹استارلینک مینی از نظر اندازه هم برای استفاده اضطراری طراحی شده است. ابعاد آن حدود ۳۰ در ۲۶ سانتی‌متر است؛ تقریبا نزدیک به اندازه یک برگه A4. وزن خود دیش حدود ۱.۱ کیلوگرم است و با پایه و کابل به حدود ۱.۵۳ کیلوگرم می‌رسد. یعنی برخلاف دیش‌های بزرگ‌تر، می‌تواند در یک کوله نسبتا بزرگ جا شود و برای شرایط بحرانی، سفر، مناطق دورافتاده یا زمان قطعی اینترنت استفاده شود.

🔹مصرف برق این مدل هم کمتر از نسخه‌های معمولی است. طبق مشخصات رسمی، مصرف متوسط آن حدود ۲۵ تا ۴۰ وات است. استارلینک مینی از استاندارد IP67 پشتیبانی می‌کند؛ یعنی در برابر گردوغبار و شرایط مرطوب مقاوم‌تر است. در جعبه آن هم دیش با وای‌فای داخلی، پایه، کابل برق DC، آداپتور برق و قطعات نصب قرار دارد.

◾️اما نکته تلخ ماجرا اینجاست: چیزی که قیمت جهانی آن حدود ۲۰۰ دلار است، در ایران می‌تواند با قیمت ۲ تا ۳ هزار دلار یا حتی بیشتر فروخته شود. این فقط گرانی یک ابزار نیست؛ نتیجه مستقیم سیاستی است که اینترنت را از حق عمومی به کالای امنیتی، قاچاقی و طبقاتی تبدیل کرده است.

🔗 پلن‌های Personal استارلینک: کدام مناسب ایران است؟

💸 tavaanatech
Please open Telegram to view this post
VIEW IN TELEGRAM
👍121👌1
Forwarded from گفت‌وشنود
دسته‌ها و حمل آیینی نمادهای دینی
تاریخ عَلَم و کُتل به کجا می‌رسد؟

آیین‌های حمل سازه‌ها و نمادهای مذهبی در خیابان‌ها سابقه‌ای بسیار کهن دارند. برای مثال مراسم شهادت مسیح توسط مسیحیان در در اسپانیا (که هفته مقدس یا سمانا سانتا نامیده می‌شود) شامل دسته‌هایی است که سازه‌های سنگین مذهبی را بر دوش حمل می‌کنند. (تصویر اسلاید اول: مراسم شهادت مسیح در مالاگا، اسپانیا، ۲۰۲۲)

این مراسم در مسیحیت عمدتاً از قرون هفتصد سال پیش شکل گرفت و در بعضی مناطق گسترش یافت. در این مراسم، مؤمنان مجسمه‌های بزرگ عیسی، مریم و دیگر شخصیت‌های مقدس را بر دوش خود حمل می‌کنند و وقایع هفته پایانی زندگی عیسی را بازآفرینی می‌نمایند. (تصویر: نقاشی مراسم سمانا سانتا در شهر سویل، اسپانیا، اثر هواکین سورویا اباستیدا، ۱۹۱۴)

آیین حمل علم در سنت عزاداری شیعه، مشابه با رسوم مسیحی شهادت مسیح است. شواهد تاریخی نشان می‌دهد که این رسم، همراه با اسب (و بعدا با شیر تعزیه)، نخل و دیگر نمادهای عزاداری، عمدتاً در اواخر قرون وسطی و به‌ویژه از دوره صفویان (حدود پانصد سال پیش) گسترش یافت و به بخشی از سنت سوگواری شیعی تبدیل شد.

راه‌پیمایی آیینی و حمل نمادهای دینی سابقه‌ای طولانی‌تر از مسیحیت دارد. حمل یا گرداندن حیوانات در مراسم مذهبی سابقه‌ای بسیار کهن دارد. در یونان و روم باستان حیوانات قربانی را در دسته‌های مذهبی می‌گرداندند، در برخی جشن‌های هندو فیل‌ها و اسب‌های آذین‌بسته حضور دارند، در مراسم یکشنبه نخل مسیحیان گاه یک خر را همراه دسته حرکت می‌دهند که برای آنان نمادی از وقوع پیشگویی‌های دینی است. موارد مشابه این گونه آیین‌ها قرن‌ها پیش از ظهور اسلام و مسیحیت وجود داشته‌اند.

