Forwarded from ادبسار
#نیایش_نوروزی پارسی
ای کارگردان گردان سپهر
یزدان کیهان و کیوان و مهر
ای بینشافروز دلهای پاک
چشمان ما را بپالا ز خاک
فرخنده گردان تو نوروز را
امسال و هرسال و هرروز را
شادی بگستر بر ایرانیان
بیچارگان را بساز آشیان
شرمی بیفزا به خیرهسران
بر باد ده راز افسونگران!
سراینده و فرستنده #نادر_نوری
#نوروز
☀️🌱 @AdabSar
ای کارگردان گردان سپهر
یزدان کیهان و کیوان و مهر
ای بینشافروز دلهای پاک
چشمان ما را بپالا ز خاک
فرخنده گردان تو نوروز را
امسال و هرسال و هرروز را
شادی بگستر بر ایرانیان
بیچارگان را بساز آشیان
شرمی بیفزا به خیرهسران
بر باد ده راز افسونگران!
سراینده و فرستنده #نادر_نوری
#نوروز
☀️🌱 @AdabSar
Forwarded from ادبسار
#نیایش_نوروزی پارسی
ایا سالیان را دگرگون نمای
توان را گَهی کم گَه افزون نمای
به دانش گمارندهی روز و شب
به ما با شکرخنده بگشای لب
#ادیب_برومند
#نوروز
☀️🌱 @AdabSar
ایا سالیان را دگرگون نمای
توان را گَهی کم گَه افزون نمای
به دانش گمارندهی روز و شب
به ما با شکرخنده بگشای لب
#ادیب_برومند
#نوروز
☀️🌱 @AdabSar
Forwarded from ادبسار
#نیایش_نوروزی
خدایا مرا سال نو یار باش
ز هر رنج و سختی نگهدار باش
به من راه بنما بهسوی خوشی
نجاتم ببخش از غم و ناخوشی
به عمری که ماندهست از من بهجای
بهسوی سه نیکی مرا رهنمای
#توران_شهریاری
#نوروز
☀️🌱 @AdabSar
خدایا مرا سال نو یار باش
ز هر رنج و سختی نگهدار باش
به من راه بنما بهسوی خوشی
نجاتم ببخش از غم و ناخوشی
به عمری که ماندهست از من بهجای
بهسوی سه نیکی مرا رهنمای
#توران_شهریاری
#نوروز
☀️🌱 @AdabSar
Forwarded from ادبسار
🔷🔶🔹🔸
@AdabSar
🔅پالایش زبان پارسی
عید = جشن، روزبه، بزم، سور(عید مذهبی)، خواران(پارسی پهلوی)، شادی کردن
عید اَضحَی = (عید قربان)، جشن گوسپندکشان
عید غدیر خم = جشن آبگیر خم
عید فطر = جشن روزهگشا
عید قربان = جشن گوسپندکشان
عید مذهبی = سور(پارسی پهلوی)
عید نوروز = جشن نوروز
عید ولادت = جشنِ زادروز، زادسور، زادجشن، زاجسور
عیدی = شادیانه، روزبهانه، نیوِک، دستلاف
نمونه:
عیدتان مبارک =
بزمتان شاد باد
نوروزتان پیروز
چشنتان فرخنده باد
عید سعید نوروز را تبریک میگویم =
جشن نوروز بهروز را شادباش میگویم
عیدی دادن در عید نوروز، از رسوم قدیمی ایرانی است =
شادیانه دادن در جشن نوروز، از آیینهای کهن ایرانی است
#مجید_دری
#پارسی_پاک
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
آرمان «ادبسار»
پالایش زبان پارسی
والایش فرهنگ ایرانی
@AdabSar
🔷🔶🔹🔸
@AdabSar
🔅پالایش زبان پارسی
عید = جشن، روزبه، بزم، سور(عید مذهبی)، خواران(پارسی پهلوی)، شادی کردن
عید اَضحَی = (عید قربان)، جشن گوسپندکشان
عید غدیر خم = جشن آبگیر خم
عید فطر = جشن روزهگشا
عید قربان = جشن گوسپندکشان
عید مذهبی = سور(پارسی پهلوی)
عید نوروز = جشن نوروز
عید ولادت = جشنِ زادروز، زادسور، زادجشن، زاجسور
عیدی = شادیانه، روزبهانه، نیوِک، دستلاف
نمونه:
عیدتان مبارک =
بزمتان شاد باد
نوروزتان پیروز
چشنتان فرخنده باد
عید سعید نوروز را تبریک میگویم =
جشن نوروز بهروز را شادباش میگویم
عیدی دادن در عید نوروز، از رسوم قدیمی ایرانی است =
شادیانه دادن در جشن نوروز، از آیینهای کهن ایرانی است
#مجید_دری
#پارسی_پاک
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
آرمان «ادبسار»
پالایش زبان پارسی
والایش فرهنگ ایرانی
@AdabSar
🔷🔶🔹🔸
👍1
Forwarded from ادبسار
#نیایش_نوروزی
سال نو آمد و نوروز شد
روز جهان فرخ و پیروز شد
ای که دگرگون ز تو شد قلبها
دیدهی ما نیز ز مهرت رها
بار خدا، ای که جهان زان توست
گَشت مه و سال به فرمان توست
سیر شب و روز به تدبیر توست
سال نو و پار به تقدیر توست
حال که باز آمده تحویل سال
حال همه خوب کن ای ذوالجلال!
#حسن_امین
#نوروز
☀️🌱 @AdabSar
سال نو آمد و نوروز شد
روز جهان فرخ و پیروز شد
ای که دگرگون ز تو شد قلبها
دیدهی ما نیز ز مهرت رها
بار خدا، ای که جهان زان توست
گَشت مه و سال به فرمان توست
سیر شب و روز به تدبیر توست
سال نو و پار به تقدیر توست
حال که باز آمده تحویل سال
حال همه خوب کن ای ذوالجلال!
