✨✨ @AdabSar
مهسازان ما اندیشه و هنر و کار و باریکبینی را به هم آمیختند و با بهره گرفتن از خاک و سنگ و گل پخته، گوهرهای بیهمتا ساختند و آفریدند.
و گویندگان و سرایندگان ما واژگان زیبای پارسی را به رشته کشیدند و جهانی از زیبایی را به دفترهای جاودانه جهان نوشتند و به فراخنای آسمان رساندند.
ما مردمانی بودیم سرشار از هنر و سرشار از انگیزهها و سهشهای پرستش زیبایی. ما زیبایی را دوست میداشتیم و به هرجا پا مینهادیم، هرچه را زیبا بود فراهم میآوردیم و هرچه زیبایی بود می آفریدیم .کفپوش خانههای ما جهانی از زیبایی بود. ما با سرانگشتهای هنرآفرین خود، این کفپوشها را میبافتیم و به زیر پای خود میافکندیم.
آوندی که در آن آب می نوشیدیم نیز پرتوی از زیبایی بود. گویی ما آب را هم بدون زیبایی نمیتوانستیم بنوشیم. روبنای* دیوارهای خانههای ما با گل پخته و با هزاران رنگ زیبا آراسته بود. ما همهی زیباییهای آسمان و زمین را گرد میآوردیم و یکجا بروی دیوارهای خود میکشیدیم.
ما چوب و پوست خشک و سیم خشک را به هم میپیوستیم و با آنها، نواهای آسمانی میساختیم و مینواختیم و به گوش فرشتگان میرساندیم که ما مردمانی بودیم نواگر و نواساز. سازهای ما هرگز از نغمِش نمیافتاد. ما با هزاران نوا و نغمهای که از سازها میکشیدیم، گوش آسمان را مینواختیم و آوای شور دل خود را به کهکشانها میرساندیم. ما خنیای جاودانه خود را در درگاههای خوش سال و در جشنهایمان و در هر زمانی مینواختیم...
#پیام_پارسی
بریدهای از نسک #آوای_زنگوله_ها
نویسنده: #حسین_وحیدی
goo.gl/PrIiY2
پینوشت ۱:
مهساز←معمار، آرشیتکت
سهش←احساس
آوند←ظرف
خنیا←موسیقی
نسک←کتاب
*پینوشت ۲:
"بنا" واژهای تازی است. بهجای واژهی "روبنا" میتوان از واژهی "نما" بهره برد.
@AdabSar
✨✨✨✨
مهسازان ما اندیشه و هنر و کار و باریکبینی را به هم آمیختند و با بهره گرفتن از خاک و سنگ و گل پخته، گوهرهای بیهمتا ساختند و آفریدند.
و گویندگان و سرایندگان ما واژگان زیبای پارسی را به رشته کشیدند و جهانی از زیبایی را به دفترهای جاودانه جهان نوشتند و به فراخنای آسمان رساندند.
ما مردمانی بودیم سرشار از هنر و سرشار از انگیزهها و سهشهای پرستش زیبایی. ما زیبایی را دوست میداشتیم و به هرجا پا مینهادیم، هرچه را زیبا بود فراهم میآوردیم و هرچه زیبایی بود می آفریدیم .کفپوش خانههای ما جهانی از زیبایی بود. ما با سرانگشتهای هنرآفرین خود، این کفپوشها را میبافتیم و به زیر پای خود میافکندیم.
آوندی که در آن آب می نوشیدیم نیز پرتوی از زیبایی بود. گویی ما آب را هم بدون زیبایی نمیتوانستیم بنوشیم. روبنای* دیوارهای خانههای ما با گل پخته و با هزاران رنگ زیبا آراسته بود. ما همهی زیباییهای آسمان و زمین را گرد میآوردیم و یکجا بروی دیوارهای خود میکشیدیم.
ما چوب و پوست خشک و سیم خشک را به هم میپیوستیم و با آنها، نواهای آسمانی میساختیم و مینواختیم و به گوش فرشتگان میرساندیم که ما مردمانی بودیم نواگر و نواساز. سازهای ما هرگز از نغمِش نمیافتاد. ما با هزاران نوا و نغمهای که از سازها میکشیدیم، گوش آسمان را مینواختیم و آوای شور دل خود را به کهکشانها میرساندیم. ما خنیای جاودانه خود را در درگاههای خوش سال و در جشنهایمان و در هر زمانی مینواختیم...