علم چه می‌گوید؟
مطالعات جامعه‌شناسی دین نشان می‌دهد اجرای مناسک گروهی کارکرد مهمی در ایجاد حس همبستگی و حقانیت میان گروه «خودی» دارد. شرکت در آیین‌های جمعی، احساس تعلق افراد به گروه را تقویت می‌کند و مرزهای میان «ما» و «دیگران» را پررنگ‌تر می‌سازد. اگر حق برگزاری این آیین‌ها انحصاری باشد، و سایر دین‌ها یا گروه‌ها از حق ابراز آیین خود محروم و سرکوب شوند، برگزاری آیین همچنین می‌تواند حسی از قدرت و خودانگاره برتری نیز برای مومنان ایجاد، و آنان را نسبت به ایمان خود راضی و خوشنود کند.

#محرم #آیین #علم #کتل #گفتگو_توانا

@Dialogue1402
👍113
Forwarded from گفت‌وشنود
Media is too big
VIEW IN TELEGRAM
ایدئولوژی مذهبی، هنگامی که به شکل افراطی و مطلق‌گرایانه دنبال می‌شود، به جای تعالی انسان و گسترش اخلاق، می‌تواند به ابزاری برای سلطه، حذف و خشونت بدل شود.

پایبندی کورکورانه به چنین ایدئولوژی‌هایی، به‌ویژه هنگامی که انسانیت و کرامت فردی را فدای "حقیقت مطلق" خودساخته می‌کنند، منجر به توجیه رفتارهای غیرانسانی به نام مقدس‌ترین مفاهیم می‌شود.

این‌گونه تفکر افراطی، به جای اینکه دین را در خدمت انسان قرار دهد، انسان را قربانی دین می‌سازد و در نهایت نه تنها اخلاق را تضعیف می‌کند، بلکه بنیان‌های انسانیت را نیز از میان می‌برد.

#حکومت_ایدئولوژیک #کرامت_انسانی #اخلاق #گفتگو_توانا

@Dialogue1402
👍164🕊2😍2💔2
Forwarded from گفت‌وشنود
Media is too big
VIEW IN TELEGRAM
ویدئویی از مراسم سنتی عزاداری محرم در حسینیه معتمدی بندر گناوه در استان بوشهر منتشر شده است که کاربران شبکه‌های اجتماعی اشعار این نوحه را مرتبط با جان‌باختگان دی‌ماه دانستند.

عزاداران در این هیئت با نوحه «از جان تازه جوان جاویدان ملک گران…گلباران نعش جوان» به سینه‌زنی پرداختند.

آهنگ، تنظیم و اجرا: سیدرضاسجادی
شعر:عادل آبرخت

#مداحی #گفتگو_توانا

@Dialogue1402
25💔4
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM

مادر جاویدنام بامشاد سلیمان خانی، در شب عاشورا به یاد فرزندش و همه جاویدنامان نبور می‌نوازد.

او ضمن انتشار این ویدیو نوشت:

حالِ خونین‌دلان که گوید باز
وز فلک خونِ خم که جوید باز
جز فُلاطونِ خم‌نشینِ شراب
سرِّ حکمت به ما که گوید باز
شرمش از چشم می‌پرستان باد
نرگسِ مست اگر بروید باز
هر که چون لاله کاسه‌گردان شد
زین جفا رخ به خون بشوید باز
نگشاید دلم چو غنچه اگر
ساغری از لبش نبوید باز
گردِ بیت‌الحرامِ خم حافظ
گر نمیرد به سر ببوید باز
تنبور نوازی در شام غریبان به یاد تمام جاویدنامانی که غریبانه کوچ کردند.

@zeinab_soleimankhani

بامشاد سلیمانخانی دانشجوی رشتە مکانیک ۲۱ سالە اهل آبدانان کە بە‌خاطر شغل پدر در شهرستان دهلران زندگی می‌کرد، روز سوم خرداد ۱۴۰۱، پس از آزادی از بازداشتگاه، با علائم سردرد  شدید بە خانە برمی‌گردد، نیمه‌شب حالش بد می‌شود، او را به بیمارستان می‌برند و در نهایت هفتم خرداد ماه به طور مشکوکی جان خود را از دست می‌دهد.