#حسن_امین
#نوروز
☀️🌱 @AdabSar
Forwarded from ادبسار
#نیایش_نوروزی پارسی
سال نو آمد سپاس ای جاودان
جان ما آسوده دار و شادمان
هم خِرَد افزای و هم مهر و توان
روز نو امید نو بر دل نشان
#نوروز
☀️🌱 @AdabSar
سال نو آمد سپاس ای جاودان
جان ما آسوده دار و شادمان
هم خِرَد افزای و هم مهر و توان
روز نو امید نو بر دل نشان
#نوروز
☀️🌱 @AdabSar
Forwarded from ادبسار
#نیایش_نوروزی پارسی
گشت گرداگرد مهر تابناک ایرانزمین
روز نو آمد و شد شادی برون زندر کمین
ای تو یزدان ای تو گردانندهی مهر و سپهر
برترینش کن برایم این زمان و این زمین!
#نوروز
☀️🌱 @AdabSar
گشت گرداگرد مهر تابناک ایرانزمین
روز نو آمد و شد شادی برون زندر کمین
ای تو یزدان ای تو گردانندهی مهر و سپهر
برترینش کن برایم این زمان و این زمین!
#نوروز
☀️🌱 @AdabSar
Forwarded from ادبسار
🌿🌱☘🍃
yon.ir/AdabSar06
آمد نوروز هم از بامداد
آمدنش فرخ و فرخنده باد
#امیر_مغزی
سخنِ تازه از نوروز گفتن دشوار نیست. بیهمتاییِ نوروز آن را بَرماند و یادگارِ جاودانهای ساخته است که برای همهی مردمان و سرزمینها سخنِ نویی برای گفتن دارد.
آشتی، دوستی، تازگی، نوسازی، زیبایی، شادابی، شادزیستن، مردمدوستی و مهرورزیدن همگی از نمودهای فراوان نوروز است که از نمادهای آشنا و مینوی آن دریافت میشود.
نوروز یگانه آیینی است که هیچگاه به کینهورزیها، دشمنیها، جنگ و نادانی دامن نزده است.
نوروز یادگاری است که وامدار هیچ دین و آییی نیست، به هیچ تیره و تباری وابستگی ندارد و دربند هیچ مردم و سرزمینی نیست. از همینروست که مانایی و پایاییای اینچنین خیرهکننده یافته است و اندک نابخردانی که در زمانهای گوناگون کوشیدند تا با این آیینِ مینوی رویارویی کنند نیز جز به ویرانههای فراموشی ره نبردند.
جهان امروزینِ ما بیسامانتر از همیشه نیازمند دوستی و همدلیای است که رَهاوَرد جاودانهی نوروز میباشد. جهانِ امروز نیازمندِ نوروز است تا شکافها، زخمها و دردهای بیشمارش را بهبود بخشد. چرا که نوروز هیچگاه برای مردمانش جنگ و دشمنی به همراه نیاورده است و هَتا در گرماگرمِ دشمنیها و آتشافروزیها پرتواَفشانِ دوستی و آرامش بوده است.
نوروز به ویرانههای تنگدستی و ناامیدی نیز سر میزند تا یادآوری نماید که زندگی دنبال میشود، امید همچنان زنده است و روز نویی آغاز شده است.
سایهسار جاودانهی نوروز بختگاهی دوباره است برای از نو آغاز کردن و از نو زیستن، بی اندوه و با امیدهایی بیشمار.
سینه پر مهر
روزگار به کام
و نوروزتان پیروز!
#مجید_دری
#نوروز
@AdabSar
🌾💐🥀🌺
yon.ir/AdabSar06
آمد نوروز هم از بامداد
آمدنش فرخ و فرخنده باد
#امیر_مغزی
سخنِ تازه از نوروز گفتن دشوار نیست. بیهمتاییِ نوروز آن را بَرماند و یادگارِ جاودانهای ساخته است که برای همهی مردمان و سرزمینها سخنِ نویی برای گفتن دارد.
آشتی، دوستی، تازگی، نوسازی، زیبایی، شادابی، شادزیستن، مردمدوستی و مهرورزیدن همگی از نمودهای فراوان نوروز است که از نمادهای آشنا و مینوی آن دریافت میشود.
نوروز یگانه آیینی است که هیچگاه به کینهورزیها، دشمنیها، جنگ و نادانی دامن نزده است.
نوروز یادگاری است که وامدار هیچ دین و آییی نیست، به هیچ تیره و تباری وابستگی ندارد و دربند هیچ مردم و سرزمینی نیست. از همینروست که مانایی و پایاییای اینچنین خیرهکننده یافته است و اندک نابخردانی که در زمانهای گوناگون کوشیدند تا با این آیینِ مینوی رویارویی کنند نیز جز به ویرانههای فراموشی ره نبردند.
جهان امروزینِ ما بیسامانتر از همیشه نیازمند دوستی و همدلیای است که رَهاوَرد جاودانهی نوروز میباشد. جهانِ امروز نیازمندِ نوروز است تا شکافها، زخمها و دردهای بیشمارش را بهبود بخشد. چرا که نوروز هیچگاه برای مردمانش جنگ و دشمنی به همراه نیاورده است و هَتا در گرماگرمِ دشمنیها و آتشافروزیها پرتواَفشانِ دوستی و آرامش بوده است.
نوروز به ویرانههای تنگدستی و ناامیدی نیز سر میزند تا یادآوری نماید که زندگی دنبال میشود، امید همچنان زنده است و روز نویی آغاز شده است.
سایهسار جاودانهی نوروز بختگاهی دوباره است برای از نو آغاز کردن و از نو زیستن، بی اندوه و با امیدهایی بیشمار.
سینه پر مهر
روزگار به کام
و نوروزتان پیروز!
#مجید_دری
#نوروز
@AdabSar
🌾💐🥀🌺
☀️🌱 @AdabSar
سال نو آمد، سپاس ای جاودان
جان ما آسوده دار و شادمان؛
هم خـِرَد افزای و هم مهر و توان
روز نو، امـّید نو بر دل نشان!
☀️ آشنایی با جشنهای ایرانی
🌱 بخشبندی جشنهای نوروزی
🌱☀️ جشن نوروز، جشن نوگشت سال و جشن آفرینش است. نوروز در ایران بزرگترین و باشکوهترین جشن سال شمرده میشد که با جشنهایی در روزهای پایانی اسپندماه و برافروختن آتش به پیشواز آن میرفتند و با سیزدهبهدر با آن بدرود میگفتند؛ هرچند که سیزدهبهدر پایانبخش جشنهای نوروز نبود.
در ایران باستان جشنهای نوروز چندین بخش داشت.