#پیام_پارسی
بریدهای از نسک #آوای_زنگوله_ها
نویسنده: #حسین_وحیدی
goo.gl/PrIiY2
پینوشت ۱:
مهساز←معمار، آرشیتکت
سهش←احساس
آوند←ظرف
خنیا←موسیقی
نسک←کتاب
*پینوشت ۲:
"بنا" واژهای تازی است. بهجای واژهی "روبنا" میتوان از واژهی "نما" بهره برد.
@AdabSar
✨✨✨✨
🔷🔶🔹🔸
@AdabSar
🔅پالایش زبان پارسی
🔻معمار = مِهراز، رازیگر، آبادگر، والادگر، سازنده، بنیادگر
🔻معماری = مِهرازی، رازیگری، بنیادگری، والادگری، آبادگری، ساختمان
🔻مهندس معمار = مِهراز، کارشناس مِهراز
✍نمونه:
🔺سوم اردیبهشت، روز ملی معمار بر معماران عزیز مبارک باد =
سوم اردیبهشت، روز میهنی مهراز بر مهرازان گرامی همایون باد
🔺تمام افراد حاضر، معماری بنا را تحسین کردند =
همگی رازیگری ساختمان را ستودند
🔺طاق کسری، اثر تاریخی معماران ایرانی است =
تاک کسرا، کار باستانی سازندگان ایرانی است
ایوان خسرو، آفریدهی باستانی والادگران ایرانی است
🔺آن کس که بعید شد ز معمار
کی گردد کارهاش معمور #مولوی =
آن کس که بدور شد ز مِهراز
کی گردد کارهاش آباد
✍ #مجید_دری
#پارسی_پاک #معمار
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
آرمان «ادبسار»
پالایش زبان پارسی
والایش فرهنگ ایرانی
@AdabSar
🔷🔶🔹🔸
@AdabSar
🔅پالایش زبان پارسی
🔻معمار = مِهراز، رازیگر، آبادگر، والادگر، سازنده، بنیادگر
🔻معماری = مِهرازی، رازیگری، بنیادگری، والادگری، آبادگری، ساختمان
🔻مهندس معمار = مِهراز، کارشناس مِهراز
✍نمونه:
🔺سوم اردیبهشت، روز ملی معمار بر معماران عزیز مبارک باد =
سوم اردیبهشت، روز میهنی مهراز بر مهرازان گرامی همایون باد
🔺تمام افراد حاضر، معماری بنا را تحسین کردند =
همگی رازیگری ساختمان را ستودند
🔺طاق کسری، اثر تاریخی معماران ایرانی است =
تاک کسرا، کار باستانی سازندگان ایرانی است
ایوان خسرو، آفریدهی باستانی والادگران ایرانی است
🔺آن کس که بعید شد ز معمار
کی گردد کارهاش معمور #مولوی =
آن کس که بدور شد ز مِهراز
کی گردد کارهاش آباد
✍ #مجید_دری
#پارسی_پاک #معمار
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
آرمان «ادبسار»
پالایش زبان پارسی
والایش فرهنگ ایرانی
@AdabSar
🔷🔶🔹🔸
@AdabSar
تو رفتهای و من ازدسترفتهتر شدهام
به شاعرانهترين شكل دربهدر شدهام
از آنچه دور و برم اتفاق میافتد
از آنچه بر سرمان رفت بیخبر شدهام
من آن مسافرِ بیاختيارِ تقديرم
كه با تمام وجود عازم سفر شدهام
به دست باد سپردی مرا ندانستی
كه بی تو بيشتر از باد دربهدر شدهام
منی كه چاشنی انفجارها بودم
چگونه بعد تو كبريت بیخطر شدهام
برای آنكه ببينم تورا كه میگذری
چقدر در همهی شهر رهگذر شدهام
مقدّر است كسی بیقرارتان باشد
به سرنوشت قسم من همان نفر شدهام
#محمدرضا_جمیل
@AdabSar
تو رفتهای و من ازدسترفتهتر شدهام
به شاعرانهترين شكل دربهدر شدهام
از آنچه دور و برم اتفاق میافتد