طبق گفتە نزدیکان خانوادە سلیمانخانی، بامشاد مدتها دارای گرایشات سیاسی بودە و علنا در فضای مجازی مجموعە پست و استوری‌هایی را در نقد حاکمیت بە اشتراک گذاشتە و چندین بار نیز از طرف نیروهای امنیتی اخطار شدید گرفتە است


#بامشاد_سلیمانخانی

@Tavaana_TavaanaTech
💔419🕊3
امروز، ۲۶ ژوئن، روز جهانی حمایت از قربانیان شکنجه و مبارزه با شکنجه است، شکنجه، در هر شکل و با هر توجیهی، نقض آشکار کرامت انسانی و حقوق بنیادین انسان‌هاست.

در جمهوری اسلامی شکنجه و فشارهای جسمی و روانی همچنان یکی از ابزارهای سرکوب به شمار می‌رود؛ از اعترافات اجباری و سلول انفرادی گرفته تا محرومیت از درمان، تهدید خانواده‌ها و آزار زندانیان. یادآوری رنج قربانیان شکنجه، هم‌زمان یادآوری مسئولیت ما در دفاع از کرامت انسانی، عدالت و پایان دادن به مصونیت عاملان این نقض‌هاست.

امروز در کنار بازماندگان و قربانیان شکنجه می‌ایستیم و بر حق هر انسان برای زندگی بدون ترس، خشونت و تحقیر تأکید می‌کنیم.
طرح از بهنام محمدی

#شکنجه
#زندان
#نه_به_شکنجه

@Tavaana_TavaanaTech
🕊154💔2
در روز جهانی حمایت از قربانیان شکنجه و مبارزه با شکنجه، یادآوری وضعیت فاطمه سپهری، زندانی سیاسی محبوس در زندان وکیل‌آباد مشهد، اهمیت ویژه‌ای دارد؛ زنی که سال‌هاست به دلیل بیان مسالمت‌آمیز دیدگاه‌هایش تحت فشار قرار گرفته و حتی پس از جراحی قلب باز و نیاز به مراقبت‌های درمانی، بار دیگر به زندان بازگردانده شد.

فاطمه سپهری، از امضاکنندگان بیانیه ۱۴، از چهارشنبه ۲۷ خرداد ۱۴۰۵ در اعتراض به «توهین، آزار و رفتارهای صورت‌گرفته در زندان وکیل‌آباد مشهد» دست به اعتصاب غذا و دارو زده است.

خانواده او پس از ملاقات روز دوم تیرماه، نسبت به وضعیت جسمانی این زندانی سیاسی ابراز نگرانی کرده‌اند. به گفته علی سپهری، برادر او، تنها اقدام مسئولان زندان در این مدت انتقال روزانه فاطمه سپهری به بهداری و تزریق سرم قندی بوده است.

خانواده این زندانی سیاسی اعلام کرده‌اند که با وجود پیگیری‌های مکرر برای توقف اجرای حکم یا اعطای مرخصی درمانی، تاکنون هیچ‌یک از مسئولان به این درخواست‌ها پاسخ نداده‌اند.
#فاطمه_سپهری
#نه_به_شکنجه

@Tavaana_TavaanaTech
22💔16🕊1
Forwarded from گفت‌وشنود
بازداشت سعید حسنی، شهروند بهائی در شیراز؛ انتقال به زندان عادل‌آباد

در ادامه روند بازداشت شهروندان بهائی در ایران، سعید حسنی، شهروند ۳۷ ساله بهائی ساکن شیراز، روز ۲ تیرماه توسط مأموران سپاه بازداشت و به زندان عادل‌آباد شیراز منتقل شد.

بر اساس اطلاعات دریافتی، حدود ساعت ۱۰ صبح روز ۲ تیر، مأموران سپاه با حضور در محل کار سعید حسنی، وی را با رفتاری خشن و نامناسب بازداشت کردند. پس از آن، مأموران به منزل این شهروند مراجعه کرده و ضمن تفتیش خانه، وسایل شخصی از جمله تلفن همراه و دیگر تجهیزات الکترونیکی را ضبط کردند.

بر پایه این گزارش، سعید حسنی پس از بازداشت به زندان عادل‌آباد شیراز منتقل شده است.