🌱☀️ بر پایهی شناختهشدهترین بخشبندی، روز نخست فروردین(اورمزد روز)، آغاز نوروز کوچک بود و ایرانیان تا روز سوم به دید و بازدید با خویشاوندان، بزرگان خانواده و شادباشگویی میپرداختند.
🌱☀️ روز سوم تا ششم نوروز، زمان برگزاری دید و بازدیدها و جشنهای همگانی و گروهی بود. به این سه روز "جشن ریپتون" میگفتند. در ایران باستان "ایزد ریپتون" نگهبان گرمای نیمهی روز بود و جشن ریپتون برای شادمانی بازگشت او برگزار میشد. "ریپتون" به چم نیمروز و روشنایی و گرمای نیمهی روز است. زرتشتیان باستان، جشن ریپتون را همزمان با اورمزد روز(آغاز نوروز) برگزار میکردند.
🌱☀️ از ششم تا نهم فروردین بزرگترین جشنهای نوروزی برگزار میشدند. ششم این ماه، جشن بزرگ خوردادگان و آغاز نوروز بزرگ بود. به روز ششم فروردین، روز امید نیز گفته میشد که در آن روز ایزد یکتا سپیدبختی، نیکروزی و فراوانی سال نو را به مردم پیشکش میکرد. جشنهای شادباشنویسی در این سه روز برگزار میشد. همچنین ششم فروردین زادروز نمادین زرتشت، پیامبر ایرانی است.
🌱☀️ روزهای نهم تا دوازدهم فروردین، زمان دیدارهای همگانی پادشاهان با مردم، گوش سپردن به نیازهای آنان و برآوردن خواستهها بود.
این زمانبندی در زمان هخامنشیان به گونهی دیگری بود. پادشاهان هخامنشی شش روز نخست نوروز را در کنار مردم بودند و پس از آن به نزدیکان خود رسیدگی میکردند. بهویژه که جشن آغاز نوروز را نیز همگانی و در تختجمشید برگزار میکردند.
🌱☀️ سیزدهم تا نوزدهم نوروز، زمان گردش در باغها، بوستانها، بهرهبردن از زیباییهای زیستبوم و پایکوبی بود. شادمانی و پایکوبی(رقص) در گردشگاهها در روز سیزدهبهدر بهجا مانده از این آیین است.
🌱☀️ روزهای نوزدهم تا بیستویکم نیز جشن فروردینگان برای شادی روان درگذشتگان برگزار میشد.
🌱☀️ جشنهای نخستین شنبه و نخستین چهارشنبهی سال(که هر دو جشن گردشگاه و همچون سیزدهبهدر بود)، جشن آبانگاه(در روز دهم فروردین و برای بارش باران)، جشن سروشگان در روز هفدهم فروردین و نیایش شاه ورهرام در بیستم این ماه، از دیگر جشنهای فروردین و در پیوند با نوروز بودند. زرتشتیان نیز از گذشته تاکنون جشنهای دینی ویژه همچون نیایش پیر هریشت و جشن هیرومبا را در روزهای هفتم تا یازدهم برگزار میکنند.
✍🏼 #پریسا_امام_وردیلو
________________
📚 برگرفته از:
۱- گاهشماری و جشنهای ایران باستان #هاشم_رضی
۲- آیینها و جشنهای کهن در ایران امروز #محمود_روح_الامینی
۳- نوشتارهای پژوهشی #رضا_مرادی_غیاث_آبادی
۴- آثارالباقیه و التفهیم #ابوریحان_بیرونی
________________
#جشن_های_ایرانی #فروردینگان #نوروز #ریپتون
☀️🌱 @AdabSar
سال نو آمد، سپاس ای جاودان
جان ما آسوده دار و شادمان؛
هم خـِرَد افزای و هم مهر و توان
روز نو، امـّید نو بر دل نشان!
☀️ آشنایی با جشنهای ایرانی
🌱 بخشبندی جشنهای نوروزی
🌱☀️ جشن نوروز، جشن نوگشت سال و جشن آفرینش است. نوروز در ایران بزرگترین و باشکوهترین جشن سال شمرده میشد که با جشنهایی در روزهای پایانی اسپندماه و برافروختن آتش به پیشواز آن میرفتند و با سیزدهبهدر با آن بدرود میگفتند؛ هرچند که سیزدهبهدر پایانبخش جشنهای نوروز نبود.
در ایران باستان جشنهای نوروز چندین بخش داشت.
🌱☀️ بر پایهی شناختهشدهترین بخشبندی، روز نخست فروردین(اورمزد روز)، آغاز نوروز کوچک بود و ایرانیان تا روز سوم به دید و بازدید با خویشاوندان، بزرگان خانواده و شادباشگویی میپرداختند.
🌱☀️ روز سوم تا ششم نوروز، زمان برگزاری دید و بازدیدها و جشنهای همگانی و گروهی بود. به این سه روز "جشن ریپتون" میگفتند. در ایران باستان "ایزد ریپتون" نگهبان گرمای نیمهی روز بود و جشن ریپتون برای شادمانی بازگشت او برگزار میشد. "ریپتون" به چم نیمروز و روشنایی و گرمای نیمهی روز است. زرتشتیان باستان، جشن ریپتون را همزمان با اورمزد روز(آغاز نوروز) برگزار میکردند.
🌱☀️ از ششم تا نهم فروردین بزرگترین جشنهای نوروزی برگزار میشدند. ششم این ماه، جشن بزرگ خوردادگان و آغاز نوروز بزرگ بود. به روز ششم فروردین، روز امید نیز گفته میشد که در آن روز ایزد یکتا سپیدبختی، نیکروزی و فراوانی سال نو را به مردم پیشکش میکرد. جشنهای شادباشنویسی در این سه روز برگزار میشد. همچنین ششم فروردین زادروز نمادین زرتشت، پیامبر ایرانی است.
🌱☀️ روزهای نهم تا دوازدهم فروردین، زمان دیدارهای همگانی پادشاهان با مردم، گوش سپردن به نیازهای آنان و برآوردن خواستهها بود.
این زمانبندی در زمان هخامنشیان به گونهی دیگری بود. پادشاهان هخامنشی شش روز نخست نوروز را در کنار مردم بودند و پس از آن به نزدیکان خود رسیدگی میکردند. بهویژه که جشن آغاز نوروز را نیز همگانی و در تختجمشید برگزار میکردند.