از آنچه بر سرمان رفت بیخبر شدهام
من آن مسافرِ بیاختيارِ تقديرم
كه با تمام وجود عازم سفر شدهام
به دست باد سپردی مرا ندانستی
كه بی تو بيشتر از باد دربهدر شدهام
منی كه چاشنی انفجارها بودم
چگونه بعد تو كبريت بیخطر شدهام
برای آنكه ببينم تورا كه میگذری
چقدر در همهی شهر رهگذر شدهام
مقدّر است كسی بیقرارتان باشد
به سرنوشت قسم من همان نفر شدهام
#محمدرضا_جمیل
@AdabSar
💫
ای گلدانها جوانه برمیگردد
پرواز به آشیانه برمیگردد
دنیا که همیشه بر مدار شب نیست
روزی ورق زمانه برمیگردد
#سجاد_حقیقتشناس
@AdabSar
ای گلدانها جوانه برمیگردد
پرواز به آشیانه برمیگردد
دنیا که همیشه بر مدار شب نیست
روزی ورق زمانه برمیگردد
#سجاد_حقیقتشناس
@AdabSar
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
🌼🌺🌸
🌺🌸
🌸
چو با مردِ بدخواه باید نشست
چُنان کن که نگْشاید او بر تو دست
چو جوید کسی راهِ بایستگی
هنر باید و شرم و شایستگی
نباید زبان از هنر چیرهتر
دروغ از هنر نشمُرَد دادگر
نداند کسی را بزرگی به چیز
نه خواری به ناچیز دارد به نیز
#فردوسى
همه آرزویم این که:
مبیناد کس روز بیکام تو
نوشته به خورشید بر نام تو
فرستنده #جعفر_جعفرزاده
#چکامه_پارسی
@AdabSar
🌼
🌸🌼
🌺🌸🌼
🌺🌸
🌸
چو با مردِ بدخواه باید نشست
چُنان کن که نگْشاید او بر تو دست
چو جوید کسی راهِ بایستگی
هنر باید و شرم و شایستگی
نباید زبان از هنر چیرهتر
دروغ از هنر نشمُرَد دادگر
نداند کسی را بزرگی به چیز
نه خواری به ناچیز دارد به نیز
#فردوسى
همه آرزویم این که:
مبیناد کس روز بیکام تو
نوشته به خورشید بر نام تو
فرستنده #جعفر_جعفرزاده
#چکامه_پارسی
@AdabSar
🌼
🌸🌼
🌺🌸🌼
@AdabSar
آنی بود
درها وا شده بود
برگی نه، شاخی نه
باغ فنا پيدا شده بود
مرغان مکان خاموش
اين خاموش
آن خاموش
خاموشی گويا شده بود
آن پهنه چه بود
با ميشی گرگی همپا شده بود
نقش صدا کمرنگ
نقش ندا کمرنگ
پرده مگر تا شده بود؟
من رفته
او رفته
ما بی ما شده بود
زيبایی تنها شده بود
هر رودی دريا
هر بودی بودا شده بود
#سهراب_سپهری
@AdabSar
آنی بود
درها وا شده بود
برگی نه، شاخی نه
باغ فنا پيدا شده بود
مرغان مکان خاموش
اين خاموش
آن خاموش
خاموشی گويا شده بود
آن پهنه چه بود
با ميشی گرگی همپا شده بود
نقش صدا کمرنگ
نقش ندا کمرنگ
پرده مگر تا شده بود؟
من رفته
او رفته
ما بی ما شده بود
زيبایی تنها شده بود
هر رودی دريا
هر بودی بودا شده بود
#سهراب_سپهری
@AdabSar
💫
من دوش دعا کردم و باد آمینا
تا بِه شود آن دو چشمِ بادامینا
از دیدهی بدخواه تورا چشم رسید
در دیدهی بدخواهِ تو بادا مینا
#ابوسعید_ابوالخیر
@AdabSar
من دوش دعا کردم و باد آمینا
تا بِه شود آن دو چشمِ بادامینا
از دیدهی بدخواه تورا چشم رسید
در دیدهی بدخواهِ تو بادا مینا
#ابوسعید_ابوالخیر
@AdabSar
@AdabSar
به ناامیدی از این در مرو امید اینجاست