سعید حسنی پیش‌تر نیز در تیرماه ۱۳۹۵ بازداشت شده بود. وی پس از چند ماه بازداشت موقت، با تودیع وثیقه آزاد شد و در ادامه، دادگاه حکم تبرئه او را صادر کرد. با این حال، با اعمال ماده ۴۷۷ قانون آیین دادرسی کیفری، پرونده وی بار دیگر به جریان افتاد و سرنوشت نهایی آن تا زمان بازداشت اخیر همچنان نامشخص باقی مانده بود.

تا زمان تنظیم این گزارش، اطلاعاتی درباره دلایل بازداشت اخیر، اتهامات احتمالی یا ارتباط آن با پرونده پیشین این شهروند بهائی منتشر نشده است.

بازداشت سعید حسنی در شرایطی صورت می‌گیرد که گزارش‌ها از ادامه فشارهای امنیتی و برخورد با شهروندان بهائی در نقاط مختلف ایران حکایت دارد؛ روندی که در موارد متعدد با بازداشت، تفتیش منازل، ضبط وسایل شخصی و محدودیت در دسترسی خانواده‌ها به اطلاعات مربوط به وضعیت بازداشت‌شدگان همراه بوده است.
#داستان_ما_یکیست #بهاییان_ایران #سعید_حسنی #گفتگو_توانا

@Dialogue1402
💔191🕊1
Forwarded from گفت‌وشنود


روز جهانی حمایت از قربانیان شکنجه به عنوان یک ابتکار از سوی سازمان ملل متحد در ۲۶ ژوئن ۱۹۹۷ تعیین شد. این روز به یاد تصویب "کنوانسیون سازمان ملل متحد علیه شکنجه و دیگر مجازات‌ها یا رفتارهای ظالمانه، غیرانسانی یا تحقیرآمیز" در ۲۶ ژوئن ۱۹۸۷ گرامی داشته می‌شود. هدف از این روز جلب توجه جهانی به موضوع شکنجه و اثرات مخرب آن بر افراد و جوامع است.

در طول تاریخ، بسیاری از افراد به دلیل باورهای دینی، سیاسی، و ایدئولوژیک خود مورد شکنجه قرار گرفته‌اند. خداناباوران، دین‌ناباوران، و افراد دارای باورهای متفاوت دیگر نیز از این قاعده مستثنی نبوده‌اند و در بسیاری از جوامع با تبعیض، آزار و شکنجه روبرو شده‌اند. شکنجه به عنوان یک ابزار سرکوب برای کنترل و ساکت کردن مخالفان و تقویت قدرت حاکمان استفاده شده است.

در ایران و حکومت جمهوری اسلامی بسیاری از افراد به‌ علت باورهای متفاوت، با خواست حکومت فرقه‌ای شیعه، زندانی و با شکنجه و در مواردی با احکام سلب حیات و اعدام مواجه می‌شوند.

جاوید رحمان، گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر در ایران، در حاشیه پنجاه و ششمین جلسه شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد و جلسه‌ای که با عنوان "بحران مصونیت در ایران؛ از دهه شصت تا مهسا امینی" برگزار شده بود، از شکنجه در کنار اقدامات دیگری نظیر ناپدید شدن اجباری، قتل و اعدام‌های خودسرانه، به مثابه یکی از مصادیق "جنایت علیه بشریت" نام برد که به‌ دست حکومت جمهوری اسلامی از دهه ۱۳۶۰ تا امروز انجام شده است.

شکنجه نه تنها جسمی بلکه روحی و روانی نیز بوده و اثرات طولانی‌مدتی بر قربانیان و خانواده‌هایشان دارد. ایجاد این روز جهانی به عنوان یک فرصت برای آموزش و اطلاع‌رسانی درباره این موضوع و تقویت اقدامات جهانی برای از بین بردن شکنجه و حمایت از حقوق بشر و قربانیان آن است.

این روز همچنین یادآور تعهد جامعه جهانی به حقوق بشر و ضرورت ادامه مبارزه با هر گونه شکنجه و رفتار غیرانسانی است. سازمان‌ها و فعالان حقوق بشر در سراسر جهان از این روز برای تقویت تلاش‌های خود و جلب توجه عموم به وضعیت قربانیان شکنجه استفاده می‌کنند.

#تفتیش_عقاید #شکنجه #خداناباوران #دین_ناباوران #گفتگو_توانا


@Dialogue1402
👌8🕊61💔1