🌱☀️ سیزدهم تا نوزدهم نوروز، زمان گردش در باغها، بوستانها، بهرهبردن از زیباییهای زیستبوم و پایکوبی بود. شادمانی و پایکوبی(رقص) در گردشگاهها در روز سیزدهبهدر بهجا مانده از این آیین است.
🌱☀️ روزهای نوزدهم تا بیستویکم نیز جشن فروردینگان برای شادی روان درگذشتگان برگزار میشد.
🌱☀️ جشنهای نخستین شنبه و نخستین چهارشنبهی سال(که هر دو جشن گردشگاه و همچون سیزدهبهدر بود)، جشن آبانگاه(در روز دهم فروردین و برای بارش باران)، جشن سروشگان در روز هفدهم فروردین و نیایش شاه ورهرام در بیستم این ماه، از دیگر جشنهای فروردین و در پیوند با نوروز بودند. زرتشتیان نیز از گذشته تاکنون جشنهای دینی ویژه همچون نیایش پیر هریشت و جشن هیرومبا را در روزهای هفتم تا یازدهم برگزار میکنند.
✍🏼 #پریسا_امام_وردیلو
________________
📚 برگرفته از:
۱- گاهشماری و جشنهای ایران باستان #هاشم_رضی
۲- آیینها و جشنهای کهن در ایران امروز #محمود_روح_الامینی
۳- نوشتارهای پژوهشی #رضا_مرادی_غیاث_آبادی
۴- آثارالباقیه و التفهیم #ابوریحان_بیرونی
________________
#جشن_های_ایرانی #فروردینگان #نوروز #ریپتون
☀️🌱 @AdabSar
🌸🍀🌺
🌺🍀🌸
جَهان را چنین است ساز و نهاد
ز یک دست بستد به دیگر بداد
به دردیم از این رفتن اندر فریب
زمانی فراز و زمانی نشیب
اگر دل توان داشتن شادمان
به شادی چرا نگذرانی زمان
به خوشّی بناز و به خوبی ببخش
مکن روز را بر دل خویش رخش
#فردوسى
امید که:
همیشه دلت مهربان باد و گرم
پر از شرم جان لب پر آوای نرم
فرستنده #جعفر_جعفرزاده
#چکامه_پارسی
@AdabSar
🌸🍀🌺
🌺🍀🌸
🌺🍀🌸
جَهان را چنین است ساز و نهاد
ز یک دست بستد به دیگر بداد
به دردیم از این رفتن اندر فریب
زمانی فراز و زمانی نشیب
اگر دل توان داشتن شادمان
به شادی چرا نگذرانی زمان
به خوشّی بناز و به خوبی ببخش
مکن روز را بر دل خویش رخش
#فردوسى
امید که:
همیشه دلت مهربان باد و گرم
پر از شرم جان لب پر آوای نرم
فرستنده #جعفر_جعفرزاده
#چکامه_پارسی
@AdabSar
🌸🍀🌺
🌺🍀🌸
Forwarded from ادبسار
@AdabSar
امروز جمالِ تو بر دیده مبارک باد
بر ما هوسِ تازه پیچیده مبارک باد
گلها چو میان بندد، بر جمله جهان خندد
ای بر گل و صد چون گل خندیده مبارک باد
خوبان چو رخت دیده، افتاده و لغزیده
دل بر در این خانه لغزیده مبارک باد
نوروز رخت دیدم، خوش اشک بباریدم
نوروز و چنین باران باریده مبارک باد
بی گفت زبان تو، بی حرف و بیان تو
از باطن تو گوشت بشنیده مبارک باد
#مولوی
#نوروز
@AdabSar
امروز جمالِ تو بر دیده مبارک باد
بر ما هوسِ تازه پیچیده مبارک باد
گلها چو میان بندد، بر جمله جهان خندد
ای بر گل و صد چون گل خندیده مبارک باد
خوبان چو رخت دیده، افتاده و لغزیده
دل بر در این خانه لغزیده مبارک باد
نوروز رخت دیدم، خوش اشک بباریدم
نوروز و چنین باران باریده مبارک باد
بی گفت زبان تو، بی حرف و بیان تو
از باطن تو گوشت بشنیده مبارک باد
#مولوی
#نوروز
@AdabSar
Forwarded from ادبسار
☀️🌱
کُنون چون دگرگونه شد روزگار
بر آموزهی نو شد آموزگار
سپید از سیه گوی و میدان ربود
زمستان به کُنجِ نَساری غُنود
مَرو در بَرِ باغ و بستان به خواب
بزن پنجه در پنجهی آفتاب
بخوان نامهی روزگار کهن
که بِنیوشی از نیک و بدها سخن
در این روزگار نُوِ فرودین
بخواهم ز دادارِ چرخ و زمین
که پیراید اندیشهها را ز بد
بر آرایش دل به نیکی شود!
نوروزتان پیروز💐
سراینده و فرستنده #م_خ
#نوروز #چکامه_پارسی
☀️🇮🇷 @AdabSar
کُنون چون دگرگونه شد روزگار
بر آموزهی نو شد آموزگار
سپید از سیه گوی و میدان ربود
زمستان به کُنجِ نَساری غُنود
مَرو در بَرِ باغ و بستان به خواب
بزن پنجه در پنجهی آفتاب
بخوان نامهی روزگار کهن
که بِنیوشی از نیک و بدها سخن
در این روزگار نُوِ فرودین
بخواهم ز دادارِ چرخ و زمین
که پیراید اندیشهها را ز بد
بر آرایش دل به نیکی شود!
نوروزتان پیروز💐
سراینده و فرستنده #م_خ
#نوروز #چکامه_پارسی
☀️🇮🇷 @AdabSar
☀️🌱 @AdabSar
☀️آشنایی با جشنهای ایرانی
🌱شنبهگردش و نخستین چهارشنبهی سال
🍃🍃 آنچه دربارهی جشنها باید بدانیم این است که ایران، سرزمین بسیار پهناوری بود و رسانهای برای همسانسازی مردم نبود و چهبسا برخی جشنها در هر گوشه از کشور به روشی برگزار میشد. هرچند که در جشنهای بزرگ، بسیاری از آیینها در سرتاسر کشور همانند بودند.