فزونتر از عدد قفلها کلید اینجاست
بعید نیست خطابخشی از کرامتِ دوست
اگر کریم نبخشد خطا بعید اینجاست
به هر دری که روی جز عزا نخواهی دید
مگر مقیمِ درِ دل شوی که عید اینجاست
درآ به خلوت دل تا به چشمِ جان نگری
که دوست را رُخِ بهتر ز مَه پدید اینجاست
مباش در پی خودبینی و خدابین باش
که آنچه شاید و باید تو را خرید اینجاست
بیا به میکده تا آنکه روسپید شوی
که روسیَه نشود هرکه روسپید اینجاست
از آن به کوی خراباتیان مقام من است
که از جهان دلم آنجا که آرمید اینجاست
سحر ز عرش سروشم به گوشِ جان فرمود
که هرکه سر به گریبانِ دل کشید اینجاست
قدم نمینهد از کوی دل برون «رنجی»
مراد میطلبد از دل و مرید اینجاست
#هادی_رنجی
@AdabSar
به ناامیدی از این در مرو امید اینجاست
فزونتر از عدد قفلها کلید اینجاست
بعید نیست خطابخشی از کرامتِ دوست
اگر کریم نبخشد خطا بعید اینجاست
به هر دری که روی جز عزا نخواهی دید
مگر مقیمِ درِ دل شوی که عید اینجاست
درآ به خلوت دل تا به چشمِ جان نگری
که دوست را رُخِ بهتر ز مَه پدید اینجاست
مباش در پی خودبینی و خدابین باش
که آنچه شاید و باید تو را خرید اینجاست
بیا به میکده تا آنکه روسپید شوی
که روسیَه نشود هرکه روسپید اینجاست
از آن به کوی خراباتیان مقام من است
که از جهان دلم آنجا که آرمید اینجاست
سحر ز عرش سروشم به گوشِ جان فرمود
که هرکه سر به گریبانِ دل کشید اینجاست
قدم نمینهد از کوی دل برون «رنجی»
مراد میطلبد از دل و مرید اینجاست
#هادی_رنجی
@AdabSar
❤1
💫
دلم را زلف جانان میشناسد
پریشان را پریشان میشناسد
هنوز اندک شعوری با جنون هست
که دست ما گریبان میشناسد
#مدامی_یزدی
@AdabSar
دلم را زلف جانان میشناسد
پریشان را پریشان میشناسد
هنوز اندک شعوری با جنون هست
که دست ما گریبان میشناسد
#مدامی_یزدی
@AdabSar
@AdabSar
با مردمِ شبدیده به دیدن نرسیدیم
تا صبح دَمی هم به دمیدن نرسیدیم
کالیم که سرسبز دل از شاخه بریدیم
تا حادثهی سرخِ رسیدن نرسیدیم
خونخوردهی دردیم و چراغانیِ داغیم
گلکردهی باغیم و به چیدن نرسیدیم
زاین هیزمِ تر هیچ ندیدیم بهجز دود
شمعیم که تا شعلهکشیدن نرسیدیم
خونیم و تپیدیم به تاب و تبِ تردید
اشکیم و به مژگانِ چکیدن نرسیدیم
بادیم که آواره دویدیم به هر سوی
اما چو نسیمی به وزیدن نرسیدیم
یک عمر دویدیم و لبِ چشمه رسیدیم
خشکید و به یک جرعه چشیدن نرسیدیم
#قیصر_امینپور
@AdabSar
با مردمِ شبدیده به دیدن نرسیدیم
تا صبح دَمی هم به دمیدن نرسیدیم
کالیم که سرسبز دل از شاخه بریدیم
تا حادثهی سرخِ رسیدن نرسیدیم
خونخوردهی دردیم و چراغانیِ داغیم
گلکردهی باغیم و به چیدن نرسیدیم
زاین هیزمِ تر هیچ ندیدیم بهجز دود
شمعیم که تا شعلهکشیدن نرسیدیم
خونیم و تپیدیم به تاب و تبِ تردید
اشکیم و به مژگانِ چکیدن نرسیدیم
بادیم که آواره دویدیم به هر سوی