🍃🍃 بیگمان جشنهای نخستین شنبه و چهارشنبهی سال در ایران پس از پیدایش هفته در گاهشماری(تقویم) آغاز شده است. این جشنها همچون سیزدهبهدر، همراه با خانواده در دشتها و باغها و در دل نوروز برگزار میشد. در این جشنها آش میپختند، پایکوبی میکردند و جایگاه آب را در زندگی گرامی میداشتند. روز نخست هفته نماد آغاز کوشش و روز پنجم هفته یا چهارشنبه، روزی همایون و ارجمند در ایران بود. آنچه ما دربارهی این دو جشن میدانیم، بر پایهی نوشتههای پراکنده است.
🍃🍃 "شنبهگردش"
اکنون نخستین شنبه سال در بسیاری از شهرهای کشور به نام "شنبهگردش" شناخته شده است. "شنبهگردش"، بهانهای برای بهرهگیری از آبوهوای خوش بهاری است ولی دربارهی پیشینه و پیدایش آن هیچ نمیدانیم.
این جشن بهویژه در نیمروز(جنوب) خراسان، نایین و چهارمحالوبختیاری همچنان پایدار است و گمان میرود که بیش از ۴۰۰سال پیشینه دارد. مردم در این روز از رفتن به خانه خویشان پرهیز میکنند و یکی از راین(دلیل)های برگزاری آن، زورآزمایی پهلوانان و نمایش زور و توان آنها است. این زورآزمایی هنوز در سیزدهبهدر امروزی دیده میشود و در استانهای خورآیی(شرقی) و برخی شهرهای افغانستان پررنگتر است که گمان میرود ریشه در فرهنگ پهلوانی سرزمین سیستان داشته باشد.
همچنین میگویند که "شنبهگردش" بهجا مانده از "جشن شکار" است که در روزگاران کهن فرمانروایان بدان میپرداختند ولی درباره درستی این گمان نمیتوان به روشنی داوری کرد.
در شهرکرد برای پخت آش، سبزیهای تازه را میچینند و آش مچه و آش شنگ میپزند. آش شنبهگردش در شهر انار کرمان، آش "شنبهسال" نام دارد.
🍃🍃 "نخستین چهارشنبه سال"
جشن نخستین چهارشنبه سال در آذربادگان(آذربایجان) "چهارشنبهسو" یا "چهارشنبهآب" نام دارد و جشنی نمادین برای آب شدن یخ رودخانهها و روان شدن آنها است. دومین چهارشنبه سال "چهارشنبه آتش" و زمان گرم شدن زمین و آمادگی برای کشت، سومین چهارشنبه سال "چهارشنبه باد" و جشن وزیدن باد و بیدار کردن خاک و درختان بود. چهارمین چهارشنبه هم "چهارشنبه خاک" بود که خاک آماده کشت میشد و کشاورزی را آغاز میکردند. اکنون جشنهای چهارگانهی چهارشنبه در کشور آذربادگان در اسپندماه برگزار میشود.
🍃🍃 دربارهی نخستین شیوهی برگزاری جشن نخستین چهارشنبهی فروردین آگاهی نداریم. اکنون در مهاباد و روستاهای پیرامون آن، در نخستین چهارشنبه سال جشن میرنوروزی برگزار میشود. در این روز مردم از میان خود یک تن را برمیگزینند و نام "میر نوروزی" بر او مینهند. به او خونگر(خنجر)، تاگ(تاج)، کمربند، بازوبند، اسب و چیزهای دیگر میدهند. "غریبپور" در نبیگ/نیپیک(کتاب) "تئاتر در ایران" نوشته است که نمایش "میر نوروزی" نمایشی شوخناک(کمدی) و راهی برای هشدار دادن به فرمانروایان دربارهی دادگری و مردمداری است. گفته میشود جشن میر نوروزی نمادی از فرمانروایی جمشید، پادشاه باستانی ایران است.
در این جشن میر نوروزی یا امیر بهاری برای خود دو ویچیر(وزیر)، یک تلخک(دلقک) و یک میرزابنویس برمیگزیند و با همراهانش به میان مردم میرود؛ گرانفروشان را به شیوهی نمایشی کیفر میکند، خانوادهها را آشتی میدهد و به نیازمندان رسیدگی میکند.
در شوش دانیال مردم شبانه برای او خوراکی میگذارند تا بخورد و از او درخواست مُروا(دعای خیر) دارند. آنها این کار را برای فراوانی یافتن خوان(سفره) و داراییشان انجام میدهند.
میر نوروزی اگر بخندد از جایگاه چندروزهاش برکنار میشود. در پایان جشن او به خانهی یکی از بزرگان پناهنده میشود. در برخی شهرها و روستاها او را در آب میاندازند و جشن به پایان میرسد. در نبیگ "آثار فرهنگی، باستانی و تاریخی استان کردستان" به این جشن پرداخته شده است.
✍🏼 #پریسا_امام_وردیلو
#جشن_های_ایرانی #شنبه_گردش #فروردینگان #نوروز
☀️🌱 @AdabSar
☀️آشنایی با جشنهای ایرانی
🌱شنبهگردش و نخستین چهارشنبهی سال
🍃🍃 آنچه دربارهی جشنها باید بدانیم این است که ایران، سرزمین بسیار پهناوری بود و رسانهای برای همسانسازی مردم نبود و چهبسا برخی جشنها در هر گوشه از کشور به روشی برگزار میشد. هرچند که در جشنهای بزرگ، بسیاری از آیینها در سرتاسر کشور همانند بودند.
🍃🍃 بیگمان جشنهای نخستین شنبه و چهارشنبهی سال در ایران پس از پیدایش هفته در گاهشماری(تقویم) آغاز شده است. این جشنها همچون سیزدهبهدر، همراه با خانواده در دشتها و باغها و در دل نوروز برگزار میشد. در این جشنها آش میپختند، پایکوبی میکردند و جایگاه آب را در زندگی گرامی میداشتند. روز نخست هفته نماد آغاز کوشش و روز پنجم هفته یا چهارشنبه، روزی همایون و ارجمند در ایران بود. آنچه ما دربارهی این دو جشن میدانیم، بر پایهی نوشتههای پراکنده است.
🍃🍃 "شنبهگردش"
اکنون نخستین شنبه سال در بسیاری از شهرهای کشور به نام "شنبهگردش" شناخته شده است. "شنبهگردش"، بهانهای برای بهرهگیری از آبوهوای خوش بهاری است ولی دربارهی پیشینه و پیدایش آن هیچ نمیدانیم.
این جشن بهویژه در نیمروز(جنوب) خراسان، نایین و چهارمحالوبختیاری همچنان پایدار است و گمان میرود که بیش از ۴۰۰سال پیشینه دارد. مردم در این روز از رفتن به خانه خویشان پرهیز میکنند و یکی از راین(دلیل)های برگزاری آن، زورآزمایی پهلوانان و نمایش زور و توان آنها است. این زورآزمایی هنوز در سیزدهبهدر امروزی دیده میشود و در استانهای خورآیی(شرقی) و برخی شهرهای افغانستان پررنگتر است که گمان میرود ریشه در فرهنگ پهلوانی سرزمین سیستان داشته باشد.
همچنین میگویند که "شنبهگردش" بهجا مانده از "جشن شکار" است که در روزگاران کهن فرمانروایان بدان میپرداختند ولی درباره درستی این گمان نمیتوان به روشنی داوری کرد.
در شهرکرد برای پخت آش، سبزیهای تازه را میچینند و آش مچه و آش شنگ میپزند. آش شنبهگردش در شهر انار کرمان، آش "شنبهسال" نام دارد.
🍃🍃 "نخستین چهارشنبه سال"
جشن نخستین چهارشنبه سال در آذربادگان(آذربایجان) "چهارشنبهسو" یا "چهارشنبهآب" نام دارد و جشنی نمادین برای آب شدن یخ رودخانهها و روان شدن آنها است. دومین چهارشنبه سال "چهارشنبه آتش" و زمان گرم شدن زمین و آمادگی برای کشت، سومین چهارشنبه سال "چهارشنبه باد" و جشن وزیدن باد و بیدار کردن خاک و درختان بود. چهارمین چهارشنبه هم "چهارشنبه خاک" بود که خاک آماده کشت میشد و کشاورزی را آغاز میکردند. اکنون جشنهای چهارگانهی چهارشنبه در کشور آذربادگان در اسپندماه برگزار میشود.
🍃🍃 دربارهی نخستین شیوهی برگزاری جشن نخستین چهارشنبهی فروردین آگاهی نداریم. اکنون در مهاباد و روستاهای پیرامون آن، در نخستین چهارشنبه سال جشن میرنوروزی برگزار میشود. در این روز مردم از میان خود یک تن را برمیگزینند و نام "میر نوروزی" بر او مینهند. به او خونگر(خنجر)، تاگ(تاج)، کمربند، بازوبند، اسب و چیزهای دیگر میدهند. "غریبپور" در نبیگ/نیپیک(کتاب) "تئاتر در ایران" نوشته است که نمایش "میر نوروزی" نمایشی شوخناک(کمدی) و راهی برای هشدار دادن به فرمانروایان دربارهی دادگری و مردمداری است. گفته میشود جشن میر نوروزی نمادی از فرمانروایی جمشید، پادشاه باستانی ایران است.
در این جشن میر نوروزی یا امیر بهاری برای خود دو ویچیر(وزیر)، یک تلخک(دلقک) و یک میرزابنویس برمیگزیند و با همراهانش به میان مردم میرود؛ گرانفروشان را به شیوهی نمایشی کیفر میکند، خانوادهها را آشتی میدهد و به نیازمندان رسیدگی میکند.
در شوش دانیال مردم شبانه برای او خوراکی میگذارند تا بخورد و از او درخواست مُروا(دعای خیر) دارند. آنها این کار را برای فراوانی یافتن خوان(سفره) و داراییشان انجام میدهند.
میر نوروزی اگر بخندد از جایگاه چندروزهاش برکنار میشود. در پایان جشن او به خانهی یکی از بزرگان پناهنده میشود. در برخی شهرها و روستاها او را در آب میاندازند و جشن به پایان میرسد. در نبیگ "آثار فرهنگی، باستانی و تاریخی استان کردستان" به این جشن پرداخته شده است.
✍🏼 #پریسا_امام_وردیلو
#جشن_های_ایرانی #شنبه_گردش #فروردینگان #نوروز
☀️🌱 @AdabSar
❤1
Forwarded from ادبسار
🥂🎋🌱🥂
@AdabSar
عید شد ساقی بیا در گردش آور جام را
پشتِ پا زن دورِ چرخ و گردش ایام را
سین ساغر بس بود ای ترک ما را روز عید
گو نباشد هفتسین رندانِ دردآشام را
خلق را بر لب حدیثِ جامهی نو هست و من
از شرابِ کهنه میخواهم لبالب جام را
هرکسی شِکر نهد بر خوان و برخواند دعا
من ز لعل شِکرینت طالبم دشنام را
هر تنی را هست سیم و دانهی گندم به دست
مایلم من دانهی خالِ تو سیماندام را
سیر بر خوان است مردم را وَ من از عمر سیر
بی دلارامی کــــه بردهست از دلم آرام را
پسته و بادام نقل روز نوروز است و من
با لب و چشمت نخواهم پسته و بادام را
عود اندر عید میسوزد وَ من نالان چو عود
بی بتی کز خال هندو ره زند اسلام را
یکدگر را خلق میبوسند و من زین غم هلاک
کز چه بوسد دیگری آن شوخِ شیرینکام را؟
سرکه بر دستار خوان خلق و همچون سرکه دوست
میکند با ما تُرُش رنگینرخ گلفام را
لاجرم این عید خاص من که بادا پایدار
کر و فرش بشکند بازار عیدِ عام را
جاودان مانی و خوانی هر صباحِ روز عید
عید شد ساقی بیا در گردش آور جام را
#قاآنی
#نوروز
🍸🥀💐🍸 @AdabSar
@AdabSar
عید شد ساقی بیا در گردش آور جام را
پشتِ پا زن دورِ چرخ و گردش ایام را
سین ساغر بس بود ای ترک ما را روز عید
گو نباشد هفتسین رندانِ دردآشام را
خلق را بر لب حدیثِ جامهی نو هست و من