اما چو نسیمی به وزیدن نرسیدیم
یک عمر دویدیم و لبِ چشمه رسیدیم
خشکید و به یک جرعه چشیدن نرسیدیم
#قیصر_امینپور
@AdabSar
Forwarded from ادبسار
💫
هواخواه تواَم جانا
و میدانم که میدانی
که هم نادیده میبینی
و هم ننوشته میخوانی
#حافظ
#چکامه_پارسی
@AdabSar
هواخواه تواَم جانا
و میدانم که میدانی
که هم نادیده میبینی
و هم ننوشته میخوانی
#حافظ
#چکامه_پارسی
@AdabSar
🔷🔶🔹🔸
@AdabSar
🔅پالایش زبان پارسی
🔻سخاوت = دَهِش، دَهِشگری، گشادهدستی، دستودلبازی، بخشش، بخشِشگری، رادی، جوانمردی
🔻سخاوتمند = رادمند، دَهِشگر، گشادهدست، بخشِشگر، بخشنده، دستودلباز
🔻سخی = جوانمرد، فراخدست، رادمرد، راد، دستودلباز، بخشنده
🔻سخیالطبع = جوانمرد، راد، گشادهدست، رادسرشت
✍نمونه:
🔺بابک سخاوتمندی معروف است =
بابک جوانمردی ناموَر است
بابک دَهِشگری پرآوازه است
بابک بخشندهای نامآور است
بابک رادمردی سرشناس است
🔺پریسا انسان سخیالطبعی است =
پریسا آدم رادسرشتی است
🔺سخاوتش ورد زبان همه است =
گشادهدستیاش زبانزد همه است
✍ #مجید_دری
#پارسی_پاک
#سخاوت #سخی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
آرمان «ادبسار»
پالایش زبان پارسی
والایش فرهنگ ایرانی
@AdabSar
🔷🔶🔹🔸
@AdabSar
🔅پالایش زبان پارسی
🔻سخاوت = دَهِش، دَهِشگری، گشادهدستی، دستودلبازی، بخشش، بخشِشگری، رادی، جوانمردی
🔻سخاوتمند = رادمند، دَهِشگر، گشادهدست، بخشِشگر، بخشنده، دستودلباز
🔻سخی = جوانمرد، فراخدست، رادمرد، راد، دستودلباز، بخشنده
🔻سخیالطبع = جوانمرد، راد، گشادهدست، رادسرشت
✍نمونه:
🔺بابک سخاوتمندی معروف است =
بابک جوانمردی ناموَر است
بابک دَهِشگری پرآوازه است
بابک بخشندهای نامآور است
بابک رادمردی سرشناس است
🔺پریسا انسان سخیالطبعی است =
پریسا آدم رادسرشتی است
🔺سخاوتش ورد زبان همه است =
گشادهدستیاش زبانزد همه است
✍ #مجید_دری
#پارسی_پاک
#سخاوت #سخی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
آرمان «ادبسار»
پالایش زبان پارسی
والایش فرهنگ ایرانی
@AdabSar
🔷🔶🔹🔸
Forwarded from ادبسار
@AdabSar
با لبِ سرخت مرا یاد خدا انداختی
روزگارت خوش که از میخانه مسجد ساختی
روی ماه خویش را در برکه میدیدی ولی
سهم ماهیهای عاشق را چه خوش پرداختی
ما برای باتوبودن عمر خود را باختیم
بد نبود ای دوست گاهی هم تو دل میباختی
من به خاک افتادم اما این جوانمردی نبود
میتوانستی نتازی بر من اما تاختی
ای که گفتی عشق را ازیادبردن سخت نیست
عشق را شاید، ولی هرگز مرا نشناختی
#فاضل_نظری
@AdabSar
با لبِ سرخت مرا یاد خدا انداختی
روزگارت خوش که از میخانه مسجد ساختی
روی ماه خویش را در برکه میدیدی ولی
سهم ماهیهای عاشق را چه خوش پرداختی
ما برای باتوبودن عمر خود را باختیم
بد نبود ای دوست گاهی هم تو دل میباختی
من به خاک افتادم اما این جوانمردی نبود