از شرابِ کهنه میخواهم لبالب جام را
هرکسی شِکر نهد بر خوان و برخواند دعا
من ز لعل شِکرینت طالبم دشنام را
هر تنی را هست سیم و دانهی گندم به دست
مایلم من دانهی خالِ تو سیماندام را
سیر بر خوان است مردم را وَ من از عمر سیر
بی دلارامی کــــه بردهست از دلم آرام را
پسته و بادام نقل روز نوروز است و من
با لب و چشمت نخواهم پسته و بادام را
عود اندر عید میسوزد وَ من نالان چو عود
بی بتی کز خال هندو ره زند اسلام را
یکدگر را خلق میبوسند و من زین غم هلاک
کز چه بوسد دیگری آن شوخِ شیرینکام را؟
سرکه بر دستار خوان خلق و همچون سرکه دوست
میکند با ما تُرُش رنگینرخ گلفام را
لاجرم این عید خاص من که بادا پایدار
کر و فرش بشکند بازار عیدِ عام را
جاودان مانی و خوانی هر صباحِ روز عید
عید شد ساقی بیا در گردش آور جام را
#قاآنی
#نوروز
🍸🥀💐🍸 @AdabSar
Forwarded from ادبسار
@AdabSar
پیمانهها لبریز کن امروز روز بد نبود
دل را طربانگیز کن امروز روز بد نبود
شکرانه گو نوروز را، این صبح را و روز را
از درد و غم پرهیز کن امروز روز بد نبود
چرخافلکهایی به سر گردون چه زیبا چرخ زد
یک چرخ دیگر تیز کن امروز روز بد نبود
در بیگناهستان دل خواهی اقامت گستری
رو روی آتش خیز کن امروز روز بد نبود
در مجلس اهل نظر شرحی به عمر درگذر
یک قصه از پرویز کن امروز روز بد نبود
گفتی ردیف این غزل از فکر من آمد برون
قافیه دستآویز کن امروز روز بد نبود
#نورعلی_نورزاد
#نوروز
@AdabSar
پیمانهها لبریز کن امروز روز بد نبود
دل را طربانگیز کن امروز روز بد نبود
شکرانه گو نوروز را، این صبح را و روز را
از درد و غم پرهیز کن امروز روز بد نبود
چرخافلکهایی به سر گردون چه زیبا چرخ زد
یک چرخ دیگر تیز کن امروز روز بد نبود
در بیگناهستان دل خواهی اقامت گستری
رو روی آتش خیز کن امروز روز بد نبود
در مجلس اهل نظر شرحی به عمر درگذر
یک قصه از پرویز کن امروز روز بد نبود
گفتی ردیف این غزل از فکر من آمد برون
قافیه دستآویز کن امروز روز بد نبود
#نورعلی_نورزاد
#نوروز
@AdabSar
Forwarded from ادبسار
@AdabSar
تاریخِ شما شرحِ برانداختنِ ماست
این کهنهکتابیست که جلدش کفن ماست
این گربهی کِزکردهی چسبیده به دیوار
تهماندهای از بیشهی شیر وطن ماست
بیپرده بگوییم که در پرده نگنجیم
عریانی ما پاکترین پیرهنِ ماست
چیزی که نداریم به تاراج شما رفت
آن چیز که ماندهست همان فوت و فن ماست
سرسختی فردوسی و سرمستیِ حافظ
آن لشکر پنهانشده در خویشتنِ ماست
معشوق غزل جلوهای از روح حماسهست
سهراب همان سروِ چمانِ چمنِ ماست
ای آنکه به آیینِ عجم خُرده گرفتی
نوروز همان پاسخ دندانشکن ماست
ما زنده به آنیم که آرام نگیریم
این آیهی کوتاه تمامِ سخن ماست
#حسن_قریبی
فرستنده: کوروش
#نوروز
@AdabSar
تاریخِ شما شرحِ برانداختنِ ماست
این کهنهکتابیست که جلدش کفن ماست
این گربهی کِزکردهی چسبیده به دیوار
تهماندهای از بیشهی شیر وطن ماست
بیپرده بگوییم که در پرده نگنجیم
عریانی ما پاکترین پیرهنِ ماست
چیزی که نداریم به تاراج شما رفت
آن چیز که ماندهست همان فوت و فن ماست
سرسختی فردوسی و سرمستیِ حافظ
آن لشکر پنهانشده در خویشتنِ ماست
معشوق غزل جلوهای از روح حماسهست
سهراب همان سروِ چمانِ چمنِ ماست
ای آنکه به آیینِ عجم خُرده گرفتی
نوروز همان پاسخ دندانشکن ماست
ما زنده به آنیم که آرام نگیریم
این آیهی کوتاه تمامِ سخن ماست
#حسن_قریبی
فرستنده: کوروش
#نوروز
@AdabSar
🔷🔶🔹🔸
@AdabSar
🔅پالایش زبان پارسی
🔻تجربه = آروین، آزمون، آزمودن، آزمایش، ورزیدگی، کارآزمایی، کارآزمودگی، اَروَند
🔻تجارب = آروینها
🔻تجربه کردن = آروینیدن، آزمودن، از سر گذراندن
🔻تجربه کننده = آزماینده
🔻تجربهگر = کارآموز، کارآزما
🔻تجربی = آروینی، کارآزمایی، آزمونی، آزمایی، اَروَندیک
🔻تجربیات = آموختهها
🔻با تجربه = آروینمند، کارکُشته، کارآزموده، آزموده، کارآشنا، جهاندیده
🔻مجّرب = جهاندیده، کاردان، کارآزموده، آزموده، پخته، ورزیده، کارکُشته، کارکرده
🔻علوم تجربی = دانشهای آروینی
✍🏼 نمونه:
🔺تجربه بالاتر از علم است =
آروین فراز دانش است
🔺ارزیابی تجربهی پیمانکار =
ارزیابی کارآزمودگی پیمانکار
🔺برو ز تجربهی روزگار بهره بگیر(رودکی)=
برو ز آزمون روزگار بهره بگیر
🔺به آرمان و اروند مرد هنر
فراز آورد گونهگون سیم و زر(فردوسی)
🔺خوش بود گر محک تجربه آید به میان(حافظ)=
خوش بود گر سنجهی ورزیدگی آید میان
🔺هر تجربه عقلی زیاده کند =
اروند، دانشافزون است
🔺تعلیم موسیقی از طرف اساتید مجرّب =
آموزش نوا از سوی استادان کارآزموده
🔺واجب است که فرضیهها به طریق تجربی، امتحان و اثبات گردند=
بایسته است که نگرهها، به شیوهی آروینی، آزمون و پایوَر شوند.