میتوانستی نتازی بر من اما تاختی
ای که گفتی عشق را ازیادبردن سخت نیست
عشق را شاید، ولی هرگز مرا نشناختی
#فاضل_نظری
@AdabSar
Forwarded from ادبسار
💫
ای عشق غم تو سوخت بسیار مرا
آویخت مسیحوار بر دار مرا
چندان که دلت سوخت بیازار مرا
مگذار مرا ز دست، مگذار مرا
#فریدون_مشیری
#چکامه_پارسی
@AdabSar
ای عشق غم تو سوخت بسیار مرا
آویخت مسیحوار بر دار مرا
چندان که دلت سوخت بیازار مرا
مگذار مرا ز دست، مگذار مرا
#فریدون_مشیری
#چکامه_پارسی
@AdabSar
۲۹ آپریل برابر با نهمین روز خوش آبوهوای اردیبهشت را با نگر(توجه) به گزینش و گزیرش(انتخاب و تصمیم) نهادهای جهانی، میتوانیم زیباترین روز سال بنامیم. زیرا به نام روز جهانی وَشت(رقص)، آرزوها، روانشناس و ستارهشناس، این زیباترین و زیباکنندهترین پدیدهها نامگذاری شده است. نمیدانیم این همزمانی یک رخداد بختامد(اتفاقی) است یا پیشبینی شده! پیدایش آرزو، وَشت(رقص)، ستارهشناسی و روانشناسی از بهترین رویدادهای جهان ما هستند و بیشک پیوندی شگفت و شگرف با هم دارند. پیوندی که اندیشیدن به آن جان و تن ما را از شادی بر نوک انگشتان به وَشت(رقص) و پرواز میآورد.
چه خوب است که روزها، فراتر از نامی که برای آنها برگزیده شده، روزهایی برای آرزوهایمان باشند. روزهایی که از شادی پایکوبان، با شناخت ژرفای روانمان و با آگاهی از اینکه ما نه سرور زمین و جهان، که باشندهای در این کهکشانهای بیپایان هستیم، با بینشی نو به دنبال آرزوهایمان بشتابیم.
#ادبسار
بیشتر بخوانید:
https://t.me/AdabSar/13707
💃🏻💫 @AdabSar
چه خوب است که روزها، فراتر از نامی که برای آنها برگزیده شده، روزهایی برای آرزوهایمان باشند. روزهایی که از شادی پایکوبان، با شناخت ژرفای روانمان و با آگاهی از اینکه ما نه سرور زمین و جهان، که باشندهای در این کهکشانهای بیپایان هستیم، با بینشی نو به دنبال آرزوهایمان بشتابیم.
#ادبسار
بیشتر بخوانید:
https://t.me/AdabSar/13707
💃🏻💫 @AdabSar
@AdabSar
عشقی که گذارش به تو در خواب نمیخورد
از ما جگری خورد که قصاب نمیخورد
یکعمر دلآسوده بهسر کردم و ای کاش
چشمم به تو در آن شب مهتاب نمیخورد
از برکهی خشکیده مرا مرده گرفتی
این صید فریب تو به قلاب نمیخورد
گر دورِ زمان اینهمه نامرد نمیشد
در جمجمهی شیر شغال آب نمیخورد
از تیغِ نهان در کفِ درمانده حذر کن
هر دشنه که بر گُردهی سهراب نمیخورد
#محمدعلی_جوشایی
@AdabSar
عشقی که گذارش به تو در خواب نمیخورد
از ما جگری خورد که قصاب نمیخورد
یکعمر دلآسوده بهسر کردم و ای کاش
چشمم به تو در آن شب مهتاب نمیخورد
از برکهی خشکیده مرا مرده گرفتی
این صید فریب تو به قلاب نمیخورد
گر دورِ زمان اینهمه نامرد نمیشد
در جمجمهی شیر شغال آب نمیخورد
از تیغِ نهان در کفِ درمانده حذر کن
هر دشنه که بر گُردهی سهراب نمیخورد
#محمدعلی_جوشایی
@AdabSar