✍🏼 #مجید_دری
#پارسی_پاک
#تجربه #تجارب #تجربی #تجربیات #مجرب
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
آرمان «ادبسار»
پالایش زبان پارسی
والایش فرهنگ ایرانی
@AdabSar
🔷🔶🔹🔸
@AdabSar
🔅پالایش زبان پارسی
🔻تجربه = آروین، آزمون، آزمودن، آزمایش، ورزیدگی، کارآزمایی، کارآزمودگی، اَروَند
🔻تجارب = آروینها
🔻تجربه کردن = آروینیدن، آزمودن، از سر گذراندن
🔻تجربه کننده = آزماینده
🔻تجربهگر = کارآموز، کارآزما
🔻تجربی = آروینی، کارآزمایی، آزمونی، آزمایی، اَروَندیک
🔻تجربیات = آموختهها
🔻با تجربه = آروینمند، کارکُشته، کارآزموده، آزموده، کارآشنا، جهاندیده
🔻مجّرب = جهاندیده، کاردان، کارآزموده، آزموده، پخته، ورزیده، کارکُشته، کارکرده
🔻علوم تجربی = دانشهای آروینی
✍🏼 نمونه:
🔺تجربه بالاتر از علم است =
آروین فراز دانش است
🔺ارزیابی تجربهی پیمانکار =
ارزیابی کارآزمودگی پیمانکار
🔺برو ز تجربهی روزگار بهره بگیر(رودکی)=
برو ز آزمون روزگار بهره بگیر
🔺به آرمان و اروند مرد هنر
فراز آورد گونهگون سیم و زر(فردوسی)
🔺خوش بود گر محک تجربه آید به میان(حافظ)=
خوش بود گر سنجهی ورزیدگی آید میان
🔺هر تجربه عقلی زیاده کند =
اروند، دانشافزون است
🔺تعلیم موسیقی از طرف اساتید مجرّب =
آموزش نوا از سوی استادان کارآزموده
🔺واجب است که فرضیهها به طریق تجربی، امتحان و اثبات گردند=
بایسته است که نگرهها، به شیوهی آروینی، آزمون و پایوَر شوند.
✍🏼 #مجید_دری
#پارسی_پاک
#تجربه #تجارب #تجربی #تجربیات #مجرب
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
آرمان «ادبسار»
پالایش زبان پارسی
والایش فرهنگ ایرانی
@AdabSar
🔷🔶🔹🔸
❤1
Forwarded from ادبسار
🌿@AdabSar 🌱
#نوروز و افسانهها
ابوریحان بیرونی از زادویه (یکی از بلندپایگان دربار ساسانی) بازگفته(نقلقول کرده) است که اهریمن، فراوانی را از آب و گیاه گرفته بود، باد را از وزش بازداشته بود، درختان خشک شدند و جهان نزدیک به نابودی بود. پس جمشید به فرمان خداوند برای دیدار اهریمن و پیروان او به دوزخ(جهنم) رفت و دیرگاهی آنجا بماند و چون برگشت جهان به فراوانی و زمین به باروری و مردم به زندگی آسوده رسیدند.
در آن روز که جمشید بازگشت همچون آفتاب بخت بود و میدرخشید. مردم از برآمدن دو آفتاب در یک روز در شگفت شدند و آن روز را نوروز خواندند و جشن گرفتند. چون چوبهای خشک سبز شدند، مردم به فرخندگی این نکودَهِش(نعمت) در آوَندها(ظروف) و تشتها جو کاشتند و سپس این آیین میان ایرانیان پایدار ماند.
🌿@AdabSar 🌱
#نوروز و افسانهها
ابوریحان بیرونی از زادویه (یکی از بلندپایگان دربار ساسانی) بازگفته(نقلقول کرده) است که اهریمن، فراوانی را از آب و گیاه گرفته بود، باد را از وزش بازداشته بود، درختان خشک شدند و جهان نزدیک به نابودی بود. پس جمشید به فرمان خداوند برای دیدار اهریمن و پیروان او به دوزخ(جهنم) رفت و دیرگاهی آنجا بماند و چون برگشت جهان به فراوانی و زمین به باروری و مردم به زندگی آسوده رسیدند.
در آن روز که جمشید بازگشت همچون آفتاب بخت بود و میدرخشید. مردم از برآمدن دو آفتاب در یک روز در شگفت شدند و آن روز را نوروز خواندند و جشن گرفتند. چون چوبهای خشک سبز شدند، مردم به فرخندگی این نکودَهِش(نعمت) در آوَندها(ظروف) و تشتها جو کاشتند و سپس این آیین میان ایرانیان پایدار ماند.
🌿@AdabSar 🌱
Forwarded from ادبسار
@AdabSar
پی به راز سفرم برد و چُنان ابر گریست
دید بازآمدنی در پی ِ این رفتن نیست
همه گفتند مرو! دیدم و نشنیدمشان
مثل این بود به یک رود بگویند بایست!
مفتضح بودن از این بیش که در اول قهر
فکر برگشتنم و واسطهای نیست که نیست
در جهان ِتهی از عشق نمیمانم چون
در جهان ِ تهی از عشق نمیباید زیست
دهخدا تجربهی عشق ندارد، ورنه
معنی مرگ و جدایی به یقین هردو یکیست!
#کاظم_بهمنی
@AdabSar
پی به راز سفرم برد و چُنان ابر گریست
دید بازآمدنی در پی ِ این رفتن نیست
همه گفتند مرو! دیدم و نشنیدمشان
مثل این بود به یک رود بگویند بایست!
مفتضح بودن از این بیش که در اول قهر
فکر برگشتنم و واسطهای نیست که نیست
در جهان ِتهی از عشق نمیمانم چون
در جهان ِ تهی از عشق نمیباید زیست
دهخدا تجربهی عشق ندارد، ورنه
معنی مرگ و جدایی به یقین هردو یکیست!
#کاظم_بهمنی
@AdabSar